Gå til innhold

Utført betaling, glemte KID-nummer..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Utførte nettopp en betaling til skolen jeg går på, er en privatskole, betalte for noen eksamner jeg tok opp, men klarte dessverre å ta med KID-nummeret. Går det greit? :) Jeg har betalt til dem før, med samme kontonr. Skal gi dem beskjed at jeg har betalt så fort dem åpner imorra.

Anonymkode: 6dc95...aa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! Utførte nettopp en betaling til skolen jeg går på, er en privatskole, betalte for noen eksamner jeg tok opp, men klarte dessverre å ta med KID-nummeret. Går det greit? :) Jeg har betalt til dem før, med samme kontonr. Skal gi dem beskjed at jeg har betalt så fort dem åpner imorra.

Klarte dessverre å IKKE ta med KID-nummeret*.

AnonymBruker
Skrevet

Det går som regel fint hvis du har betalt fra konto med et navn de har registrert hos seg. Kontakter du dem i morgen går det ihvertfall fint. Hilsen regnskapsfører for privatskole.

Anonymkode: 492c4...8b3

AnonymBruker
Skrevet

Litt bingo hva som skjer med betalingen, men går ofte bra

Anonymkode: 8112b...178

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde ikke det var mulig. Hvis det er en konto som bruker kidnummer for å identifisere innbetalingen, så skal det ikke være mulig å godkjenne den i nettbanken uten. Da vil det komme opp en advarsel. 

Anonymkode: 6faf0...0a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg trodde ikke det var mulig. Hvis det er en konto som bruker kidnummer for å identifisere innbetalingen, så skal det ikke være mulig å godkjenne den i nettbanken uten. Da vil det komme opp en advarsel. 

Anonymkode: 6faf0...0a7

Nei, dette stemmer ikke alltid. Man kan få innbetalinger både med og uten kid. Men avsenders navn står som regel på transaksjonen slik at det er mulig å plassere innbetalingen hvis avsender er den samme som har fått fakturaen. Hvis ikke er det verre, og det skjer det også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gi dem beskjed. Det er litt ulikt hvordan slike betalinger fanges opp. Det er en fare for at det tar ekstra tid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, dette stemmer ikke alltid. Man kan få innbetalinger både med og uten kid. Men avsenders navn står som regel på transaksjonen slik at det er mulig å plassere innbetalingen hvis avsender er den samme som har fått fakturaen. Hvis ikke er det verre, og det skjer det også. 

Pointet er at dette er en bug hos banken. Banken SKAL ha løsning for å gjenkjenne om en konto tar KID eller ikke, for alle betalinger på en KID konto skal sjekke KID for å være gyldig.

Du kan ha en  konto der du setter inn melding, og den meldingen kan være en kundeid,  og se ut som kid. I så fall ligger all sjekk på mottaker, og da er det enda viktigere å følge opp, for da er en enkel feil i kunde id 'en sende betalingen feil.   

AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (32 minutter siden):

Pointet er at dette er en bug hos banken. Banken SKAL ha løsning for å gjenkjenne om en konto tar KID eller ikke, for alle betalinger på en KID konto skal sjekke KID for å være gyldig.

Du kan ha en  konto der du setter inn melding, og den meldingen kan være en kundeid,  og se ut som kid. I så fall ligger all sjekk på mottaker, og da er det enda viktigere å følge opp, for da er en enkel feil i kunde id 'en sende betalingen feil.   

Jeg adminitrerer en konto med OCR-avtale for å kunne koble innbetalinger med KID. Denne kontoen brukes også til andre innbetalinger som ikke har KID. Det går bra.

Det kan være at man i OCR-avtalen må krysse av for at kontoen ikke skal ta imot betalinger uten KID. Jeg husker ikke hva som stod i avtalen.

Anonymkode: e8e2f...118

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Går det greit?

Hvis du ikke sier fra får du i verste fall en purring på regningen din hvis de ikke har klart å avstemme innbetalingen. 

Sier du fra på forhånd går det helt greit.

Anonymkode: 0f1bc...1de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg adminitrerer en konto med OCR-avtale for å kunne koble innbetalinger med KID. Denne kontoen brukes også til andre innbetalinger som ikke har KID. Det går bra.

Det kan være at man i OCR-avtalen må krysse av for at kontoen ikke skal ta imot betalinger uten KID. Jeg husker ikke hva som stod i avtalen.

Anonymkode: e8e2f...118

Dette. Det er ingen bug, det er helt mulig å ha ocr-avtale på en konto uten at det kreves kid ved betaling.

• Liker 2
Gjest Pleneier
Skrevet

Dårlig praksis av skolen å kreve betaling til en konto som ikke krever KID-nummer. Dette bør de rydde opp i.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe de på mandag og si i fra for å være sikker på at det ordner seg.

Jeg foretok selv en innbetaling til en konto og glemte KID, ringte til mottakeren og det ble ordna.

Anonymkode: ac4c4...e04

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro at mottaker klarer å krysse innbetalingen om navnet ditt matcher registert kundedata og beløpet stemmer overens med utestående faktura. Men det tar som oftest lengre tid på grunn av manuell behandling.

Anonymkode: 36cf5...dc0

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ringe dem så går det nok greit, da vet de at denbetalingen på xxx kr skal inn på den regningen på xxx kr .

Anonymkode: 85a38...392

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg jobbet hos kommunen for noen år siden kom det opp kontonr og ikke navn, så du bør gi beskjed.

Anonymkode: 85a38...392

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...