Gå til innhold

Når er det greit at ungdom begynner å drikke alkohol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når tenker du at det er ok at din ungdom begynner med alkohol?

Jeg vil tro et flertall vil si 18 år, men jeg tror også egentlig at mange synes det er ok også når ungdommene er 16, men at man "later som" man ikke vet at det foregår. 

Jeg var natteravn i forb med den tradisjonelle festen 16-åringene har etter vitnemålsutdelingen i går og "alle" vet jo at det er en fest med alkohol. Her samlet det seg ungdom fra flere ungdomsskoler,  tipper rundt 300 stk, og selv om ikke alle drakk, gjorde flertallet det. Så jeg lurer liksom litt på om foreldre synes det er helt ok at 16-åringer drikker.

Og før noen klager på at jeg og andre nsttravner grep inn og stoppet drikkingen  - det er IKKE nattravnens oppgave, ei heller ikke politiets, som også svingte innom.

Anonymkode: 64069...210

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når de er 18.

Anonymkode: cd46a...f94

• Liker 14
Skrevet

Når de er 18. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når de er 18, men jeg er ikke så naiv at jeg tror de venter til da. 

Anonymkode: 54a0f...33c

• Liker 13
Skrevet

Meg og mange "begynte" på ungdomsskolen, ingen likte alkohol, men kule skulle vi være. Ingen jeg kjenner har den dag problemer med alkohol eller andre konsekvenser relatert til drikkingen vi gjorde.

• Liker 8
Skrevet

Når de er 18 år.

• Liker 3
Skrevet

Når de er 18 år. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke «greit» før de er 18, men jeg vet jo at det skjer tidligere så vi har jo den policyen her hjemme at hun kan ringe hjem uansett, det samme gjelder om noen av venninnene har fått for mye å drikke, og at det ikke skal skjules hvor hun er og at hun i det hele tatt drikker. Men jeg vil ikke si at det er greit selvom jeg tillater det, det er en sånn gråsone liksom .. 

Anonymkode: ffeef...4cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når de er 18. Det er ikke foreldres jobb å være kompiser, men foreldre. 

Jeg fikk et halvt glass rødvin iblant da jeg var 17, hvis jeg ville. Faren min ville gjerne at jeg heller lærte litt om vin og drakk det til mat.

I totalen så er det oppdragelsen som teller. Jeg var en ganske 'flink' og veloppdragen ungdom, så jeg drakk lite før jeg kunne uansett.

Anonymkode: 9fef0...8f8

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Når de er 18. Kommer absolutt ikke til å kjøpe alkohol til dem før det. Men man kan jo ikke bure dem inne heller, så de har jo muligheter til å prøve før.

Gjest Maxwell
Skrevet (endret)

De bør ikke begynne før de er 18, men de begynner før det. I bygda jeg vokste opp i var det innafor for foreldrene våre at vi begynte å drikke etter vi var konfirmert. 

Endret av Maxwell
Skrevet

Det er jo ikke aldersgrense for å drikke alkohol, men å selge eller skjenke er ikke tillatt til de under 18.

Personlig ville jeg ønske at barna var på den riktige siden av 16 slik at de er noe mer modne til å gjøre riktige valg, men realistisk sett vil de fleste debutere med alkohold kjøpt av venner over 18 før det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg vil tro et flertall vil si 18 år, men jeg tror også egentlig at mange synes det er ok også når ungdommene er 16, men at man "later som" man ikke vet at det foregår. 

Jeg var natteravn i forb med den tradisjonelle festen 16-åringene har etter vitnemålsutdelingen i går og "alle" vet jo at det er en fest med alkohol. Her samlet det seg ungdom fra flere ungdomsskoler,  tipper rundt 300 stk, og selv om ikke alle drakk, gjorde flertallet det. Så jeg lurer liksom litt på om foreldre synes det er helt ok at 16-åringer drikker.

Og før noen klager på at jeg og andre nsttravner grep inn og stoppet drikkingen  - det er IKKE nattravnens oppgave, ei heller ikke politiets, som også svingte innom.

"ikke grep inn" skulle det selvsagt stå

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det voksne i dag som ikke drakk da de var 16? Kua har glemt at hun har vært kalv. Det er ikke uvanlig, så hvorfor i alle dager lages det en stor sak ut av dette? Det er ungdommer, selvsagt drikker de. Så lenge det går fredelig for seg og de tar vare på hverandre ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: cb3fd...62e

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finnes det voksne i dag som ikke drakk da de var 16? Kua har glemt at hun har vært kalv. Det er ikke uvanlig, så hvorfor i alle dager lages det en stor sak ut av dette? Det er ungdommer, selvsagt drikker de. Så lenge det går fredelig for seg og de tar vare på hverandre ser jeg ikke problemet. 

Tja, vil ikke akkurat si at alt gikk fredelig for seg, men alle er uskadet dagen etter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreldre skal ikke oppmuntre eller bidra til rus eller lovbrudd… Hva ungdommen selv velger er noe annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg begynte da jeg var 15, og jeg var «sen» i forhold til de andre. Det var utrolig mange som begynte som 13 åringer. Så alle glemmer de har vert kalv ja😊

Anonymkode: d59bb...b94

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når de er 16.

Anonymkode: 9bad0...842

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker 16 under ordnede forhold hjemme. 

Anonymkode: 47780...5e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er greit når de er 18 og så vet man at det skjer før, men det tilrettelegger ikke jeg for. 

Anonymkode: 3aead...d88

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...