Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med en dame i over lengre tid. Det var vennskap. Hun er 15 år eldre enn meg.  For noen måneder siden var jeg full og hun spurte meg om jeg likte henne, hun sa at jeg hadde sagt ja (dette husker jeg ikke)  men hun missforstod meg. Jeg har skjønt over lengre tid at hun er psykisk syk, det er derfor jeg var med henne fordi jeg ville hjelpe henne. Hun har blitt veldig avhengig av meg og har ingen andre, jeg synes veldig synd på henne. Men jeg blir sliten av henne. Jeg ble kjent med henne i slutten av 2018. Hun har mange ganger snakket om selvmord når jeg har sagt at jeg skal på ferie eller på hytta for eks. Jeg har måttet screene ting jeg skal fordi hun har blitt helt deprimert og snakket om selvmord, jeg ble bekymret for henne. Jeg må roe henne ned og hun blir normal igjen. Selvfølgelig bryr jeg meg om henne, men dette vennskapet er ikke bra for meg, fordi jeg blir sliten psykisk. Hvordan skal jeg løse dette på en fin og rolig måte?? Setter pris på alle svar :) 

Anonymkode: 0ee8e...29d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med familie og venner av henne? Fastlegen hennes? :) 

Skrevet (endret)

Du skriver til henne at dere ikke lenger kan være venner fordi du blir påvirket negativt av hennes psyke. Så sletter du henne fra sosiale medier og snakker aldri med henne igjen. Be henne søke profesjonell hjelp osv. Null stress. 

Be henne henvende seg til fastlege/legevakt eller ringe Mental Helse eller Kirkens SOS nødtelefon og hele den rekka der. Da har du gjort det du skal. Om du er oppriktig bekymret for at hun skal finne på å - ja - da ringer du politiet og forklarer at du er bekymret, så ser de til henne. 

Endret av Almando
  • Liker 2
Skrevet
Kenelz skrev (Akkurat nå):

Ta kontakt med familie og venner av henne? Fastlegen hennes? :) 

Nei. Ikke gjør dette, trådstarter. Sjansen for at du gjør ting verre for henne, er stor. Det er ikke alltid det er lurt å involvere familie. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor føler du at det er ditt ansvar å passe på henne? Tenker du at det over tid er godt for noen å ha venner som er der utelukkende fordi de syns synd på noen? 

Hvis du ønsker en jobb hvor du skal sørge for at noen har det bra, samt passe på de, så er det mange som trenger en støttekontakt. :) Det å blande disse rollene, blir svært sjeldent bra. 

Er du mann eller kvinne? Altså, tror denne kvinnen at dere er kjærestepotensiale, eller venninner? Hvordan du skal roe dette, avhenger litt av hva hun tror dere er. 

Anonymkode: d6ec7...b5f

Skrevet
52 minutter siden, Almando said:

Du skriver til henne at dere ikke lenger kan være venner fordi du blir påvirket negativt av hennes psyke. Så sletter du henne fra sosiale medier og snakker aldri med henne igjen. Be henne søke profesjonell hjelp osv. Null stress. 

Synes det var en enda verre råd. Det er en psykisk syk person som trenger hjelp. 

Som sagt hadde jeg kontaktet fastlegen hennes og forhåpentligvis får hun hjelp der ifra. 

Sletter du bare helt uten videre etter å ha fortalt at hun har en negativ påvirkning på deg så kan det fort føre til at hun blir enda mer suicidal eller blir å oppsøke deg. Hvem vet? Verste man kan gjør er å overlate den personen helt alene til seg selv uten at hun har en trygg nettverk som kan hjelpe henne. Eks. familie, fastlegen, osv. 

Skrevet
Kenelz skrev (1 time siden):

Synes det var en enda verre råd. Det er en psykisk syk person som trenger hjelp. 

Som sagt hadde jeg kontaktet fastlegen hennes og forhåpentligvis får hun hjelp der ifra. 

Sletter du bare helt uten videre etter å ha fortalt at hun har en negativ påvirkning på deg så kan det fort føre til at hun blir enda mer suicidal eller blir å oppsøke deg. Hvem vet? Verste man kan gjør er å overlate den personen helt alene til seg selv uten at hun har en trygg nettverk som kan hjelpe henne. Eks. familie, fastlegen, osv. 

Det at du automatisk antar at familien er et trygt nettverk, er enda mer farlig. 

Trådstarter har ikke ansvar for denne personen. Om hun blir mer suicidal av at han bryter kontakten, er ikke det hans ansvar. Kvinnen er ikke hjelpeløs, hun kan ringe fastlegen og 113 selv om ting blir for vanskelig. Trådstarter kan også sende henne nummeret til Mental Helse og be henne ringe 113 om tankene blir for vanskelige. Dette er samme respons man får her på KG når man oppretter en tråd om selvmord. KG finner ikke ut hvem du er og ringer foreldrene for å be dem passe på deg. 

Det høres brutalt ut, men det er slik virkeligheten her. En person med selvmordstanker skal henvende seg til fagfolk. Vi hører stadig vekk "snakk om det!", men når vi snakker om det, får vi beskjed om å holde kjeft og ringe legevakta eller Kirkens SOS. 

Kvinnen trådstarter har kontakt med har tydeligvis hatt tillit til han, og delt tanker og følelser med han som hun ikke har turt å dele med andre. Det er fullstendig respektløst av han å da løpe til foreldrene hennes. Det er et stort brudd på tillit. Å ringe politiet og melde inn en bekymring er en annen sak, men å involvere mennesker rundt henne som hun ikke ville ha involvert selv - overhodet ikke riktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...