ajarRun Skrevet 18. juni 2021 #21 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Barnevernspedagog. Tok utdannelsen i slutten av 20-årene. Fikk jobb før jeg var ferdig med bachelor Anonymkode: 62b26...9d9 Men er ikke lønnen som på rema 1000?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #22 Skrevet 18. juni 2021 ajarRun skrev (7 minutter siden): Hvordan er det bedre? Vernepleier er håpløst utfor norge, og skal du ha lønn er jo spesialiseringene til sykepleiere ganske attraktive. Hvordan tjener sosionomer eller vernepleiere penger? Å sitte barnevakt vil vel aldri gi godt betalt, hvem som helst klarer det... Sykepleierstudiet virker jo som en fantastisk inngangsport til helsevesenet for de som mangler motivasjon eller evne til å komme inn på skikkelige medisinstudier. Med det sagt: Trafikklærer. To års utdanning, og bedre lønn enn alle andre bachelorer. Og du får garantert jobb hvor som helst. Mener du virkelig at jobben som vernepleier eller sosionom innebærer å sitte barnevakt? Du har virkelig ikke peiling😂 Jeg personlig jobber innenfor psykiatri. Så om du selv eller noen du kjenner blir akutt psykisk syk, skal du vel være glad det finnes sånne som oss som "barnepasser" mennesker i akutte kriser og psykoser. Anonymkode: e3513...e6f 4
Snabeltann Skrevet 18. juni 2021 #23 Skrevet 18. juni 2021 Vernepleier opp mot 600.000??? Hvor? I såfall er det meget godt betalt!!! Som adjunkt med opprykk (lærer) med 5,5 års utdannelse, føles det ganske urettferdig med mindre lønn enn en vernepleier med 3 år utd... https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/vernepleier
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #24 Skrevet 18. juni 2021 Snabeltann skrev (2 minutter siden): Vernepleier opp mot 600.000??? Hvor? I såfall er det meget godt betalt!!! Som adjunkt med opprykk (lærer) med 5,5 års utdannelse, føles det ganske urettferdig med mindre lønn enn en vernepleier med 3 år utd... https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/vernepleier Med maks ansiennitet (16 år, ca 505 000) og høye tillegg. Da kveld, helligdag mm, kan lønna fort bli det. Har kollegaer som har nærmet seg den summen med 3 års utdanning. Jobber en ugunstig turnus, kan tilleggene fort havne opp i mot 80 000, men da er grunnlønn gjerne litt lavere (men vet at noen forhandler seg litt frem). Anonymkode: e3513...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #25 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med maks ansiennitet (16 år, ca 505 000) og høye tillegg. Da kveld, helligdag mm, kan lønna fort bli det. Har kollegaer som har nærmet seg den summen med 3 års utdanning. Jobber en ugunstig turnus, kan tilleggene fort havne opp i mot 80 000, men da er grunnlønn gjerne litt lavere (men vet at noen forhandler seg litt frem). Anonymkode: e3513...e6f 360 000 hørtes usannsynlig lite ut. En garantilønn er på over 400 000 idag, hvertfall i kommunen. Da uten tillegg (hvilket er vanlig i min bransje). Så anbefaler jeg minimum et års videreutdanning, gir minst et lønnshopp på 30 000. Master er selvsagt best betalt, om lønna er viktigst. Anonymkode: e3513...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #26 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke bli sykepleier! Det er en dårlig betalt jobb og dårlige arbeidsforhold. Isåfall ville jeg blitt sykepleier på sykehjem. Da kan du gå hjem kl.15. Anonymkode: 9ad6c...d74 Eh…på sykehjem??? Nei hold deg unna! Rene rovdriften på sykepleiere der. 1 sykepleier går fjerne bakvakt med alle sykepleieroppgaver på 2-3 andre avdelinger og har i tillegg like mange pleiepasienter å stelle på sin egen. Det var kanskje bedre å jobbe på sykehjem før, da sykepleierne kun trengte å konsentrere seg om sykepleier oppgavene. I dag gjør vi ‘alt’. Steller og mater pasientene, lager mat, vasker, deler ut medisiner, setter sprøyter, steller sår, håndterer akutte ting osv osv Puh!! Anonymkode: d23f2...caa 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #27 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Med maks ansiennitet (16 år, ca 505 000) og høye tillegg. Da kveld, helligdag mm, kan lønna fort bli det. Har kollegaer som har nærmet seg den summen med 3 års utdanning. Jobber en ugunstig turnus, kan tilleggene fort havne opp i mot 80 000, men da er grunnlønn gjerne litt lavere (men vet at noen forhandler seg litt frem). Anonymkode: e3513...e6f Ja det kommer helt an på turnus og hvilke skift. Selv jobbet jeg 98% natt som sykepleier en periode og tjente ca 680 000 med full ansiennitet. Det er ikke mye om man sammenligner. En anleggsarbeider eller offshore arbeider ville tjent det dobbelte i en 100% nattevaktsstilling. Anonymkode: d23f2...caa
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #28 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke sosionom. Ikke spes lett yrke å få jobb lenger. Ihvertfall ikke bare med en bachelor Anonymkode: 5acb3...206 Ja hvem er det egentlig som drømmer om å jobbe som saksbehandler på Nav lizm🙄 Er derimot mange valgmuligheter. Tanta mi var sosionom. Hun holdt ut knapt et år på sosialkontor før hun hoppet over på et flykningsmottak og over i barnevernet:) Anonymkode: d23f2...caa 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #29 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det kommer helt an på turnus og hvilke skift. Selv jobbet jeg 98% natt som sykepleier en periode og tjente ca 680 000 med full ansiennitet. Det er ikke mye om man sammenligner. En anleggsarbeider eller offshore arbeider ville tjent det dobbelte i en 100% nattevaktsstilling. Anonymkode: d23f2...caa Jepp, det er ganske sykt..En vasker i nordsjøen kan fort ha 700 000 i fastlønn, mens jeg aldri vil komme opp i den summen med maks forløp av videreutdanning bak meg. Så tips til TS, nordsjøen😅 Anonymkode: e3513...e6f
ajarRun Skrevet 18. juni 2021 #30 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mener du virkelig at jobben som vernepleier eller sosionom innebærer å sitte barnevakt? Du har virkelig ikke peiling😂 Jeg personlig jobber innenfor psykiatri. Så om du selv eller noen du kjenner blir akutt psykisk syk, skal du vel være glad det finnes sånne som oss som "barnepasser" mennesker i akutte kriser og psykoser. Anonymkode: e3513...e6f Hvis jeg var i en akutt krise eller lignende vil jeg jo ikke være innlagt. Jeg vil jo være der jeg vil være.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #31 Skrevet 18. juni 2021 Ikke alle vil jobbe innen helse,omsorg,undervisning da! Anonymkode: 159c4...e9f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #32 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke alle vil jobbe innen helse,omsorg,undervisning da! Anonymkode: 159c4...e9f Men dersom man tar bachelor og blir ferdig som 43-åring må man nesten utdanne seg til noe som er garantert jobb. Mange utdanninger forutsetter jo at du har halvrelevante jobber I årevis før du får en fast relevant jobb... Til TS: dersom du har en master kan du ta PPU og bli lærer. Dersom du er feks tømrer er ingeniør en god idé, forutsatt at du orker tanken på å sitte på kontor. Anonymkode: eec39...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #33 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 9.43): Som gir «garantert» jobb. Jeg er ikke en ambisiøs type som selger meg selv godt, er ingen «selgertype», lønna må være ok. Så noen forslag? Anonymkode: f88d2...901 Det må være noe du liker å gjøre. Du forteller ikke noe om hva du finner spennende og hva du liker. Du kan ikke ta en jobb og tro at du klarer å stå i den i 20 år om du ikke liker oppgavene dine. Du sier heller ikke noe om hva du anser som en ok lønn. Vil du jobbe med mennesker, eller vil du helst unngå de? Uansett, så er det for sent å søke for i år. Du kan evt se på restplasser når det er skolestart. Kanskje du finner noe du liker der. Men det meste innen helse gir jobb. Anonymkode: 45028...eec
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #34 Skrevet 19. juni 2021 13 hours ago, ajarRun said: Med det sagt: Trafikklærer. To års utdanning, og bedre lønn enn alle andre bachelorer. Og du får garantert jobb hvor som helst. Hvor godt tjener man egentlig som trafikklærer? Har mine tvil om at en trafikklærer tjener bedre enn en med Bsc i matematikk/informatikk/dataingeniørfag som kan jobbe som konsulent i f eks Bouvet, Mckinsey, Visma, capgemini osv, der man gjerne starter som nyutdannet på rundt 600-700k(I Oslo vel og merke), og snuser opp mot millionen og over, etter 3-4 år. Anonymkode: 2145f...e38
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #35 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ikke bli sykepleier! Det er en dårlig betalt jobb og dårlige arbeidsforhold. Isåfall ville jeg blitt sykepleier på sykehjem. Da kan du gå hjem kl.15. Anonymkode: 9ad6c...d74 Jeg har ikke hørt om en eneste sykepleier på sykehjem som alltid kan gå hjem kl 15. Har de vakt til kl 15, ender de alltid opp med å måtte bli igjen en ekstra time eller to for å ta igjen det de ikke rakk mens de var alene på avdelingen på sin vakt. De færreste kan jobbe kun dagvakter i turnusen sin, de fleste sykepleiere på sykehjem også må jobbe kveld og natt. Eller hvem tenker du ellers skal ta vare på de gamle, syke og demente som er på sykehjemmet etter kl 15? Forøvrig støtter jeg meg til AB under her (les og lær!): AnonymBruker skrev (13 timer siden): Eh…på sykehjem??? Nei hold deg unna! Rene rovdriften på sykepleiere der. 1 sykepleier går fjerne bakvakt med alle sykepleieroppgaver på 2-3 andre avdelinger og har i tillegg like mange pleiepasienter å stelle på sin egen. Det var kanskje bedre å jobbe på sykehjem før, da sykepleierne kun trengte å konsentrere seg om sykepleier oppgavene. I dag gjør vi ‘alt’. Steller og mater pasientene, lager mat, vasker, deler ut medisiner, setter sprøyter, steller sår, håndterer akutte ting osv osv Puh!! Anonymkode: d23f2...caa Anonymkode: 20496...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #36 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor godt tjener man egentlig som trafikklærer? Har mine tvil om at en trafikklærer tjener bedre enn en med Bsc i matematikk/informatikk/dataingeniørfag som kan jobbe som konsulent i f eks Bouvet, Mckinsey, Visma, capgemini osv, der man gjerne starter som nyutdannet på rundt 600-700k(I Oslo vel og merke), og snuser opp mot millionen og over, etter 3-4 år. Anonymkode: 2145f...e38 De aller fleste tjener ikke så mye osm nyutdannet i de aktuelle selskapene når man kompenserer for arbeidstid. Jobber du med IT/dataretninger så er det 24/7 i de første 10 årene i arbeidslivet ditt minst. Da er 600-700K en dårlig lønn. Anonymkode: b2070...8c6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #37 Skrevet 19. juni 2021 Arkiv ntnu. 3 år. Veldig lett å få jobb. Startlønn uten erfaring 430-460 offentlig, høyere privat. De jeg kjenner som studerte dette koser seg nå med hjemmekontor, fleksitid og fri på viktige dager mtp familie. Anonymkode: a0b9d...2a2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #38 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 9.54): Spennende! Hva jobber du med nå? Har du tatt utdanning i voksen alder? Anonymkode: f88d2...901 Jobber i bolig for mennesker med funksjonshemninger. Var 32 da jeg startet studiet i 2015. Studiet var ganske lett, syntes jeg. Anonymkode: a5e0c...0e7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #39 Skrevet 20. juni 2021 Men hvordan ta bachelor som 40åring? Må man slutte å jobbe da? Anonymkode: 21e1a...210
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #40 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men hvordan ta bachelor som 40åring? Må man slutte å jobbe da? Anonymkode: 21e1a...210 Sånn som alle andre? Ta opp lån, deltidsjobb.. kutte utgifter Anonymkode: 15247...03d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå