AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Jeg vet babytiden er krevende og det er helt ok. Jeg har satt av all tid og fokus til den lille så klart! Men godt å dele erfaringer i et ellers så ukjent terreng som førstegangsmor. Jeg opplevde jo en del gråting fra baby i starten så klart, som seg hør og bør. Men babyen sov ofte gjennom korte og lengre økter i løp av dagen. Nå har baby fått behov for å være konstant på brystet mitt når han sover på dagtid. Før han sovner der må jeg sette på musikk og valse rundt i rommet svært lenge, for å liksom få han til å roe seg. Gjesper konstant så ser han er trøtt, men sliter med å roe seg. Må da danse/bysse han inn i søvn, setter meg så ned på sofa og har han på brystet. Bare jeg beveger meg litt skyter han opp øynene, for å se at jeg er der virker det som. Lar han sove videre og prøver ikke bevege meg. Tidligere har det da gått Ann å legge han i sengen sin og hente seg litt mat ,gå på wc og helt nødvendige ting. Nå går det ikke lenger. Legger jeg han fra meg klikker han. Styrtgråt i det sekundet jeg snur meg bort. Dette er ny rutine på dagtid. Jeg har rett og slett problemer med å komme meg på noe så selvfølgelig som wc. Skal sies at han sover om natten, så jeg klager ikke her altså Det jeg lurer på er om noen har opplevd det samme? Når ble det litt bedre? Har dere noen tips dere selv hadde nytte av? Anonymkode: 1216d...614
Radiohuspendel Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Det er kjempeslitsomt, men dessverre veldig vanlig. Min beste anbefaling til deg er å investere i et bæresjal/en bæresele for små babyer, og bruke denne. Da ligger barnet trygt inntil deg, og du har armene fritt. Går også an å gå på do med babyen på seg da 7
Arkin Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet babytiden er krevende og det er helt ok. Jeg har satt av all tid og fokus til den lille så klart! Men godt å dele erfaringer i et ellers så ukjent terreng som førstegangsmor. Jeg opplevde jo en del gråting fra baby i starten så klart, som seg hør og bør. Men babyen sov ofte gjennom korte og lengre økter i løp av dagen. Nå har baby fått behov for å være konstant på brystet mitt når han sover på dagtid. Før han sovner der må jeg sette på musikk og valse rundt i rommet svært lenge, for å liksom få han til å roe seg. Gjesper konstant så ser han er trøtt, men sliter med å roe seg. Må da danse/bysse han inn i søvn, setter meg så ned på sofa og har han på brystet. Bare jeg beveger meg litt skyter han opp øynene, for å se at jeg er der virker det som. Lar han sove videre og prøver ikke bevege meg. Tidligere har det da gått Ann å legge han i sengen sin og hente seg litt mat ,gå på wc og helt nødvendige ting. Nå går det ikke lenger. Legger jeg han fra meg klikker han. Styrtgråt i det sekundet jeg snur meg bort. Dette er ny rutine på dagtid. Jeg har rett og slett problemer med å komme meg på noe så selvfølgelig som wc. Skal sies at han sover om natten, så jeg klager ikke her altså Det jeg lurer på er om noen har opplevd det samme? Når ble det litt bedre? Har dere noen tips dere selv hadde nytte av? Anonymkode: 1216d...614 Hei vi hadde det sånn til han var litt over 1 år og begynte å gå selv.. Utrolig slitsomt. Ikke ville han ligge på gulvet og leke, kun bli holdt og bært. Vi har slitet mye med søvn og gjør det ennå. Alle sa til oss at bare vent til han går da blir det slitsomt da.. Men her har det blitt en befrielse å måtte slutte og bære han. Helt helt ærlig et helt grusomt år.. Føler virkelig med deg ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Du kan jo Google utviklingstrinn (husker ikke helt når de ulike er). Det vil være perioder hvor babyen din er mer urolig, «sutrete» og har enda mer behov for nærhet. Det er krevende for disse små med alt som skal læres og finnes ut av, og det er krevende for oss foreldre å ta den reisen med dem 😅 Det er sikkert sykt irriterende å høre at det blir bedre, men det gjør det altså 😊 Utviklingstrinnene kommer og går, men jeg synes det hjalp å ha det i bakhodet og vite sånn ca hvor lenge de ville vare 😊 Kanskje et bæresjal eller bæresele kan være noe du kan prøve? Jeg brukte bæresjal og så trillet jeg mye på tur, siden alle ungene mine har sovet veldig godt i vogn 😊 Mest av alt lot jeg huset flyte, la meg ned på sofaen den korte tiden de sov og tenkte at jeg bare måtte holde ut de verste ukene. Og fant glede i små smil, en liten latter eller en rolig stund med litt kos. Og en lang dusj da mannen min kom hjem 😅 Håper du holder ut ♥️ Anonymkode: d07a7...3d1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Arkin skrev (1 minutt siden): Hei vi hadde det sånn til han var litt over 1 år og begynte å gå selv.. Utrolig slitsomt. Ikke ville han ligge på gulvet og leke, kun bli holdt og bært. Vi har slitet mye med søvn og gjør det ennå. Alle sa til oss at bare vent til han går da blir det slitsomt da.. Men her har det blitt en befrielse å måtte slutte og bære han. Helt helt ærlig et helt grusomt år.. Føler virkelig med deg ❤️ Ett år? Kjære tid, det er virkelig helt utrolig. Må jo seff bare stå i det hvis det er sånn, men jeg må innrømme det er tøft. Jeg elsker å være med han,men han begynner å bli tung og det verker i både armer, nakke og rygg. Har begynt å gå med joggesko med demping inne, pga er på beina omtrent hele dagen. Anonymkode: 1216d...614
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan jo Google utviklingstrinn (husker ikke helt når de ulike er). Det vil være perioder hvor babyen din er mer urolig, «sutrete» og har enda mer behov for nærhet. Det er krevende for disse små med alt som skal læres og finnes ut av, og det er krevende for oss foreldre å ta den reisen med dem 😅 Det er sikkert sykt irriterende å høre at det blir bedre, men det gjør det altså 😊 Utviklingstrinnene kommer og går, men jeg synes det hjalp å ha det i bakhodet og vite sånn ca hvor lenge de ville vare 😊 Kanskje et bæresjal eller bæresele kan være noe du kan prøve? Jeg brukte bæresjal og så trillet jeg mye på tur, siden alle ungene mine har sovet veldig godt i vogn 😊 Mest av alt lot jeg huset flyte, la meg ned på sofaen den korte tiden de sov og tenkte at jeg bare måtte holde ut de verste ukene. Og fant glede i små smil, en liten latter eller en rolig stund med litt kos. Og en lang dusj da mannen min kom hjem 😅 Håper du holder ut ♥️ Anonymkode: d07a7...3d1 Han elsket vogn i starten. Nå har det dessverre snudd, gråter som en foss bare han ser vognen. Jeg tror nok det du sier er et viktig moment, ulike faser. Det han liker i dag gjelder kanskje ikke om en uke og vis versa. Jeg holder så absolutt ut, men tøft er det. Virkelig virkelig beintøft. Tusen takk for fint svar. Anonymkode: 1216d...614
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vet babytiden er krevende og det er helt ok. Jeg har satt av all tid og fokus til den lille så klart! Men godt å dele erfaringer i et ellers så ukjent terreng som førstegangsmor. Jeg opplevde jo en del gråting fra baby i starten så klart, som seg hør og bør. Men babyen sov ofte gjennom korte og lengre økter i løp av dagen. Nå har baby fått behov for å være konstant på brystet mitt når han sover på dagtid. Før han sovner der må jeg sette på musikk og valse rundt i rommet svært lenge, for å liksom få han til å roe seg. Gjesper konstant så ser han er trøtt, men sliter med å roe seg. Må da danse/bysse han inn i søvn, setter meg så ned på sofa og har han på brystet. Bare jeg beveger meg litt skyter han opp øynene, for å se at jeg er der virker det som. Lar han sove videre og prøver ikke bevege meg. Tidligere har det da gått Ann å legge han i sengen sin og hente seg litt mat ,gå på wc og helt nødvendige ting. Nå går det ikke lenger. Legger jeg han fra meg klikker han. Styrtgråt i det sekundet jeg snur meg bort. Dette er ny rutine på dagtid. Jeg har rett og slett problemer med å komme meg på noe så selvfølgelig som wc. Skal sies at han sover om natten, så jeg klager ikke her altså Det jeg lurer på er om noen har opplevd det samme? Når ble det litt bedre? Har dere noen tips dere selv hadde nytte av? Anonymkode: 1216d...614 Hallo ❤️ min var litt sånn i begynnelsen, men jeg pleide å la han feks ligge på sofaen mens jeg pratet til ham, lekte osv, jeg skulle hente ting på andre siden av stuen eller ute av hans syn, men jeg fortsatte å prate med (til) ham fordet. Da kunne han høre meg selvom han ikke så meg. Men han har likevel perioder der han trenger å bli holdt litt mer, og fått mer nærhet. Vi har jo selv våre perioder. Samtidig er jo alle barn forskjellig, og det som funker for barnet ditt, funker kanskje ikke for ditt barn. Kanskje det er et utviklingstrinn som noen her nevner, kanskje han er forkjølet eller tett i nesen, har vondt i magen eller rett og slett bare vil være nær deg. Synet utvikler seg jo stadig, så barnet ditt ser jo mye bedre nå enn ved fødsel og ukene etter, og blir kanskje overveldet av alt han ser rundt seg. Så, anbefaler bæresele, la huset flyte, bestill take away, så går det seg til ❤️ Anonymkode: 61371...c62
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hallo ❤️ min var litt sånn i begynnelsen, men jeg pleide å la han feks ligge på sofaen mens jeg pratet til ham, lekte osv, jeg skulle hente ting på andre siden av stuen eller ute av hans syn, men jeg fortsatte å prate med (til) ham fordet. Da kunne han høre meg selvom han ikke så meg. Men han har likevel perioder der han trenger å bli holdt litt mer, og fått mer nærhet. Vi har jo selv våre perioder. Samtidig er jo alle barn forskjellig, og det som funker for barnet ditt, funker kanskje ikke for ditt barn. Kanskje det er et utviklingstrinn som noen her nevner, kanskje han er forkjølet eller tett i nesen, har vondt i magen eller rett og slett bare vil være nær deg. Synet utvikler seg jo stadig, så barnet ditt ser jo mye bedre nå enn ved fødsel og ukene etter, og blir kanskje overveldet av alt han ser rundt seg. Så, anbefaler bæresele, la huset flyte, bestill take away, så går det seg til ❤️ Anonymkode: 61371...c62 Akkurat det du nevner om synet tror jeg kan være noe. Den siste uken har han blitt så veldig til å stirre på ting, og snur liksom hodet for å se videre på noe han så. Og kan sutre til jeg snur han mot den veien han prøver å se mot. Det har han ikke gjort før, kan hende det har blitt mange inntrykk. Jeg har heldigvis en snill samboer som stepper inn, men han er på jobb mesteparten av dagen og da kan det bli intenst. Men ja, prøver å ikke ha så høye krav til meg selv ellers. Ser ut som et takras i dag 😂 håper ikke brannalarmen går her i bygget, vi bor i leilighet, jeg har ikke så lyst å vise meg ute akkurat nå. 😅 Anonymkode: 1216d...614
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 Husk at det er ulike typer gråt, babyer gråter for å regulere seg selv. Gjerne før søvn etc. Anonymkode: 554c7...131 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 Jeg opplevde det samme, hjalp ikke med en pappa som meldte seg ut og dermed var jeg alene med det lille klistremerket 😅Ikke sov han om natta heller 🙈 Bæresjal er en fin ting. Du kan gå på do og samtidig ha barnet i bæresjal Og bare husk at uansett hvor lenge det varer, så varer det ikke evig! Selv om jeg husker det føltes sånn ut da jeg sto der alene med alt og alt virket mørkt og livet var over osv. Denne perioden går over i en annen periode, osv. Plutselig er barnet to år (som min) og går rundt og småprater og maser om is og ligger i egen seng om natta 😄 Bare husk det når det er skikkelig tussig! ❤️ Anonymkode: 6b64b...946
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Min var sånn fra dag én, og ikke bare på dagtid, men også hele natten. Jeg måtte ha kroppskontakt med hn for at hn skulle sove. Hn merket hvis jeg snudde meg vekk, selv i tilsynelatende dyp søvn. Nærmer seg ett år og er fortsatt ganske klengete, men ikke så ekstrem lenger, selvsagt. Det du opplever er helt vanlig, og kunne vært langt verre. Babyens behov og rutiner er i stadig endring, så ikke bli overrasket om de dukker opp flere nye ting de neste månedene. Du kan ikke gjøre noe annet enn å møte babyens behov, så ikke tenk at dette er noe du skal avlære babyen, hn blir mer selvstendig når hn selv er klar. Anonymkode: e3c9c...83e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Min var sånn fra dag én, og ikke bare på dagtid, men også hele natten. Jeg måtte ha kroppskontakt med hn for at hn skulle sove. Hn merket hvis jeg snudde meg vekk, selv i tilsynelatende dyp søvn. Nærmer seg ett år og er fortsatt ganske klengete, men ikke så ekstrem lenger, selvsagt. Det du opplever er helt vanlig, og kunne vært langt verre. Babyens behov og rutiner er i stadig endring, så ikke bli overrasket om de dukker opp flere nye ting de neste månedene. Du kan ikke gjøre noe annet enn å møte babyens behov, så ikke tenk at dette er noe du skal avlære babyen, hn blir mer selvstendig når hn selv er klar. Anonymkode: e3c9c...83e Det er en stor trøst og motivator å høre fra dere med samme erfaring. Takk ❤️ Anonymkode: 1216d...614
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg opplevde det samme, hjalp ikke med en pappa som meldte seg ut og dermed var jeg alene med det lille klistremerket 😅Ikke sov han om natta heller 🙈 Bæresjal er en fin ting. Du kan gå på do og samtidig ha barnet i bæresjal Og bare husk at uansett hvor lenge det varer, så varer det ikke evig! Selv om jeg husker det føltes sånn ut da jeg sto der alene med alt og alt virket mørkt og livet var over osv. Denne perioden går over i en annen periode, osv. Plutselig er barnet to år (som min) og går rundt og småprater og maser om is og ligger i egen seng om natta 😄 Bare husk det når det er skikkelig tussig! ❤️ Anonymkode: 6b64b...946 Ja ❤️ Det går jo så fort. Virkelig. Takk for fint svar. Anonymkode: 1216d...614 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 Tusen takk alle sammen for svar, veldig mye trøst og hjelp i det. Anonymkode: 1216d...614 1
KristineS Skrevet 18. juni 2021 #15 Skrevet 18. juni 2021 Min var akkurat likedan, og fram til han var seks måneder måtte han sove klistret til meg eller pappa både natt og dag. Det har gradvis gått seg til i både våken og sovende tilstand, og nå når han er straks ett år er han kjempeselvstendig og aktiv når han er våken, og sover omtrent hele natta i sin egen seng på eget rom 😊 Han fikk all den kroppskontakten og tryggheten han ville ha så lenge han trengte det, og så endret vi på ting i takt med at han var klar for det. Men jeg skal glatt innrømme at de første månedene var heftige og mye gråt og frustrasjon fra både meg, baby og far. Men det blir bedre ❤️
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #16 Skrevet 18. juni 2021 Eldste var sånn. Totalt klistremerke fra fødselen, måtte sove inntil meg allerede på barsel. For meg fungerte det fint å bruke bæresele, baby nektet å ligge i vogn før vi gikk over til sportsdelen. Kjøpte ErgoBaby da eldste var en mnd gammel, og den har vært i bruk nå i syv år (tre barn). Beste kjøpet jeg har gjort. Min ble forresten veldig selvstendig etter noen mnd, og syntes etter hvert det var helt ok å være på gulvet. Anonymkode: 64697...af4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå