Gå til innhold

Hvor ofte kontakte du skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte kontakter du skolen til barnet ditt? Min søster gjør det hele tiden. Jeg var på besøk i forrige uke. 9 åringen kom hjem å sa at læreren hadde sagt at han bør ha med seg ei mindre drikkeflaske på skolen. De har ei flaske i hyllen sin. Denne var vist for stor. Min søster ringer læreren og at hvis det var noe feil med utstyret hun sendte med, måtte hun ringe henne og ikke gi beskjed til gutten, pga han blir lei seg. Var en episode til med ei regnbukse på sfo. Da ringte hun en gang til og ba dem hi beskjed til henne og ikke gutten. 

Er dette vanlig? Mine gutter er over 18 nå, men jeg har aldri kontaktet skolen pga sånne ting. Må si at nevøen min er sart. Men blir vel ikke bedre av at mor beskytte han sånn?

Anonymkode: 14cb6...177

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herre fred, så godt det er å ha forlatt læreryrket. 

Anonymkode: 5a512...629

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes.. har et barn med spesielle behov, og ringer veldig sjeldent lærer. Sender sms om det er noe jeg ønsker å ta opp, sånn at hun kan ringe når det passer. Det skjer kanskje en gang i halvåret..

Anonymkode: 977c0...fa5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig ting av læreren å henge seg opp, i størrelsen på drikkeflaske liksom...

Har hatt noe kontakt med skolen pga tilrettelegging ved sykdom, men jeg sender også hovedsaklig sms. Da kan læreren svare når det passer. Ringer hvis noe haster, noe som ikke har skjedd enda. De har måtte ringe meg pga ungen skada seg på skolen. Men ikke noe dramatisk.

Ungen takler fint å få beskjeder. Hun søstra di burde kanskje lære gutten din at å få beskjed er godt ment fra lærerens side.

Anonymkode: f2007...5d9

• Liker 4
Skrevet

Har tett dialog med skole. Samtaler, møter, e-post, sms. 
mest fra skolen pÅ deres initiativ.

Er helt legitime årsaker til det. 

Kan være mye du ikke om din søsters barn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender bare melding med viktig informasjon. Feks at han skal gå tidligere hjem fra Sfo, har tannlegetime osv. 

Sendte faktisk melding til Sfo en gang for å spørre om de kunne minne han på å ta med seg yttertøyet hjem. Hadde da 4 jakker og tre skibukser liggende på skolen, og ingen klær hjemme. 

Anonymkode: acb07...e5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt veldig lite telefonkontakt med lærerne opp gjennom selv om eldste har hatt sine utfordringer. Har derimot stadig vekk sendt mail/melding om det er noe jeg synes lærerne bør vite, også en og annen gang spurt om de kan minne barna å få med seg ting (som jeg selv har glemt å påminne om). 

De tingene ts nevner er for bagateller til at foreldre kontaktes, helt greit at barnet bare får beskjed.  Hva slags type flaske barn har er relevant, kan være vanskelig å åpne, søler mye om den blir for stor osv.  Tror denne nevøen blir opplært til å bli sartere enn nødvendig. 

synes generelt mange foreldre overdriver kontakten med skolen, har vært klassekontakt i 4 år så jeg har merket det. 

På en annen side håper jeg på god dialog med lærerne dersom jeg føler det er nødvendig, men ringe vil jeg aldri gjøre, skolen derimot kan ringe meg- og ikke bare om at barna må hentes pga sykdom/skade (har sydd tre ganger etter lek på skolen/skoleveien)

Anonymkode: f075a...2af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har foreldre for lite å gjøre eller er de bare altfor overbeskyttende?

Anonymkode: fff59...372

• Liker 5
Skrevet

Har aldri kontaktet skolen om noe jeg. Har hatt verdens beste lærere som har ringt selv for bagateller så jeg har aldri hatt noe behov for det. 😄 Virkelig fantastiske de to lærerne vi har hatt på barneskolen, er så glad vi for beholde han vi har nå for jeg trodde hun første var bra men denne fyren er bare ekstraordinær. :duskedame:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette

Anonymkode: e5cb6...ef0

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje 3 ganger på de årene barnet gikk på skolen. Så ingen grunn 4il å ringe skolen bortsett fra hvis det stod om liv eller død. Barna må kunne vokse opp og kunne ta i mot beskjeder.

Hvis et barn på 9 år blir lei seg pga  ei vannflaske så er det ikke læren sitt problem. Heller mor som oppdrar et snøflak.

Anonymkode: acfbd...764

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kun meldt fra hvis barnet skal til tannlegen el.l. Ingen annen kontakt utenom det.

Hvis det er noe jeg ønsker å ta opp, gjør vi det på kontaktsamtalene.

Anonymkode: 19916...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Så ofte vi trenger 

Anonymkode: 39bfc...16c

Skrevet

Kanskje tre ganger på 39 skoleår. Og da har det vært viktige beskjeder til skolen, ikke sutring.

AnonymBruker
Skrevet

Kun 1 gang og da ba jeg om en lengre samtale med lærer og helsesøster fordi junior opplevde at storebror havnet på sykehus pga selvmordsforsøk. Veldig traumatisk for junior som fant bror, men han stengte seg inne, ville ikke prate om det. Lærere og helsesøster var gull verdt h er gang han stengte seg inne og var på andre tanker enn skole, de så og forsto... 

Anonymkode: 1bc38...242

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen tar jeg kontakt med jevnlig. Jeg deler fra mine barns hverdag, hvilke behov de har og gir læreren faglige input og ber om faglig begrunnelse for ulike valg læreren gjør.

Jeg synes at det må være rom for en god skole-hjem dialog, men virker ikke som de fleste lærere er noe interessert i å følge opp generell del og formålsparagrafen og være sammen om prosjektet det er å gi barna opplæring.

Det er foreldrenes ansvar at opplæringen gis, og da må vi kunne ha en fruktbar og god dialog.

Anonymkode: e086c...28b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er nok mange som er overbeskyttende. Min ekskone var slik, og selv om det ikke var den eneste årsaken til skilsmissen, så var det en del av hennes personlighet som ble vanskelig å leve med. 

TS, du kjenner vel din søster godt. Kanskje det er noe i hennes barndom eller hennes liv som har gjort henne utrygg? Min erfaring er at mange som har vært utrygge i barndommen sliter veldig med å slippe tak når barna begynner på skolen, de tenker at farer truer rundt hvert hjørne. 

Anonymkode: 0eb94...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolen tar jeg kontakt med jevnlig. Jeg deler fra mine barns hverdag, hvilke behov de har og gir læreren faglige input og ber om faglig begrunnelse for ulike valg læreren gjør.

Jeg synes at det må være rom for en god skole-hjem dialog, men virker ikke som de fleste lærere er noe interessert i å følge opp generell del og formålsparagrafen og være sammen om prosjektet det er å gi barna opplæring.

Det er foreldrenes ansvar at opplæringen gis, og da må vi kunne ha en fruktbar og god dialog.

Anonymkode: e086c...28b

Hehe. Jeg håper du tuller. Men så blir jeg så usikker, for det finnes jo mange spesielle folk. 

Huff, lærere får alt for dårlig betalt! 

Anonymkode: 80974...757

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hittil aldri ringt til lærerne, det mener jeg bør forbeholdes ting som virkelig brenner. Det samme gjelder egentlig sms. 

Hvis det er noe så sender jeg en e-post, så kan de svare når de vil. Og det blir mer tydelig for dem at jeg ikke forventer svar utenfor arbeidstid. Det skjer 1-2 ganger i året+mailen om sykdom og annet fravær.  En gang skrev jeg at jeg gjerne ville ha en prat, og ble da oppringt dagen etter. 

De eneste jeg ringer på skolen er SFO, men det skjer også sjelden. De har best oss om å gi beskjeder pr Mail, men hvis det er noe som oppstår på dagen må vi ringe (feks ved endring i henterutiner, hvis ungene må minnes på et eller annet el)

Stakkars lærere hvis foreldre ringer for filleting som at lærer har gitt 9- åringen beskjed om noe forelder mener burde blitt gitt til foreldre. 

Anonymkode: d8233...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pleier som regel å ringe en kveld hver uke for status på poden. Stoler absolutt ikke på tante lærer 

Anonymkode: 7c041...e28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...