Gå til innhold

Mulig å få lån når man har liten stilling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 10% stilling i kontrakten, men jeg blir spurt om å jobbe ekstra hele tiden og har sikkert jobbet fra 70 til 100% de 2-3 siste årene.

Jeg er flink til å spare (har nå ca. 600k i banken). Noen mener at jeg er litt vell flink til å spare, og bruker sjeldent penger på tull. Jeg er lei av å leie leilighet, og drømmen er å kjøpe noe. Men har jeg noe håp om å få lån til tross for liten stillingsprosent i kontrakten? Kan jeg levere lønnsslipp for de siste årene for å bevise hvor mye jeg har jobbet, eller kan de komme med argumentene om at "men vi vet jo ikke hvor mye du kommer til å jobbe de neste årene"?  

Hilsen en som aldri har søkt om lån før, og som lurer på om det er vits å prøve med så liten stillingsprosent. :)

Anonymkode: 7e588...1e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon, og alle bankene jeg kontaktet sa i alle fall de bare gikk ut ifra fast inntekt 😕

Anonymkode: 2643c...a47

AnonymBruker
Skrevet

Man vil de ikke se på den faktiske inntekten? Mener å huske at de så på selvangivelsen og de siste lønnsslippene og tok utgangspunkt i det da vi søkte lån 🤔 Man må jo ikke ha fast jobb for å få lån, men det vil jo telle mer positivt å ha en forutsigbarheten. Så jeg ville absolutt prøvd å få en høyere fast stillingsprosent uansett. 

Anonymkode: 58fb9...444

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man vil de ikke se på den faktiske inntekten? Mener å huske at de så på selvangivelsen og de siste lønnsslippene og tok utgangspunkt i det da vi søkte lån 🤔 Man må jo ikke ha fast jobb for å få lån, men det vil jo telle mer positivt å ha en forutsigbarheten. Så jeg ville absolutt prøvd å få en høyere fast stillingsprosent uansett. 

Anonymkode: 58fb9...444

De gjorde ikke det da jeg søkte boliglån for noen år siden. På det tidspunktet var jeg tilkallingsvikar, men jobbet stort sett 80-100%. I høysesongen (jobbet på flyplass) hadde jeg fast vaktplan (100% stilling) fra midten av april til utgangen av september og spesielt i den travleste perioden (skoleferien) ble det en del overtid. Med andre ord hadde jeg ganske solide inntekter. Bodde billig og hadde spart om drøyt 700K, som var mer enn nok egenkapital (ca 25%) til leiligheten jeg ønsket lån til.

Fikk avslag pga at jeg ikke hadde fast jobb og dermed hadde de ingen garanti for at jeg ville ha samme inntekt fremover og forutsigbarhet var det viktigste for banken. At jeg hadde hatt solid inntekt gjennom en årrekke brød de seg ikke om.

Anonymkode: 01f0f...bce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De gjorde ikke det da jeg søkte boliglån for noen år siden. På det tidspunktet var jeg tilkallingsvikar, men jobbet stort sett 80-100%. I høysesongen (jobbet på flyplass) hadde jeg fast vaktplan (100% stilling) fra midten av april til utgangen av september og spesielt i den travleste perioden (skoleferien) ble det en del overtid. Med andre ord hadde jeg ganske solide inntekter. Bodde billig og hadde spart om drøyt 700K, som var mer enn nok egenkapital (ca 25%) til leiligheten jeg ønsket lån til.

Fikk avslag pga at jeg ikke hadde fast jobb og dermed hadde de ingen garanti for at jeg ville ha samme inntekt fremover og forutsigbarhet var det viktigste for banken. At jeg hadde hatt solid inntekt gjennom en årrekke brød de seg ikke om.

Anonymkode: 01f0f...bce

Det er stor forskjell på å være ansatt i en liten, men fast stilling slik TS er, og det å kun være tillkallingsvakt som jobber mye sesongbasert slik du gjør.

TS hvis du har jobbet ekstra og hatt stabil inntekt så lenge som du sier burde det ikke være noe problem.  Jeg ville søkt i flere banker og sett hva de kan tilby deg.

Hvis du mot formodning ikke skulle få tilbud fra vanlig bank ville jeg faktisk vurdert spesiallånbankene som bluestep og bank2. De har høyere rente og stort etableringsgebyr, men da kommer du deg inn på boligmarkedet(vær obs på at det kan være ganske så lett å prute på rente hos disse, spesielt hvis de tror du er i kontakt med en konkurrent). Og når du først har fått boliglån og kan vise til at du klarer å betjene det er det lettere å få innvilget lån i vanlig bank så du flytter det bare over dit.

Anonymkode: 38ef5...eb2

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg ha krevd fast stilling i den stillingsprosenten du faktisk jobber, når du har jobbet der lenge nok til å få igjennom er krav. Så kan du søke boliglån og kjøpe bolig.

Anonymkode: fb731...5a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må i alle fall ha med lønnsslipper som viser at du reelt jobber mye mer.

Jeg fikk lån med samboeren min, jeg jobbet på det tidspunktet 40% og han 100%. Jeg hadde god EK oppspart da, det hjalp, og jeg planla å øke stillingen til 100%. Jeg studerte fulltid ved siden av, så derfor kun 40%. Med en dårlig lønn, det skal sies.

Oppspart EK, ingen ekstra lån (bortsett fra studielån) eller forbruksgjeld selvsagt og lave månedlige utgifter på f.eks mat og shopping hjelper, vi lever langt under SIFO og det var vår bank villig til å kikke på i stedet for å bare gi oss et standard svar.

Anonymkode: 05878...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...