AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Jeg sliter virkelig. Min samboer forandrer nesten personlighet til tider. Han kan bli ganske opphauset og snakker om helt vanvittige ting. I korte trekk at noen er ute etter han, han har blitt spanet på, at noen bruker barna våre for å komme til ham eller at de bruker meg. Min far er politi og han mener at han også er med i en eller annen sammensvergelse. Han har også ved noen tilfeller beskyllt meg for å ville han vondt, å lyve og prøve å holde barna hans fra han eller lignende. Og har påstått at vårt 2. barn kanskje ikke er hans. Det tok han ganske raskt tilbake når han så min forferdelse over at han kunne tro noe slikt om meg. Jeg kunne lagt ut i det vide og det brede og gått konkret inn på akkurat hva han sier, men tenker at det egentlig ikke er nødvendig og jeg vil holde det så anonymt som mulig. Så går det en liten stund og han «blir seg selv» igjen. Hver gang er jeg så dum og tror på han når han sier at han ikke mente det og ikke mener å være så mistenksom. At han ikke forstår hva det er som skjer med han. Nå skjedde det igjen i går. Jeg begynner å få nok og oppriktig bekymre meg for vårt eldste barn og for hvordan dette skal påvirke hen. Jeg kjenner også jeg er møkka lei av å danse etter hans pipe og ta hensyn. Føler jeg burde si til han at han må ta imot psykolog hjelp eller så må jeg gå. Til gjengjeld er han faktisk en fantastisk pappa. Utrolig engasjert i barna våre og han elsker de veldig veldig høyt. Han er intelligent og hardt arbeidende og det kunne ikke falle meg inn å «ta fra han barna» hvis vi går fra hverandre. Men jeg ville bekymret meg enda mer om han skulle ha barna våre alene 50% og for hvordan han ville påvirke dems syn på verden til tider. Jeg ønsker jo ikke at hans til tider paranoide syn på ting skal bli en del av deres tankesett. Derfor føles det også som jeg burde bli, for å passe på hva han sier foran barna. Imens jeg skriver innser jeg jo nå at han må være psykisk syk og trenger hjelp, og at jeg må stille endel krav, det føles bare så jævlig vanskelig og han kommer til å stritte imot noe så vanvittig.. han kommer sikkert til å blande dette også inn i sin forestilling om hvordan «alle er ute etter ham».. Jeg elsker han jo også for faen, hvorfor i h*****e måtte dette skje? Vi var jo lykkelige.. Jeg er helt knust og har bare lyst til å lukke øynene og håpe på at det går over igjen.. Kvinneguiden, gi meg styrke! Anonymkode: 4b5d8...f69 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Selvfølgelig skal du si at du ikke kan leve i dette om han ikke mottar hjelp. Du skal dessuten være oppmerksom på at han sannsynligvis ligger så på vippepunktet for alvorlig psykose at både du og barna kan være i fare dersom du sier det. Så du skal alliere deg med andre rundt deg før du gir en slik beskjed, og så skal du oppholde deg et annet sted med barna frem til han faktisk har fått helsehjelp. Dersom mulig, allier deg med noen i hans familie som kan hjelpe ham praktisk etter at du og barna flytter ut i påvente av at han får hjelp. Informer fastlegen hans. Anonymkode: 916dd...cc3 22
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 Han er psykisk syk. Han må skaffe hjelp. Her må du skjerme barna og komme deg bort. Anonymkode: b6104...345 19
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Kontakt fastlegen hans og få hjelp til å gi han hjelp videre. Anonymkode: dff7a...d81 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Har han brukt rus før? Høres ut som psykose. Anonymkode: 2f1bf...9d8 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Paranoia, psykose eller andre tilstander som trenger legehjelp. Varsle legen hans evt fylkeslegen. Og kom dere bort. Anonymkode: 7bebe...c0d 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 Har han alltid vært sånn? Hvis det plutselig har blitt sånn, så skyldes det vel et eller annet...Traume, vond opplevelse. Det kommer ikke bare sånn uten grunn. Anonymkode: a0a09...86c 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 Bruker han cannabis ? Høres ut som reaksjon på tch. https://oslo-universitetssykehus.no/seksjon/nasjonal-kompetansetjeneste-for-tverrfaglig-spesialisert-rusbehandling-tsb/Documents/Fakta om cannabis.pdf Anonymkode: e0f49...f73 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 Han er da ikke farlig bare fordi han sliter med paranoide tanker og vrangforestillinger. Så å ta med barna og «komme dere bort» er kanskje ikke første steg i en handlingsplan. Men han må få hjelp med disse tankene, og evt medisiner som gjør han bedre. Og for at dere skal kunne leve ett liv sammen må premisset om at han tar i mot hjelp. Å få han til å ta opp dette med lege selv, er gjerne ikke veldig lett, og kan ta mye tid. Du kan kontakte fastlegen hans og legge det frem for han, men det innebærer «å gå bak ryggen han, som han kan spinne videre på. Uten at han er til fare for seg selv og andre, som det settes strenge krav til, er det lite du kan forvente fra helsevesenet dersom ikke han vil motta hjelp selv. Har du inntrykk av at han har sykdomsinnsikt? Jeg er lei meg for at du står oppi dette nå, og det kommer nok til å bli tunge tak. Husk å pass på deg selv, ikke bare barna og han. Og om du trenger noen å snakke med går det an å ringe til landsforeningen for pårørende innen psykisk helse. Både for emosjonell støtte, sortering og løsninger https://www.lpp.no Anonymkode: 5a8be...ef1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er da ikke farlig bare fordi han sliter med paranoide tanker og vrangforestillinger. Så å ta med barna og «komme dere bort» er kanskje ikke første steg i en handlingsplan. Men han må få hjelp med disse tankene, og evt medisiner som gjør han bedre. Og for at dere skal kunne leve ett liv sammen må premisset om at han tar i mot hjelp. Å få han til å ta opp dette med lege selv, er gjerne ikke veldig lett, og kan ta mye tid. Du kan kontakte fastlegen hans og legge det frem for han, men det innebærer «å gå bak ryggen han, som han kan spinne videre på. Uten at han er til fare for seg selv og andre, som det settes strenge krav til, er det lite du kan forvente fra helsevesenet dersom ikke han vil motta hjelp selv. Har du inntrykk av at han har sykdomsinnsikt? Jeg er lei meg for at du står oppi dette nå, og det kommer nok til å bli tunge tak. Husk å pass på deg selv, ikke bare barna og han. Og om du trenger noen å snakke med går det an å ringe til landsforeningen for pårørende innen psykisk helse. Både for emosjonell støtte, sortering og løsninger https://www.lpp.no Anonymkode: 5a8be...ef1 Han kan bli farlig. Hva om disse tankene hans utvikler seg til at politiet er etter han og at han må beskytte barna sine. Det kan ende med at barna blir tatt med på en farefull ferd fordi far har bikket over. Anonymkode: b6104...345 12
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Høres ut som noe Paranoid schizofren-aktig. Ta kontakt med fastlegen og forklar situasjonen, han trenger hjelp! Og det ultimatumet synes jeg du skal stille til ham. Har han familiehistorikk med psykisk sykdom? For mange går igjen i familier. Anonymkode: 01052...85c 8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 Skjerp dere, de aller, aller fleste som har paranoide trekk blir aldri farlige. Dette er et skremmebilde som er skapt av litteratur, film osv. Prøv å pense han over på å oppsøke hjelp. Anonymkode: 1b801...6d5 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 Hadde ikke fortsatt i det forholdet hvis ikke han søkte hjelp, nå. Hadde gitt han det ultimatumet pga barna rett og slett. Anonymkode: f124e...5e6 6
Jdz Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bruker han cannabis ? Høres ut som reaksjon på tch. https://oslo-universitetssykehus.no/seksjon/nasjonal-kompetansetjeneste-for-tverrfaglig-spesialisert-rusbehandling-tsb/Documents/Fakta om cannabis.pdf Anonymkode: e0f49...f73 Det heter THC, som er en av flere virkestoffer i Cannabis. Bruk av Cannabis kan utløse psykoser hos enkelte, men det er ikke sånn at alle psykoser skyldes Cannabis-bruk, så en reaksjon på THC er det neppe. 3
Almando Skrevet 18. juni 2021 #15 Skrevet 18. juni 2021 Du bør gjøre slik som alle andre gjør når partneren er psykisk syk: dump og stikk. Helst før du ender opp med å være utro slik at han får sine mistanker bekreftet. Enten er man utro og sårer partneren, eller så respekterer man partneren nok til å gjøre det slutt før det går så langt. Dette er viktig. Han er allerede paranoid, og når du kommer til å gjøre ting som vil bevise at hans antagelser er rett, vil det gjøre det vanskeligere for han å bli frisk (om det er paranoid han er, kanskje han har rett i sine antagelser). Han må så klart få hjelp. Han kan snakke med fastlegen og få henvisning til DPS.
Almando Skrevet 18. juni 2021 #16 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han kan bli farlig. Hva om disse tankene hans utvikler seg til at politiet er etter han og at han må beskytte barna sine. Det kan ende med at barna blir tatt med på en farefull ferd fordi far har bikket over. Anonymkode: b6104...345 Alle menn kan bli farlige, enten de er psykisk syke eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #17 Skrevet 18. juni 2021 Røyker han hasj? Da kan man bli paranoid. Anonymkode: 1ecfb...f78
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #18 Skrevet 18. juni 2021 Hei igjen alle sammen og tusen takk for svar. Nå sa han i dag at han trekker tilbake det han sa om min far i går og sier han sa det kun for å teste meg. Ganske alarmerende i seg selv bare det… Han sier så videre at vi bør spørre pappa om råd i en sak vi har med skolen. Det er noe som har hendt på skolen med vårt eldste barn, jeg mener vi kan løse det sammen med skolen, og at det ikke er veldig alvorlig, samboeren mener det er kjempe alvorlig og blir veldig opphisset når han snakker om det. Han vil blande inn politi og advokat og jeg mener det er å blåse ting ut av proposjoner. Vi var i møte med skolen i dag og jeg skammer meg for hvordan han oppførte seg, læreren ble veldig opprørt og avbrøyt møtet. Vårt barn var ikke med, bare så det er sagt. Samboeren hisset seg også skikkelig opp i morres og viste ett sinne jeg aldri har sett før. Han har brukt rusmidler for lenge lenge siden og bruker nå medisiner mot ADHD. Han har opplevd vonde ting i barndommen som kommer tilbake til ham og han er rett og slett ganske ustabil i stemningsleie. Opplever også at han glemmer ganske mye. Jeg frykter jeg utleverer for mye nå, men jeg trenger virkelig råd. Jeg vil hjelpe han, men jeg begynner å bli veldig sliten av dette og frykter konsekvensene for barna, selvom han er bare god og snill med dem, så er jeg redd de ser og hører ting de ikke burde. TS Anonymkode: 4b5d8...f69
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #19 Skrevet 18. juni 2021 Løp for barnas skyld og din egen. Anonymkode: 1ecfb...f78 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #20 Skrevet 18. juni 2021 Dette minner om min mor, hun sliter også med psykose/vrangforestillinger og spesielt tanker om forfølgning og konspirasjoner mot henne. Det er en barndom jeg ikke ville unnet noen. Dessverre er det i sykdommen hennes natur å nekte behandling, det er vi andre som lager komplott mot henne. Anonymkode: 7222a...dea 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå