Gå til innhold

STRIKKEHJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter nå her da, og skal strikke det aller første plagget til spiren min...

Har valgt et sett bestående av bukse, jakke, lue og sokker i hvitt!

Har begynt å strikke på buksen, nærmere bestemt på beina...

Det har gått greit helt til jeg nå skulle begynne på mønsteret!

Der står det følgende:

1. Str tre rader med glattstikk

2. Str en rad vr på retten (evt. rett på vrangen)

3. Str 3 m r sm uten å ta m av p, 1 kast str 1 m r gjennom de samme 3 m og ta m av p...

Hvordan i huleste gjør jeg dette?

Nå har jeg gnudd hele hjernen, snakket med min strikke-kyndige mor OG vært på besøk hos ei venninne som også kan strikkingens kunst... Men ingen skjønner!

Er det noen strikke-genier her inne som kan hjelpe meg?

Mønsteret skal lage jevne hull i tøyet som mønster, men uten at jeg mister noen masker!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tolker 3'ern slik:

Str 3 m r sm uten å ta m av p, 1 kast str 1 m r gjennom de samme 3 m og ta m av p...

Strikk 3 masker rett sammen, uten å ta maskene av pinnen (slik jeg skjønner dette, skal du med høyre pinne hekte sammen tre masker, men beholde dem på pinnen) gjør ett kast, strikk en maske rett gjennom de samme tre samme maskene før du tar dem av pinnen...... men jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan dette skal skje.... Blir kanskje en vridning, som igjen skaper hull? Skal du etterpå øke med de to maskene du har "spist opp"? Eller kanskje kastet skal gi deg hullet/åpningen slik at det ikke blir innsnevret? I så fall skal du kanskje på neste rad strikke masker ut av dette hullet? Sorry hvis jeg forvirrer deg nå - klarer ikke helt å se dette for meg.

Hvis du ikke finner ut av det, kan du sikkert stikke innom strikkebutikken - litt lettere for hun som jobber der å forklare det, antar jeg.

Lykke til, ihvertfall!

Skrevet

Ja, jeg sitter her og prøver meg fram. Hmm... Det virker umulig å gjøre det helt slik det står.

Men jeg skulle gjerne visst hva du skal gjøre etter punkt 3. Kanskje det vil være oppklarende?

Når man skal strikke hull er vel en vanlig måte å strikke sammen/felle masker på en pinne, for så å legge opp tilsvarende antall masker på den neste... Så da kan det være at du rett og slett skal strikke sammen 3 masker på den omtalte pinnen, og så legge opp masker på den neste? Og at forklaringen i oppskriften da er mer komplisert enn den behøver å være.

Skrevet

Oi... :overrasket: Jeg skjønte ikkeno...

Men jeg kan bare strikke luer, skjerf og sokker da... :ler:

Skrevet

Skal strikke mønsteret etter hverandre 2 ganger, så etter vridningen/hullet eller hva nå det kan kalles, skal jeg strikke tre omganger glattstrikk, det står ingenting om å ta opp masker igjen... :roll:

Det er derfor jeg ikke skjønner noe, det er liksom ikke logisk!

Slik ser mønster ut:

Skrevet

Etter at jeg så har strikket mønster x 2, skal jeg felle inn til 64 masker jevnt fordelt, før jeg skal strikke en omgang med hullrad! (2 m r sm, 1 kast)

Dette er drakten:

Skrevet

Hmmm. .....kommer du ikke til å mangle masse masker her etterpå? Skjønner ikke helt dette jeg..* tusler for å finne strikkepinner og garn*

Skrevet (endret)

Neida, det stemmer!

Stikk høyre pinne inn på baksiden av de tre første maskene på venstre pinne, hent tråden gjennom, men ikke ta maskene av pinnen. Deretter tar du et kast rundt høyre pinne, for så å stikke den gjennom gjennom det tre maskene på venstre pinne en gang til og hente tråden.Da først tar du maskene av venstre pinne og står du med du tre nye masker på høyre pinne. Når du så strikker tilbake får du fine hull med litt "vri" på! Men ikke strikk for stramt, da blir det litt knotete å få pinnen gjennom.

Nydelig drakt forøvrig, fikk litt lyst til å strikke baby-tøy her jeg også....

Endret av lenej
Skrevet

Åh, men da gjorde jeg det jo riktig i går kveld, jeg fikk tre masker på pinnen! Men siden det ble så stramt, som du sier lenej, så trodde jeg ikke det kunne stemme. Men det gjorde det altså!

Da lærte jeg noe nytt allerede klokka 9.13 på en søndag... :ler:

Skrevet
Da lærte jeg noe nytt allerede klokka 9.13 på en søndag... :ler:

:klappe:

Er det ikke flott? Atte det forsatt er mulig å lære seg noe nytt........... og det til og med på en søndags morgen. :)

Ha en flott dag :vinke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...