AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Jeg har vært leietaker i ca 15 år, og har gjennom de årene bodd flere forskjellige steder. Jeg synes jeg har opplevd veldig mye rart, og jeg lurer ærlig talt på om dere utleiere tenker noe særlig på at vi leietakere har rettigheter? Det værste er å bo i samme hus som noen, i loft eller kjeller. Flere ganger har jeg opplevd at utleier låser seg inn og vet tilsynelatende ikke om at dette ikke er lov? Ja, det er i utgangspunktet din bolig, men leietaker betaler for at det skal være sitt hjem, og har da rett til privatliv! Jeg hadde også en gang ei som stadig gikk ned og skrudde av varmovnen på stua fordi jeg hadde inkludert strøm, og hun syntes jeg brukte for mye. Jeg hadde en gang en gammel dame, som glodde inn gjennom vinduene og kjeftet for at jeg hadde trukket for persiennene. For ordens skyld, jeg betaler husleien min, og er ganske snill og rolig av meg. Og har vel så og si aldri hatt en fest hjemme hos meg selv. Er det slik at dere som leier ut bare vil ha pengene deres og synes vi som leietakere er en pest og en plage og holder på å gå på veggen fordi vi i det hele tatt oppholder oss der? Dette er skrevet etter flere år med dårlige opplevelser og frustrasjon. Jeg har selvsagt også opplevd snille utleiere som ikke driver på sånn, men de tilhører faktisk til mindretallet. Anonymkode: 66f98...c08 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Det er mange som ikke bryr seg, de vil bare ha pengene. Så er det andre som gjør det ordentlig. Sånn er det med alt. Om det er butikkjobb, legejobb eller annet Anonymkode: 2f835...3bd 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 Vi leier ut kjellerleilighet og har gjort det i flere år. De gangene vi har vært inne i leiligheten har vi alltid snakket med leietaker først. Grunnene til at vi må inn er på grunn av håndverkere og vedlikehold. Det kunne aldri falle meg inn å gå inn der uten samtykke fra leietaker. Med mindre det brenner, da venter jeg ikke på samtykke og det vet leietaker. Vi har krav om at pengene skal være inne på konto til riktig dato. Det står det i alle kontrakter, men vi synes det viktigste er kommunikasjonen. Hvis leietaker sier at det er trøbbel med nettbank, utbetaling av lønn eller lignende så er vi tålmodige og lar de betale litt senere. Ja, vi vil ha inn pengene for leie. Men vi vil ha leietakere som vi kan stole på og de skal stole på oss. Da er kommunikasjon viktig. Om vi skal ha fest, da sier vi ifra til leietaker og omvendt. Reiser vi bort, da sier vi ifra og omvendt. O.o Anonymkode: a480a...b46 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Neste gang du flytter vil jeg anbefale å ikke leie privat. Det er ufattelig mange sære utleiere der ute, og som du skriver, det verste er når huseier bor i etasjen over eller under. Det er mange utleiere som ikke forstår at de driver butikk, og ikke kan forvente det samme som om de låner ut noe til en venn. Anonymkode: 91065...b1d 4
C8H10N4O2 Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Vi har vert borti litt ymse av utleiere. De verste er de som leier ut barndomshjemmet sitt, og fortsatt bor i nærheten selv 😝
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Jeg har hatt utleiere som ikke har vært spesielt oppdatert på utleieloven, men ingen som har låst seg inn uten godkjenning eller hengt seg opp i hva jeg gjorde i eget hjem, heldigvis. Min nåværende utleier kan jeg ikke klage på. Han kommer innom dersom det er noe jeg vil at han skal se på, og da er han fokusert på akkurat det. Ingen flakkende blikk, gløtter ikke inn åpne dører eller noe. Anonymkode: 15d0f...65b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har vært leietaker i ca 15 år, og har gjennom de årene bodd flere forskjellige steder. Jeg synes jeg har opplevd veldig mye rart, og jeg lurer ærlig talt på om dere utleiere tenker noe særlig på at vi leietakere har rettigheter? Det værste er å bo i samme hus som noen, i loft eller kjeller. Flere ganger har jeg opplevd at utleier låser seg inn og vet tilsynelatende ikke om at dette ikke er lov? Ja, det er i utgangspunktet din bolig, men leietaker betaler for at det skal være sitt hjem, og har da rett til privatliv! Jeg hadde også en gang ei som stadig gikk ned og skrudde av varmovnen på stua fordi jeg hadde inkludert strøm, og hun syntes jeg brukte for mye. Jeg hadde en gang en gammel dame, som glodde inn gjennom vinduene og kjeftet for at jeg hadde trukket for persiennene. For ordens skyld, jeg betaler husleien min, og er ganske snill og rolig av meg. Og har vel så og si aldri hatt en fest hjemme hos meg selv. Er det slik at dere som leier ut bare vil ha pengene deres og synes vi som leietakere er en pest og en plage og holder på å gå på veggen fordi vi i det hele tatt oppholder oss der? Dette er skrevet etter flere år med dårlige opplevelser og frustrasjon. Jeg har selvsagt også opplevd snille utleiere som ikke driver på sånn, men de tilhører faktisk til mindretallet. Anonymkode: 66f98...c08 Ja, det er en pest og en plage. Jeg gjør ikke noe jeg ikke har lov til, som å ta meg inn i leiligheten osv. Men det er ene og alene for å spare 120 tusen skattefritt i året, til jeg kan pusse opp huset uten å ta opp lån. Så jeg klager på alt av bråk, og strekker meg ikke på noe. Men alt står skrevet i kontrakten så de vet det når de flytter inn og jeg er nøye med å forklare når vi møtes at det skal være stille her og jeg er nøye med at ting ikke ligger ute rundt huset og i hagen. Jeg har de over meg, selvom de betaler for å bo der så skal det være ok å bo her samtidig. Blir ikke noe kjent osv, er ikke interessert i å prate med de annet en om leiligheten. Hater å ha de der, men hvem sier nei til skattefri penger frem til ungene trenger mer plass og man kan pusse opp med inntekten? Har spart alt av leieinntekten de 6 årene jeg har leid ut. Tenker 2-4 år til. Så er det ut med de og huset skal pusses opp! Anonymkode: eca98...524
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, det er en pest og en plage. Jeg gjør ikke noe jeg ikke har lov til, som å ta meg inn i leiligheten osv. Men det er ene og alene for å spare 120 tusen skattefritt i året, til jeg kan pusse opp huset uten å ta opp lån. Så jeg klager på alt av bråk, og strekker meg ikke på noe. Men alt står skrevet i kontrakten så de vet det når de flytter inn og jeg er nøye med å forklare når vi møtes at det skal være stille her og jeg er nøye med at ting ikke ligger ute rundt huset og i hagen. Jeg har de over meg, selvom de betaler for å bo der så skal det være ok å bo her samtidig. Blir ikke noe kjent osv, er ikke interessert i å prate med de annet en om leiligheten. Hater å ha de der, men hvem sier nei til skattefri penger frem til ungene trenger mer plass og man kan pusse opp med inntekten? Har spart alt av leieinntekten de 6 årene jeg har leid ut. Tenker 2-4 år til. Så er det ut med de og huset skal pusses opp! Anonymkode: eca98...524 Husk på at de ikke skal ha dårligere forhold i avtalen enn husleieloven da.😉 Anonymkode: 9439d...da3 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 19.6.2021 den 11.23): Ja, det er en pest og en plage. Jeg gjør ikke noe jeg ikke har lov til, som å ta meg inn i leiligheten osv. Men det er ene og alene for å spare 120 tusen skattefritt i året, til jeg kan pusse opp huset uten å ta opp lån. Så jeg klager på alt av bråk, og strekker meg ikke på noe. Men alt står skrevet i kontrakten så de vet det når de flytter inn og jeg er nøye med å forklare når vi møtes at det skal være stille her og jeg er nøye med at ting ikke ligger ute rundt huset og i hagen. Jeg har de over meg, selvom de betaler for å bo der så skal det være ok å bo her samtidig. Blir ikke noe kjent osv, er ikke interessert i å prate med de annet en om leiligheten. Hater å ha de der, men hvem sier nei til skattefri penger frem til ungene trenger mer plass og man kan pusse opp med inntekten? Har spart alt av leieinntekten de 6 årene jeg har leid ut. Tenker 2-4 år til. Så er det ut med de og huset skal pusses opp! Anonymkode: eca98...524 Ts her. Dette var jo akkurat det jeg så for meg! Jeg er enig i at jeg vil ha minst mulig med utleier å gjøre, og har opplevd flere, spesielt eldre som vil småprate og bli kjent osv. Det er jeg ikke så fan av.. Synes det høres litt merkelig ut at du vil ha leietakere der når hater det så intenst, men klart ekstra inntekter er jo greit å ha. Så lenge du respekterer deres rett til privatliv og sørger for å opprettholde dine plikter som utleier så er jo det det viktigste. Anonymkode: 66f98...c08 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har fortsatt kontakt og får stadig besøk av mine tidligere leietakere, så jeg håper at jeg har vært en snill utleier for dem. Her har vi respekt for hverandre, og informerer på forhånd når det er fest eller noe vedlikehold. Vi er ikke så avhengig av leieinntekt, men at det bor folk i huset til enhver tid. Så vi tar lav leie i forhold til beliggenheten. De gangene de har slitt økonomisk, har vi hoppet over en til to månedsleie. Anonymkode: 27334...232
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Dette var jo akkurat det jeg så for meg! Jeg er enig i at jeg vil ha minst mulig med utleier å gjøre, og har opplevd flere, spesielt eldre som vil småprate og bli kjent osv. Det er jeg ikke så fan av.. Synes det høres litt merkelig ut at du vil ha leietakere der når hater det så intenst, men klart ekstra inntekter er jo greit å ha. Så lenge du respekterer deres rett til privatliv og sørger for å opprettholde dine plikter som utleier så er jo det det viktigste. Anonymkode: 66f98...c08 Som utleier har jeg hatt motsatt erfaring. Leietaker har vært veldig kontaktsøkende, men de har vært veldig greie. Så vi har blitt gode venner som feirer jul eller bursdager sammen. Anonymkode: 27334...232
Lolipopplover Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 On 6/18/2021 at 5:26 PM, AnonymBruker said: Ja, det er i utgangspunktet din bolig Når det er skrivd Husleiekontrakt så er det faktisk leietager sin leilighet frem til kontrakten er hevet eller ferdig. Så lenge leietager betaler husleie og tar godt vare på leiligheten så har ikke utleier noe og si. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå