AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Vi har ei jente på snart 3 år. Hun er verdens beste for oss, men objektivt sett antagelig helt vanlig som de fleste er. Den siste tiden har pappaen hennes begynt å sammenligne henne med andre jenter på avdelingen. «Hvorfor snakker hun ikke så bra som Julie»? «Hvorfor klarer hun ikke å sykle så bra som Hanna?» «Hvorfor har hun mer mage enn Ellinor?». I går gikk det over grensen synes jeg: han begynte å snakke om dette ved middagsbordet. Datteren vår hørte hva han sa. Jeg mener det ikke kommer noe godt ut av å bli sammenlignet på den måten. Mannen min mener hun må lære at verden er hard, og at hun må strekke seg for å bli bedre. Hva tenker dere? Har han et poeng? Anonymkode: 950d5...eee
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Han må lære å godta datteren sin sånn som hun er, og heller hjelpe henne med å bli den beste versjonen av seg selv❤️ Anonymkode: bb772...140 34
Sigyn Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 Oi, jeg hadde slitt veldig med dette. Ville aldri oppdratt et barn med noen som synes det er naturlig, spesielt rundt barnet, og som bortforklarer slik i etterkant. Barn og unge føler på mer enn nok - virkelig mer enn nok! - press fra alle kanter. Les gjerne litt om temaet, men det er ikke uvanlig at barn allerede i sen barnehagealder begynner å føle at de ikke er gode nok, utrolig trist. Denne mindreverdighetsfølelsen og prestasjonsfokuset forplanter seg gjerne videre gjennom oppveksten. Mange unge sliter psykisk, og jeg ser på vår absolutt viktigste funksjon som forelder å være en støtte, lære barnet selvverd, selvrespekt, å trives med og være trygg på seg selv. Personlig hadde jeg ikke hintet og dillet med mannen om dette, men vært ganske hard og streng. Første punkt, gi beskjed om at det ikke er sunt med et slikt fokus, at han får holde slike tanker for seg selv (utbrodert litt mer for å tydeliggjøre). Er han oppriktig bekymret kan han selvsagt ta det opp med deg, da mellom kun dere to. Slike kommentarer hadde jeg ikke tolerert foran barnet, da hadde jeg fjernet meg (oss) fra situasjonen for å vise poenget. Hadde ikke det heller hjulpet etter en gang eller to, hadde jeg krevd at vi snakket om det med en fagperson. Mulig det bunner i egne mindreverdighetskomplekser eller lignende som han projiserer over på barnet, i så fall er det fint å få identifisert og bevisstgjort litt rundt dette. Vil bare legge til at om verden er hard eller ikke, kommer til dels an på hvillet syn man har på seg selv og andre, samt hvem man velger å omgås med. Jeg følte en del på dette som ungdom, men har heldigvis kommet lenger, og trives stort sett med å være meg selv og drive med mitt 🙂 Håper på det samme for mitt barn, gjerne fortrinnsvis med litt mindre vonde følelser som barn/ungdom enn jeg selv måtte gjennom. 11
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Trur mange foreldre tenker som han. Bortsett fra at han ikke eier filter. Man sier ikke det foran barnet. Anonymkode: 4865a...810 10
Sinsiew Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Din mann har helt rett i at barn må lære seg hvor hard verden kan være, men han gjør det på helt feil måte! Det han gjør nå, er å snakke på treåringen dårlig selvbilde.. 11
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vi har ei jente på snart 3 år. Hun er verdens beste for oss, men objektivt sett antagelig helt vanlig som de fleste er. Den siste tiden har pappaen hennes begynt å sammenligne henne med andre jenter på avdelingen. «Hvorfor snakker hun ikke så bra som Julie»? «Hvorfor klarer hun ikke å sykle så bra som Hanna?» «Hvorfor har hun mer mage enn Ellinor?». I går gikk det over grensen synes jeg: han begynte å snakke om dette ved middagsbordet. Datteren vår hørte hva han sa. Jeg mener det ikke kommer noe godt ut av å bli sammenlignet på den måten. Mannen min mener hun må lære at verden er hard, og at hun må strekke seg for å bli bedre. Hva tenker dere? Har han et poeng? Anonymkode: 950d5...eee Nei ærlig talt, barn skal overhodet ikke lære hjemme av sine egne foreldre at verden er hard ved å stadig bli negativt sammenlignet med andre han mener er bedre. Stakkars barn. Det eneste han påfører henne med denne oppførselen er dårlig selvbilde, selvtillit og tillit til andre for øvrig. Han risikerer å påføre henne psykiske vansker senere. I tillegg ødelegger han sitt forhold til henne. Barn skal absolutt ikke lære å strekke seg ved å høre fra foreldrene at andre barn er bedre enn dem. Hun har sine forutsetninger og kan bare nå sitt potensiale, i sitt tempo. Dette er noe hun skal finne ut av helt selv (når det gjelder ferdigheter som å sykle etc) og ikke ved å bli sammenlignet med andre av foreldrene. Kan ikke få sagt det nok. Dette er bare skadelig Anonymkode: 81502...61f 15
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei ærlig talt, barn skal overhodet ikke lære hjemme av sine egne foreldre at verden er hard ved å stadig bli negativt sammenlignet med andre han mener er bedre. Stakkars barn. Det eneste han påfører henne med denne oppførselen er dårlig selvbilde, selvtillit og tillit til andre for øvrig. Han risikerer å påføre henne psykiske vansker senere. I tillegg ødelegger han sitt forhold til henne. Barn skal absolutt ikke lære å strekke seg ved å høre fra foreldrene at andre barn er bedre enn dem. Hun har sine forutsetninger og kan bare nå sitt potensiale, i sitt tempo. Dette er noe hun skal finne ut av helt selv (når det gjelder ferdigheter som å sykle etc) og ikke ved å bli sammenlignet med andre av foreldrene. Kan ikke få sagt det nok. Dette er bare skadelig Anonymkode: 81502...61f Heeeelt enig med deg. Unger lærer da for faen at livet er hardt tidsnok, om ikke foreldrene skal trøkke det nedover øra på dem, ved middagsbordet. Anonymkode: 44b93...942 10
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 Dette er IKKE greit å si til et barn!!! Hvor dum er han egentlig?? Trodde dette var allmennekunnskap og normal folkeskikk. Fy fader jeg kjenner jeg blir provosert, stakkars jente! Dette er faktisk på grensen til psykisk mishandling og kan skade selvbildet til denne jenta så mye mer enn du aner. Håper at du som mor tar ansvar og setter foten kraftig ned mot far!! Får vondt i mammahjertet av tanken på at jeg eller mannen min skulle sagt noe sånt til våre små jenter.😢 Anonymkode: 01da3...2c6 8
Hactar Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 Og med vissheten om at far heller ønsket seg en annen, perfekt unge, skal altså datter rustes til å stå støtt og våge å strekke seg i en hard verden. Jeg er vokst opp med mine foreldre som mine største kritikere, i aller beste mening selvsagt. De sa jo bare det alle tenkte, så jeg ikke skulle bli lei meg om noen sa noe. Tok lang tid å oppdage at verden faktisk ikke er så hard som foreldrene mine, og at det er mye tryggere å ha en personlighet i «verden» enn hjemme hos mor og far. Så takk for årene med bortkasta bekymringer, mams og paps. 10
Gjest førstedamen Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 Spørr mannen om dette: Hvorfor snekrer og ordner du ikke i huset like bra som naboen Per? Hvorfor fikk du aldri like gode karakterer i utdanningen som kompisen min Frank. Hvorfor er du ikke like muskuløs som Vin Diesel? Hvorfor har du så mye tynnere jår enn kollegaen din på jobb? Om verden trenger å være så jævla hard, la han også kjenne på det. Om han mener en 3 åring burde takle dette bør han selv takle det uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Dårlige verdier… og antagelig mangel på empati:/ Ville ikke giftet meg med en slik mann… Anonymkode: bbe5f...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 TS, vis han denne tråden. Kanskje det hjelper? Anonymkode: be8fe...05b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ei jente på snart 3 år. Hun er verdens beste for oss, men objektivt sett antagelig helt vanlig som de fleste er. Den siste tiden har pappaen hennes begynt å sammenligne henne med andre jenter på avdelingen. «Hvorfor snakker hun ikke så bra som Julie»? «Hvorfor klarer hun ikke å sykle så bra som Hanna?» «Hvorfor har hun mer mage enn Ellinor?». I går gikk det over grensen synes jeg: han begynte å snakke om dette ved middagsbordet. Datteren vår hørte hva han sa. Jeg mener det ikke kommer noe godt ut av å bli sammenlignet på den måten. Mannen min mener hun må lære at verden er hard, og at hun må strekke seg for å bli bedre. Hva tenker dere? Har han et poeng? Anonymkode: 950d5...eee Den datteren kommer til å slite med selvbilde og selvtillit. Kast ut mannen før han ødelegger henne helt. Gjør det idag, for skaden har allerede skjedd. En 3-åring får med seg alt! Og glemmer det ikke! Alle barn tar ting i sitt tempo, og hvis hun har en far og mor å se opp til, vil hun få det bra med seg selv. Anonymkode: dda70...473 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 Hjemmet skal være en trygg base hvor man kan få ro, hvile, trøst, å bli løftet opp og å føle at foreldrene liker barnet akkurat som det er. Det at mannen din er far til din datter er et hån mot meg. Jeg kommer aldri til å få barn, og om jeg hadde fått barn ville jeg bare pratet pent til det, fått det til å føle seg trygg og verdifullt, og at man er god nok som man er. Anonymkode: dda70...473 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #15 Skrevet 18. juni 2021 Man må aldri sammenligne seg selv med andre, for alle kan bare være seg selv. De som sammenligner seg selv med andre vil aldri bli lykkelige fordi de kan bare være seg selv. Høres ut som om mannen din ikke er fornøyd med datteren sin, og han trenger en vekker. Anonymkode: dda70...473 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #16 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den datteren kommer til å slite med selvbilde og selvtillit. Kast ut mannen før han ødelegger henne helt. Gjør det idag, for skaden har allerede skjedd. En 3-åring får med seg alt! Og glemmer det ikke! Alle barn tar ting i sitt tempo, og hvis hun har en far og mor å se opp til, vil hun få det bra med seg selv. Anonymkode: dda70...473 Ulempen ved å kaste han ut er at da får han samvær og en arena helt alene uten noen som fanger det opp og retter på han. Så lenge det ikke er noe annet som er galt så bør kanskje TS stå i dette og heller ta faren for dette hver gang. Og det må gjøres. Hjemme skal jo være fristed. Der man slipper å få slike negative inntrykk som man får alle andre steder. Jeg håper du forteller denne faren at dette er totalt uakseptabelt, TS. Anonymkode: 4ccec...777 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #17 Skrevet 18. juni 2021 Han ber jo om at hun får usunne relasjoner til menn i fremtiden når han behandler henne slik. Anonymkode: 15a14...403 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #18 Skrevet 18. juni 2021 Sinsiew skrev (1 time siden): Din mann har helt rett i at barn må lære seg hvor hard verden kan være, men han gjør det på helt feil måte! Det han gjør nå, er å snakke på treåringen dårlig selvbilde.. Husker faren min pratet sånn om meg. Han ville at jeg skulle være som alle andre venninnene mine, og jeg følte meg aldri bra nok. Sannheten er at jeg hadde vært bra nok, og jeg ville hatt selvtillit til å blomstre om pappa hadde sett meg som jeg var. God nok og bra nok og like verdifull som alle ande. Faren min trodde at alle andre var bedre enn meg og han og oss... Og det ødela alt. Jeg var så glad da pappa døde da jeg var 17 år, for da slapp jeg å høre på drittpratet hans. 3-åringen din kommer til å hate faren sin og ønske han død en dag. Anonymkode: dda70...473 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #19 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han ber jo om at hun får usunne relasjoner til menn i fremtiden når han behandler henne slik. Anonymkode: 15a14...403 Ja, han legger opp til at hun er verdiløs og at menn kan behandle henne dårlig. Anonymkode: dda70...473 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #20 Skrevet 18. juni 2021 Han er en sånn pappa som ødelegger de rundt seg uten å forstå det selv engang. Han kommer ikke til å forstå det før det er for sent. Så får han sitte der med skjegget i postkassa. Anonymkode: dda70...473 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå