Gå til innhold

Rett måte å legge gulv mot dørstokk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legge gulv mot dørstokk/dørterskel. Her i huset er parketten lagt mot dørstokker med ca en centimeters avstand. Det samme gjelder platen foran peis. Det er sagd ut gulv for å legge ned platen. Rundt platen ligger gulvet med ca 1 cm avstand. Jeg ergrer meg over disse små åpningene. Det er ikke pent og det samler seg støv og skitt nedi. Er dette egentlig riktig måte av tidligere eier å legge gulv? Er det slik hos deg også? Vet at gulvet skal flyte, men burde ikke disse glippene være mer eller mindre usynlig. Samboer sier han kan ha i litt silikon der, men det er el heller ingen pen løsning. 

Anonymkode: 91e8c...3c4

Skrevet

Ligger det ingen list der? Det skal vel være en feielist i slike overganger. Altså en smal list som sitter festet i dørstokken, som dekker over denne glipen. Da flyter fortsatt gulvet under, men listen gjør at det ikke havner all verdens skit ned i åpningen. Mellom parkett og skiferplate foran peisen har vi en silikonfuge i samme farge som fugene i skiferen. Det er helt "usynlig" og gjør det tett.

AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (Akkurat nå):

Ligger det ingen list der? Det skal vel være en feielist i slike overganger. Altså en smal list som sitter festet i dørstokken, som dekker over denne glipen. Da flyter fortsatt gulvet under, men listen gjør at det ikke havner all verdens skit ned i åpningen. Mellom parkett og skiferplate foran peisen har vi en silikonfuge i samme farge som fugene i skiferen. Det er helt "usynlig" og gjør det tett.

Dette. Vi har også flytende gulv, men list for å skjule.

Anonymkode: f6872...efa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være såpass åpning ja, men ved vegg og dørstokk skal dette dekkes med list. Ved peis er det samme avstand, men sprutplata legges oppå for å skjule dette. Legges plata nedi gulvet ville jeg gjory som saboeten din sier, lagt silikon.

Anonymkode: cb3fe...aa2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt en L formet list på slike steder. 

Finnes i plast, metall og tre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Slik er overgang til et soverom. 

DA13B8E5-4614-486E-8524-2DEF3FC0C972.jpeg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der mangler det feielister, ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen. Her er platen foran peis. Altfor stor åpning etter min mening. 

B2DEDB61-71A6-4804-89B8-04A5860B38FF.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (4 minutter siden):

Der mangler det feielister, ja. 

Ok. Forstår. På ene siden må det være en veldig smal tynn list. 

Skrevet

Tror kanskje jeg ville prøvd med fug der på dørstokken, noe i dørstokkens farge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS igjen. Her er platen foran peis. Altfor stor åpning etter min mening. 

B2DEDB61-71A6-4804-89B8-04A5860B38FF.jpeg

Jeg har silikon fug mellom gulv og flis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke Norges beste parkettlegger som har gjort den jobben, nei. Dette var skikkelig stygt. Anbefaler at folk betaler ordentlige håndverkere for å gjøre en fagjobb på en god måte, da får dere kvalitet fra første stund og slipper å bruke penger på å rette opp feil i ettertid. 

Anonymkode: 5efaf...5e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke kan få gulvet under dørstokken, er feielist en grei løsning.

Anonymkode: c4718...f2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke Norges beste parkettlegger som har gjort den jobben, nei. Dette var skikkelig stygt. Anbefaler at folk betaler ordentlige håndverkere for å gjøre en fagjobb på en god måte, da får dere kvalitet fra første stund og slipper å bruke penger på å rette opp feil i ettertid. 

Anonymkode: 5efaf...5e5

TS her. Forrige eier som la gulvet her. Enig i at dette ikke er pent. Men forstår ofte at folk velger å legge gulvet selv da det å bruke håndverker er meget dyrt. Det er dyrt bare å kjøpe inn gulv og tilbehør. Skal en legge det selv så er det lurt å vite litt på forhånd slik at en gjør det rett og ikke enkle løsninger. Må en i det hele tatt ha dørstokk i dette tilfellet? 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Amatør messing lagt, men forstår godt at man gjør det selv. 
Foreslår eikelist og fuging i samme farge som gulv. 

Anonymkode: 7538b...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...