Gå til innhold

Redd for at noe skal skje med dattera mi, det gjør vondt i sjela.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er så redd for datteren min. Jeg går hele tiden og tenker "hva om". Jeg er redd for at hun skal bli påkjørt, lokket med i bil, bli misbrukt.. Alle disse tingene. Selvom hun alltid blir passet på, er jeg likevel redd når jeg ikke er med henne. 

Et eksempel. Hun kan leke på sparkesykkel med fetteren sin som er 12 år ute i gaten (inntil siden, ekstremt lite trafikk). Fetteren passer da på henne. Jeg kan sitte bak hekken sammen med tanten og prate. Samtidig sitter jeg med smerter i brystet og spenninger i kroppen. Livredd for at noen skal lokke dem med seg, livredd for at hun skal snakke med fremmede som ikke er noe greie, feks at en tilfeldig mann med hund går tur og er slem.. 

Jeg var ikke så bekymret før, for hun var så sjenert og torde ikke snakke med noen. Nærmet noen seg, løp hun vekk. Vanligvis hilser hun på folk og snakker litt med butikkansatte når hun er med meg, det går fint. Men.. Idag gikk hun uhemmet bort til en voksen mann og spurte om hun kunne klappe hunden hans, og hun var da alene med sin jevngamle fetter. 

Jeg har sagt til henne tidligere at hun ikke må snakke med fremmede. Men det gjorde hun idag. Hun følte seg kanskje trygg siden jeg satt rett bak hekken, men jeg så jo ingenting før jeg hørte henne prate. 

Jeg vet jeg ikke skal overføre min frykt på henne, det er jo derfor jeg sitter der stiv av skrekk og håper det går bra. Men samtidig er jo frykt litt viktig også. Innser også at jeg selv trenger litt hjelp for år regulere angsten min. 

Men hva er innafor å si til en fireåring? Hva bør man ikke si? 

Vet ikke om det har noe å si, men hun er ikke helt norsk, hun ser ikke etnisk norsk ut(pappaen er mørkhudet) , jeg er veldig redd for at noen skal være slemme mot henne fordi de er rasister. Om det gjør henne mer utsatt.? 

Anonymkode: a2d54...76c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg ikke det er rart å ikke være komfortabel med at en fireåring leker alene uten voksentilsyn. 

Anonymkode: 04da7...2af

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

hei❤️

Hvis du ønsker noen å snakke med så har de aller fleste kommuner et familiesenter. de kan gi veiledning på disse spørsmålene og hjelp og kan være en sparrepartner 😊

Hvis ikke kan du også kontakte helsestasjonen. da kan de Evt hjelpe deg å få kontakt med familiesenteret. 

Anonymkode: b33c3...fa8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlig synes jeg ikke det er rart å ikke være komfortabel med at en fireåring leker alene uten voksentilsyn. 

Anonymkode: 04da7...2af

Nei du sier noe. 12 åringen er slett ikke voksen, men jeg tenkte at de er 20 meter unna, så går det bra, men samtidig ikke. Hun hører jo etter, men det er ikke tilstrekkelig. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hei❤️

Hvis du ønsker noen å snakke med så har de aller fleste kommuner et familiesenter. de kan gi veiledning på disse spørsmålene og hjelp og kan være en sparrepartner 😊

Hvis ikke kan du også kontakte helsestasjonen. da kan de Evt hjelpe deg å få kontakt med familiesenteret. 

Anonymkode: b33c3...fa8

Takk for rådet 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Du sier at fetteren og datteren din er jevngamle. Hvordan får du til det når fetteren er 12 og datteren din 4 ?

Når det er sagt , så ville jeg følt meg trygg når hun er med en 12 åring.

Selv passet jeg småbarn da jeg var 10-12 år.

Anonymkode: 79bde...5b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker, ta, at det handler om å ha riktige prioriteringer.

Det de fleste av oss forstår er at absolutt ingenting som kan skje oss her i livet er farligere eller skumlere eller vondere enn å være redd hele livet. Redselen er livets verste event. Straks man tar dette innover seg - at hemmende redsel er betydelig verre enn død, sykdom og vold - så løser livet seg mye av seg selv.

Anonymkode: e7a19...bbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du sier at fetteren og datteren din er jevngamle. Hvordan får du til det når fetteren er 12 og datteren din 4 ?

Når det er sagt , så ville jeg følt meg trygg når hun er med en 12 åring.

Selv passet jeg småbarn da jeg var 10-12 år.

Anonymkode: 79bde...5b1

Beklager at jeg er utydelig, hun har to fettere som hun var med. En på fire og en på tolv 😊 han på tolv åpassa dem. Han er ekstremt moden til 12 å være.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker, ta, at det handler om å ha riktige prioriteringer.

Det de fleste av oss forstår er at absolutt ingenting som kan skje oss her i livet er farligere eller skumlere eller vondere enn å være redd hele livet. Redselen er livets verste event. Straks man tar dette innover seg - at hemmende redsel er betydelig verre enn død, sykdom og vold - så løser livet seg mye av seg selv.

Anonymkode: e7a19...bbb

Ville heller vært livredd for ingenting enn at noe skulle skje med barnet da.. Men skjønner litt poenget 

Endret av Elaine Marley
AnonymBruker
Skrevet

Du må søke hjelp, du kommer til å ødelegge både deg selv og datteren din

Anonymkode: a79a9...a8e

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om du er så stresset ville jeg nok snakket med noen om det. 

Vi er alle redd og bekymret for barna våre. Men jeg ønsker en en unge som er uredd. Selvsagt fornuftig og sunn skeptisk, men ikke en unge som er redd for fremmede. 

Å hilse på en mann med hund er ikke farlig. Å bli med en fremmed er noe annet. 

Verden er et skummelt sted. Men man kan ikke leve i frykt og worse case scenarios. Da blir man aldri lykkelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må søke hjelp, du kommer til å ødelegge både deg selv og datteren din

Anonymkode: a79a9...a8e

Definitivt. Men det er faktisk ingen her som svarer på spørsmålene mine. Hva bør man si til en fireåring når det kommer til fremmede? 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (Akkurat nå):

Om du er så stresset ville jeg nok snakket med noen om det. 

Vi er alle redd og bekymret for barna våre. Men jeg ønsker en en unge som er uredd. Selvsagt fornuftig og sunn skeptisk, men ikke en unge som er redd for fremmede. 

Å hilse på en mann med hund er ikke farlig. Å bli med en fremmed er noe annet. 

Verden er et skummelt sted. Men man kan ikke leve i frykt og worse case scenarios. Da blir man aldri lykkelig. 

Du sier noe der. Det er jo stor forskjell. Jeg er bare så redd for at denne mannen kunne vært farlig, det sagt, han så kjempekoselig ut.. 

Hva bør jeg egentlig si til henne da.. Jeg vil jo skåne henne for frekke folk, men samtidig er det jo slik man lærer at ikke alle er greie. 

Man sier jo ting som at man aldri skal ta imot noe rra fremmede, aldri bli med noen osv.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke om det har noe å si, men hun er ikke helt norsk, hun ser ikke etnisk norsk ut(pappaen er mørkhudet) , jeg er veldig redd for at noen skal være slemme mot henne fordi de er rasister. Om det gjør henne mer utsatt.? 

Henger meg opp i dette. Det er vel ikke hudfargen som bestemmer om man er helt norsk? Litt rar holdning å vise til eget barn. Er hun født her og vokser opp her, så spiller det vel ingen rolle hvilken hudfarge hun har. Norsk er hun. 

Anonymkode: ec784...b5d

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sier noe der. Det er jo stor forskjell. Jeg er bare så redd for at denne mannen kunne vært farlig, det sagt, han så kjempekoselig ut.. 

Hva bør jeg egentlig si til henne da.. Jeg vil jo skåne henne for frekke folk, men samtidig er det jo slik man lærer at ikke alle er greie. 

Man sier jo ting som at man aldri skal ta imot noe rra fremmede, aldri bli med noen osv.. 

Det er denne fine grensen mellom å ikke gjøre ungen redd eller paranoid.

Det er ingenting galt i å hilse på en mann. Men husk at du aldri skal ta imot noe fra fremmede. Og man skal aldri bli med fremmede. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Henger meg opp i dette. Det er vel ikke hudfargen som bestemmer om man er helt norsk? Litt rar holdning å vise til eget barn. Er hun født her og vokser opp her, så spiller det vel ingen rolle hvilken hudfarge hun har. Norsk er hun. 

Hun mente vel at hun ikke er bare norsk. Jeg er heller ikke helt norsk. Jeg er halvparten noe annet. Likevel er jeg norsk, men ikke bare norsk. 

Anonymkode: 8f230...9d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun mente vel at hun ikke er bare norsk. Jeg er heller ikke helt norsk. Jeg er halvparten noe annet. Likevel er jeg norsk, men ikke bare norsk. 

Jeg har og foreldre fra ulike land. Men mamma ville aldri sagt at jeg "ikke er helt norsk". 

Men det er mer som skurrer ved dette innlegget enn dette. Lukter troll. 

AnonymBruker
Skrevet

Nervøse foreldre gir ofte nervøse barn. Gå til psykolog og få bukt med problemet ditt, ellers vil du begrense datteren din som selv vil slite med disse tankene. Det vil føre til at hun i mindre grad tørr ta utdanning, søke jobb eller gjøre ting som er annerledes og ukjent

Anonymkode: c1008...27b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det var bare for å forklare. Selvsagt har ikke hudfargen noe å si om man er norsk eller ikke. Hun er halvt norsk og halvt (landet til pappaen). Men siden hun ikke ser veldig "norsk" ut, er det dessverre slik at mange idag fortsatt har rasistiske holdninger, selv mot barn. 

(og ja, hun er norsk :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting er iallfall sikkert: ikke skrem henne med fremmede. Jeg hadde enorm frykt for fremmede mennesker som barn, fordi jeg fikk beskjed om at jeg IKKE måtte snakke med fremmede - de kunne finne på å kidnappe meg, og da måtte jeg bo i fengsel i kjelleren deres. Dette fikk jeg høre som 4-5 åring. Denne redselen forsvant litt når jeg kom i tenårene, og nå i voksen alder er den heldigvis borte. Men jeg har store psykiske problemer og sliter med angst, men det er av andre grunner muligens. Bare et råd. 

Anonymkode: ad81a...7d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, du beskriver det bedre 😊 det er slik jeg også mener. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En ting er iallfall sikkert: ikke skrem henne med fremmede. Jeg hadde enorm frykt for fremmede mennesker som barn, fordi jeg fikk beskjed om at jeg IKKE måtte snakke med fremmede - de kunne finne på å kidnappe meg, og da måtte jeg bo i fengsel i kjelleren deres. Dette fikk jeg høre som 4-5 åring. Denne redselen forsvant litt når jeg kom i tenårene, og nå i voksen alder er den heldigvis borte. Men jeg har store psykiske problemer og sliter med angst, men det er av andre grunner muligens. Bare et råd. 

Anonymkode: ad81a...7d0

Det kan være mange grunner til man får psykiske problemer, jeg har selv angst, og jeg snakket med fremmede da jeg var lita. Men takk uansett ❤️

WhisperingWind skrev (26 minutter siden):

Det er denne fine grensen mellom å ikke gjøre ungen redd eller paranoid.

Det er ingenting galt i å hilse på en mann. Men husk at du aldri skal ta imot noe fra fremmede. Og man skal aldri bli med fremmede. 

Det er kanskje her frykten ligger. For disse i utgangspunktet ufarlige tingene, trigger stresset mitt. Det jeg ikke vet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...