Line@ Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 (endret) Hei, Prøver meg her siden jeg ikke fikk så mye svar fra legen på sykehuset. Jeg har nylig vært til gynekolog og de fant 2 cyster en på 8 cm og en på 7cm (hver sin eggstokk). Ble henvist til sykehuet og har vært der. Legen mener dette er endometriose og jeg må operere. Vi prøver egentlig å få barn nå men ble litt skremt siden legen sa at etter operasjon måtte jeg ha hormonbehandling og alternativ ved graviditetsønske var IVF. Det jeg ikke skjønner er hva slags hormoner er det snakk om? P-Piller? Håper noen med bedre peiling kan hjelpe meg! Endret 6. august 2021 av Line@ l
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 P-piller er jo ikke hormonbehandling, det er hormonell prevensjon. Anonymkode: 56243...455 1
Line@ Skrevet 17. juni 2021 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: P-piller er jo ikke hormonbehandling, det er hormonell prevensjon. Anonymkode: 56243...455 Ok takk for svar☺️ Så det stod under hormonbehandling for endometriose at det ville svekke fruktbarheten, og fungere nesten som prevensjon.
Molly_ Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 Line@ skrev (2 timer siden): Hei, Prøver meg her siden jeg ikke fikk så mye svar fra legen på sykehuset. Jeg har nylig vært til gynekolog og de fant 2 cyster en på 8 cm og en på 7cm (hver sin eggstokk). Ble henvist til sykehuet og har vært der. Legen mener dette er endometriose og jeg må operere. Vi prøver egentlig å få barn nå men ble litt skremt siden legen sa at etter operasjon måtte jeg ha hormonbehandling og alternativ ved graviditetsønske var IVF. Det jeg ikke skjønner er hva slags hormoner er det snakk om? P-Piller? Håper noen med bedre peiling kan hjelpe meg! Hei. Så leit å lese at du har blitt med i klubben til oss kanskje-endometriose gjengen. Legene antar jeg har dette og jeg ble henvist rett til prøverør etter å ha forsøk selv i et år. Operasjon hvor de fjerner det de kan øker sjansen for å unnfange på naturlig måte, og det øker sjansen for å lykkes med prøverør. Sjekk ut endometriose.no om du vil ha litt info om hva endo er. Hormonbehandling kan vel være flere ting, hormoner som øker sjansen for eggeløsning og prøverør(og sikkert mye i midten der). Men jeg vet også om folk som har blitt gravid på naturlig måte med endo, men det tar gjerne litt ekstra tid(kommer også ann på alvorlighetsgrad selvsagt). P piller kan brukes som "behandling" mot endo, om man hopper over mensen vil ikke endoen bli verre og gjør man det lenge nok vil det vel forsvinne om jeg har forstått det rett. Men man blir jo ikke gravid på ppiller så da funker det dårlig mtp det. Dette er hvertfall det jeg har fått med meg på min reise her, de antar jeg har det men jeg valgte å ikke operere men gi prøverør et forsøk. Jeg ble gravid på prøve forsøk tre, om dette ikke går så skal jeg opereres før neste forsøk. 1
Line@ Skrevet 17. juni 2021 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2021 24 minutter siden, Molly_ said: Hei. Så leit å lese at du har blitt med i klubben til oss kanskje-endometriose gjengen. Legene antar jeg har dette og jeg ble henvist rett til prøverør etter å ha forsøk selv i et år. Operasjon hvor de fjerner det de kan øker sjansen for å unnfange på naturlig måte, og det øker sjansen for å lykkes med prøverør. Sjekk ut endometriose.no om du vil ha litt info om hva endo er. Hormonbehandling kan vel være flere ting, hormoner som øker sjansen for eggeløsning og prøverør(og sikkert mye i midten der). Men jeg vet også om folk som har blitt gravid på naturlig måte med endo, men det tar gjerne litt ekstra tid(kommer også ann på alvorlighetsgrad selvsagt). P piller kan brukes som "behandling" mot endo, om man hopper over mensen vil ikke endoen bli verre og gjør man det lenge nok vil det vel forsvinne om jeg har forstått det rett. Men man blir jo ikke gravid på ppiller så da funker det dårlig mtp det. Dette er hvertfall det jeg har fått med meg på min reise her, de antar jeg har det men jeg valgte å ikke operere men gi prøverør et forsøk. Jeg ble gravid på prøve forsøk tre, om dette ikke går så skal jeg opereres før neste forsøk. Tusen takk for svar! ☺️ Var veldig nytt for meg dette med endometriose, og legen snakket ikke så godt norsk så var vanskelig å skjønne alt. Lykke til med prøverør! ☺️
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Jeg har selv sannsynligvis endometriose og pcos. Ble henvist til operasjon for fjerning av endocyster og -vev i forbindelse med oppstart ivf. I ventetiden fikk jeg metformin for å gå litt ned i vekt og letrozol for å hjelpe på meg eggløsning. Jeg må ha blitt gravid samme dag som vi fikk innvilget ivf-behandling. Han ligger og åler rundt på gulvet foran meg nå. Så nei, det er ikke sikkert du må ha ivf, men jeg ville ikke latt det skure og gå heller dersom ting begynner å ta tid. Anonymkode: 551bf...86f
Line@ Skrevet 19. juni 2021 Forfatter #7 Skrevet 19. juni 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har selv sannsynligvis endometriose og pcos. Ble henvist til operasjon for fjerning av endocyster og -vev i forbindelse med oppstart ivf. I ventetiden fikk jeg metformin for å gå litt ned i vekt og letrozol for å hjelpe på meg eggløsning. Jeg må ha blitt gravid samme dag som vi fikk innvilget ivf-behandling. Han ligger og åler rundt på gulvet foran meg nå. Så nei, det er ikke sikkert du må ha ivf, men jeg ville ikke latt det skure og gå heller dersom ting begynner å ta tid. Anonymkode: 551bf...86f Takk for svar! ☺️ Så godt å høre at det gikk så bra!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Jeg har pcos og fikk derfor Letrozol for å bli gravid. ble gravid på første forsøk. under fødsel som endre i keisersnitt fant de også ut under operasjonen at jeg har endometriose. Svaret er altså at man kan bli gravid uten IVF med sykdommen 😊 Anonymkode: 3f95e...56e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 Jeg har endometriose og har fått 3 barn uten hjelp. Måtte fjerne eggstokker, eggledere og livmor etter at jeg hadde fått barna. Anonymkode: 6ab44...f83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå