Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg sliter med å forstå feriepenger. Gikk opp ganske mye i lønn i mars. Feriepengene beregnes fra lønnen i fjor(forståelig nok), men trekket i lønn for feriepenger beregnes på nåværende lønn. Hvilket betyr at utbetalingen blir mindre. Er det korrekt? 

Anonymkode: 5740a...43e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en rar greie, og jeg klarer ikke forklare hvorfor.

Husker jeg var student i 2015, og jobbet 20% ved siden av studiene.

I 2016 hadde jeg 100% fast stilling. Så opptjente feriepenger i 20% stilling var ikke nok til å dekke ferietrekket for 5 uker i 100% stilling. Så jeg gikk i minus på junilønn, men hadde heldigvis spart opp stipend fra lånekassen.

Anonymkode: 09750...7c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det dessverre. Ferien trekkes jo fra din nåværende lønn fordi det er den du lønnen du ellers skulle hatt i ferien. Ellers måtte de liksom gi deg lavere lønn i de fem ukene, som de igjen skulle trekke, og det er jo ulogisk i grunn. Så det er litt surt, men jeg har innfunnet meg meg at det må nesten bli sånn 😕

Anonymkode: 95960...703

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo din nåværende lønn du har når du tar ut ferie, så selvsagt skal ferietrekket være av lønnen du har nå.

Anonymkode: 473b4...6ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så veldig mystisk egentlig. Du har en gitt årslønn/månedslønn. Fra den kan du regne ut dagslønn. Og du trekkes for de dagene du skal ha ferie, som regel 5 uker eller 4 uker og 1 dag.

Dette har egentlig ikke noe med feriepengene du opparbeidet seg i fjor å gjøre.

Man kan få lov til å ta kortere ferie enn den lovpålagte hvis man ikke har tjent opp nok feriepenger. Da trekkes man ikke like mye i lønn.

Anonymkode: 290ff...086

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er en rar greie, og jeg klarer ikke forklare hvorfor.

Husker jeg var student i 2015, og jobbet 20% ved siden av studiene.

I 2016 hadde jeg 100% fast stilling. Så opptjente feriepenger i 20% stilling var ikke nok til å dekke ferietrekket for 5 uker i 100% stilling. Så jeg gikk i minus på junilønn, men hadde heldigvis spart opp stipend fra lånekassen.

Anonymkode: 09750...7c5

Du kunne ha valgt å ta ut mindre ferie. Du er ikke pålagt full ferie dersom du ikke har opptjent nok feriepenger.

Anonymkode: 8985e...8a2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo din nåværende lønn du har når du tar ut ferie, så selvsagt skal ferietrekket være av lønnen du har nå.

Nei. Feriepengene ble satt til side av lønnen du hadde i fjor. Da ble det også trukket skatt. De har ikke noe med lønnen i år å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kunne ha valgt å ta ut mindre ferie. Du er ikke pålagt full ferie dersom du ikke har opptjent nok feriepenger.

Anonymkode: 8985e...8a2

Det gjelder dersom man ikke har hatt full stilling året før. 

Anonymkode: a5993...b68

AnonymBruker
Skrevet
Violetta skrev (1 minutt siden):

Nei. Feriepengene ble satt til side av lønnen du hadde i fjor. Da ble det også trukket skatt. De har ikke noe med lønnen i år å gjøre. 

Oioi. Her er alt feil. Du betaler skatt på feriepenger det året de blir utbetalt, ikke når de er opptjent (i fjor).

Anonymkode: d1acb...a46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Violetta skrev (Akkurat nå):

God dag, mann økseskaft. 

Ferietrekket - altså trekket i lønn for årets ferie - skal selvsagt gjøres med nåværende lønn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei,

jeg sliter med å forstå feriepenger. Gikk opp ganske mye i lønn i mars. Feriepengene beregnes fra lønnen i fjor(forståelig nok), men trekket i lønn for feriepenger beregnes på nåværende lønn. Hvilket betyr at utbetalingen blir mindre. Er det korrekt? 

Trekket i lønn er trekk for ferien du avvikler, fordi du ikke får lønn i ferien. Det blir riktig så lenge du ikke har tatt ut noe av ferien før du fikk lønnsøkning. 

Anonymkode: 30586...862

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oioi. Her er alt feil. Du betaler skatt på feriepenger det året de blir utbetalt, ikke når de er opptjent (i fjor).

Og for å fortsette. Feriepengene fra i fjor skal dekke lønn for de dagene du tar ferie i år. Ferien er ikke betalt. Så når det blir trekk i feriedager i år, så trekkes den lønna man har i dag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

God dag, mann økseskaft. 

Ferietrekket - altså trekket i lønn for årets ferie - skal selvsagt gjøres med nåværende lønn.

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Du får jo dagens lønn når du tar ferie, så da kommer det tilbake da. Egentlig er jo ferien ulønnet, men trekket skjer nå, i feriepengene, så får du vanlig lønn i ferien.

Anonymkode: 32137...a18

AnonymBruker
Skrevet

Takk! Det er ganske logisk når det ble forklart nå:) feriepenger altså. Går ordentlig i surr hver gang det er endringer i jobbsituasjon. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...