AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Noen av dere som tar medisiner mot dette, og eventuelt hvilken? Og føler dere at det funker? Grunnen at jeg lurer er fordi jeg selv har siden ungdomsskolen slitt med utmattelse og dårlig hukommelse. Tok nå en utredning som voksen og har fått diagnosen ADD og går på aduvanz (tok utredning via psykiater). Vet det ligger en del ADHD (ADD) diagnoser i familien, men jeg lurer på om det kan ha andre sammenheng og. Jeg fikk kyssesyken på ungdomsskolen og har etter da slitt med store konsentrasjonsproblemer og utmattelse (noe jeg ikke har tenkt over før nå om det kan være en årsak). Har også hatt hyppig urinveisinfeksjoner og hovne mandler og gått mye på antibiotika kurer. Men jeg vet ikke om det er fordi om det er det ene eller andre som gjør meg utmattet, eller om dette går litt hånd i hanske. Jeg var veldig flink i både idrett og ellers på skolen før kyssesyken. Jeg ante ikke den gang hvilken konsekvens kyssesyken kunne ha, og visste ellers lite om hva ADD var. I dag er jeg midten av 40-årene og klarer meg pga medisinen. Den virker veldig bra i de timene jeg er på jobb, men opplever stadig ekstrem utmattelse etter middag og får lite gjort på kveldene da jeg mangler energi. Har også mye smerter i kroppen og har tenkt kanskje jeg har fibromyalgi i tillegg. Merker ikke smerten i kroppen når medisinen virker, men kommer snikende på kveldene og i tillegg veldig vansker med å sovne. Jeg elsker å trene, men sliter også med utmattelse etter treningsøkt og kan føle meg syk flere dager i etterkant og hovner lett opp i leddene (og da har jeg ikke trent hardt engang). Jeg spiser sunt i forhold til inntak av kalorier, karbo og sunt fett. Lest meg opp på anti inflammatorisk kosthold og prøver å spise litt etter det. Det verste er hukommelsen. Sliter med innlæring og arbeidsminne. Jeg går fortsatt i full jobb, men er redd helsen skranter og har fått pes tidligere at jeg er litt treig og ukonsentrerte. Har bare snakket med fastlegen om dette og tatt blodprøver, alt er fint og flott i følge henne. Men finnes det privat utredning i Stavanger området? Eventuelt hvem og hva jeg bør teste? Anonymkode: 8d8d1...d56 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Du kunne kanskje spurt litt hos ME-foreningen? Få noen råd og anbefalinger om hvor du kan få hjelp og utredning? https://www.me-foreningen.no/om-me/utredning/
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 Les om PEM i forbindelse med ME (anstrengelsesutløst symptomforverrig) og trening. For ME er det korte svaret at trening kan være veldig skadelig for deg. Hvis du blir verre i dagesvis, slik jeg ble, så kan du skade deg selv i lengden ved at du blir verre. Jeg tar sterke smertestillende pga kroniske smerter relatert til ME, men ingenting som gjør meg friskere. Lindrer bare litt. Men ADD/ADHD og ME er en kjip kombo, så jeg ville ha lest litt på ME foreningen jeg og, og prøvd å bli henvist til en av ME klinikkene i landet. De er stort sett på større sykehus. Vet ikke med Stavanger dessverre. Du må stå på ditt, jeg har perfekte blodprøver men er likevel alvorlig syk. Be om utredning, det er ting du skal gjennom for å finne hva som helst annet som kan gi utmattelse, og er du heldig finner du noe som kan behandles på veien. Anonymkode: 7c2c8...9e9 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Med ME kommer gjerne mange nevrologiske symptomer som synsforstyrrelser, melkesyre, svimmelhet, sløvhet, blodtrykksfall, nummenhet og problemer med mage/tarm, lyd- og lysskyhet i tillegg til utmattelse. Det er som en kryssning mellom influensa og ekstrem fyllesyke. Disse symptomene har man enten hele tiden i bølger eller kan komme i etterkant av hvilken som helst anstrengelse, alt fra dusje til å ha gått en liten tur. Kommer selvfølgelig an på hvor hardt man er rammet. Utmattelse ellers kan jo følge mange tilstander også ADD så Vansklig å si. Men om man skriver en logg over dagene sine så kan man gjerne få en aha opplevelse. Anonymkode: 8a630...b8e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Hvordan hadde du det i 20- og 30-årene da? Anonymkode: fa79d...f11
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Me og fibro diagnoser som legene slenger rundt seg, tror jeg mest sannsynlig har med andre fysiologiske prosesser i kroppen å gjøre, som f.eks stoffskiftet. Og noe som legevitenskapen kanskje ikke har funnet ut av enda. Ta stoffskifte prøver. Men de trenger ikke nødvendigvis vise at noe er galt, selv om det er her problemet ligger. Ellers har jeg hør at kyssesyken kan ødelegge for en ift energi. Anonymkode: 91d1a...28c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Me og fibro diagnoser som legene slenger rundt seg, tror jeg mest sannsynlig har med andre fysiologiske prosesser i kroppen å gjøre, som f.eks stoffskiftet. Og noe som legevitenskapen kanskje ikke har funnet ut av enda. Ta stoffskifte prøver. Men de trenger ikke nødvendigvis vise at noe er galt, selv om det er her problemet ligger. Ellers har jeg hør at kyssesyken kan ødelegge for en ift energi. Anonymkode: 91d1a...28c Ingen leger slenger rundt seg med ME-diagnosen i alle fall, man må til spesialist for å utredes for å ha alt på det rene, og det er mye som skal sjekkes. Det er en alvorlig diagnose å få, selv med den milde formen har du mistet 50% av funksjonen din. Vi snakker røntgen av lunger, MR av hode, ultralyd av mage, en haug av blodprøver (selvsagt sjekkes stoffskifte som noe av det første). ME er fysiologisk forøvrig, vi har bare ikke biomarkøren enda. Vitaminmangel og stoffskifte er ganske enkelt å påvise, og er mulig å fikse for de fleste. Kyssesyken utvikler seg av og til til det som kan diagnostiseres som ME om man oppfyller Canada-kriteriene. Syns uansett at TS skal dra til legen og få en grundig utredning, forhåpentligvis finner legene noe som kan fikses. Jeg har selv ME, og skulle gjort mye for å ha noe som kan medisineres for å si det slik. Egentlig hva som helst. ME er noe skikkelig herk. Anonymkode: 7c2c8...9e9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #8 Skrevet 13. august 2023 Hvordan går det, TS? Jeg har lavt stoffskifte og ME. Fikk diagnosen et par år etter kyssesyka på ungdomsskolen. Har som deg slitt med utallige urinveisinfeksjoner og nyrebekkenbetennelser, men det som skremmer meg nå er jeg at jeg mistenker jeg har ad(h)d også. Altfor mye stemmer og brikker faller på plass, men hvordan kan man ha de to diagnosene samtidig, det klarer jeg ikke helt å forstå. Anonymkode: 3dd24...b4c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #9 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 11.36): Noen av dere som tar medisiner mot dette, og eventuelt hvilken? Og føler dere at det funker? Grunnen at jeg lurer er fordi jeg selv har siden ungdomsskolen slitt med utmattelse og dårlig hukommelse. Tok nå en utredning som voksen og har fått diagnosen ADD og går på aduvanz (tok utredning via psykiater). Vet det ligger en del ADHD (ADD) diagnoser i familien, men jeg lurer på om det kan ha andre sammenheng og. Jeg fikk kyssesyken på ungdomsskolen og har etter da slitt med store konsentrasjonsproblemer og utmattelse (noe jeg ikke har tenkt over før nå om det kan være en årsak). Har også hatt hyppig urinveisinfeksjoner og hovne mandler og gått mye på antibiotika kurer. Men jeg vet ikke om det er fordi om det er det ene eller andre som gjør meg utmattet, eller om dette går litt hånd i hanske. Jeg var veldig flink i både idrett og ellers på skolen før kyssesyken. Jeg ante ikke den gang hvilken konsekvens kyssesyken kunne ha, og visste ellers lite om hva ADD var. I dag er jeg midten av 40-årene og klarer meg pga medisinen. Den virker veldig bra i de timene jeg er på jobb, men opplever stadig ekstrem utmattelse etter middag og får lite gjort på kveldene da jeg mangler energi. Har også mye smerter i kroppen og har tenkt kanskje jeg har fibromyalgi i tillegg. Merker ikke smerten i kroppen når medisinen virker, men kommer snikende på kveldene og i tillegg veldig vansker med å sovne. Jeg elsker å trene, men sliter også med utmattelse etter treningsøkt og kan føle meg syk flere dager i etterkant og hovner lett opp i leddene (og da har jeg ikke trent hardt engang). Jeg spiser sunt i forhold til inntak av kalorier, karbo og sunt fett. Lest meg opp på anti inflammatorisk kosthold og prøver å spise litt etter det. Det verste er hukommelsen. Sliter med innlæring og arbeidsminne. Jeg går fortsatt i full jobb, men er redd helsen skranter og har fått pes tidligere at jeg er litt treig og ukonsentrerte. Har bare snakket med fastlegen om dette og tatt blodprøver, alt er fint og flott i følge henne. Men finnes det privat utredning i Stavanger området? Eventuelt hvem og hva jeg bør teste? Anonymkode: 8d8d1...d56 Hatt det samme, hadde ADD siden barndom- kyssesyke-utmattelse-smerter. smerter kommer av lite søvn har jeg merket. utmattelsen er der enda men varierende, klarer og gjøre ting men det går mer på det kognitive. de tok vekk add og mente det var en utviklingsforstyrrelse i skoleferdigheter og noe annet med konsentrasjon og oppmerksomhet men husker ikke diagnose, ligner veldig på ADD. Har store lærevansker og prob med språkforståelse. Har også tregt arbeidstempo, som gjelder både hjemme og når jeg var i jobb, bruker lang tid på ting. Og klarer ikke lære meg noe.. jeg ville fått fastlegen til å henvise til både nevropsykolog og dps om dere har det der, at de kan sjekke alt, sette sammen bitene for å finne det ut. Anonymkode: 80d96...77d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #10 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 11.36): Noen av dere som tar medisiner mot dette, og eventuelt hvilken? Og føler dere at det funker? Grunnen at jeg lurer er fordi jeg selv har siden ungdomsskolen slitt med utmattelse og dårlig hukommelse. Tok nå en utredning som voksen og har fått diagnosen ADD og går på aduvanz (tok utredning via psykiater). Vet det ligger en del ADHD (ADD) diagnoser i familien, men jeg lurer på om det kan ha andre sammenheng og. Jeg fikk kyssesyken på ungdomsskolen og har etter da slitt med store konsentrasjonsproblemer og utmattelse (noe jeg ikke har tenkt over før nå om det kan være en årsak). Har også hatt hyppig urinveisinfeksjoner og hovne mandler og gått mye på antibiotika kurer. Men jeg vet ikke om det er fordi om det er det ene eller andre som gjør meg utmattet, eller om dette går litt hånd i hanske. Jeg var veldig flink i både idrett og ellers på skolen før kyssesyken. Jeg ante ikke den gang hvilken konsekvens kyssesyken kunne ha, og visste ellers lite om hva ADD var. I dag er jeg midten av 40-årene og klarer meg pga medisinen. Den virker veldig bra i de timene jeg er på jobb, men opplever stadig ekstrem utmattelse etter middag og får lite gjort på kveldene da jeg mangler energi. Har også mye smerter i kroppen og har tenkt kanskje jeg har fibromyalgi i tillegg. Merker ikke smerten i kroppen når medisinen virker, men kommer snikende på kveldene og i tillegg veldig vansker med å sovne. Jeg elsker å trene, men sliter også med utmattelse etter treningsøkt og kan føle meg syk flere dager i etterkant og hovner lett opp i leddene (og da har jeg ikke trent hardt engang). Jeg spiser sunt i forhold til inntak av kalorier, karbo og sunt fett. Lest meg opp på anti inflammatorisk kosthold og prøver å spise litt etter det. Det verste er hukommelsen. Sliter med innlæring og arbeidsminne. Jeg går fortsatt i full jobb, men er redd helsen skranter og har fått pes tidligere at jeg er litt treig og ukonsentrerte. Har bare snakket med fastlegen om dette og tatt blodprøver, alt er fint og flott i følge henne. Men finnes det privat utredning i Stavanger området? Eventuelt hvem og hva jeg bør teste? Anonymkode: 8d8d1...d56 Hvor syk er du av utmattelsen? Har du barn? Jeg spør fordi mange med add blir sykere en stund etter de får barn. Og det henger sammen med at du må ha styr på flere ting. Du kan lenge ha god oversikt oga hyperfokus. Men etterhvert tappes kroppen for energi. Ikke uvanlig at man får utmattelse symptomer med add. Anonymkode: c1398...110
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå