Gå til innhold

Ammegikt!?? noen med erfaring? begynner å bli redd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fødte for 3 mnd siden og fullammer. Har lest at det er noe som heter ammegikt.

Har fått store problemer med leddene. Aller verst er knærne. Jeg klarer så vidt å komme meg opp fra gulvet 😭 og det gjør skikkelig vondt i knærne. Selv når jeg bare reiser meg opp fra en stol.

Er det noen som har opplevd å få ammegikt? Forsvant det?

Livredd for at det er ekte gikt, og at det blir sånn for alltid.

Anonymkode: 1af00...a40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det i føttene, hendene og armene. Klarte så vidt å gå da jeg sto opp, og klarte nesten ikke å sette en strikk i håret. Det gikk heldigvis over etter en stund.

Anonymkode: 0ec6e...9f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk det i føttene, hendene og armene. Klarte så vidt å gå da jeg sto opp, og klarte nesten ikke å sette en strikk i håret. Det gikk heldigvis over etter en stund.

Gikk det over mens du ammet? Eller forsvant det etter du sluttet?

AnonymBruker
Skrevet

Gikk over etter ca 2-3 måneder, mens jeg fortsatt ammet. Men snakk med legen din hvis du er bekymret 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk over etter ca 2-3 måneder, mens jeg fortsatt ammet. Men snakk med legen din hvis du er bekymret 😊

Har nevnt det for legen, virket ikke som hun kunne noe om det. Ville bare henvise meg videre. 😕 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk revmatisme etter svangerskapet, forsvant aldri hos meg. Men ammegikt kalles jo ammegikt av en grunn og det er fordi det forsvinner når du er ferdig.

Anonymkode: f6a12...5d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hææ? Er det en greie?

Herregud altså, denne kroppen, dukker stadig opp en ny herlig plage knyttet til graviditet og fødsel. Helt fantastisk 🙄

Anonymkode: 54b47...d3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var helt ødelagt i kroppen opptil 3 måneder etter fødsel, stiv og vond som en gammel kjerring. Heldigvis gikk det over.

Anonymkode: c0192...ca3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har riktignok ikke vært hos lege, men regner med at jeg hadde ammegikt. Hadde vondt i leddene i hender og armer, samt en periode med veldig ryggproblemer. Husker ikke nøyaktig når det gikk over, men det var i hvert fall mens jeg fortsatt fullammet. Tenker ungen var ca.4 mnd. 

Anonymkode: 35a03...d66

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg satt det i håndledd, ankler, tær og fingre i hvertfall ett år. Kan fortsatt kjenne det noen ganger faktisk, hvis jeg er veldig sliten. Ammet i 17 mnd. Det er hormonelt.

Anonymkode: d580f...cdb

Skrevet

Jeg hadde det helt likt. Fikk store smerter i leddene et par måneder etter fødsel. Jeg googlet og fant masse blant annet her på kvinneguiden om ammegikt og tenkte det var det og at det kommer til å gå over. 

Til slutt ble det så gale at jeg gikk til legen og var redd jeg hadde fått revmatisme. Legen tok masse prøver. Blant annet stoffskiftet og der ble konstatert at jeg hadde veldig høyt stoffskifte. 

jeg ble henvist til spesialist. De tok nye prøver og da viste det seg at stoffskiftet var veldig lavt... 

Jeg hadde  post partum tyeroditt og det er faktisk ganske vanlig etter fødsel og kan forårsake vondt i leddene. Jeg ble medisinert en stund for lavt stoffskifte og trappet ned medisinen etter en stund og nå er det borte og prøvene er fine. 
post partum tyeroditt går som regel over av seg selv 

jeg har ofte lurt litt på om kanskje flere av de som tror de har ammegikt faktisk har problemer med stoffskifte som er forbigående..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde skikkelig plager i hender, håndledd og føtter. Tok MR og var hos revmatolog. Nå ca 1 år etter er jeg nesten bra, kjenner det såvidt i hendene og føttene på morgenen eller hvis jeg har vært lenge i ro.

Anonymkode: d5717...f24

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skikkelig plager i hendene og armene. Var å tok røntgen og sånt, men de fant ingenting. 
det ga seg noen uker etter jeg begynte å delamme. 

Anonymkode: 07ea4...a5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...