Gå til innhold

Hvordan tilgi, akseptere, gå videre, og elske personen på samme måte igjen..

Anbefalte innlegg

Gjest amt662
Skrevet

Hei :) Håper dere har det fint og får en flott sommer!

Jeg er i et forhold med en person som jeg er veldig glad i, selv etter en ganske turbulent start. Man kan stille spørsmålstegn hvorfor jeg holdt ut, men det har seg sånn at jeg gjorde det.
Min kjæreste har hatt for vane å bli veldig stygg mot meg når han blir sint. Dette har, etter langt tid og evig mye forsøk på å kommunisere hvorfor han måtte slutte, blitt bedre. Noen ganger kommer han fortsatt med unødvendige og sårende kommentarer, men ikke på samlebånd som før. 

Jeg sliter med ettervirkning av dette. Jeg bruker mye energi på å bearbeide, akseptere og legge fortiden bak meg. Jeg er glad i han, men dypt inni meg har jeg blitt så skuffet at jeg har en slags ''avsmak'' på han. Jeg klarer for eksempel ikke å ta initiativ til samleie, selv om jeg synes han er fin og flott. Det har nok noe med at det å høre at man er verdens verste, ødelagt osv. i lang tid, så er det avvisning, og det er jo noe man forventer at man ikke skal høre fra noen som er glad i deg... Det er litt slik at jeg ønsker å legge det bak meg, bli en kjæreste som gir av hele seg, men samtidig stritter kroppen og fornuften imot, og tenker at han ikke fortjener det, og han skal jeg ikke like... Dersom vi har en krangel, så føles det ut som at jeg begynner på 0 og må jobbe meg tilbake helt på nytt, altså tilbake til å elske han uten noe form for avsmak. 
Har noen av dere vært i et forhold der dere i en lang periode var i full krise, ting ble gjort og sagt som har vært vondt, men så har dere klart å akseptere det som skjedde, lagt det bak dere og så klart å elske personen med hele sjelen? Hva gjorde du? Jeg har gått til psykolog, og vil trolig fortsette. 

Tusen takk om du tar deg tid til å komme med noen råd. ❤️ Jeg setter pris på det, virkelig. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
amt662 skrev (3 minutter siden):

Min kjæreste har hatt for vane å bli veldig stygg mot meg når han blir sint.

amt662 skrev (3 minutter siden):

Det har nok noe med at det å høre at man er verdens verste, ødelagt osv. i lang tid

Hvorfor vil du være sammen med noen som mishandler deg?

Anonymkode: 7d773...ed8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det likedan. Det kommer faktisk ikke til å bli bedre😓man sitter med håpet, men vær så glad i deg selv at du avslutter dette. Du kommer til å være lei deg en stund, for du er litt tidligere ute til å se ting enn meg-men tro meg, alt blir bare bedre❤️❤️❤️

Anonymkode: c23c9...7f1

• Liker 6
Gjest amt662
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor vil du være sammen med noen som mishandler deg?

Ts her. 
Jeg vil ikke være sammen med en som mishandler meg.. jeg vil være sammen med han jeg ble forelsket i... Han har kommet tilbake, men jeg slitet som sagt enda etter alt han har gjort. 
Og nei, som vi sier vi som blir i forholdet, det er ikke lett å avslutte å gå. Kan hende jeg er ''hekta'', som psykologene kaller det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som du skriver om eksen min og meg 😳 Men ja, skrev eks, vi fikk det ikke til dessverre... vi prøvde å få der til å fungere alt for lenge. man når et punkt hvor man veier det gode i forholdet opp mot det vonde, og ender med å se at forholdet kun har vært mest vondt den siste tiden.. 

Særlig når sårende ting / situasjoner blir gjentatt og gjentatt, hvor skal man finne mot til å fortsette? Jeg orket ikke til slutt mer. Fikk også avsmak av å se på han. Plutselig en dag så hadde jeg fått nok. Hadde egentlig fått nok lenge, men BOM så var jeg klar og ville flytte ut forsterbarn mulig på dagen 😂 var så fed up. 

Har aldri angret et sekund 😅 Så mye energi den fyren stjal fra meg, så mye bekymringer, usikkerhet, utrygghet, sårende ord. ALDRI IGJEN

Anonymkode: c07c1...23e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
amt662 skrev (2 minutter siden):

Ts her. 
Jeg vil ikke være sammen med en som mishandler meg.. jeg vil være sammen med han jeg ble forelsket i... Han har kommet tilbake, men jeg slitet som sagt enda etter alt han har gjort. 
Og nei, som vi sier vi som blir i forholdet, det er ikke lett å avslutte å gå. Kan hende jeg er ''hekta'', som psykologene kaller det. 

Du beskriver langvarig psykisk mishandling. 

Hva er det med ham som er så fantastisk at du mener at du skal finne deg i dette?

• Liker 11
Gjest amt662
Skrevet

Jeg har hatt det likedan. Det kommer faktisk ikke til å bli bedre😓man sitter med håpet, men vær så glad i deg selv at du avslutter dette. Du kommer til å være lei deg en stund, for du er litt tidligere ute til å se ting enn meg-men tro meg, alt blir bare bedre❤️❤️❤️

Ts her. ❤️  
Eneste grunnen til at jeg har håpet er fordi han har sluttet, men klarer ikke alltid å la vær å komme med et lite stikk..
Men samtidig føler jeg at jeg må forsvare hvorfor det ikke er greit og forsvare hvorfor jeg har grunn til å føle slik som jeg nå føler, som da igjen gjør det vanskelig å komme meg videre. Ønsker at han virkelig skal se alvoret og forstå at det er skadelig det han har gjort. Ene øyeblikket sier han at han kan forstå hvordan jeg føler, men neste legger han ansvaret på meg at ''jeg burde forstå at han ikke mener det han sier, og dermed ikke ta det så tungt'' og klager på at jeg bruker langt tid på å legge det bak meg.. Han brukte for øvrig 2 år på å forbedre seg.. 

AnonymBruker
Skrevet
amt662 skrev (2 minutter siden):

Ts her. ❤️  
Eneste grunnen til at jeg har håpet er fordi han har sluttet, men klarer ikke alltid å la vær å komme med et lite stikk..
Men samtidig føler jeg at jeg må forsvare hvorfor det ikke er greit og forsvare hvorfor jeg har grunn til å føle slik som jeg nå føler, som da igjen gjør det vanskelig å komme meg videre. Ønsker at han virkelig skal se alvoret og forstå at det er skadelig det han har gjort. Ene øyeblikket sier han at han kan forstå hvordan jeg føler, men neste legger han ansvaret på meg at ''jeg burde forstå at han ikke mener det han sier, og dermed ikke ta det så tungt'' og klager på at jeg bruker langt tid på å legge det bak meg.. Han brukte for øvrig 2 år på å forbedre seg.. 

Hvor mange år skal du kaste bort? Dette høres trist og håpløst ut.

• Liker 3
Gjest amt662
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser ut som du skriver om eksen min og meg 😳 Men ja, skrev eks, vi fikk det ikke til dessverre... vi prøvde å få der til å fungere alt for lenge. man når et punkt hvor man veier det gode i forholdet opp mot det vonde, og ender med å se at forholdet kun har vært mest vondt den siste tiden.. 

Særlig når sårende ting / situasjoner blir gjentatt og gjentatt, hvor skal man finne mot til å fortsette? Jeg orket ikke til slutt mer. Fikk også avsmak av å se på han. Plutselig en dag så hadde jeg fått nok. Hadde egentlig fått nok lenge, men BOM så var jeg klar og ville flytte ut forsterbarn mulig på dagen 😂 var så fed up. 

Har aldri angret et sekund 😅 Så mye energi den fyren stjal fra meg, så mye bekymringer, usikkerhet, utrygghet, sårende ord. ALDRI IGJEN

Anonymkode: c07c1...23e

Ts her.
åååå så BRA for deg! ❤️ Jeg har blitt i forhold tidligere, alt for lenge, vel vitende at jeg burde gå. Men jeg har ikke klart å få meg til å gjøre det. Eneste positive er at man er ferdig grått og ferdig med den tunge kjærlighetssorgen når bruddet faktisk kommer. Har alltid klart meg relativt etter et par uker etter et brudd.

men ja, den avsmaken, den ligger i bakhodet og gnager. Jeg kan beundre han, men klarer ikke å tenke at han er verdens beste og snilleste person. Han er dog veldig kontaktsøkende og kjærlig når alt er bra, men det er viktig med respekt under tunge samtaler også...

AnonymBruker
Skrevet

Vil du virkelig tilgi og akseptere dette?

Hvis det har vært slik fra starten, hva er det du vil tilbake til?

Kan du overtale deg selv til å elske han, selv om du sier at det stritter imot inni deg?

Tror du dette kan bli til der forholdet du lengter etter?

For meg høres det ut som du har det vondt sammen med denne mannen.

Bare du vet hvorfor du gjør dette mot deg selv, og bare du kan forandre det. 

Anonymkode: 4db35...6bb

• Liker 2
Gjest amt662
Skrevet

Hvor mange år skal du kaste bort? Dette høres trist og håpløst ut.

Nei du spør godt...

ts

Gjest amt662
Skrevet

Vil du virkelig tilgi og akseptere dette?

Hvis det har vært slik fra starten, hva er det du vil tilbake til?

Kan du overtale deg selv til å elske han, selv om du sier at det stritter imot inni deg?

Tror du dette kan bli til der forholdet du lengter etter?

For meg høres det ut som du har det vondt sammen med denne mannen.

Bare du vet hvorfor du gjør dette mot deg selv, og bare du kan forandre det. 

En del av meg tilgi fordi jeg er glad i han, og han var jo i utgangspunktet en slik mann jeg ønsket... Men en annen del tenker jo at han ikke fortjener det.. Spesielt siden han nekter parterapi og til tider kan bagatellisere følelsene mine ang. fortiden. 

I starten var han opptatt av å være god. Dette er han nå også, men han klarer ikke alltid å respektere meg under en krangel.

jeg kan nok ikke overtale meg, nei. Det er ikke fornuftig å tro at jeg kan heller. Derimot setter jeg krav til han for å i det minste ha en sjanse, og ønsker råd om det er noe råd å få. Jeg vil også prate videre med psykolog.

Jeg har hatt det mye vondt, og har mye vondt av å tenke på alt hele tiden, og ikke bare kunne være sikker i forholdet og følelsene mine...

Ts.

Gjest amt662
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du beskriver langvarig psykisk mishandling. 

Hva er det med ham som er så fantastisk at du mener at du skal finne deg i dette?

Alt det fantastiske ved han er det som er utenfor hans oppførsel når han er sint. Og ja, det holder ikke. Derfor har jeg jobbet beinhardt for å få han til å endre måten han krangler på...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette er hersketeknikk! Ikke gjør dette mot deg selv! Du kommer til å måtte stå i sorgen, for det er dette sånne menn etterlater seg:( MEN etter vinter, kommer vår👍👍❤️❤️

• Liker 4
Skrevet

Du er alt for god for denne mannen. Du klarer ikke å innse det selv og prøver sparke liv i en død hest.

Det er ikke DU som skal jobbe med forholdet, sinnet og alt det andre, det er HAN. 

Det et ikke DU som skal gå rundt med vonde følelser og kaste bort år. 

Du kan alltid høre med en psykolog/parterapi, men merk mine ord: Uansett hvor «god» han er når han først vil det selv så er han IKKE verdt alt det DU har gått gjennom. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan aldri forandre noen andre. Bare seg selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
amt662 skrev (9 minutter siden):

Alt det fantastiske ved han er det som er utenfor hans oppførsel når han er sint. Og ja, det holder ikke. Derfor har jeg jobbet beinhardt for å få han til å endre måten han krangler på...

Ts

Det er ikke du som skal jobbe for at han skal greie å oppføre seg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
amt662 skrev (30 minutter siden):

Hei :) Håper dere har det fint og får en flott sommer!

Jeg er i et forhold med en person som jeg er veldig glad i, selv etter en ganske turbulent start. Man kan stille spørsmålstegn hvorfor jeg holdt ut, men det har seg sånn at jeg gjorde det.
Min kjæreste har hatt for vane å bli veldig stygg mot meg når han blir sint. Dette har, etter langt tid og evig mye forsøk på å kommunisere hvorfor han måtte slutte, blitt bedre. Noen ganger kommer han fortsatt med unødvendige og sårende kommentarer, men ikke på samlebånd som før. 

Jeg sliter med ettervirkning av dette. Jeg bruker mye energi på å bearbeide, akseptere og legge fortiden bak meg. Jeg er glad i han, men dypt inni meg har jeg blitt så skuffet at jeg har en slags ''avsmak'' på han. Jeg klarer for eksempel ikke å ta initiativ til samleie, selv om jeg synes han er fin og flott. Det har nok noe med at det å høre at man er verdens verste, ødelagt osv. i lang tid, så er det avvisning, og det er jo noe man forventer at man ikke skal høre fra noen som er glad i deg... Det er litt slik at jeg ønsker å legge det bak meg, bli en kjæreste som gir av hele seg, men samtidig stritter kroppen og fornuften imot, og tenker at han ikke fortjener det, og han skal jeg ikke like... Dersom vi har en krangel, så føles det ut som at jeg begynner på 0 og må jobbe meg tilbake helt på nytt, altså tilbake til å elske han uten noe form for avsmak. 
Har noen av dere vært i et forhold der dere i en lang periode var i full krise, ting ble gjort og sagt som har vært vondt, men så har dere klart å akseptere det som skjedde, lagt det bak dere og så klart å elske personen med hele sjelen? Hva gjorde du? Jeg har gått til psykolog, og vil trolig fortsette. 

Tusen takk om du tar deg tid til å komme med noen råd. ❤️ Jeg setter pris på det, virkelig. 

Dro på krisesenter. Fikk hjelp til å komme vekk fra et nedbrytende forhold. Lever nå uten kontakt med vedkommende, men ønsker personen alt godt.

Sikkert ikke det svaret du håpet på, men det er nå sånn det er i alle fall.

Anonymkode: e3992...64d

• Liker 2
Gjest amt662
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke du som skal jobbe for at han skal greie å oppføre seg.

Enig. Men har fortsatt brukt mye energi på å kommunisere, gråte og vært sint for å få han til å forstå... dette er dårlig gjrot mot meg selv..

ts

Gjest amt662
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dro på krisesenter. Fikk hjelp til å komme vekk fra et nedbrytende forhold. Lever nå uten kontakt med vedkommende, men ønsker personen alt godt.

Sikkert ikke det svaret du håpet på, men det er nå sånn det er i alle fall.

Anonymkode: e3992...64d

Kanskje det svaret jeg trenger å høre.. ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...