Gå til innhold

Grillfest - beregne hvor mye kjøtt per person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Neste uke skal vi ha sommeravslutning med jobben. Vi blir ca 25 voksne, med en overvekt av menn. Menyen blir grillmat med diverse grillet kjøtt, pluss enkelt tilbehør som salater, dipper og så videre.

Både jeg og barna mine er småspiste, så jeg er usikker på hvor mye kjøtt man beregner til hver for å være sikker på å ikke gå tom?

Anonymkode: 048f3...6f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

300 gram pr pers burde holde. Trekk fra vekt av evt bein. 

Anonymkode: 14b61...915

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kun grønn salat og dipper, ingen poteter eller potetsalat? Mannen min spiser lett 300 gram kjøtt om det ikke er mettende tilbehør til.

Jeg beregner normalt 200-250 gram kjøtt per pers, om det da serveres med poteter el.

Anonymkode: 6f355...c53

AnonymBruker
Skrevet

Vi beregnet ca 250 gram kjøtt per pers, i tillegg til salat/potetsalat/etc. Ble faktisk en del igjen, så vi hadde til nattmat også 😃

Anonymkode: 048f3...6f2

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er matkulturen? Her ville menn overspist når det var grillmat. De fleste er også veldig overvektige. 

Anonymkode: 97902...309

Skrevet

300g per pers DERSOM dere også byr på sideretter som salat/grønnsaker, brød, potet eller annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Dess mindre tilbehør, dess mer kjøtt.

Dess lengre festen skal vare, dess mer kjøtt.

Anonymkode: b37fb...568

• Liker 2
Skrevet

Ca 250 g kjøtt pluss potetbåter, salat, brød osv

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Når jeg har vært med på å ordne grillfest for mange, så pleier vi å ha med en mengde ferdig bakte poteter som tilbehør, sammen med masse mais, krydder, smør og dressing. Mange liker det til grillmaten og det metter.  300 g kjøtt er bra, og da blir det sikkert rester. Husk ventepølser.  Det går egentlig mindre enn vi tror.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Det går aldri mer enn 200g per person her. Vi har ofte selskap, og det blir alltid rester. Når det bare er meg og mannen går det 150g per person. Vi pleier også å ha tilbehør som grillede grønnsaker og mais, potetsalater, foccachia, med mer. Ikke bare grønn salat. 

Jeg syntes 300g hørtes mye ut, men se an de som kommer. Er det en fysisk krevende arbeidsplass, eller typiske "kjøttspisere", så støtter jeg forslag om 300g. 

Anonymkode: 23626...5fb

AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (8 timer siden):

Når jeg har vært med på å ordne grillfest for mange, så pleier vi å ha med en mengde ferdig bakte poteter som tilbehør, sammen med masse mais, krydder, smør og dressing. Mange liker det til grillmaten og det metter.  300 g kjøtt er bra, og da blir det sikkert rester. Husk ventepølser.  Det går egentlig mindre enn vi tror.

Hvordan lager du de ferdigbakte potetene?

Anonymkode: c4a24...ae0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke meg du spør.

Men jeg pleier å vaske poteter, prikke dem med gaffel, pakke dem i folie, steke dem i ovn, i forkant. Legger dem så på grillen. Når det skal serveres skjærer jeg en x gjennom folie og skall, og presser dem åpne. Serveres på fat sammen med kaldt smør, og en rømmesaus med urter. 

Når jeg har de som tilbehør bruker jeg relativt små poteter. Som hovedrett bruker jeg store bakepoteter. Og serverer da med bacon eller revet kylling, vårløk, mais, og andre toppinger. 

Anonymkode: 23626...5fb

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøper store poteter, vasker, pakker inn i folie og baker dem 2 timer ved 200 grader. Pakker dem inn i et håndkle eller pledd og stapper det i en bag.  De holder seg lenge varme. Jeg stikker også litt i dem før jeg pakker inn i folie.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Husk, det er bedre med for mye enn for lite

Det som blir igjen kan bare kastes

Anonymkode: dc64b...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...