Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på å tegne uføreforsikring, men mtp. at jeg har litt helseplager er jeg redd det skal bli veldig dyrt. Jeg har en autoimmun sykdom, tar medisiner og fungerer som normalt. Merker ingenting til dette.

Det jeg er mest redd for er at jeg har psykisk sykdom. I 2017 hadde jeg et sammenbrudd og var langtidssykemeldt i noen måneder før jeg klarte å klore meg tilbake i 100%. Hadde et nytt ett i 2020, kortere, men mer intenst(og mer preget av situasjonen rundt min privatperson), og havnet i behandling igjen + at jeg ble satt på antidepressiva. Det er nå ett år siden, og jeg har hatt voldsomt god effekt av antidepressiva, ikke hatt noen av mine gamle plager i det hele tatt. Er virkelig som om noen har slått på en bryter.

Noen som kan dele erfaringer? Min mor er ufør og jeg vil ikke havne i hennes økonomiske situasjon.

Anonymkode: 44dc6...664

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte om dette da jeg var ca 30 år. Måtte opplyse om alt jeg hadde gått til behandling for. Siden jeg har vært i behandling for depresjon vil ikke dette eller andre mentale sykdommer dekkes av forsikringen. Det var ikke veldig dyrt. Jo yngre man er når man tegner forsikring jo bedre. 

Anonymkode: 2544b...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Det beste for deg er om du klarer å overtale arbeidsgiveren din til å tegne uføreforsikring for alle ansatte. Privat blir det nok både svært dyrt og at du ikke får dekning for de kjente sykdommene dine. Selv om du får gjennom arbeidsgiver kommer du til å måtte holde deg symptomfri fra sykdommene dine/i full jobb i to år før du kanskje får dekning for uførhet som skyldes kjente sykdommer.

Anonymkode: 68a2e...c19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer neppe til å få uføreforsikring i det hele tatt, og om du skulle klare det så vil den ikke dekke psykisk sykdom, og sammsynligvis heller ikke din autoimmune sykdom. 

Anonymkode: 002bf...e01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke få dekket for psykisk sykdom og autoimmune sykdom som du allerde har vært bort i. 

Anonymkode: 78db2...bdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det beste for deg er om du klarer å overtale arbeidsgiveren din til å tegne uføreforsikring for alle ansatte. Privat blir det nok både svært dyrt og at du ikke får dekning for de kjente sykdommene dine. Selv om du får gjennom arbeidsgiver kommer du til å måtte holde deg symptomfri fra sykdommene dine/i full jobb i to år før du kanskje får dekning for uførhet som skyldes kjente sykdommer.

Anonymkode: 68a2e...c19

Jeg har allerede ett år under beltet uten noe som helst utfordringer. Hadde en egenmelding pga. vaksinebivirkninger bare.

Men takk for tilbakemelding alle sammen. Jeg jobber i det offentlige så kan nok se langt etter uføreforsikring der, men det er svært vanlig at folk i mitt yrke blir ufør, og de blir primært ufør pga. den fysiske belastningen, og det er nettopp det jeg er mest bekymret for å bli ufør over. Min autoimmune sykdom har jeg hatt siden jeg var 15 og mottatt behandling for siden. Aldri hatt tilrettelegging eller vært fraværende fra jobb eller skole pga. den. Den er helt usynlig. Og mtp. at jeg også har vært i normal skole og jobb med mine psykiske plager uten noe tilrettelegging eller fravær før 2017 og 2020, så er det jo barnemat å stå i jobb nå, med medisiner. Om dere skjønner:)

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer på å tegne uføreforsikring, men mtp. at jeg har litt helseplager

Da blir det vansklig og søke om uføreforsikring

Anonymkode: 03adc...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Du får nok ikke uføreforsikring. For hvem tror du ønsker å forsikre deg med "lang" sykehistorie? Det er høy risiko.

Hvis det finnes noen som vil, så vil du få en rekke unntak fra forsikringen. Ergo, blir du ufør med tanke på den sykdommen du har eller de andre plagene du har hatt, så får du ingenting.

Problemet med det er at du har allerede så omfattende historikk, at egentlig alt du blir ufør som kan på en eller annen måte trekkes mot en av disse sykdommene/plagene du har hatt, og du vil derfor ikke få noe som helst uansett. 

Du bør heller tegne forsikring mot "kritisk sykdom" og "ulykke". Hvis du får det. Så er det du berget om noe alvorlig skjer med deg. 

Anonymkode: 815b9...1e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg jobber i det offentlige så kan nok se langt etter uføreforsikring der, men det er svært vanlig at folk i mitt yrke blir ufør

Men har du ikke forsikring gjennom KLP eller SPK da? 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk nærmere på jobb. Pleier være uføreforsikring i det offentlige

Anonymkode: 7cef7...435

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du får nok ikke uføreforsikring. For hvem tror du ønsker å forsikre deg med "lang" sykehistorie? Det er høy risiko.

Hvis det finnes noen som vil, så vil du få en rekke unntak fra forsikringen. Ergo, blir du ufør med tanke på den sykdommen du har eller de andre plagene du har hatt, så får du ingenting.

Problemet med det er at du har allerede så omfattende historikk, at egentlig alt du blir ufør som kan på en eller annen måte trekkes mot en av disse sykdommene/plagene du har hatt, og du vil derfor ikke få noe som helst uansett. 

Du bør heller tegne forsikring mot "kritisk sykdom" og "ulykke". Hvis du får det. Så er det du berget om noe alvorlig skjer med deg. 

Jeg er egentlig ikke redd for å bli ufør basert på de to helseplagene jeg har, har hatt de så lenge og begge er(for min del) et ikke-problem. Så om de vil ha det som unntak er det helt greit. Det jeg er redd for, og som jeg ønsker forsikring mot, er kroppslige ting som slitasje i ryggen, kronisk senebetennelse, hjertesykdom etc. Har litt problemer med å se hvordan de skal skylde på depresjon som årsak til det, men samtidig forundrer det meg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel bare søke, så ser du hva svar du får, og tar det derifra! 

Anonymkode: 92bd8...185

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 21.56):

Sjekk nærmere på jobb. Pleier være uføreforsikring i det offentlige

Anonymkode: 7cef7...435

Selv gjennom jobben så kan forsikringselskapet kreve svar angående sykdommer. Det skjedde hos meg og på det grunnlaget fikk ikke jeg den forsikringen på jobb. Kan være greit og spare ved siden av. 

Anonymkode: 1fb07...b95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv gjennom jobben så kan forsikringselskapet kreve svar angående sykdommer. Det skjedde hos meg og på det grunnlaget fikk ikke jeg den forsikringen på jobb. Kan være greit og spare ved siden av. 

Anonymkode: 1fb07...b95

Nei, de fleste forsikringer via arbeidsgiver krever ikke helseskjema eller informasjon men har til gjengjeld 2 års karenstid og er fryktelig dyr for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 32251...751

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere hva, hvem som helst får uføreforsikring. Men hva den dekker, er en annen ting. 

Jeg går på AAP og det gikk opp for meg at jeg kanskje blir ufør. Jeg prøvde sette opp uføreforsikring. Det jeg fant ut, var at hvem som helst kan få det, men det er ganske strengt for hva. Jeg som allerede har vært i systemet fordi jeg sliter psykisk, kunne aldri fått ufør forsikring om jeg nå blir ufør pga min psykiske helse. Men om jeg krasjer i en bil, og den skaden er større enn mine psykiske problemer, og mine fysiske skader blir hovedgrunnen til at jeg får ufør, så får jeg utbetaling på forsikringen. Men jeg kan aldri få noe ut av forsikringen pga psykisk sykdom. 

Det jeg prøver å si, er at forsikringen dekker kun skader som har oppstått typisk 1 år etter at forsikringen er laget. Man må ha legeerklæring på at skaden har oppstått nylig, om man ønsker utbetaling. Står det skrevet ned noe sted (joirnal) at du har vært plaget med noe før du opprettet forsikringen, så kan du ikke bruke forsikringen på dette. 

Så du må ta et valg.... du kommer ikke til å få bruk for forsikringen i forhold til din autoimmune sykdom. Siden du har gått på antidepressiva, så står det i journalen din. Dvs du ikke kan få noe utbetalt for det heller... 😕 

Det er alltid frivillig å lage forsikring, men i ditt tilfelle så blir det for om du i fremtiden havner i en bil ulykke, får slag, ja du skjønner greia, alt annet enn det som allerede har oppstått... 

Anonymkode: 7d3eb...af8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet dere hva, hvem som helst får uføreforsikring. Men hva den dekker, er en annen ting. 

Jeg går på AAP og det gikk opp for meg at jeg kanskje blir ufør. Jeg prøvde sette opp uføreforsikring. Det jeg fant ut, var at hvem som helst kan få det, men det er ganske strengt for hva. Jeg som allerede har vært i systemet fordi jeg sliter psykisk, kunne aldri fått ufør forsikring om jeg nå blir ufør pga min psykiske helse. Men om jeg krasjer i en bil, og den skaden er større enn mine psykiske problemer, og mine fysiske skader blir hovedgrunnen til at jeg får ufør, så får jeg utbetaling på forsikringen. Men jeg kan aldri få noe ut av forsikringen pga psykisk sykdom. 

Det jeg prøver å si, er at forsikringen dekker kun skader som har oppstått typisk 1 år etter at forsikringen er laget. Man må ha legeerklæring på at skaden har oppstått nylig, om man ønsker utbetaling. Står det skrevet ned noe sted (joirnal) at du har vært plaget med noe før du opprettet forsikringen, så kan du ikke bruke forsikringen på dette. 

Så du må ta et valg.... du kommer ikke til å få bruk for forsikringen i forhold til din autoimmune sykdom. Siden du har gått på antidepressiva, så står det i journalen din. Dvs du ikke kan få noe utbetalt for det heller... 😕 

Det er alltid frivillig å lage forsikring, men i ditt tilfelle så blir det for om du i fremtiden havner i en bil ulykke, får slag, ja du skjønner greia, alt annet enn det som allerede har oppstått... 

Anonymkode: 7d3eb...af8

Her var det mye svada og blanding av begreper. .

Hvem som helst kan ikke få uføreforsikring. Vi som jobber med dette har en laaang liste med absolutte avslagsgrunner hvor vi skal fraråde kunden å tegne fordi det er soleklart at å sende inn skjema er helt bortkastet. Selv får jeg avslag på uføreforsikring med månedlige utbetalinger på livstid pga helseproblematikk, og på grunn av at denne forsikringen er høyrisiko for forsikringsselskapene mtp utbetalinger er den generelt sett vanskelig å få innvilget med helsehistorikk bak seg. Uføreforsikring med engangsutbetalinger dekker stort sett spesifikke sykdommer og ikke skader og psykiske lidelser, så dette er ikke engang relevant. 

Ja, noen tilstander og sykdommer kan gi reservasjoner og prispåslag pga risiko, men det er ikke i nærheten av så mange som du påstår. Det skal isåfall være veldig isolerte lidelser som ikke statistisk sett fører til følgesykdommer.

Ulykkesforsikring derimot er noe helt annet som stort sett alle kan få så lenge det ikke er snakk om store eksisterende invaliditetsgrader. Det har derimot ingenting med uførhet å gjøre. 

Anonymkode: 32251...751

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 15.25):

Jeg lurer på å tegne uføreforsikring, men mtp. at jeg har litt helseplager er jeg redd det skal bli veldig dyrt. Jeg har en autoimmun sykdom, tar medisiner og fungerer som normalt. Merker ingenting til dette.

Det jeg er mest redd for er at jeg har psykisk sykdom. I 2017 hadde jeg et sammenbrudd og var langtidssykemeldt i noen måneder før jeg klarte å klore meg tilbake i 100%. Hadde et nytt ett i 2020, kortere, men mer intenst(og mer preget av situasjonen rundt min privatperson), og havnet i behandling igjen + at jeg ble satt på antidepressiva. Det er nå ett år siden, og jeg har hatt voldsomt god effekt av antidepressiva, ikke hatt noen av mine gamle plager i det hele tatt. Er virkelig som om noen har slått på en bryter.

Noen som kan dele erfaringer? Min mor er ufør og jeg vil ikke havne i hennes økonomiske situasjon.

Det som er helt sikkert, er at du aldri vil få uføreforsikring og dekning for plager du allerede har ved tidspunktet du tegner uføreforsikringen. Man kan ikke forsikre seg mot eksisterende plager og sykdommer. MEN du kan forsikre deg mot det meste av andre sykdommer og ulykke etc. 

Etter å ha søkt om uføreforsikring, vil du få svarbrev med "Ja, du får uføreforsikring hos oss unntatt mot....." og så unntak listet opp av forsikringsselskapet, og der vil psykiske lidelser stå oppført, samt autoimmune sykdommer.

Jeg er uføretrygdet, men hadde heldigvis en god uføreforsikring gjennom fagforeningen på kontorjobben jeg hadde før. Det er virkelig penger som kommer godt med, vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten. Anbefaler på det sterkeste alle å tegne uføreforsikring - selv om man tenker det typiske "Det skjer ikke meg!". Det tenkte jeg også, men forsikringen fikk jeg faktisk bruk for en dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...