Gå til innhold

Forsikringer gjennom jobben. Avslutte de jeg har privat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har private forsikringer, og nå har jeg begynt i jobb som har blant annet uføreforsikring og reiseforsikring for sine ansatte. Kan jeg da avslutte mine private forsikringer? Dette er helt nytt for meg. Spesielt uføreforsikring koster en del i året. 

Anonymkode: fe9ed...fbb

AnonymBruker
Skrevet

Du må lese og sammenligne vilkår. Umulig å svare på for oss.

På generell basis så er det ingen vits å være dobbelforsikret, utover det må du sjekke opp avtalene dine selv. 

Anonymkode: 8ac80...c9f

Skrevet

Ang. reiseforsikring: Mange bedrifter har reiseforsikring for sine ansatte som kun dekker jobbreiser. Sjekk hva jobbens forsikring egentlig gjelder for. Jeg har reiseforsikring via jobb som kun dekkgjelder  jobbreiser + privat helårs reiseforsikring for familie som gjelder alle bevegelser utenfor hjemmet for meg og samboer.

Uføreforsikring kan være mye forskjellig. Engangsutbetaling, uførepensjon, ren ulykkesforsirkring (uførhet pga ulykke, men ikke sykdom), så der må du sjekke dekningene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste uføreforsikringene via arbedsgiver har karenstid på 2 år, til og med min og jeg jobber i forskringsselskap.

Om du kan si opp kommer helt an på hva du har via jobb og hva du trenger. Jeg har svørt høy livsforsikring via min jobb og også noen hundre tusen via min manns. Min mann har lavere livsforsikring. Han må derfor supplere privat. Min mann har uførepensjon via jobb, men den varer kun til en viss utbetalingssum tilsvarene 8 år mens den han har tegnet privat varer til han fyller 67. Vesentlig forskjell om han blir langtidssyk som 35 år feks.

Det er dessverre umulig for oss å svare på det, du må gå igjennom vilkår og gjerne gå igjennom hva du trenger. 

Anonymkode: ef189...631

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du hvis du bytter jobb?

Anonymkode: 06651...8f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det ikke da bare å tegne ny forsikring igjen? Eller? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å unngå å vær dobbeltforsikret, opplevde det, å være mellom mann mellom to selskaper som skal fordele kostnadene. Man får ikke dobbel utbetaling.

Anonymkode: 67249...b29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke hvis du har fått helseplager i mellomtiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri avsluttet uføreforsikring. 

Jeg gjorde heldigvis ikke det. Trodde aldri at jeg skulle trenge slikt, eller håpet iallefall på det. Det gjorde jeg. Plutselig ble jeg alvorlig syk. 

Det har hjulpet mye å ha to forsikringer.

Anonymkode: adaa2...c9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare å unngå å vær dobbeltforsikret, opplevde det, å være mellom mann mellom to selskaper som skal fordele kostnadene. Man får ikke dobbel utbetaling.

På livsforsikring og uføreforsikring får man som regel det.

Anonymkode: bc022...038

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jo, ved uføreforsiking engangsutbetaling, liv eller ulykke så har du rett på utbetaling begge plasser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det ikke da bare å tegne ny forsikring igjen? Eller? 

Jeg får ikke uføreforsikring med månedlige utbetalinger pga helsehistorikk. Tegnet den for sent og da hadde allerede skaden skjedd. Har fått avslag på livstid, så må bare leve uten. Har heldigvis noe via jobb som ikke krever helseskjema, men usikker på hva som faktisk hadde skjedd om jeg hadde bruk for den da helseproblemene startet før jeg begynte å jobbe der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...