AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Min samboer og jeg skal til en annen del av landet som tar fryktelig lang tid å kjøre. For å spare penger (og gjøre turen litt kortere), vurderer vi at samboer kjører og jeg tar tog (9 timer) med barnet på nettopp fylte 3 år. Barnet har aldri tatt tog før, og var skeptisk til buss som han tok for første gang nylig. Gråt/sutret de første minuttene, men så gikk det bedre. Er usikker på om en togtur er noe jeg egentlig er giret på, av forskjellige grunner. Redd for at barnet ikke skal føle seg trygg på toget, og at det skal bli grining (siden han er litt skeptisk av seg). Redd for at han skal bli for utålmodig, og at jeg ikke skal klare å underholde/evt bli sliten av å løpe etter han i 9 timer. I tillegg har jeg litt sosial angst, som gir meg litt noia av å skulle være stuck på et tog i 9 timer om det ikke skulle gå bra... Hva med bleieskift? Hvordan fungerer det på tog med en unge som for eksempel har bæsjet? Husker doene der som ufattelig små, men finnes sikkert noe stellemuligheter? Kommer til å ta dagtog isåfall. Alternativet er å kjøre sammen med samboer, men da må vi ta en overnatting, og bilturen til sammen tar over 12 timer. Tenker det vil være en fordel å kjøre med tanke på det praktiske (at vi vil måtte ha med oss en del, det vil bli litt kjøring der vi skal og vi vil trenge bilstol, som vi ikke har tilgjengelig der vi skal). Har noen erfaring med å reise såpass langt med tog med et barn i den alderen? Noen tips isåfall? Tenker dere tog vil gå greit, eller at det er like greit å bare kjøre? Tenker å ha med iPad usnsett, men ungen er ikke vant med å bruke headset, så er usikker på hvordan det vil gå. Anonymkode: 3ad5d...7da 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 …så er usikker på hvordan det vil gå på en eventuell togtur.* Ts Anonymkode: 3ad5d...7da 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 Kommer jo veldig an på. Synes selv det er litt mye med togtur på bare noen timer kan bli kjedelig for de små, men det kommer jo an på ungen! Dere har ikke mulighet for nattog? Da vil jo noen timer bare fly forbi fordi barnet sover. Hadde jeg vært i en slik situasjon, hadde jeg nok gått for å kjøre bil, for da kan man kontrollere det selv. Ta pauser når man må, man er to om å underholde (hvis dere kan bytte på å kjøre), og det kan generelt bli litt mindre stress. Men det er jo fordi det hadde passet best for oss, så du må jo kjenne litt på det selv. Har dere reist mye tog før? Anonymkode: c9fea...e88 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kommer jo veldig an på. Synes selv det er litt mye med togtur på bare noen timer kan bli kjedelig for de små, men det kommer jo an på ungen! Dere har ikke mulighet for nattog? Da vil jo noen timer bare fly forbi fordi barnet sover. Hadde jeg vært i en slik situasjon, hadde jeg nok gått for å kjøre bil, for da kan man kontrollere det selv. Ta pauser når man må, man er to om å underholde (hvis dere kan bytte på å kjøre), og det kan generelt bli litt mindre stress. Men det er jo fordi det hadde passet best for oss, så du må jo kjenne litt på det selv. Har dere reist mye tog før? Anonymkode: c9fea...e88 Beklager, så nå at barnet ikke har reist. Har det kjørt langt i bil før? Anonymkode: c9fea...e88 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 Vi reiste mye med tog da barna var på den alderen. Fikk plass i familievogn, der det var lekerom og stellerom. Mye mer behagelig enn å kjøre i bil, kunne bevege seg og gå rundt og leke på reisen. En kan gå en tur til restaurantvognen og spise. Tok med leker og bøker så gikk tiden fort. Hvordan det er nå etter togene er satt ut på anbud og med coronatiltak er jeg usikker på. Men min erfaring er at tog er den minst stressende måten å reise med barn. Anonymkode: 33a2a...918 18
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 Tog er jo genialt når man reiser med små barn! De får strekke litt på beina og gå rundt mens toget kjører, de kan leke i lekerommet og gå på café. Men nå under corona tør jeg rett og slett ikke, redd for smitte i de trange togkupéene... Anonymkode: 51e5b...9c1 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Beklager, så nå at barnet ikke har reist. Har det kjørt langt i bil før? Anonymkode: c9fea...e88 Vi kjørte samme strekning for 2 år siden. Da var barnet bare 1 år, og det gikk helt greit. Ble litt lei innimellom, men da tok vi bare pause. Det verste var at han ble overtrøtt, fordi han nektet å sove i bil (er en sånn unge som kun sover i sin egen seng). Nå er han jo større, og er ikke avhengig av å sove på dagtid. Grunnen til at vi tar dagtog, er fordi da kjører samboer samtidig som vi tar tog, og plukker oss opp der toget stopper (er noen timer biltur fra toget til der vi skal også). Blir litt slitsomt å kjøre så langt alene på natten. I bil føler jeg han underholder seg selv egentlig, fordi det er han vant til. Og der sitter han fastspent, så trenger ikke underholde på samme måte. Takk for svar 😊 Ts Anonymkode: 3ad5d...7da 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi reiste mye med tog da barna var på den alderen. Fikk plass i familievogn, der det var lekerom og stellerom. Mye mer behagelig enn å kjøre i bil, kunne bevege seg og gå rundt og leke på reisen. En kan gå en tur til restaurantvognen og spise. Tok med leker og bøker så gikk tiden fort. Hvordan det er nå etter togene er satt ut på anbud og med coronatiltak er jeg usikker på. Men min erfaring er at tog er den minst stressende måten å reise med barn. Anonymkode: 33a2a...918 Ja, lekerom og sånt er jo greit, så lenge disse ikke er stengt nå pga restriksjonene. Er det noen som kanskje vet? Ts Anonymkode: 3ad5d...7da 1
GammelKaktus Skrevet 17. juni 2021 #9 Skrevet 17. juni 2021 Ikke noe problem med et så stort barn på tog, dere bestiller i familievognen og kan oppholde dere i lekerommet, du kan jo bestille sete nært rommet, det er lurt med så små. 😄 Du kan jo sende de en mail eller ringe å spør om lekerommet er åpent, regner jo med det er det. Pleier ikke å være så mye leker der da så det må du ta med selv. Ellers så hadde jeg benyttet med av hodetelefoner og ipad, til stunder der han blir skikkelig lei og kjeder seg for selv om tog er ok så blir det jo lenge. Ta med tegnesaker, bok og litt lego/duplo. Bleieskift er jeg litt usikker på for det har jeg sluppet unna når vi har tatt tog men seg ikke for meg at det er et problem. Nok av folk som har hatt med seg barn og skiftet på de på toget. Og så sovner han sikkert litt og så da for du en liten pause. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #10 Skrevet 17. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 time siden): Ikke noe problem med et så stort barn på tog, dere bestiller i familievognen og kan oppholde dere i lekerommet, du kan jo bestille sete nært rommet, det er lurt med så små. 😄 Du kan jo sende de en mail eller ringe å spør om lekerommet er åpent, regner jo med det er det. Pleier ikke å være så mye leker der da så det må du ta med selv. Ellers så hadde jeg benyttet med av hodetelefoner og ipad, til stunder der han blir skikkelig lei og kjeder seg for selv om tog er ok så blir det jo lenge. Ta med tegnesaker, bok og litt lego/duplo. Bleieskift er jeg litt usikker på for det har jeg sluppet unna når vi har tatt tog men seg ikke for meg at det er et problem. Nok av folk som har hatt med seg barn og skiftet på de på toget. Og så sovner han sikkert litt og så da for du en liten pause. Ja, det var lurt! Kan sende en mail og spørre ☺️ Takk for gode tips, skal huske å ta med litt hjemmefra, slik at han har litt å holde på med, om det blir så vi tar tog. Hehe, tror ikke jeg skal regne med noe søvn på han, du! Her sovner han kun i egen seng/reiseseng. Nekter å sove i bilen, vogna eller bare på sofaen hjemme. Og dette er også noe som stresser meg litt, da toget går veldig tidlig, og vi må opp 3 timer før vi vanligvis pleier å stå opp. Redd han da skal være grinete fordi han er trøtt (og nekter å sove), også har vi det gående. Jeg også forsåvidt. Jeg får aldri sove noe særlig natten før reise, så tror jeg skal være nokså sliten når vi er fremme! Ts Anonymkode: 3ad5d...7da 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Det er stellebord i familievogna på Dovrebanen i alle fall. Skiftet livets verste 3 mnds bleie der og det gikk helt fint 🙂 Anonymkode: e6196...cb2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 Hadde togtur med en 3-åring ifjor, fra Oslo til Bergen. Lekevogna var stengt, men det var likevel ikke noe problem. Vi hadde med egne leker som var kjøpt for turen. Og iPad. Hvis du er heldig så har du en konduktør som gledelig tar barnet med på tur rundt omkring i toget og gir barnet oppgaver eller hilser på fører. Det var veldig stas for barnet. Anonymkode: ac472...1b9 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tog er jo genialt når man reiser med små barn! De får strekke litt på beina og gå rundt mens toget kjører, de kan leke i lekerommet og gå på café. Men nå under corona tør jeg rett og slett ikke, redd for smitte i de trange togkupéene... Anonymkode: 51e5b...9c1 Å ta tog selv i disse tider går faktisk utrolig bra. Har selv reist mye med tog den siste tiden, og covid restriksjonene på tog har vært vesentlig bedre enn på buss for eksempel. Og man har mer tilgang til avstand enn på buss. På tog får man også to seter hver. Så null stress sånn sett. Og står klart og tydelig i restauranten om avstand. Folk har vesentlig mer respekt for tog enn buss. Har erfart spesielt eldre pp buss som har tatt 8 seter og de er bare to og klager på meter avstand. Og de selv sitter som ektepar på hver sin side med fire seter på hver side og bord. Hvor man faktisk ikke har mulighet til å respektere meter avstanden pga de som tar all plass selv om de er gift og i samme kohort. Anonymkode: 3b35b...add 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi kjørte samme strekning for 2 år siden. Da var barnet bare 1 år, og det gikk helt greit. Ble litt lei innimellom, men da tok vi bare pause. Det verste var at han ble overtrøtt, fordi han nektet å sove i bil (er en sånn unge som kun sover i sin egen seng). Nå er han jo større, og er ikke avhengig av å sove på dagtid. Grunnen til at vi tar dagtog, er fordi da kjører samboer samtidig som vi tar tog, og plukker oss opp der toget stopper (er noen timer biltur fra toget til der vi skal også). Blir litt slitsomt å kjøre så langt alene på natten. I bil føler jeg han underholder seg selv egentlig, fordi det er han vant til. Og der sitter han fastspent, så trenger ikke underholde på samme måte. Takk for svar 😊 Ts Anonymkode: 3ad5d...7da Mtp økonomi, så sparer dere ikke mer på å ta tog enn kjøring sånn sett. Dere skal jo ha mat og drikke, og eventuelt litt snaks. Greit å ha med niste og sånne ting, men blir veldig lang togtur for småen å bare sitte på en plass. Da er bil billigere og enklere sånn sett og dere har mulighet til å stoppe og regulere pausene etter deres behov. Jeg selv elsker tog, men synes det er mer effektiv t med bil på lange turer sånn sett… men pga noen nødvendigheter enkelt ganger må jeg pendle med tog, men da er jeg alene og da går det greit å bli sittende 8-9 timer på tog. Lang reise fra her jeg bor og til Østlandet med bytting av tog i tillegg. Men heller det alternativet enn buss. Det skjer ikke mer 😂. Og hvis dere skal ta tog, anbefaler jeg virkelig å booke tog billett nå. Blir fort fullt. Har erfart det selv. Da er alternativene få igjen. Anonymkode: 3b35b...add 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #15 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, det var lurt! Kan sende en mail og spørre ☺️ Takk for gode tips, skal huske å ta med litt hjemmefra, slik at han har litt å holde på med, om det blir så vi tar tog. Hehe, tror ikke jeg skal regne med noe søvn på han, du! Her sovner han kun i egen seng/reiseseng. Nekter å sove i bilen, vogna eller bare på sofaen hjemme. Og dette er også noe som stresser meg litt, da toget går veldig tidlig, og vi må opp 3 timer før vi vanligvis pleier å stå opp. Redd han da skal være grinete fordi han er trøtt (og nekter å sove), også har vi det gående. Jeg også forsåvidt. Jeg får aldri sove noe særlig natten før reise, så tror jeg skal være nokså sliten når vi er fremme! Ts Anonymkode: 3ad5d...7da Bestille familievogn og kjøp plass til barnevogn. Ta med ipad og øretlf. Noen leker. Anbefaler også å ta med en pute som barnet kan ha i setet sitt. Noe hen kan lene hodet på 🙂 Ta en god prat om at det kan bli en lang tur og at man kan skal ha det gøy for det. Du kan lage togbingo eller finneleken. Alt som er utenfor vinduet kan brukes til lek. Da sitter barnet hvertfall stille 🙂 Anonymkode: 78738...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #16 Skrevet 18. juni 2021 Vi har reist en del med både tog og bil med ungene som nå er 7 og 3, og begge deler har sine fordeler og ulemper. Fordelene med bil er jo at man får med seg alt man trenger, ulempen for vår del er at ungene blir utålmodige av å sitte i ro så lenge og at vi er avhengige av en overnatting på veien. Med tog er det mer styr å bære med seg bagasjen, og litt pes for oss foreldre å hele tiden måtte følge med på ungene så de ikke går langt avgårde (selv om dette var verre i 1-2 års alderen). Fordelen er at ungene er i bedre humør, har det gøy underveis og vi slipper overnatting. Alt i alt foretrekker vi tog (familievogn) 👍🏻😊 vi pleier å kjøpe inn noen nye leker barna får underveis og har alltid med nettbrett og headset, matpakke, saft, snacks og litt godteri. Bøker er også lurt. Ofte får de nye venner i familievognen også. Anonymkode: 4b134...03c 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #17 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mtp økonomi, så sparer dere ikke mer på å ta tog enn kjøring sånn sett. Dere skal jo ha mat og drikke, og eventuelt litt snaks. Greit å ha med niste og sånne ting, men blir veldig lang togtur for småen å bare sitte på en plass. Da er bil billigere og enklere sånn sett og dere har mulighet til å stoppe og regulere pausene etter deres behov. Jeg selv elsker tog, men synes det er mer effektiv t med bil på lange turer sånn sett… men pga noen nødvendigheter enkelt ganger må jeg pendle med tog, men da er jeg alene og da går det greit å bli sittende 8-9 timer på tog. Lang reise fra her jeg bor og til Østlandet med bytting av tog i tillegg. Men heller det alternativet enn buss. Det skjer ikke mer 😂. Og hvis dere skal ta tog, anbefaler jeg virkelig å booke tog billett nå. Blir fort fullt. Har erfart det selv. Da er alternativene få igjen. Anonymkode: 3b35b...add Poenget til TS tror jeg er at om de kjører bil med ungen, så må de overnatte et sted og da sparer de penger på å ta tog i stedet. Anonymkode: 4f337...016 6
Tuba Skrevet 18. juni 2021 #18 Skrevet 18. juni 2021 Vi tok alltid tog med ungene når de var på den alderen. De kan bevege seg rundt, ta en tur i lekevognen og tiden går mye fortere enn i bil. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #19 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mtp økonomi, så sparer dere ikke mer på å ta tog enn kjøring sånn sett. Dere skal jo ha mat og drikke, og eventuelt litt snaks. Greit å ha med niste og sånne ting, men blir veldig lang togtur for småen å bare sitte på en plass. Da er bil billigere og enklere sånn sett og dere har mulighet til å stoppe og regulere pausene etter deres behov. Jeg selv elsker tog, men synes det er mer effektiv t med bil på lange turer sånn sett… men pga noen nødvendigheter enkelt ganger må jeg pendle med tog, men da er jeg alene og da går det greit å bli sittende 8-9 timer på tog. Lang reise fra her jeg bor og til Østlandet med bytting av tog i tillegg. Men heller det alternativet enn buss. Det skjer ikke mer 😂. Og hvis dere skal ta tog, anbefaler jeg virkelig å booke tog billett nå. Blir fort fullt. Har erfart det selv. Da er alternativene få igjen. Anonymkode: 3b35b...add Kjører vi, er vi avhengig av overnatting, så blir fort litt dyrere med bil ☺️ Og barnet trenger jo ikke sitte i ro på toget? Er lekerommet åpent, kan man jo oppholde seg litt ser, ta seg en tur i cafévogna o.l. Men vi får se. Fordelen med bil er jo at vi styrer alt selv, og slipper å ta hensyn til andre. Ja, er heldigvis en stund til vi skal reise enda, men skal booke i god tid ☺️ Ts Anonymkode: 3ad5d...7da 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #20 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har reist en del med både tog og bil med ungene som nå er 7 og 3, og begge deler har sine fordeler og ulemper. Fordelene med bil er jo at man får med seg alt man trenger, ulempen for vår del er at ungene blir utålmodige av å sitte i ro så lenge og at vi er avhengige av en overnatting på veien. Med tog er det mer styr å bære med seg bagasjen, og litt pes for oss foreldre å hele tiden måtte følge med på ungene så de ikke går langt avgårde (selv om dette var verre i 1-2 års alderen). Fordelen er at ungene er i bedre humør, har det gøy underveis og vi slipper overnatting. Alt i alt foretrekker vi tog (familievogn) 👍🏻😊 vi pleier å kjøpe inn noen nye leker barna får underveis og har alltid med nettbrett og headset, matpakke, saft, snacks og litt godteri. Bøker er også lurt. Ofte får de nye venner i familievognen også. Anonymkode: 4b134...03c Vi slipper heldigvis noe særlig bagasje, siden samboer da tar det med i bilen. Trenger liksom kun det mest nødvendige ☺️ Takk for tips! Ts Anonymkode: 3ad5d...7da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå