Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært igjennom IVF ved offentlig og/eller privat klinikk?

Ble du gravid fortere offentlig eller privat?

Hvis du bare har gjort det offentlig eller vare har gjort det privat, hvor mange innsett hadde du før du ble gravid og graviditeten varte mer enn 12 uker?

Jeg er ikke helt fornøyd med den hjelpen jeg har fått offentlig og lurer på om jeg bare skal gå privat selv om jeg har to offentlige forsøk igjen?

Er offentlig like bra som privat?

Anonymkode: 002ea...b20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk direkte privat. Ikke fordi jeg trodde privat var noe bedre faglig sett, men fordi jeg ville ha fleksibilitet og et kundeforhold, og ikke et venterom rett på siden av arbeidsplassen min hvor kollegaer går forbi konstant (jobber på sykehuset). Ble gravid på første innsett, og har en baby nå. 

Betalte rett og slett for en litt annen (?) opplevelse av det rundt. Interesserte meg lite for hvilke opplegg de valgte, så om de gjorde noe annet enn det offentlige ville gjort/individualiserte opplegget mer aner jeg ikke.

Anonymkode: 8de1b...87d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det offentlig . Går privat fordi jeg er over 40...

Anonymkode: 12b7c...c15

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 3 mislykkede forsøk offentlig (4 uttak og 3 innsett)  og ble da anbefalt å prøve videre privat, da man får bare 3 forsøk offentlig. 
Fikk Max ut 3-4 egg, aldri noen embryoer som kunne fryses og ble aldri gravid i det offentlige. Kjøpte en 3 for 2 pk på privat klinikk og satte de tre forsøkene som siste forsøk, var veldig sliten og vi hadde et barn fra før. I det første private forsøket fikk jeg ut 10 egg og 4 embryoer på frys, og ble gravid med ei lita jente😊 Gynekologen på privat klinikk mente at de hadde veldig flaks med syklusen og at det nødvendigvis ikke hadde noe å gjøre med at de var flinkere. Hun hadde blitt opplært av de som behandlet meg i det offentlige. Men som ei skriver over her så er oppfølgingen og fleksibiliteten en helt annen på privatklinikk. De er også mye lettere å komme i kontakt med når man har spørsmål underveis, de er også mer fleksible på når man får time til div ul osv. På privat klinikk har de bedre tid og har tid til å høre hvordan man har det. I de offentlige forsøkene var det aldri noen som spurte hvordan min mentale helse var oppi det hele. Jeg sleit meg nesten ut til slutt  med full lærerjobb og tøffe hormonkurer. Ble sykmeldt 40%  av fastlegen rett før det siste forsøket. Pass på deg selv når du starter, det er en spennende, men kan bli en lang og tung tid før babyen er på vei.  Fastlegen min hadde fortalte at hun hadde til gode å ikke sykmelde damer i ivf behandling. Jeg burde nok ha blitt sykmeldt tidligere i prosessen. 
Hvis økonomien tillater det, så vil jeg anbefale privat klinikk, men de er ikke flinkere enn de i det offentlige. Ofte kan de samme gynekologene jobbe både privat og i det offentlige. Jeg gikk på de samme hormonene i både off og private forsøk. Hvis man har en fleksibel jobbsituasjon så kan det offentlige fungere like bra. Masse lykke til oh pass på deg selv❤️

Anonymkode: e56aa...500

AnonymBruker
Skrevet

Offentlig har like god statistikk som privat. Det er kun to forskjeller - ventetid, og omsorg/tid under behandling.

Slik sett foretrakk jeg det offentlige. Samlebåndmentaliteten gjorde alt mer nøytralt og klinisk. Når jeg ble møtt med omsorg, tid og klemmer, da knakk jeg sammen. 

Anonymkode: fa2e6...043

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har holdt på i 3 år å bli gravid nå, 2 år med ivf. 
for det første er det (som oftest) en del ventetid på å komme inn til første konsultasjon i det offtentlige, det var veldig drit å vente. Når vi først kom inn hoppet vi i gang med første forsøket. Jeg reagerte ikke på medisinene - så forsøket ble avbrutt. Jeg tenkte jaja, da prøver vi på ny. Tenkte også vi fikk komme i gang rimelig kjapt, så feil tok jeg, var 11 uker ventetid.

Etter ny ventetid fikk vi endelig tatt ut, fikk ikke sette inn, da de mente jeg var overstimulert, dette var i mai, måtte vente helt til august med å få sette inn pga sommerferie. Fikk to på frys, det første overlevde ikke opptining, det andre fikk vi sette inn, men festa seg ikke. Så var det på igjen med mange ukes ventetid, endte med to nye forsøk der jeg ikke reagerte på medisinene, de ga meg samme dose de gangene uten resultater, etterlyste andre medisiner, fikk avslag… måtte ta en ovialdrillig. Den hadde noe for seg. Den hadde jeg i desmeber. 
måtte vente 12 uker etter operasjonen for å få sette igang med nytt forsøk.. 

endring av medisiner, kom faktisk helt til uttak, skulle få sette inn to egg hvis det var noen som overlevde - ingen gjore det. 

gikk privat, brukte ca 6 uker fra første samtale til det lyste gravid på testen 🤰 

her er det både manlig og kvinnelig faktor som spiller inn. Jeg tror ikke det hadde lykkes på første forsøk privat hadde ikke sykehuset gjort alt det de hadde gjort først.  
men er vell brukte penger å gå privat, oppfølgingen er helt suveren, vi fikk ut MANGE egg, mange ble befruktet, ett ble satt inn og vi har fortsatt to på frys! Men som sagt, vet ikke om dette hadde gått første gangen, da klinikken hadde sett hva sykehuset hadde gjort og hva klinikken valgte å gjør anderledes.. men det virka for oss! Men skulle ønske jeg gikk over til privat fortere enn hva vi gjorde! 

Anonymkode: bb4cb...80a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...