Gå til innhold

Hvordan komme i form til å gå Galdhøpiggen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

jeg har planer om å gå til Galdhøpiggen fra Jubasshytta om ca 6 uker. Jeg er i midten av 30-åra og var veldig aktiv før, men nå er det noen år siden forrige joggetur. Jeg er ikke særlig aktiv, men kondisen kunne vært verre, men den er dårlig. 

noen som har tips til hvordan man får opp kondisen så jeg kommer meg til Galdhøpiggen om 6 uker? Hva slags trening egner seg best?

takker for svar :) 

Anonymkode: 591c7...ead

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå i oppoverbakker, helst i ulendt terreng. Etter hvert med sekk.

Anonymkode: d196f...8aa

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

hvir god form må man være i for å komme opp og ned Galdhøpiggen? Hva burde man løpe 5 km på F eks ?

AnonymBruker
Skrevet

Trenger man være i så god form? Går du en organisert tur? Jeg har gått til Galdhøpiggen én gang, da var jeg ni år og ikke spesielt aktiv. Med en turgruppe såklart😅

Anonymkode: 770ae...7a8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Formen har forfalt veldig de siste årene, og sist jeg gikk til Galdhøpiggen var jeg ti år yngre, var aktiv jogger og trente jevnlig. Nå har det blir mye stillesitting og røyking. Vet ikke hva som skal til for å konme opp Galdhøpiggen, men jeg burde vel danne et lite treningsgrunnlag før jeg skal opp? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar!

hvir god form må man være i for å komme opp og ned Galdhøpiggen? Hva burde man løpe 5 km på F eks ?

Man trenger ikke å være i stand til å løpe 5 km i det hele tatt.

Anonymkode: 748ad...c5b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Turen fra juvasshytta krever svært lite, så vil ikke si at du trenger å trene deg spesifikt opp til den. Men selvsagt fint å trene uansett! 

Anonymkode: 3f210...1c5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier bare å gå litt turer og kjenne litt på kroppen. Du rekker ikke komme i toppform på noen uker. Turen fra juvasshytta er ikke så krevende, det er en tur som også barn klarer. Det er ganske flatt frem til breen og en litt krevende men kort klatreetappe på slutten opp til toppen.

Fra spiterstulen er det ganske krevende tur som krever litt kondis og gode knær.

Anonymkode: 6dff0...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk den i 7 klasse med skolen. Var vrldig lite turvant og det gikk helt fint likevel. 

Anonymkode: 731ac...28e

AnonymBruker
Skrevet

Juvass er enkelt. Selv om du er i dårlig form. Bare gi deg god tid om du må hive etter pusten. Den ekte bestigningen er fra Spiterstulen.. Men hey, enhver nordmann bør stå på Norges tak før man havner under torva. Da kan juvass være greit om du er i elendig form. 

Anonymkode: 87337...cc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke denne higen etter å MÅ bestige Galdhøpiggen uansett jeg. Det finns mange andre fine fjell og det finns mange større opplevelser enn å stå på en 2000-meters topp. FOlk flest gjør det mest for å få et Insta-bilde. 

Altfor mange som trosser vær og dårlig form, fordi de SKAL opp dit. Dårlig utstyr og null peiling er vanlig og bekymringsfullt. 

Anonymkode: 4928b...5e2

Skrevet

Kommer veldig an på om du går fra Juvasshytta eller Spiterstulen. Jeg har gått fra Spiterstulen og det var TUNGT!! Tyngste jeg har gjort. Men klarte det, og jeg var egentlig bare i helt grei form da.

Skrevet

Juvasshytta er veldig enkelt å gå fra. Første 90 min er flat steinrøys. Så er det breen som er relativt flat. Når man slippes ut av taulaget er det kort avstand, men høy stigning og litt klatring enkelte steder. Ha med klokke og pass tiden, du får beskjed om hva max tid opp kan være, og når du må stå klar til å festes inn i taulaget igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Skjønner ikke denne higen etter å MÅ bestige Galdhøpiggen uansett jeg. Det finns mange andre fine fjell og det finns mange større opplevelser enn å stå på en 2000-meters topp. FOlk flest gjør det mest for å få et Insta-bilde. 

Altfor mange som trosser vær og dårlig form, fordi de SKAL opp dit. Dårlig utstyr og null peiling er vanlig og bekymringsfullt. 

Citius, altius, fortius. Selvfølgelig ligger det i menneskets natur å komme seg opp på det høyeste punktet. Ikke noe galt i det. Om du står på Manhattan og får valget om å gå opp til Freedom Tower eller det drøye 70 m lavere Central Park Tower, så velger du Freedom Tower. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk der for noen år siden var det flust av utenlandske turister der, men håpløst utstyr (en gikk i slippers...) og dårlig form med i noen av taulagene. Ellers var det folk fra 9-83år i mitt taulag. Som andre sier er ikke den turen du ska gå veldig krevende. Men begynn å beveg det, du er så ung at 6 uker med 3 treninger i uka hjelper mye. 

Anonymkode: f752f...b04

• Liker 2
Skrevet

Turen opp dit er tilrettelagt for familier. Den siste bakken er tøff, men heldigvis ikke så lang. Tren på å gå i bakker / ulendt terreng / steinete underlag med sekk. Og ett lite tips: Gå inn skoene dine, så gå gjerne turer med skoene slik at du vet at de er gode å gå i.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da jeg gikk der for noen år siden var det flust av utenlandske turister der, men håpløst utstyr (en gikk i slippers...) og dårlig form med i noen av taulagene. Ellers var det folk fra 9-83år i mitt taulag. Som andre sier er ikke den turen du ska gå veldig krevende. Men begynn å beveg det, du er så ung at 6 uker med 3 treninger i uka hjelper mye. 

Anonymkode: f752f...b04

Haha. Kjenner igjen den der. 😁Første gang jeg gikk opp fra Spiterstulen møtte jeg en indier når jeg var på vei ned den siste høyden ned mot hytta. Rundt 4-tiden på ettermiddagen. Fyren gikk i sneakers med en Kiwi-pose i hånden. Hadde veldig lyst å være belærende mot han, men tenkte det ville være bedre læring for han å fortsette..og drite seg ut. Det var uansett varmt i været så han risikerte vel ikke livet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Unnskyld at jeg ler. Men var det godt å få det ut? 

Dette har INGENTING å gjøre med hva TS spør om. 😂

Anonymkode: 7099b...c4f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2021 den 22.07):

Hadde veldig lyst å være belærende mot han, men tenkte det ville være bedre læring for han å fortsette..og drite seg ut.

Så snill du er...😐

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...