AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Heisann alle sammen! Hvor viktig er det at smakene til baby er rene? Altså at de bare får smake en ting av gangen? Jeg har frem til idag kun gitt ren smak, men idag blandet er gulrot, som baby har smakt før, med eple som var nytt. Det ble bare slik da jeg sto å lagde forskjellige retter til baby. Så begynte jeg å tenke på om det egentlig var dumt? Ikke i forhold til allergi osv, for om baby reagerer vet jeg det er eple siden gulrot har vi prøvd tidligere, men for selve smaken sin skyld. Nå smakte jo eplet litt gulrot, om det gir mening. Utrolig hva man skal lure på! Anonymkode: aa9c9...b15
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Heisann alle sammen! Hvor viktig er det at smakene til baby er rene? Altså at de bare får smake en ting av gangen? Jeg har frem til idag kun gitt ren smak, men idag blandet er gulrot, som baby har smakt før, med eple som var nytt. Det ble bare slik da jeg sto å lagde forskjellige retter til baby. Så begynte jeg å tenke på om det egentlig var dumt? Ikke i forhold til allergi osv, for om baby reagerer vet jeg det er eple siden gulrot har vi prøvd tidligere, men for selve smaken sin skyld. Nå smakte jo eplet litt gulrot, om det gir mening. Utrolig hva man skal lure på! Anonymkode: aa9c9...b15 Hæ? Dette var en veldig merkelig probkemstilling. Hvordan skal babyen vite hva eple smaker - slik at smaken blir «ren» - eller potet? Tenk på hvor mange ulike smaker epler kan ha, eller poteter for den del. Et melete rødt eple eller et syrlig irrgrønt smaker jo veldig forskjellig. Dette går nok superfint De fleste babyer spiser og spytter ut litt om hverandre, men får i seg mat etter hvert! Anonymkode: 4aa53...c7a 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hæ? Dette var en veldig merkelig probkemstilling. Hvordan skal babyen vite hva eple smaker - slik at smaken blir «ren» - eller potet? Tenk på hvor mange ulike smaker epler kan ha, eller poteter for den del. Et melete rødt eple eller et syrlig irrgrønt smaker jo veldig forskjellig. Dette går nok superfint De fleste babyer spiser og spytter ut litt om hverandre, men får i seg mat etter hvert! Anonymkode: 4aa53...c7a Ikke akkurat problemstilling som du kaller det, men heller at jeg lurer da der sies at baby skal smake hva de forskjellige råvarene smaker, og når jeg blandet som idag, med nytt og gammelt, så blir det jo feil. Jeg er helt enig i at epler kan smake forskjellig. Men hva om jeg blander potet og Sellerirot, feks? Det er også en kjent og en ny smak. Er hele smaksprøver fasen for å utelukke allergi, eller er det for at baby skal se og smake hva den liker? Anonymkode: aa9c9...b15
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Utelukke allergi kan man aldri gjøre. Den utvikler seg etterhvert som man blir eksponert for de ulike allergenene. Har aldri hørt at man skal gi rene smaker? Det meste av barnemat er jo også blandingsprodukter. Vi har gitt smaksprøver fortløpende ettersom det har passet seg. Alt fra tomatsaus til skiver til smoothie til tilfeldig middagsmat. Hvis ungen ikke liker det spytter han jo bare ut 🤷♀️ Anonymkode: 60cba...8a7 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Bakgrunnen for å ikke blande (og da også gjerne gi den samme maten 3 dager på rad) er for å fange evt reaksjoner hos baby. Behøver ikke å være allergi, men kan være en matvare som er litt tøff for tarmen i startfasen og gi din forstoppelse, mens babyen til venninna di tåler den utmerket. Smoothie poser til baby fra 4 mnd inneholder jo flere ingredienser, så farlig p blande er det ikke. Baby vet jo ikke hva han/hun liker/ikke liker, og må også gjerne smake noe 20 ganger for å bli vant til smaken. Og med barn går også ting i perioder. Vår likte ikke avokado første gang han fikk det, så var det en periode han slukte det, og nå spiser han det ikke igjen. Så mao, ikke noe «farlig» det du har gjort. Anonymkode: e56b0...63c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå