AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Er gravid for andre gang, er helt andre rutiner for screeningundersøkelser av rhesus neg. her jeg nå bor (utlandet). I Norge sjekker man innuniseringen så tidlig som mulig ved andre svangerskap, her kommer det an på økonomiske prioriteringen i fylket. Trodde antistoff-test var gjort allerede, men ser nå at jeg må vente til uke 24. er ikke det veldig sent dersom jeg har antistoffer? Da vil jo konsekvensene for babyen allerede ha blitt store og jeg har rukket å angripe barnet? Anonymkode: 2b39e...827
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 Hvis du har vært gravid før skal du ha fått den "vaksinen" som hindrer at du danner antistoffer ved neste svangerskap, og da skal barnet du nå bærer være trygt. Anonymkode: 62b25...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/ Anonymkode: c8cec...0f4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 Fikk du sprøyte med sånn der «antineg» etter forrige fødsel? Den skal gis som rutine hvis du fødte i Norge. Hvis fu fikk det, skal du være sikra. (Selv om de selvsagt skal sjekke fir sikkerhets skyld) Anonymkode: dc119...f09 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/ Anonymkode: c8cec...0f4 Ja og denne linken sier man skal ta immuniseringstest ved de første blodprøvene, så hva prøver du å si? Tro meg, jeg har lest ALLE linker på alle nettsider. Så jeg trenger svar fra de som VET. Man er ikke garantert å ikke ha produser antistoffer pga profylaksen, så jeg mener det er galskap å ikke teste før i uke 24, med tanke på skaden det kan gjøre. Anonymkode: 2b39e...827
Zyra Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Jeg fødte nettopp mitt andre positive barn, jeg er negativ. Tok blodprøver i uke 24, sprøyte i uke 28 og sprøyte etter fødsel. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fikk du sprøyte med sånn der «antineg» etter forrige fødsel? Den skal gis som rutine hvis du fødte i Norge. Hvis fu fikk det, skal du være sikra. (Selv om de selvsagt skal sjekke fir sikkerhets skyld) Anonymkode: dc119...f09 Man er ikke sikret om man har abortert mellom svangerskapene eller hatt blødning i svangerskapet. Anonymkode: 2b39e...827
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fikk du sprøyte med sånn der «antineg» etter forrige fødsel? Den skal gis som rutine hvis du fødte i Norge. Hvis fu fikk det, skal du være sikra. (Selv om de selvsagt skal sjekke fir sikkerhets skyld) Anonymkode: dc119...f09 Er ikke det bare hvis fosteret er positivt? Min baby var rhesus negativ som meg, da danner man ikke anti stoffer og jeg trengte ikke sprøyta Anonymkode: ef1a7...044 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 De kan ikke se barnets rhesustype før i uke 24 uansett, og det er heller ikke stor sannsynlighet for at barnet påvirkes før senere i svangerskapet. Anonymkode: 9a375...2dd 1
Niny Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 Her i Norge tar du blodprøver ved oppfølging i uke 12. Hvis du viser deg å være rhesus negativ (som jeg er) får du beskjed at du skal inn og teste blodtypen til barnet først i uke 24. Hvis barnet så viser seg å være positiv, så skal du tilbake i uke 28 for å få del én av en vaksine, og del to får du etter fødsel. Så jeg vet ikke hvorfor du synes det høres så vanvittig seint ut med uke 24 når det er det som praktiseres her i Norge også. 🤷🏻♀️ 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Niny skrev (5 minutter siden): Her i Norge tar du blodprøver ved oppfølging i uke 12. Hvis du viser deg å være rhesus negativ (som jeg er) får du beskjed at du skal inn og teste blodtypen til barnet først i uke 24. Hvis barnet så viser seg å være positiv, så skal du tilbake i uke 28 for å få del én av en vaksine, og del to får du etter fødsel. Så jeg vet ikke hvorfor du synes det høres så vanvittig seint ut med uke 24 når det er det som praktiseres her i Norge også. 🤷🏻♀️ Som om jeg skulle sagt det selv. Akkurat samme rutine for min del. Anonymkode: c8f61...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Er ikke det bare hvis fosteret er positivt? Min baby var rhesus negativ som meg, da danner man ikke anti stoffer og jeg trengte ikke sprøyta Anonymkode: ef1a7...044 Tror ikke det er helt sånn. Min mor er rhesus negativ og det er jeg også, så hun fikk ingen sprøyte, men det ble dannet antistoffer likevel og jeg fikk gulsott og måtte skifte ut blodet. Ingen forstod helt hvorfor det skjedde, da det normalt skulle være ok siden vi begge var rhesus negativ. Hvis jeg får barn noen gang håper jeg at jeg får tett oppfølging rundt det. Anonymkode: f009a...372 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror ikke det er helt sånn. Min mor er rhesus negativ og det er jeg også, så hun fikk ingen sprøyte, men det ble dannet antistoffer likevel og jeg fikk gulsott og måtte skifte ut blodet. Ingen forstod helt hvorfor det skjedde, da det normalt skulle være ok siden vi begge var rhesus negativ. Hvis jeg får barn noen gang håper jeg at jeg får tett oppfølging rundt det. Anonymkode: f009a...372 Det finnes mange andre typer antigener i blodet som man kan danne antistoffer mot enn rhesus, men de fører vanligvis ikke til like store reaksjoner, så det blir ikke undersøkt i svangerskapet. Om dere begge er rhesus negative var det ikke rhesus-antistoffer hun dannet. Jeg selv er blodtype 0 mens barna mine er B. Jeg har dannet antistoffer mot barnas blod, så begge fikk gulsott (dette kalles ABO-immunisering). Andre barnet fikk så kraftig gulsott at det var nært grensen for utskifting av blod. Anonymkode: a1f3a...455 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 Niny skrev (4 timer siden): Her i Norge tar du blodprøver ved oppfølging i uke 12. Hvis du viser deg å være rhesus negativ (som jeg er) får du beskjed at du skal inn og teste blodtypen til barnet først i uke 24. Hvis barnet så viser seg å være positiv, så skal du tilbake i uke 28 for å få del én av en vaksine, og del to får du etter fødsel. Så jeg vet ikke hvorfor du synes det høres så vanvittig seint ut med uke 24 når det er det som praktiseres her i Norge også. 🤷🏻♀️ Fordi i Norge sjekker man etter antistoffer ved blodprøve-typing! Som jeg skrev. Anonymkode: 2b39e...827
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tror ikke det er helt sånn. Min mor er rhesus negativ og det er jeg også, så hun fikk ingen sprøyte, men det ble dannet antistoffer likevel og jeg fikk gulsott og måtte skifte ut blodet. Ingen forstod helt hvorfor det skjedde, da det normalt skulle være ok siden vi begge var rhesus negativ. Hvis jeg får barn noen gang håper jeg at jeg får tett oppfølging rundt det. Anonymkode: f009a...372 Jeg fikk tett oppfølging og du tar jo med helsekortet på sykehuset ved fødsel som inneholder all info fra alle svangerskapskontroller og blodprøver. Der sto det at både jeg og baby er rhesus negativ. Dermed fikk jeg ingen sprøyte. ( På Rikshospitalet i Oslo). Anonymkode: ef1a7...044
Hemoglobin Skrevet 24. juni 2021 #16 Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 20.48): Det finnes mange andre typer antigener i blodet som man kan danne antistoffer mot enn rhesus, men de fører vanligvis ikke til like store reaksjoner, så det blir ikke undersøkt i svangerskapet. Om dere begge er rhesus negative var det ikke rhesus-antistoffer hun dannet. Jeg selv er blodtype 0 mens barna mine er B. Jeg har dannet antistoffer mot barnas blod, så begge fikk gulsott (dette kalles ABO-immunisering). Andre barnet fikk så kraftig gulsott at det var nært grensen for utskifting av blod. Anonymkode: a1f3a...455 Alle klinisk signifikante antistoffer blir undersøkt. Det er kun mot anti-D det blir gitt profylakse. Det finnes andre antistoffer enn anti-D som gir komplikasjoner. (HSFN = Hemolytisk Sykdom hos Foster og Nyfødt). Den gravide får tett oppfølging frem mot termin. Dersom det blir alvorlig, førløses barnet tidligere evt. blir det gjort intrauterin transfusjon (transfundere fosteret). AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 22.37): Er gravid for andre gang, er helt andre rutiner for screeningundersøkelser av rhesus neg. her jeg nå bor (utlandet). I Norge sjekker man innuniseringen så tidlig som mulig ved andre svangerskap, her kommer det an på økonomiske prioriteringen i fylket. Trodde antistoff-test var gjort allerede, men ser nå at jeg må vente til uke 24. er ikke det veldig sent dersom jeg har antistoffer? Da vil jo konsekvensene for babyen allerede ha blitt store og jeg har rukket å angripe barnet? Anonymkode: 2b39e...827 Det heter Rh, ikke rhesus. Uke 24 er ikke nødvendigvis sent. En anti-D profylakse (heter ikke vaksine) blir uansett ikke gitt før uke 28 og senest 72 timer etter fødselen. I Norge gjøres den første kontrollen i uke 8-12. Her blodtypes du. Dersom det påvises anti-D i uke 8-12, vil det i uke 18 gjøres føtal RHD-typing (joda, du kan se RHD-status tidligere enn uke 24). Deretter gjøres det titrering for å se hvor mye anti-D du har i blodet. Dersom det ikke påvises anti-D i uke 8-12, gjøres det ingenting før i uke 24. AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 8.31): Ja og denne linken sier man skal ta immuniseringstest ved de første blodprøvene, så hva prøver du å si? Tro meg, jeg har lest ALLE linker på alle nettsider. Så jeg trenger svar fra de som VET. Man er ikke garantert å ikke ha produser antistoffer pga profylaksen, så jeg mener det er galskap å ikke teste før i uke 24, med tanke på skaden det kan gjøre. Anonymkode: 2b39e...827 Det er riktig. Profylaksen garanterer ikke at du ikke produserer antistoffer, men du har jo tidligere gjennomgått et svangerskap, og her ville det blitt avdekket om du selv produserte antistoffer. Profylaksen gitt etter fødsel skal forhindre at dette skjer. Dersom det har skjedd større blødninger under fødselen, er det ikke sikkert profylaksen har like god virkning. Da kan det dannes antistoffer. Det er uansett ikke så mye å gjøre med det, annet enn tett oppfølging. En kontroll i uke 12 vil ikke nødvendigvis endre på noe. Dersom du har produsert anti-D, kan det ikke gis anti-D profylakse.
Mnjah Skrevet 24. juni 2021 #17 Skrevet 24. juni 2021 Hemoglobin skrev (3 timer siden): Det heter Rh, ikke rhesus. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/ Det omtales fortsatt som Rhesus på "folkemunne", blant gravide, på legekontoret, hos jordmor, på barsel og på føden. Kanskje du skal sende en klagemail til NHI sin side her mens du er i gang? 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #18 Skrevet 24. juni 2021 Hemoglobin skrev (3 timer siden): Alle klinisk signifikante antistoffer blir undersøkt. Det er kun mot anti-D det blir gitt profylakse. Det finnes andre antistoffer enn anti-D som gir komplikasjoner. (HSFN = Hemolytisk Sykdom hos Foster og Nyfødt). Den gravide får tett oppfølging frem mot termin. Dersom det blir alvorlig, førløses barnet tidligere evt. blir det gjort intrauterin transfusjon (transfundere fosteret). Det heter Rh, ikke rhesus. Uke 24 er ikke nødvendigvis sent. En anti-D profylakse (heter ikke vaksine) blir uansett ikke gitt før uke 28 og senest 72 timer etter fødselen. I Norge gjøres den første kontrollen i uke 8-12. Her blodtypes du. Dersom det påvises anti-D i uke 8-12, vil det i uke 18 gjøres føtal RHD-typing (joda, du kan se RHD-status tidligere enn uke 24). Deretter gjøres det titrering for å se hvor mye anti-D du har i blodet. Dersom det ikke påvises anti-D i uke 8-12, gjøres det ingenting før i uke 24. Det er riktig. Profylaksen garanterer ikke at du ikke produserer antistoffer, men du har jo tidligere gjennomgått et svangerskap, og her ville det blitt avdekket om du selv produserte antistoffer. Profylaksen gitt etter fødsel skal forhindre at dette skjer. Dersom det har skjedd større blødninger under fødselen, er det ikke sikkert profylaksen har like god virkning. Da kan det dannes antistoffer. Det er uansett ikke så mye å gjøre med det, annet enn tett oppfølging. En kontroll i uke 12 vil ikke nødvendigvis endre på noe. Dersom du har produsert anti-D, kan det ikke gis anti-D profylakse. Hvorfor svarer du på alt jeg allerede vet og ikke det jeg spør om? ts Anonymkode: 2b39e...827
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #19 Skrevet 24. juni 2021 Jeg fikk sprøyte både etter abort og fødsel. På slutten av svangerskapet ble det tatt blodprøve ukentlig for å teste for antistoffer. Barnet ble født rh positiv som sin far. Anonymkode: 418e0...d75
Hemoglobin Skrevet 25. juni 2021 #20 Skrevet 25. juni 2021 Mnjah skrev (18 timer siden): https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/ Det omtales fortsatt som Rhesus på "folkemunne", blant gravide, på legekontoret, hos jordmor, på barsel og på føden. Kanskje du skal sende en klagemail til NHI sin side her mens du er i gang? Det heter likevel ikke rhesus, og det var ingen klage - det var en kommentar. Ikke bli så hårsår! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå