Gå til innhold

Fått inkasso 3 år etter bilturen vår i Italia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk nettopp et brev i posten fra et selskap som heter Nivi SpA som skriver at de har fullmakt til å sende ut inkassovarsel for manglende betaling av bompenger. Videre står det at det dreier seg om bomstasjon jeg kjørte forbi i februar 2018?! Altså godt over 3 år siden... Datoen stemmer bra med en biltur vi hadde gjennom Italia og jeg husker spesifikt at det var en bom som ikke fungerte. Jeg måtte trykke på den hjelp knappen, men personen på andre siden snakket bare italiensk og skjønte ikke hva jeg sa da jeg prøvde å forklare at automaten ikke ville ta i mot pengene mine.

Husker det kun fordi det ble en utrolig lang kø bak meg med folk som tutet og til slutt kom en fyr fra bilen bak oss opp til meg og begynte å oversette hva jeg sa på engelsk til de andre på italiensk. Så kom en mann fra bygget ved bomstasjonen som åpnet opp bommen for oss så vi kunne kjøre, så jeg gjorde jo nettopp det, kjørte.. Og nå krever de at jeg skal betale litt over 100 euro?? Står at hvis jeg skal klage må jeg ha dokumentasjon, åssen mener de at jeg skal ha dokumentasjon fra å ha kjørt igjennom en bom for tre år siden?...

Jeg har ikke veldig lyst til å betale denne boten, er det noen som har erfaring med dette selskapet og om de faktisk kan kreve at jeg betaler?

Anonymkode: ba47f...6c1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe godt svar, men dersom du ikke har mottatt en tidligere faktura  eller betalingspåminnelse eller noe, så høres det spinnvilt ut å du plutselig skal betale for inkasso. 

Det er vel også en lov på hvor lenge etter man kan sende ut faktura, og lurer på om det faktisk akkurat er 3 år? Men mulig det bare er i Norge.

Samtidig, å få kreditorer på nakken er ikke spesielt gøy, og kanskje det er spesielt ille med utenlandske,s å det kan være fristende å bare betale seg ut for å bli ferdig. Skjønt, 100 euro er jo helt vanvittig sum for en bomplassering.

Litt rart at de ber deg dokumentere, de burde jo først og fremst dokumentere at de har sendt ut faktura tidligere. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg ble truet av et firma fra litauen en gang ang en nett-verdivurdering av en bil. De skulle ha ca 1600 kroner for dette. På nettsiden så det ut til å være gratis.

Spurte en advokat-bekjent som lo og sa at det ble dyrere å reise hit for 1500 kr enn å gi fan. Og at i verste fall kunne jeg kontakte forbrukerrådet. 8 år siden nå😀

Anonymkode: 2a988...46b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke betal. Mener det kun er Norge/Sverige/Finnland som kan kreve inn over landegrenser? Men muligens om du skal til italia igjen med fly så er det registrert på deg? Vet jo aldri 😅 

Fikk også en del bøter fra Norge - italia.. hadde også problemer med en bomring på en motorvei i italia. Det ble kommunikasjonsproblemer og til slutt bare kom det en regning ut av bomautomaten på en helt latterlig sum. Bare kasta den i søpla. Dette var vel 2018, så da kommer vel bota snart 😅

Anonymkode: 567bc...7a9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har helt sikkert mandat til å sende ut inkassovarsel på vegne av italienske firma, men jeg tviler på at de kommer til å kjøre innkassosak på deg i Norge. Det koster mer enn det smaker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De klarer ikke følge opp.Men du kan få problemer med fremtidig innreise og opphold i landet. Ikke gøy å være stemplet som kriminell. 

100 euro er småpenger, du vet du har vært i området, ubehagelig hver gang de purrer opp, veldig ubehagelig å besøke landet igjen. Jeg hadde bare betalt og glemt saken. 

Anonymkode: e4cbf...397

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Statens Innkrevingssentral uttaler om

Innkreving av utenlandske krav i Norge

Vi krever inn bøter og saksomkostninger fra andre nordiske land. Innkrevingen foregår etter norske regler. Dersom vi ikke klarer å få inn alle pengene, returnerer vi saken til det nordiske landet som opprettet kravet i god tid før kravet blir foreldet.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBergh skrev (2 minutter siden):

Hei.

Vi krever inn bøter og saksomkostninger fra andre nordiske land. Innkrevingen foregår etter norske regler. Dersom vi ikke klarer å få inn alle pengene, returnerer vi saken til det nordiske landet som opprettet kravet i god tid før kravet blir foreldet.

Med vennlig hilsen

TBergh

Italia er jo langt vekk fra norden, så jeg ser ikke helt hva dette sitatet betyr her?

Anonymkode: 9fe04...765

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke betal. Mener det kun er Norge/Sverige/Finnland som kan kreve inn over landegrenser?

Jeg har flere ganger blitt krevd for miljøavgift og annet fra London, men jeg tror det da ofte har vært via et skandinavisk firma, noe usikker der. 

Anonymkode: 3f158...f5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBergh skrev (11 timer siden):

Hei.

Med vennlig hilsen

TBergh

Hvorfor siterer du fra Statens innkrevingssentral og svarer på noe som ikke har noen relevans for saken? Dette gjelder bompenger fra Italia og sist jeg sjekket var det ikke et nordisk land. 

Anonymkode: be58c...f04

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De klarer ikke følge opp.Men du kan få problemer med fremtidig innreise og opphold i landet. Ikke gøy å være stemplet som kriminell. 

100 euro er småpenger, du vet du har vært i området, ubehagelig hver gang de purrer opp, veldig ubehagelig å besøke landet igjen. Jeg hadde bare betalt og glemt saken. 

Anonymkode: e4cbf...397

Dette. Betal og bli kvitt den kjipe følelsen! Vel verdt pengene, spør du meg.

Anonymkode: ca088...53f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er mafiavirksomhet i Italia! Google IT! Vært utsatt for det samme selv. Uansett om det er ekte, noe man ikke kan vite så har man ikke lov til å kreve inn bøter på tvers av landegrenser.

Anonymkode: fbfc9...c4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må legge til en gang: vi fikk tilsendt som rekommandert brev fra Italia, jeg Googlet avsender først og da dukket dette med mafia opp, jeg valgte å aldri hente brevet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde kontakter firmaet som krevde for å funnet ut litt mer. 

Er det reelt så hadde jeg selvsat betalt. Er man gjest i et land så følger man regler der man er. 

Anonymkode: 3f898...822

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er mafiavirksomhet i Italia! Google IT! Vært utsatt for det samme selv. Uansett om det er ekte, noe man ikke kan vite så har man ikke lov til å kreve inn bøter på tvers av landegrenser.

Her farer du med masse løgn. Jo, man kan kreve inn bøter på tvers av landegrenser, det er jo det fine med EU og EØS. Firmaet Ts her nevner er IKKE mafia men et seriøst firma godkjent av flere land. Dette firmaet krever også inn norske bøter fra italienere som ikke betaler for seg her til lands.

Anonymkode: 38330...2c1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er godt å kunne kritisere negativt. Spesielt når man ikke forstår hva man kritiserer.

Litt usikker på om denne kritikken besvarer TS sitt spørsmål.

«Hvorfor siterer du fra Statens innkrevingssentral og svarer på noe som ikke har noen relevans for saken? Dette gjelder bompenger fra Italia og sist jeg sjekket var det ikke et nordisk land.

Anonymkode: be58c...f04»

«Italia er jo langt vekk fra norden, så jeg ser ikke helt hva dette sitatet betyr her?

Anonymkode: 9fe04...765»

Jeg får gjenta meg selv: «Vi krever inn bøter og saksomkostninger fra andre nordiske land. Innkrevingen foregår etter norske regler.»

Vennligst legg merke til den uthevede teksten. Innkrevingen skjer etter Norske regler, og ikke bare gjeldende de Nordiske land.

Inkassokrav skal følge Norske regler. Jf. § 1 - Inkassolovens virkeområde.

«I NOU 1983: 8 heter det at inkassoloven vil omfatte inkassovirksomhet som utøves i riket, og at: ”Også inkassovirksomhet som drives fra utlandet omfattes, for så vidt angår inkassoskritt som skjer her i landet.»

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

hadde jeg dreti i for å si det sånn

Anonymkode: 41f4e...b5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke giddet å gjøre meg til kjeltring for 100 euro som tilsvarer en 1000-lapp, så jeg ville bare betslt for å få det ut av verden og deretter glemt det. Pick your battles… Hadde dette vært et norsk selskap ville jeg nektet av prinsipp iom at det er 3 års foreldrlsesfrist på økonomiske krav, men krav fra utlandet hadde jeg ikke giddet å bruke tid og energi på å bestride om det var snakk om så lite penger som 100 euro. Fritiden min er verdt mer enn det.

Anonymkode: a5f32...148

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 14.46):

Fikk nettopp et brev i posten fra et selskap som heter Nivi SpA som skriver at de har fullmakt til å sende ut inkassovarsel for manglende betaling av bompenger. Videre står det at det dreier seg om bomstasjon jeg kjørte forbi i februar 2018?! Altså godt over 3 år siden... Datoen stemmer bra med en biltur vi hadde gjennom Italia og jeg husker spesifikt at det var en bom som ikke fungerte. Jeg måtte trykke på den hjelp knappen, men personen på andre siden snakket bare italiensk og skjønte ikke hva jeg sa da jeg prøvde å forklare at automaten ikke ville ta i mot pengene mine.

Husker det kun fordi det ble en utrolig lang kø bak meg med folk som tutet og til slutt kom en fyr fra bilen bak oss opp til meg og begynte å oversette hva jeg sa på engelsk til de andre på italiensk. Så kom en mann fra bygget ved bomstasjonen som åpnet opp bommen for oss så vi kunne kjøre, så jeg gjorde jo nettopp det, kjørte.. Og nå krever de at jeg skal betale litt over 100 euro?? Står at hvis jeg skal klage må jeg ha dokumentasjon, åssen mener de at jeg skal ha dokumentasjon fra å ha kjørt igjennom en bom for tre år siden?...

Jeg har ikke veldig lyst til å betale denne boten, er det noen som har erfaring med dette selskapet og om de faktisk kan kreve at jeg betaler?

Anonymkode: ba47f...6c1

Foreldelsesfristen er 3 år. Om dette er første krav du får og kravet oppstod i feb 2018 kan du vise til foreldelsesfrist ogsi du ikke vil betale. 

Anonymkode: 46551...7b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier som de andre: betal for å få det utav verden. Du har kjørt i området, du kjenner til kravet og vet at dette stemmer. Kjipt å risikere konsekvenser i Italia bare fordi du ikke vil betale. Det er en kjip 1000-lapp, men konsekvensene kan bli enda kjipere.

Anonymkode: 0eb4f...ed8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...