Gjest Gjest Skrevet 10. september 2005 #1 Skrevet 10. september 2005 Nå kommer vinteren så da er vi igang med strømsparingen igjen. Vi har ikke peis så får ikke spart noe der. Noen forslag?
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2005 #2 Skrevet 10. september 2005 Tidsstyring på ovener. Senk temperaturen med et par grader og ta heller på en ekstra genser. Slukk lys i rom du ikke er i.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2005 #3 Skrevet 10. september 2005 Å senke innetemperaturen er et lurt tips, ja. belysning er jeg mer usikker på om man sparer så mye på, men sparepærer kan jo være noe. Ellers kommer det jo an på hvor "stort" du bor - man kan feks la være å varme opp rom man ikke bruker, eller la være å bruke enkelte rom om vinteren. Når dere lufter; luft heller med gjennomtrekk noen minutter enn å la vinduet stå oppe i timesvis mens ovnen er på. Tidsinnstilling så det er kaldt i leiligheten/huset når dere ikke er hjemme, og om natta. Ellers synes jeg at vi betaler like mye i nettleie som det vi sparer på strømbruken (og vi har vedovner)...
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #4 Skrevet 12. september 2005 Oppvarming av rom og varmtvann er det som trekker mest strøm. Det er ikke noe poeng å slukke lys i rom der varmeovnen likevel står på (på termostat), fordi det absolutt aller meste av strømmen som en lyspære bruker, går til varme. Så dersom du slår av lyspæren, må bare panelovnen ta igjen likevel. Oppvaskmaskin trekker lite strøm. Vi har regnet ut at det koster oss kr 1,- hver gang vi setter på oppvaskmaskinen. Invester i en deilig genser og og noen herlige tøfler. Kjempekoselig å krølle seg sammen oppi sofaen! Kutt i dusjtiden, dusj gjerne borte. Går du på skole, er der sikkert en garderobe og ingen merker om du dusjer der selv om du ikke trener der. For øvrig ville jeg nok heller ha spart litt på andre ting, f.eks. kinobilletter og øl, enn å sitte i en kald stue...
Pasha Skrevet 12. september 2005 #5 Skrevet 12. september 2005 flytte til en leilighet der man har fyring og varmt vann bakt inn i leia..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå