AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Akkurat nå er det en stor tordenssky over Østlandsområdet. Vi har en veldig høy flaggstang i nærheten av huset, og et høyt hus. Hvis lynet skulle finne på å slå ned i flaggstanga eller i huset mens vi sover, hva skjer med oss da? Dør vi? Anonymkode: 0a2b5...982
Værre Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Akkurat nå er det en stor tordenssky over Østlandsområdet. Vi har en veldig høy flaggstang i nærheten av huset, og et høyt hus. Hvis lynet skulle finne på å slå ned i flaggstanga eller i huset mens vi sover, hva skjer med oss da? Dør vi? Anonymkode: 0a2b5...982 Det skjer ingenting annet enn at du bråvåkner av smellet og kanskje huset tar fyr. Men selv om du ligger på en høyde er der lite sannsynlig at huset eller flaggstang du blir truffet. Så lenge man ikke er utendørs overlever man alltid lynedslag I hus og bil. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Akkurat nå er det en stor tordenssky over Østlandsområdet. Vi har en veldig høy flaggstang i nærheten av huset, og et høyt hus. Hvis lynet skulle finne på å slå ned i flaggstanga eller i huset mens vi sover, hva skjer med oss da? Dør vi? Anonymkode: 0a2b5...982 Flaggstangen kan bli brukt som lynavleder, og det er jo bra. Om det slår ned i huset er lite sannsynlig. Ligger dere på loftet? Anonymkode: baa45...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 1 hour ago, Million said: Hus blir vel bygget med lynavledere? Huset ble bygd for mange herrens år siden, så det er jeg ikke sikker på. Men hvis de alltid har blitt lagd på denne måten så er det i alle fall uvisst for meg hvor lynavlederne på huset mitt er 🤷🏻♂️ Takk til dere alle som svarte, jeg føler meg litt bedre. Jeg vet det er usannsynlig at vi skulle bli truffet, men jeg er likevel redd når lynet nærmer seg. Anonymkode: 0a2b5...982
Værre Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Million skrev (1 time siden): Hus blir vel bygget med lynavledere? Det tviler jeg på. Jeg har ikke sett ett eneste hus med lynavleder i nabolaget. 1
Værre Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Huset ble bygd for mange herrens år siden, så det er jeg ikke sikker på. Men hvis de alltid har blitt lagd på denne måten så er det i alle fall uvisst for meg hvor lynavlederne på huset mitt er 🤷🏻♂️ Takk til dere alle som svarte, jeg føler meg litt bedre. Jeg vet det er usannsynlig at vi skulle bli truffet, men jeg er likevel redd når lynet nærmer seg. Anonymkode: 0a2b5...982 Da bør du få montert lynavleder så kan du sove bedre 1
skruf Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 Vi har faktisk hatt lynnedslag i huset tre ganger, selv med lynavleder! En gang var vi ikke hjemme, de to andre gangene skjedde det så brått at vi rakk ikke å løpe rundt å nappe ut ledninger/kabler til Internett og elektronikk. Det eneste som skjedde er at vi fikk ødelagt tv, get-boks, time-capsel, Internett….utrolig kjipt, men det gikk på forsikringen. Ingenting skjedde med oss. Når det er torden og lyn så bør du prøve å ta ut ledninger/kabler til all elektronikk. Heller ikke lad mobil/iPad/bærbar pc når det lyner. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 skruf skrev (5 minutter siden): Vi har faktisk hatt lynnedslag i huset tre ganger, selv med lynavleder! En gang var vi ikke hjemme, de to andre gangene skjedde det så brått at vi rakk ikke å løpe rundt å nappe ut ledninger/kabler til Internett og elektronikk. Det eneste som skjedde er at vi fikk ødelagt tv, get-boks, time-capsel, Internett….utrolig kjipt, men det gikk på forsikringen. Ingenting skjedde med oss. Når det er torden og lyn så bør du prøve å ta ut ledninger/kabler til all elektronikk. Heller ikke lad mobil/iPad/bærbar pc når det lyner. Vi har finvern på alle sånne dyre elektriske duppeditter. Anbefales! Anonymkode: ef080...2f7 2
Værre Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 skruf skrev (56 minutter siden): Vi har faktisk hatt lynnedslag i huset tre ganger, selv med lynavleder! En gang var vi ikke hjemme, de to andre gangene skjedde det så brått at vi rakk ikke å løpe rundt å nappe ut ledninger/kabler til Internett og elektronikk. Det eneste som skjedde er at vi fikk ødelagt tv, get-boks, time-capsel, Internett….utrolig kjipt, men det gikk på forsikringen. Ingenting skjedde med oss. Når det er torden og lyn så bør du prøve å ta ut ledninger/kabler til all elektronikk. Heller ikke lad mobil/iPad/bærbar pc når det lyner. Egentlig er navnet lynavleder misvisende. En lynavleder kan også øke sjansen for at lynet slår ned men da skal det gå trygt via lynavleder og kabel ned i bakken uten å sette fyr på huset. 1
Million Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har finvern på alle sånne dyre elektriske duppeditter. Anbefales! Anonymkode: ef080...2f7 Jeg hadde overspenningsvern på min pc en gang for noen år tilbake. Kjøpte en dyr en til godt over 1000 kr, og tenkte denne gjorde nok susen. Plugget pc og printer inn i den. Så kom det et voldsomt tordenvær rett over huset, og pc'en ble helt død og svart. Lot seg ikke skru på etter det - og etter det har jeg null tiltro til såkalt spenningsvern. Men du kaller det finvern. Er det noe annet?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 Vi har hatt lynnedslag i strømnettet og strømmen inn i huset, gnistrende ut av stikkontakter og alt av tv osv gikk i stykker. Det slo ikke ned i selve huset, men slo ned i strømnettet et stykke unna som fulgte strømmen inn i vårt hus (og naboens). Lyn kan også følge vannrør. Så hus på en høyde er ikke nødvendigvis mer utrygt. Vi bor ikke på en høyde og er mange høyere punkter rundt. Anonymkode: 80912...5c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå