Gå til innhold

Bmi 21, er det «ønskedrømmen» / fasiten for de fleste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser finest ut med bmi 22-22.5. Jeg har bmi på 24 og ser faktisk fin ut nå også. Også er det rom for god mat, oster og vin :) Om jeg kunne velge har jeg valgt 22, men gidder ikke å ta jobben akkurat nå. Kanskje i løpet av sommeren? Da er jo det deilig med salater og lett mat, samt deilig å være ute. Jeg blir jo litt mer bevisst på hva jeg spiser når jeg bruker bikini. 

Og siden ferien blir i Norge kommer jeg ikke til å gå i all-inclusive fellen. Det skal jeg aldri gjøre igjen.

Anonymkode: 0c8bb...205

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det virker nå mer som at du har et forvrengt bilde på kropp og BMI. 

Det er også klart at en med BMI på 21 kan ha "flesk på magen" hvis vedkommende for eksempel er lite muskuløs og fettet typisk samler seg på magen ved vektoppgang. Et umiddelbart eksempel som jeg tenker på er lave, utrente asiatiske menn med litt mage. De er ikke tykke, men de er "tynnfeite". De er innenfor normalområdet av BMI, men akkurat det bukfettet er skadelig (det er derfor man gjerne måler midjemål). Ikke at man trenger å gjøre noe med det, men det er en forklaring. Det virker ikke som du helt forstår konseptet med BMI og kroppssammensetning. 

Anonymkode: 81de3...444

Altså, hvis jeg går litt opp i vekt og får bmi på 21 så  har jeg litt flesk på magen ja, men jeg er ikke lite muskuløs, tvert om.

Anonymkode: 1912b...fe2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2021 den 10.18):

Det er fordi enkelte tror de er radmagre hvis man ser kragebeina 🤣 

For ikke å snakke om hoftebein eller å skimte noen ribbein når man strekker seg eller flekser - da er man visst «sykelig tynn» og radmager.

Anonymkode: 38158...86c

Man kan se mine kragebein selv på min høyeste bmi (22.5). Også når jeg var gravid og la på meg mye.

Nå har jeg en bmi på 18.5, men har fortsatt en liten muffinsmage :) Spiser sunt og trener og bryr meg ikke hva BMI-en min er den ene eller andre veien. Den har bare falt der nå. Orker ikke å stresse med å gå verken opp eller ned. Jeg er mer enn hva BMI viser ;)

Anonymkode: e7ee0...448

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg trives best når jeg ligger på nærmere 24, da har jeg midje på 68 cm (er 170 høy), flat mage og timeglassfigur. Jeg har mye muskler og tar egen kroppsvekt i markløft f.eks. 

Var veldig syk for noen år siden (ikke SF), og da sa flere leger til meg at jeg var alt for tynn og jeg fikk næringsdrikker på resept for å legge på meg. Da var jeg nede i 20 i BMI.

Liker best å være sterk og rask og ha en funksjonell kropp med kurver, og det liker mannen min også. 😊

Anonymkode: e7395...1fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Jeg trives best når jeg ligger på nærmere 24, da har jeg midje på 68 cm (er 170 høy), flat mage og timeglassfigur. Jeg har mye muskler og tar egen kroppsvekt i markløft f.eks. 

Var veldig syk for noen år siden (ikke SF), og da sa flere leger til meg at jeg var alt for tynn og jeg fikk næringsdrikker på resept for å legge på meg. Da var jeg nede i 20 i BMI.

Liker best å være sterk og rask og ha en funksjonell kropp med kurver, og det liker mannen min også. 😊

Og jeg over her på BMI 18.5 har midjemål på 73cm :) Kropper er så forskjellige! Veldig facinerende egentlig

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og jeg over her på BMI 18.5 har midjemål på 73cm :) Kropper er så forskjellige! Veldig facinerende egentlig

Jeg har bmi på 25 og er 75 rundt midjen. Ingen fett å ta av rundt livet. Her blir jeg tynnest først. 104 rundt hoftene.

Anonymkode: 224b5...25f

Skrevet

Jeg føler meg klart best(har mest energi) når jeg ligger på 19-20. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives best rundt 19.

Anonymkode: a961d...218

AnonymBruker
Skrevet

21.8 var jeg rundt da jeg var i 20-årene, før jeg fikk barn og sånt. Sånn ca. Og etter andremann, en veldig kort tid tror jeg før det gikk jevnt og trutt oppover. Det er 9 år siden. Jeg slanket meg ned til 62 kilo en gang, men tiden det varte var veldig kort. 

Så nei, ikke nå lengre. Skal jeg holde den vekten nå så må jeg bli et "nei-menneske". Jeg må leve og kunne kose meg litt. Forbrenningen har endret seg. Jeg vil ikke leve livet mitt på en evig slankekur. Derfor skal jeg være fornøyd om jeg er sånn ca på det øverste nivået av normalvekt, og kanskje til og med litt over, så lenge jeg får brukt kroppen min til det den ønsker og synes den ser bra ut. 

Anonymkode: 224b5...25f

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg anser det ikke som sterk å ta sin egen vekt i markløft. Det gjør da de fleste som ikke trener jevnlig styrke engang.

At man får næringsdrikker for å få i seg næring når man er alvorlig syk betyr ikke at man er for tynn. Selv en ekstremt overvektig kan trenge det om de ikke klarer å spise. Man er helt udiskutabelt ikke for tynn med BMI på 20, i den grad at en lege er bekymret, med mindre legen er fullstendig inkompetent. Derimot kan det godt hende at du kler å være mer, og viktigere, at du trives best med å være mer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives godt rundt 18.6. Jeg hadde en bmi på 21 før corona og når jeg ser tilbake på bilder så var jeg rett og slett chubby selv om jeg trente styrke aktivt, men jeg er også relativt lav, likblek og med et nokså rundt ansikt. Kler rett og slett bedre å være litt petite 

Anonymkode: 7a83f...98b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg anser det ikke som sterk å ta sin egen vekt i markløft. Det gjør da de fleste som ikke trener jevnlig styrke engang.

At man får næringsdrikker for å få i seg næring når man er alvorlig syk betyr ikke at man er for tynn. Selv en ekstremt overvektig kan trenge det om de ikke klarer å spise. Man er helt udiskutabelt ikke for tynn med BMI på 20, i den grad at en lege er bekymret, med mindre legen er fullstendig inkompetent. Derimot kan det godt hende at du kler å være mer, og viktigere, at du trives best med å være mer.

Neivel. 🤷‍♀️ Har ikke observert at kvinner flest tar 70 kg i markløft, men mulig det er standard. 🤷‍♀️

Var 3 ulike leger (allmennlege + 2 spesialister) som definerte meg som for tynn, og jeg fikk i meg mat utenom. Ribbein, ryggrad og hoftebein stakk ut, kinna var innsunkne, og jeg hadde skikkelig tigh gap. Jeg var definitivt for tynn, og gikk ned 8 kg på 3 uker.

De svært inkompetente legene fikk meg helt frisk igjen forresten. 🤷‍♀️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bør ikke gå noe særlig under 24 fordi ribbena på brystet blir så synlige. Ser avmagret ut, men er bare uheldig med fettdistribusjonen.

Anonymkode: 89698...294

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke min ønskedrøm iallefall. Jeg har 19 i bmi og blir pløsete og får bollekinn med engang bmi'en blir over 20

Anonymkode: d75f0...778

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 12.21):

Virker som alle skriver om 21-22 i bmi. Gjelder det for deg? Hvorfor i såfall?

Anonymkode: f7263...914

Nei, det gjelder ikke meg. Jeg trives med BMI på 27-28, for jeg har timeglass figur som blir mer usynlig når jeg kommer under det. Så det så :)

Anonymkode: 676c7...93f

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 15.30):

Jeg syns det er trist å lese om folk som vil ha lavere BMI enn 21. Det forteller bare at man har et forvrengt bilde på kropp. Jeg har en BMI på 18 i dag, har hatt både lavere (17) og høyere (21) og med en BMI på 21 ser man sunnest ut, da er man veldig slank, men ikke radmager. Å være radmager er IKKE attraktivt, til og med modeller sær fæle ut med en så lav vekt. Selv ønsker jeg å gå opp i vekt.

Anonymkode: d9553...84a

Hvordan kan du si noe slikt? Du sitter ikke med fasiten for alle. Jeg på 157 cm ser helt vanlig ut med bmi på 19, til og med på 18,5... har absolutt ikke forvrengt kroppsbilde, kroppen min har bært frem 3 friske barn, klarer å løpe i to timer i strekk, og er frisk! den nest siste setningen din er rett og slett ufin! 

Anonymkode: 68277...7d2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid tenkt at BMI for oss lave er misvisende. Jeg er 158 cm, veier 52 kg, altså BMI 21, men er absolutt ikke tynn. Heller litt lubben, helt objektivt sett. Jeg har bilringer og store hofter, og ser helt klart større ut enn høyere venninner med samme BMI. 

Og så har jeg alltid stusset over at høye menn jeg kjenner, som ser veldig slanke ut, sier at de er overvektige i følge BMI. 

Denne formelen stemmer bedre med mitt inntrykk: https://bmi-kalkulator.com/ny/

Logisk sett så burde en person på 190 og 90 kg hatt samme BMI som en på 150 og 50 kg, Men den gamle formelen gir jo 24,9 på den høye, og 22,2 på den lave. En er overvektig og den andre i nedre delen av normalen (?) Denne formelen favoriserer lave kvinner og gir kunstig høy BMI på høye menn. 

Jeg kan altså veie 45 kg og fremdeles være normalvektig. 

Anonymkode: 5a805...16b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

23 er passe BMI for meg :) Jeg er fornøyd der.

Anonymkode: 84289...106

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har alltid tenkt at BMI for oss lave er misvisende. Jeg er 158 cm, veier 52 kg, altså BMI 21, men er absolutt ikke tynn. Heller litt lubben, helt objektivt sett. Jeg har bilringer og store hofter, og ser helt klart større ut enn høyere venninner med samme BMI. 

Og så har jeg alltid stusset over at høye menn jeg kjenner, som ser veldig slanke ut, sier at de er overvektige i følge BMI. 

Denne formelen stemmer bedre med mitt inntrykk: https://bmi-kalkulator.com/ny/

Logisk sett så burde en person på 190 og 90 kg hatt samme BMI som en på 150 og 50 kg, Men den gamle formelen gir jo 24,9 på den høye, og 22,2 på den lave. En er overvektig og den andre i nedre delen av normalen (?) Denne formelen favoriserer lave kvinner og gir kunstig høy BMI på høye menn. 

Jeg kan altså veie 45 kg og fremdeles være normalvektig. 

Anonymkode: 5a805...16b

Ja, BMI passer best for middels høye mennesker. Lave kan veie mye mer i forhold til høyden enn høye iflg BMI. 

AnonymBruker
Skrevet
On 6/18/2021 at 3:41 PM, AnonymBruker said:

Jeg har en bmi på 18.8 og er absolutt ikke radmager eller syk. Har c cup i bh-størrelse og sprettrumpe. Føler ikke at jeg har et forvrengt syn på noe, heller.

Anonymkode: c93c5...9e1

Samme her, bmi på 19 og har former. Folk tror jeg er mye mer fit enn det jeg er, siden jeg ser veltrent og sunn ut. Spiser like mye som venninnene mine som veier mer :) dumt å snakke ned sin egen kropp og si man ser syk ut

Anonymkode: e945c...533

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...