AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Jeg tror jeg oppfyller kravene til å få tilbud via det offentlige for undersøkelse og eventuelt IVF (antar man prøver medisiner og liknende først, avhengig av resultat av utredning). Men lurer litt på ventetiden? Har bestilt time privat nå for jeg bare antok det var for lang ventetid og jeg er utålmodig, men jeg har ikke spurt fastlegen min ennå (usikker på om de vet da). Jeg så på disse tallene på https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=183 men forsto ikke helt om det var ventetid for utredning eller bare for selve IVF-behandlingen. Det er jo utredning jeg vil ha i første omgang. Noen som har erfaring? Hvor lang tid tok det fra fastlegen henviste til dere kom på første undersøkelse? Var det deretter mer ventetid eller er det ikke mer venting når man først har startet utredning? (Tenker hvis de da bestemmer at man må ha IVF) Noen som har fått henvisning til fastlegen men gått privat i ventetiden? Kan man da "hoppe over" i offentlig behandling når man får plass? Tenker at jeg kan gjøre utredningen privat men om det går mot IVF så er det jo veldig dyrt privat.. men ønsker jo ikke da å starte på starten i offentlig om jeg allerede har vært utredet hos privat klinikk.. Er det forresten noen ting fastlegen kan sjekke eller gjøre annet enn å henvise? Blodprøver, medisiner, undersøkelser? Anonymkode: 3f175...998
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Start med mannen. Det er veldig raskt gjort, og gir svar umiddelbart. Er det feil der kan dere få henvisning direkte til prøverør, og sparer mye tid på ventetid gynekolog, blodprøver gjennom syklus, og så videre. Samt pengene på privat utredning av deg. Anonymkode: 620a6...bf9
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Start med mannen. Det er veldig raskt gjort, og gir svar umiddelbart. Er det feil der kan dere få henvisning direkte til prøverør, og sparer mye tid på ventetid gynekolog, blodprøver gjennom syklus, og så videre. Samt pengene på privat utredning av deg. Anonymkode: 620a6...bf9 Ja vi tenkte det samme, så mannen har tatt sædprøve privat, den viste normale verdier Han har ikke tatt hormonprøve da som jeg leste meg frem til at de også gjør under utredning (ikke sikker på om jeg forsto) Anonymkode: 3f175...998
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Fastlegen kan rekvirere blodprøver slik de kan se om du har eggløsning. Det er prøver som må taes på cd 21,22 eller 23 (om du har regelmessig mens). Da måles progestron, LH, østrogen og FSH, meeener jeg på. Kan være greit å starte der kanskje? Evt høre hva han mener om ventetiden i det offentlig Anonymkode: a666c...826 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Fastlegen henviste meg til en offentlig gynekolog, og det var 6 mnd ventetid... 😐 Dette var i Oslo i fjor sommer, og kanskje på grunn av korona (aner ikke, fastlegen var overrasket også og sa at det aldri tok så lang tid). Hun rekvirerte blodprøver for at jeg kunne spare tid på dette etterpå. Den første prøven tas på cd 2-3 (hos meg var det FSH, LH, østradiol, testosteron, SHBG, stoffskifte), og den andre tas ca en uke før menstruasjon/en uke etter eggløsning (obs! det er ikke nødvendigvis cd 21. Hos meg var det cd 25-26, for eksempel, fodi jeg har sykluser på 32-33 dager). Hvis man blir henvist til IVF etter utredning, er det MER ventetid. Det er en kø der... Vi valgte å ikke vente 6 mnd, og tok utredning hos en privat fertilitetsklinikk (Medicus). Det var det beste valget vi hadde tatt! Betalte ca 3000 kr. Alle private klinikker kan henvise til en offentlig IVF, det er ikke noe problem. Da havner dere i samme køen som alle andre. Vi trengte ikke det, så har ikke erfaring med selve IVF. Anonymkode: 76d70...c90 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Fastlegen henviste meg til en offentlig gynekolog, og det var 6 mnd ventetid... 😐 Dette var i Oslo i fjor sommer, og kanskje på grunn av korona (aner ikke, fastlegen var overrasket også og sa at det aldri tok så lang tid). Hun rekvirerte blodprøver for at jeg kunne spare tid på dette etterpå. Den første prøven tas på cd 2-3 (hos meg var det FSH, LH, østradiol, testosteron, SHBG, stoffskifte), og den andre tas ca en uke før menstruasjon/en uke etter eggløsning (obs! det er ikke nødvendigvis cd 21. Hos meg var det cd 25-26, for eksempel, fodi jeg har sykluser på 32-33 dager). Hvis man blir henvist til IVF etter utredning, er det MER ventetid. Det er en kø der... Vi valgte å ikke vente 6 mnd, og tok utredning hos en privat fertilitetsklinikk (Medicus). Det var det beste valget vi hadde tatt! Betalte ca 3000 kr. Alle private klinikker kan henvise til en offentlig IVF, det er ikke noe problem. Da havner dere i samme køen som alle andre. Vi trengte ikke det, så har ikke erfaring med selve IVF. Anonymkode: 76d70...c90 Takk for svar! 3000 for undersøkelse tenker jeg er ok for meg, men prisene for IVF var jo ganske mye høyere på de private klinikkene jeg sjekket, så veldig fint å høre at de faktisk kan henvise til offentlig, det visste jeg ikke! Anonymkode: 3f175...998 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! 3000 for undersøkelse tenker jeg er ok for meg, men prisene for IVF var jo ganske mye høyere på de private klinikkene jeg sjekket, så veldig fint å høre at de faktisk kan henvise til offentlig, det visste jeg ikke! Anonymkode: 3f175...998 Du kan bare dobbeltsjekke det med helsesekretær/sykepleier på tlf, for å være på den sikre siden Masse lykke til til dere! ❤️ Anonymkode: 76d70...c90 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du kan bare dobbeltsjekke det med helsesekretær/sykepleier på tlf, for å være på den sikre siden Masse lykke til til dere! ❤️ Anonymkode: 76d70...c90 Takk ❤️ Anonymkode: 3f175...998
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 Hei 😊 jeg ble henvist via fastlege til gynekolog for utredning. Jeg tror det kan være ganske lang ventetid, men jeg ringte bare en morgen og da fikk jeg komme på dagen fordi de hadde en avbestilling 😊 de sa det var ganske vanlig, så går an å prøve det også. lykke til ❤️ Anonymkode: 9fb57...fea 2
Helne90 Skrevet 21. juni 2021 #10 Skrevet 21. juni 2021 Gikk først til fastlegen, og hun anbefalte privat klinikk for å få raskt resultat. Fikk time privat samme uke, og fikk sendt mannen uken etter (pga jobb). Når alt var klart der fikk vi valget mellom å gå videre privat, eller de kunne henvise offentlig. Vi skal på forsamtale offentlig nå denne uken (tok ca 1mnd fra henvisning til time til forsamtale), så får vi se hva vi velger når vi vet litt mer. Tanken er vel at om det er veldig lang ventetid prøver vi privat mens vi venter på offentlig. Betalte 1500 per pers for utredning privat. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #11 Skrevet 21. juni 2021 5 hours ago, Helne90 said: Gikk først til fastlegen, og hun anbefalte privat klinikk for å få raskt resultat. Fikk time privat samme uke, og fikk sendt mannen uken etter (pga jobb). Når alt var klart der fikk vi valget mellom å gå videre privat, eller de kunne henvise offentlig. Vi skal på forsamtale offentlig nå denne uken (tok ca 1mnd fra henvisning til time til forsamtale), så får vi se hva vi velger når vi vet litt mer. Tanken er vel at om det er veldig lang ventetid prøver vi privat mens vi venter på offentlig. Betalte 1500 per pers for utredning privat. Lykke til! Takk for svar, lykke til dere også ❤️ Skjønner på alle svar at vi kan sette oss i offentlig kø selv om vi starter privat, så da får jeg bare prate med fastlegen min også Anonymkode: 3f175...998
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå