Gå til innhold

Sykepleiere som tar dop på fest. Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner et par sykepleierne i trettiårene som tar kokain eller mdma på fest. De drikker i tillegg. Er nok ikke veldig ofte det skjer, kanskje en gang i mnd. Men jeg tror at det fort kan utvikle seg til mer misbruk og dårlige vaner. Noen med erfaring på området?

Hva synes dere om dette?

Det virker som at de synes dette er helt greit. Andre som jobber innen helse, hva tenker dere om kolleger som bruker dop?

Anonymkode: df87d...25b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helsefagarbeider i slutten på trettiårene og jeg synes IKKE det er greit særlig ikke fra ansatte i helsevesenet som liksom skal ivareta andres helse.

Anonymkode: 7617d...534

• Liker 18
Gjest loveli
Skrevet

Så lenge de ikke gjør det før en vakt, og så lenge de holder seg til en gang i måneden så ser jeg ikke problemet.

Alkohol jevnlig er verre enn kokain eller MDMA en gang i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke. Det er mange som tar litt festdop uten å ha noe større rusproblem, og som fungerer helt fint i jobb. Så lenge de ikke går rusa på arbeid, er det samme for meg. 

Anonymkode: bce46...144

• Liker 27
Skrevet

Som i de fleste andre yrker, så er sykepleiere forskjellige. Jeg ville blitt mer overrasket om det ikke fantes sykepleiere som tar seg en fest.

Hvis du er oppriktig bekymret, så har RUSinfo gode ressurser: https://rusinfo.no/bekymret-for-noen/over-18-ar/

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Folk som jobber i helse, og særdeles sykepleiere og andre med tilgang til medisiner, bør holde deg unna ulovlige stoffer. Det er risikosport både for dem og deres pasienter. 

Anonymkode: de5c8...322

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Blir som da jeg blei meldt til barnevernet pga rusmisbruk. Tester og alt var negativt og saken blei henlagt. Men det skremmende var at min saksbehandler ruset seg flere ganger i måneden (hun ruset seg sammen med min bror som er rusmisbruker). Jeg fikk byttet henne ut og sendte selv bekymringsmelding på henne da hun var/er mor til 4 barn.

Anonymkode: ae58f...a38

• Liker 5
Skrevet

Hva personer gjør på fritida si er ikke min sak.

Så lenge de kan utføre arbeidet sitt når de kommer på jobb, så har jeg absolutt ingen grunn til å stille meg som dommer over hvilket rusmiddel de brukte i helga.

Uansett om det er et kraftig rusmiddel som alkohol, eller om det er et ulovlig et som kokain eller cannabis.

• Liker 13
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner et par sykepleierne i trettiårene som tar kokain eller mdma på fest. De drikker i tillegg. Er nok ikke veldig ofte det skjer, kanskje en gang i mnd. Men jeg tror at det fort kan utvikle seg til mer misbruk og dårlige vaner. Noen med erfaring på området?

Hva synes dere om dette?

Det virker som at de synes dette er helt greit. Andre som jobber innen helse, hva tenker dere om kolleger som bruker dop?

Hvem er du til å bedømme at det vil utvikle seg til misbruk og dårlige vaner? Pass på deg selv heller.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er selfølgelig ugreit uansett yrke. Narkotika er forbudt! 

Anonymkode: 0a4ff...e62

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Hyrden skrev (2 minutter siden):

Hvem er du til å bedømme at det vil utvikle seg til misbruk og dårlige vaner? Pass på deg selv heller.

Er det ikke dårlige vaner og misbruk allerede?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå har sykepleiere ofte medisiner lettere tilgjengelig enn allmuen flest, men så lenge de har rus(mis)bruken under kontroll, så er yrket totalt irrelevant. 

Det gjelder alle: ikke kom ruset på jobb. Ikke kom med bakrus på jobb. 

Anonymkode: a6ffe...800

• Liker 7
Gjest Ringhalelemur
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er selfølgelig ugreit uansett yrke. Narkotika er forbudt! 

Anonymkode: 0a4ff...e62

Dette! Overrasket hvor mange som mener det er helt greit å «ta seg en fest» hvor man inntar tunge, ulovlige rusmidler. 

Endret av Ringhalelemur
AnonymBruker
Skrevet
Ringhalelemur skrev (Akkurat nå):

Dette! Overrasket hvor mange som mener det er helt greit å ta seg en fest og innta tunge, ulovlige rusmidler. 

Det kan ha sammenheng med at narkotikalovene våre ikke er helt logiske, og at en del folk har skjønt dette.

Er det bare at de bryter en lov (som ikke går ut over noen andre) du fordømmer? Eller er du også i mot at de drikker alkohol, som jo er et av de aller tyngste rusmidlene?

Anonymkode: f62c4...343

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan ha sammenheng med at narkotikalovene våre ikke er helt logiske, og at en del folk har skjønt dette.

Er det bare at de bryter en lov (som ikke går ut over noen andre) du fordømmer? Eller er du også i mot at de drikker alkohol, som jo er et av de aller tyngste rusmidlene?

Nettopp. 

Virker som det er at loven brytes folk flest er imot, hvis ikke burde de ropt minst like høyt om alkoholen! Synes alkohol er verst, se bare etter en helg på byen - slossing, spy, krangling og drama, folk havner på pumping. Men så lenge det er lovlig så er det greit. Vi bør se til Portugal sin politikk (som nettopp ble avlsått her hjemme, kjent som "rusreformen".

https://forskning.no/helse-velferdsstat-kriminalitet/avkriminalisering-av-narkotika-er-en-suksess-i-portugal/378389

Anonymkode: cbf2d...76f

• Liker 13
Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. 

Virker som det er at loven brytes folk flest er imot, hvis ikke burde de ropt minst like høyt om alkoholen! Synes alkohol er verst, se bare etter en helg på byen - slossing, spy, krangling og drama, folk havner på pumping. Men så lenge det er lovlig så er det greit. Vi bør se til Portugal sin politikk (som nettopp ble avlsått her hjemme, kjent som "rusreformen".

https://forskning.no/helse-velferdsstat-kriminalitet/avkriminalisering-av-narkotika-er-en-suksess-i-portugal/378389

Anonymkode: cbf2d...76f

Tusen ganger hurra for dette!!!

Vi er jo helt dumme i hodet i dette landet som anser hasj for å være verre enn alkohol. 🤣🤣🤣 alkohol ser man jo skadevirkningene av hver dag!!! Det er så avhengighetsskapende og viktig for folk å ruse seg på alko at regjeringen ikke engang tør å holde polet stengt i en pandemi! Hvis ikke dét er bevis nok på galskapen så vet ikke jeg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Den siste avsnittet:

Du kan jo spør deg selv om hvorfor folk reagerer på ulovlig rus.. Er det kanskje fordi rusen gjør større skade innen kortere tid? Større dødelighet ved overdose? Enda mer avhengig skapende? Større forvirringstilstander? Voldskriminalitet? Forgiftningsdød? 

To feil gjør uansett ikke én ting rett. Man  har som regel en stor tillit til de innen helsevesenet og dersom noen av dem ruser seg ulovlig så svekker man den tilliten.

Hvorfor ruser dem seg (ulovlig) når dem vet konsekvensene? Hvorfor behovet for å ruse seg ulovlig? Jeg vil ikke bli behandlet av en som tar dårlige/dumme avgjørelser. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eg synest ikkje det er greitt at noen ruser seg da. Eg er på det nivået at eg ikkje liker at folk drikker alkohol der barn befinner seg uansett mengder. Rusmidler er noe drit. Eg veit om så mange familier som har lidd og lider på grunn av heilt vanlig alkohol, kjempestort problem i samfunnet. Når det er sagt så legger eg meg ikkje opp i kva folk faktisk gjer sjølv om eg har mine meiningar om det.

Anonymkode: 1d8ba...2b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ikke møter ruset eller i bakrus på jobb så får de gjøre det de vil på egen fritid. Hvis de bare tar det en gang i måneden kan man jo tro de gjør det når de har feihelg, og rusen er da borte før vakt på mandag igjen.

Anonymkode: 9efff...931

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle for min del, så lenge de ikke er ruset på jobb og gjør en bra jobb!

Anonymkode: 4b048...36b

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...