Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei lurer på om det er flere som er gravid og jobber på bensinstasjon??? Isåfall hvordan ble dere tilrette lagt og når ble dere sykemeldt? 

Anonymkode: 98aaf...dcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er så spesielt med å jobbe på en bensinstasjon når man er gravid? «Når ble dere sykemeldt» - høres ut som du går inn for å bli sykemeldt 

Anonymkode: b6fbe...5c5

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet helt til permisjon, fikk byttet nattevakter mot kveld/dag. 

Anonymkode: 490ad...dd6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er å jobbe frem til permisjon starter 3 uker før termindato. Om man har behov for tilrettelegging pga graviditeten, for eksempel i form av bytte av vakter eller arbeidsoppgaver, har man krav på det og avtaler det med arbeidsgiver. Hvis arbeidet er farlig å utføre for gravide eller det ikke kan tilrettelegges slik at det er forsvarlig kan man søke om svangerskapspenger, det kan både jordmor og fastlege hjelpe med.

Å sykemelde er det legen som gjør, hvis du har så store plager som gjør at du ikke kan jobbe. Man kan da være delvis eller helt sykemeldt. Det er veldig kjedelig å være så dårlig at man er helt sykemeldt, så kryss alt av fingre og tær for at du slipper det.

Anonymkode: a2470...34d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mye opp og ned ståing der. Håper du ikke begynner med blodtrykksfall etterhvert og besvimer. 
Det er veldig individuelt. De som sier graviditet ikke er grunn for syknelding tar feil. Det kan være graviditeten er lett men kan også få mange følgeplager. 

Hadde mannfolka gått gravide, med plager det kan medføre, blodtrykksfall, kvalme, oppkast, føle seg fyllesjuk, ikke klare å spise, blir fysisk sliten bare av å sitte i en dårlig sofa, en helt annen måte å bli sliten på. De hadde ligget rett ut å klaget på formen.

Er jo en dust over her…

Anonymkode: b0e97...3c1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye opp og ned ståing der. Håper du ikke begynner med blodtrykksfall etterhvert og besvimer. 
Det er veldig individuelt. De som sier graviditet ikke er grunn for syknelding tar feil. Det kan være graviditeten er lett men kan også få mange følgeplager. 

Hadde mannfolka gått gravide, med plager det kan medføre, blodtrykksfall, kvalme, oppkast, føle seg fyllesjuk, ikke klare å spise, blir fysisk sliten bare av å sitte i en dårlig sofa, en helt annen måte å bli sliten på. De hadde ligget rett ut å klaget på formen.

Er jo en dust over her…

Svangerskap ER ikke grunnlag for sykemelding nei. Plagene et svangerskap kan medføre, kan være grunnlag for sykemelding. Slett ikke alle får plager, og i mange tilfeller kan arbeidsgiver tilrettelegge slik at den gravide kan stå i jobb. Alle kvinner reagerer ulikt på svangerskap, og arbeidsplasser er også veldig ulike i både hvordan arbeidet er og hvordan de forholder seg til tilrettelegging. Derfor er det absolutt ingen automatikk i dette med sykemelding, og svangerskap i seg selv er ikke grunnlag for det. 

Anonymkode: 66140...b38

• Liker 19
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Men om man nå er så dårlig at man føler man trenger en sykemelding, er det ikke noens rett å sitte og dømme med et slikt innlegg. Fremmede folk på internett altså. Hun skriver jo ingenting om hvor dårlig hun er, så hvorfor begynne?

TS jeg jobber ikke på bensinstasjonen, så ikke akkurat meg du spør, men jeg fikk 50% sykemelding igår i matbutikk pga kvalme og spya på jobben, og utmattethet på kveldene så han ville ikke anbefale meg å låse plassen 2330 og kjøre hjem stuptrøtt. Er i uke 7. Bare få deg en avtale hos legen og forklar hvordan du føler deg selv, så finner dere ut av det :) Han foreslo 100%, men jeg ville ha 50% fordi jeg blir gal av å sitte hjemme hele tiden hvis ikke.

Jeg fikk en måned for jeg sa jeg sikkert ikke trenger mer enn 1 trimester da ting roer seg, men han sa han ikke hadde lov å skrive ut for mer enn en måned - men ville jeg skulle komme tilbake dagen før den går ut så han kunne vurdere ny, fordi man skal ta spesielt hensyn til svangerskapsplager i arbeidslivet. Så det er heldigvis noen mer empatiske folk i verden enn disse "graviditet er ingen sykdom"folkene. Nei det er det ikke, men ingen svangerskap er like, og noen sliter mindre enn andre og da trenger de virkelig ikke uttale seg.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jo en dust over her…

Mener du at jeg, som skrev over deg, er dust? 😕Det var ikke spesielt hyggelig. Hva var det som var dust med innlegget mitt, det var jo kun saklig?

Jeg er absolutt enig i at graviditet kan være et helvete og at man trenger sykemelding - jeg står midt oppi det nå og det er helt jævlig. Heldigvis gjelder ikke det alltid og i mange svangerskap er det ikke behov for sykemelding, som i mitt første svangerskap og for mange av mine kollegaer og venninner som har jobbet hele graviditeten uten problemer. Men man har uansett rett på tilrettelegging ved behov og det er det viktigste. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det vanlige er å jobbe frem til permisjon starter 3 uker før termindato. 

Hvis du mener 100% jobb, så er ikke det det vanlige, nei. 70% av alle gravide blir sykemeldt én eller flere ganger i løpet av svangerskapet, og da er ikke de som klarer seg med egenmelding og tilrettelegging regnet med. Det er altså ikke noe rart at Ts tror det er vanlig å bli sykemeldt, når fakta er at flertallet blir det.

Til Ts: Jeg jobber ikke på bensinstasjon, men kan si på et mer generelt grunnlag at det ikke er noe fasitsvar på hva som vil være det riktige for deg. Selv om det finnes en del typiske plager for gravide, så er det veldig individuelt hvor hardt man blir rammet og hvor mange plager man blir rammet av. Selv var jeg f.eks i veldig god fysisk form (ingen smerter eller problemer med å bevege meg) og ikke noe uvel, samtidig som jeg hadde veldig lite overskudd og energi, så jeg sov mye. Det kan være lurt å snakke med en lege for å få litt klarhet i hvor mye du bør presse deg. Livet blir litt mer slitsomt som gravid, så du må regne med å presse deg noe, samtidig som det selvsagt også finnes grenser. Jeg måtte f.eks droppe å være sosial fordi jeg ikke orket noe annet enn å jobbe. Det hadde vært feil av meg å prøve å få sykemelding fra jobb for å ha overskudd til å være sosial. Du har forøvrig krav på tilrettelegging, så hør med leder hva slags tilrettelegging de kan tilby.

Anonymkode: 283d7...a65

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe rart at mange bedrifter unngår å ansette unge fertile kvinner. Når regelen stort sett er å legge seg ned og grine til seg sykmld så fort man får 2 streker på testen. 

Anonymkode: cd036...44e

• Liker 8
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe rart at mange bedrifter unngår å ansette unge fertile kvinner. Når regelen stort sett er å legge seg ned og grine til seg sykmld så fort man får 2 streker på testen. 

For et nek. Måttet jobbe ekstra i det siste pga gravide kollegaer eller? Litt bitter? Ikke glem hvor du kom ifra, mora di har og vært gravid en gang, og det er stor sjanse for at hun heller ikke var 100% arbeidsfør, for at du skulle komme til denne verden og lage kvalm 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Starten på svangerskapet kan for mange være den verste tiden. Både pga kvalme og ekstremt trøtthet.

Da jeg jobbet med varehandel ble jeg 100% sykmeldt pga kvalme. Det er nesten umulig å tilrettelegge for en som er kvalm når man skal jobbe med å stå foran kunder hele dagen. Men vet heller aldri når på dagen kvalmen forverrer seg, så mange arbeidsgivere foretrekker 100% sykmelding fremfor at ansatte skal komme og gå på jobb.

Anonymkode: 1a053...0ef

AnonymBruker
Skrevet
skruttveig skrev (4 timer siden):

For et nek. Måttet jobbe ekstra i det siste pga gravide kollegaer eller? Litt bitter? Ikke glem hvor du kom ifra, mora di har og vært gravid en gang, og det er stor sjanse for at hun heller ikke var 100% arbeidsfør, for at du skulle komme til denne verden og lage kvalm 😄

Mora mi jobbet 100% ja. De hadde ikke mulighet til noe annet. Og feks legene hos oss, der har ingen av de 10 som har vært gravide de siste 3 årene vært sykmeldt. Og jeg tror ikke de har bedre helse enn andre. Så det handler mye om innstilling gitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mora mi jobbet 100% ja. De hadde ikke mulighet til noe annet. Og feks legene hos oss, der har ingen av de 10 som har vært gravide de siste 3 årene vært sykmeldt. Og jeg tror ikke de har bedre helse enn andre. Så det handler mye om innstilling gitt. 

Jeg jobber et sted med mange leger og de fleste av de var sykemeldt på ett eller annet tidspunkt i graviditeten. Hvor mye jobbet du når du var gravid, da? 

Anonymkode: 5bb03...8ea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobbet 100% på kontor og følte på stress men kjørte på fordi jeg skulle ha alt ferdig før fødsel. Plutselig i uke 34 kom barnet og diagnosen hennes var fosterstress. Prematuritet er ikke noe man ønsker og selv om legene trøstet meg ned at de visste ikke hvorfor hun kom for tidlig, så vet jeg det, og det var at jeg jobbet for mye.

Stol på deg selv ts og egne vurderinger.

Anonymkode: 0f00f...e66

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Herregud for et menneske 😂😂😂

Anonymkode: f3b28...c64

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Arbeida heile svangerskapet 100% i barnehage. Slapp løfte stolar og slapp garderoben som regel, det er ein del bøyning o.s.v. Det gjekk stort sett fint.

Anonymkode: cce4c...ee4

• Liker 2
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Innstilling ja, ville du ha handlet i en matbutikk hvor kassereren sitter i kassa og er grønn i fjeset og er sekunder fra å spy? Ville du spydd i en do brukt av 20 andre i koronnatida, henge med hue i en do som folk har glemt å bruke kosten i? Noen har mer plager enn andre, det synes jeg bare du skal innfinne deg med, og ikke snakke så høyt om hvordan andre skal takle en graviditet. Det er ikke en selv som sykemelder seg, det er faktisk legen sin vurdering.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mye handler om …..»flink pike-mentalitet «;););) som kanskje er den mentaliteten som undergraver kvinners rettigheter mest. 

mtp leger så er det velkjent at de ofte går i vikariater.. dermed et økt press på å holde seg på jobb. Betyr ikke at det er bra.

og når du snakker om hvordan d var for din mor så tror jeg vi må ta i mente at det var (desverre) en tid hvor kvinner hadde mindre de skulle sagt.. lite bevisst over rettigheter osv.. betyr IKKE at det var riktig. Dessuten var arbeidslivet på den tiden annerledes..

Så ja, verden går videre.. kvinner er mer bevisst på sine rettigheter og tør å fremme dem. Graviditet gir en belastning på kropp.. og det skal bli tatt hensyn til. Ikke alltid dette holder og da skulle det bare mangle at den gravide kan jobbe redusert samtidig som hun utfører den jobben som går ut på å bære frem et barn!

Anonymkode: cc55c...b7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
skruttveig skrev (50 minutter siden):

Innstilling ja, ville du ha handlet i en matbutikk hvor kassereren sitter i kassa og er grønn i fjeset og er sekunder fra å spy? Ville du spydd i en do brukt av 20 andre i koronnatida, henge med hue i en do som folk har glemt å bruke kosten i? Noen har mer plager enn andre, det synes jeg bare du skal innfinne deg med, og ikke snakke så høyt om hvordan andre skal takle en graviditet. Det er ikke en selv som sykemelder seg, det er faktisk legen sin vurdering.

Jeg har da aldri sagt at ingen trenger å sykmeldes? Men trenden er jo å legge seg ned med en fang man har positiv test og er litt sliten. I hvertfall når man leser her inne. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...