Gå til innhold

Fredrikstad eller Sarpsborg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte fra Oslo siden det er dyrt. Ønsker å da å bosette meg sørover og nærmere Sverige når det jeg er vaksinert og kan harry handle der. Valget står mellom Fredrikstad eller Sarpsborg. Jeg har vært på besøk i begge byene og synes personlig Fredrikstad var finest og hadde mye mer å by på av restaurant og aktiviteter. Men det er kanskje dyrere å bo der?
Hvordan er kollektivtilbudet i disse byene? Går bussene ofte og sent? Jeg er ferdig studert på høyskole og har jobbet i Oslo i 1 år. Er 26 år :) 

Anonymkode: 27b70...017

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke. Det mest fascinerende med folk fra de to byene er at de virkelig ikke aner at det er en større verden utenfor bygrensa si. De har hørt om nabobyen, men det er alt. At de tilhører et land som heter Norge der hovedstaden er Oslo sier dem ingen verdens ting. De bare ser på deg med de tomme øynene sine.

Ikke kan de kjøre bil heller, så vær forberedt på å bli kjørt i hjel ganske kjapt.

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fredrikstad Er en koseligere by syntes jeg. Men det er dyrere der. Jeg flyttet selv fra Moss til Sarpsborg. Fornøyd med det. Vet ikke så mye ang kollektivtrafikken. Men tror det er ganske likt i begge byer. Nærmere til Sverige fra Sarpsborg da. 

Anonymkode: d3994...343

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fredrikstad er vel litt mer by? Og Sarpsborg er har et bedre fotballag. Gamlebyen i Fredrikstad er flott.

Anonymkode: 12bbc...ca2

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Vet ikke. Det mest fascinerende med folk fra de to byene er at de virkelig ikke aner at det er en større verden utenfor bygrensa si. De har hørt om nabobyen, men det er alt. At de tilhører et land som heter Norge der hovedstaden er Oslo sier dem ingen verdens ting. De bare ser på deg med de tomme øynene sine.

Ikke kan de kjøre bil heller, så vær forberedt på å bli kjørt i hjel ganske kjapt.

Lykke til!

Hvordan vet du dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er rimeligere boliger i Sarpsborg, men de sosiale problemene kan også gjenspeile dette. Du kan gjerne lese levekårsundersøkelsene for byene. For Sarpsborg står det blant annet: Den viser ganske store forskjeller på levekår i ulike deler av kommunen. Det vil si at det i noen områder bor en stor andel innbyggere som ikke har jobb og inntekt, som er avhengig av økonomisk hjelp eller som har svært lav inntekt. Barneflyttinger og eie eller leieforhold følger samme mønster. Det er enda tydeligere forskjeller mellom noen enkelte områder enn før. I andre områder er levekårene jevnere enn før. Et eksempel er forekomsten av ung ufør. https://www.sarpsborg.com/globalassets/dokumenter/politikk-og-planer/kunngjoringer/2020.12.10.---planstrategi-for-sarpsborg-2021-2024---vedtatt/levekar-i-sarpsborg-2020_vedlegg-til-vedtatt-planstrategi-2021-2024.pdf

En skikkelig bra ting jeg legger merke til med Sarpsborg er hvor utrolig bra kommunen legger til rette for fellesområder og turplasser. Det skal de ha!

Men ellers kjenner jeg ikke så mye til hvordan det er å bo i Sarpsborg. Eller Fredrikstad.

Anonymkode: 1f3c5...7c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er rimeligere boliger i Sarpsborg, men de sosiale problemene kan også gjenspeile dette. Du kan gjerne lese levekårsundersøkelsene for byene. For Sarpsborg står det blant annet: Den viser ganske store forskjeller på levekår i ulike deler av kommunen. Det vil si at det i noen områder bor en stor andel innbyggere som ikke har jobb og inntekt, som er avhengig av økonomisk hjelp eller som har svært lav inntekt. Barneflyttinger og eie eller leieforhold følger samme mønster. Det er enda tydeligere forskjeller mellom noen enkelte områder enn før. I andre områder er levekårene jevnere enn før. Et eksempel er forekomsten av ung ufør. https://www.sarpsborg.com/globalassets/dokumenter/politikk-og-planer/kunngjoringer/2020.12.10.---planstrategi-for-sarpsborg-2021-2024---vedtatt/levekar-i-sarpsborg-2020_vedlegg-til-vedtatt-planstrategi-2021-2024.pdf

En skikkelig bra ting jeg legger merke til med Sarpsborg er hvor utrolig bra kommunen legger til rette for fellesområder og turplasser. Det skal de ha!

Men ellers kjenner jeg ikke så mye til hvordan det er å bo i Sarpsborg. Eller Fredrikstad.

Anonymkode: 1f3c5...7c0

Ok, har hørt endel si at man skal styre unna Lisleby? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Fredrikstad siden 2017, men har også vært en god del i de andre byene her i Østfold. Personlig synes jeg Fredrikstad er den mest hyggelige byen her i Østfold. Folk i Fredrikstad er ganske jordnære og avslappa, og det er ganske rolig stemning i sentrum her på en positiv måte. Det er noen gode restauranter og spisesteder i sentrum, og det er også enkelte butikker som er hyggelige å besøke. Sentrum i seg selv er ikke veldig stort, og jeg skulle ønske at det var litt større og litt mer som skjedde. Likevel er sentrum i Fredrikstad bedre enn sentrum i Sarpsborg, Moss og Halden. 

Boligprisene i Fredrikstad er egentlig ganske høye, men det har vel en sammenheng med at jeg har vokst opp på landsbygda et annet sted i Norge. Jeg betaler 8389 kroner i husleie per måned, og leiligheta er 52 kvm stor. Det er selvfølgelig billigere enn Oslo, men det er likevel mye for en som er enslig. Denne leiligheta ligger i gangavstand til sentrum. 

Jeg synes det er litt vanskelig å komme innpå lokalbefolkninga her, særlig folk som er mellom 20-35 år, fordi at de er mest opptatt av å være med sine gamle bekjente. De er derfor ikke så interessert i å bli kjent med oss innflyttere. Heldigvis har jeg møtt noen folk her, men skulle ønske at det var enklere å møte (nye) mennesker her. Man er virkelig nødt til å kjempe hardt hvis man ønsker å bli en del av et miljø her, siden de fleste er opptatt med sine gamle venner. I tillegg er det lite sosiale møteplasser og kulturelle tilbud for oss som er mellom 20-35 år, siden veldig mange av tilbudene retter seg mot barn, ungdommer, middelaldrende voksne og eldre. Folk i Fredrikstad er ganske dårlig i norsk geografi og norske dialekter, og jeg synes ikke det er like utbredt ellers i Norge. 

Mye er bra med Fredrikstad også. Stabilt klima i norsk målestokk, nærhet til Hvaler, kort vei til Sverige, kort vei til Oslo og kort vei til andre byer/tettsteder i Østfold. Busstilbudet langs Glommaringen er bra i ukedagene og delvis på lørdagene, men det er ikke særlig utbredt andre steder i Fredrikstad. Jeg har verken bil eller førerkort, og jeg synes det går helt greit. Om sommeren er det noen parker og strender som man kan dra til, og det er mange fine sommerdager her. 

Hvis du vil flytte til Østfold, anbefaler jeg Fredrikstad. Mer kompakt, praktisk og spennende enn Sarpsborg, Moss og Halden :)

Anonymkode: b84b3...d92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, har hørt endel si at man skal styre unna Lisleby? 

Lisleby er ikke noe farlig område. Nå har ikke jeg noen barn, men hvis man er enslig uten barn så er det et greit område å bo i. Det er heller ikke særlig langt unna sentrum :) Busstilbudet i det området er også et av de beste her i Fredrikstad. 

AnonymBruker
Skrevet

I Sarpsborg er det bedre tilgjengelighet til ulike friluftsområder, sammenligna med Fredrikstad. Det er i hvertfall min erfaring og min personlige mening. Det betyr at man kan komme seg med buss til mange av stedene, og det er også tilrettelagt for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Fredrikstad har også mange friluftsområder, men det er dårligere kollektivtilbud og dårligere adkomst til disse stedene. Jeg synes dessuten at de ulike naturområdene i Sarpsborg er hyggeligere enn i Fredrikstad. 

I Sarpsborg er disse områdene verdt å utforske: 
- Tunevannet (badeplass og park - mange busser som går forbi her). 
- Kulåsparken (ligger midt i sentrum). 
- Glengshølen (bryggepromenade ved en innsjø, grillmuligheter, osv - går flere busser hit og det er like ved sentrum). 
- Høysand (den beste stranda i Sarpsborg, men busstilbudet her er litt begrensa på kveldene, i helger og på høytidsdager). 

Det er en innsjø i Sarpsborg som heter Børtevann, men man er avhengig av bil for å komme seg dit. Flott natur og rolig stemning. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er opptatt av uteliv, så bør man velge Fredrikstad. Utelivet i Fredrikstad er bedre og mer spennende enn i Sarpsborg. Likevel er ikke utelivet i Fredrikstad skikkelig minneverdig og kult. Det er særlig "Alibi" og "Dragen Pub" som folk besøker i helgene, og jeg synes ikke det er spesielt bra utesteder. På Alibi er det mange folk mellom 20-25 år som er mest opptatt av å drikke så mye som mulig, mens på Dragen Pub er det flest folk på 40+ som tar opp plassene. Generelt sett er det lite mangfold blant utestedene, noe som gjør at ingen skiller seg særlig ut. Så hvis man er vant til utelivet i Oslo, vil man bli skuffa av Fredrikstad. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...