Gå til innhold

Er vaksinen farligere for yngre enn eldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg gjorde litt graving i statistikker, og jeg er litt bekymra.

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210617 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

Jeg tar for meg aldersgruppe 0-39.

image.thumb.png.8d57a3f4aeb850d46eff67a6c330058a.png

Så vi har altså da 169+172 alvorlige meldinger så langt. 341!

Hvor mange har fått vaksinen?

https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/norge/?utm_source=coronav-new-front&utm_term=vaksineringVerden

image.thumb.png.a0c1c3014a107fb24ac0ca53ab3c7281.png

Så alle 65 år og oppover har fått den.

Men aldersgruppen 0-39 har fått om lag 17,4% av vaksinen (egentlig enda mindre siden denne braketten går til 44). så man kan egentlig gange opp med en faktor på 5,7.

Så 341 alvorlige hendelser gange med 5,7 kan vi kanskje forvente å se hvis trenden fortsetter lineært. Du kan allerede se at det ser ut som det er mer alvorlig for yngre med vaksinen enn eldre. Jeg mener, det er så få i aldersgruppen som er vaksinerte, men alvorlige hendelser er kun litt lavere enn de gruppene som er 100% fullvaksinerte.

Så hvis du ganger opp så vil det bli 1944 alvorlige hendelser! Og blant de er det dødsfall, men det sier ikke legemiddelverket noe om. Hvor mange av disse 1944 alvorlige hendelsene vil være dødsfall?

Samtidig er 6 stk døde av COVID i samme aldersgruppe (0-39):

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/#doedsfall

Hvor mange av de allerede 341 alvorlige hendelsene er dødsfall eller livslange alvorlige skader?

Det er mitt spørsmål. Tar forbehold om at jeg har regna helt feil og har driti meg ut fullstendig :)

Endret av Betasuppe
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Betasuppe skrev (1 time siden):

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210617 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/norge/?utm_source=coronav-new-front&utm_term=vaksineringVerden

Men aldersgruppen 0-39 har fått om lag 17,4% av vaksinen (egentlig enda mindre siden denne braketten går til 44). så man kan egentlig gange opp med en faktor på 5,7.

Så 341 alvorlige hendelser gange med 5,7 kan vi kanskje forvente å se hvis trenden fortsetter lineært. Du kan allerede se at det ser ut som det er mer alvorlig for yngre med vaksinen enn eldre. Jeg mener, det er så få i aldersgruppen som er vaksinerte, men alvorlige hendelser er kun litt lavere enn de gruppene som er 100% fullvaksinerte.

Så hvis du ganger opp så vil det bli 1944 alvorlige hendelser! Og blant de er det dødsfall, men det sier ikke legemiddelverket noe om. Hvor mange av disse 1944 alvorlige hendelsene vil være dødsfall?

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/#doedsfall

Hvor mange av de allerede 341 alvorlige hendelsene er dødsfall eller livslange alvorlige skader?

Det er mitt spørsmål. Tar forbehold om at jeg har regna helt feil og har driti meg ut fullstendig :)

Høres jo litt skremmende ut. Skulle gjerne hørt noen fagfolk sin vurdering av disse Opplysningene. Vaksinene regnes jo fortsatt som trygge

• Liker 3
Skrevet (endret)
Betasuppe skrev (1 time siden):

Det er naturlig at unge folk med sterkt immunforsvar får sterke og mer alvorlige bivirkninger enn gamle folk med svakt immunforsvar.

Jeg vet ikke om du har fått med deg at tre unge under 52 år døde av AstraZeneca vaksinen i Norge, derfor sluttet vi å bruke den. Ingen unge har dødd av Pfizer eller Moderna.

Sitat

Risiko for sykdom og død

Det å ikke benytte AZ-vaksinen videre kan muligens hindre opptil 10 dødsfall knyttet til bivirkninger, skriver FHI i grunnlaget for sin anbefaling.

Dette estimatet er imidlertid svært usikkert og trolig for høyt, blant annet fordi det forutsetter utstrakt bruk av AZ-vaksinen i flere aldersgrupper.

Slik beregner FHI risikoen for sykdom og død av AstraZeneca og covid-19:

• I Norge er det meldt om fem tilfeller av alvorlige hendelser etter vaksinering.
  • Tre av disse har dødd.
  • Ale fikk symptomene syv til ti dager etter vaksinasjon.
  • De var mellom 32 og 54 år.

FHI har beregnet dødelighetsfrekvensen (hvor mange av de vaksinerte som har dødd, red.amn.) i Norge på 2,3 personer per 100.000 vaksinert.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lERn2A/derfor-ville-fhi-droppe-astrazeneca-vaksinen

Endret av Værre
  • Liker 2
Skrevet

Risiko vs nytte er høyst diskutabelt for unge mennesker. 

• Liker 10
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Værre said:

Det er naturlig at unge folk med sterkt immunforsvar får sterke og mer alvorlige bivirkninger enn gamle folk med svakt immunforsvar.

Ja så da har de ikke noe å frykte fra COVID heller. Hvorfor ta vaksinen? Og dette er altså "alvorlige meldinger".
Det ser jo ut som risikoen er større for denne gruppen å ta vaksinen enn å bli smittet av COVID.

5 minutter siden, Værre said:

Jeg vet ikke om du har fått med deg at tre unge under 40 år døde av AstraZeneca vaksinen i Norge, derfor sluttet vi å bruke den. Ingen unge har dødd av Pfizer eller Moderna.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lERn2A/derfor-ville-fhi-droppe-astrazeneca-vaksinen

Og den artikkelen er gammel. Vi snakker nå om alvorlige hendelser på oppdaterte tall. Hverken du eller jeg vet hvor mange av disse er døde som beleilig blir stuet sammen med de andre kategoriene i rapporten.

3 døde ja. Da er man bare 50% unna 6 døde totalt. 3 to go.

Endret av Betasuppe
  • Liker 3
Skrevet
Betasuppe skrev (1 minutt siden):

Ja så da har de ikke noe å frykte fra COVID heller. Hvorfor ta vaksinen? Og dette er altså "alvorlige meldinger".
Det ser jo ut som risikoen er større for denne gruppen å ta vaksinen enn å bli smittet av COVID.

Og den artikkelen er gammel. Vi snakker nå om alvorlige hendelser på oppdaterte tall. Hverken du eller jeg vet hvor mange av disse er døde som beleilig blir stuet sammen med de andre kategoriene i rapporten.

Det er helt feil. Det er ingen som er døde av Pfizer eller Moderna annet enn 80+ åringer på sykehjem.

Selv unge får sjelden alvorlige bivirkninger. Det er mange ganger større sjanse for blodpropp av p-piller enn Pfizer og Moderna.

• Liker 6
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Værre said:

Det er helt feil. Det er ingen som er døde av Pfizer eller Moderna annet enn 80+ åringer på sykehjem.

Selv unge får sjelden alvorlige bivirkninger. Det er mange ganger større sjanse for blodpropp av p-piller enn Pfizer og Moderna.

Du kan ikke si det er feil, når du selv ikke vet de oppdaterte tallene. Det er veldig bastant til å ikke ha noe data. Rapporten fra legelmiddelverket er sitert, det er bare se på tallene med egne øyne.

Endret av Betasuppe
  • Liker 4
Skrevet
Betasuppe skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke si det er feil, når du selv ikke vet de oppdaterte tallene. Det er veldig bastant til å ikke ha noe data. Rapporten fra legelmiddelverket er sitert, det er bare se på tallene med egne øyne.

Hadde noen unge under 60 år dødd av Pfizer eller Moderna ville det vært store medieoppslag. Du er utrolig konspiratorisk. Selv alvorlige bivirkninger som blodpropp klarer de fleste seg helt fint gjennom ved å få behandling på sykehus.

Du har fortsatt mye større sjanse for å bli alvorlig syk av korona og få ettervirkninger som dårligere hukommelse, tap av lukt og utmattelse enn å få en alvorlig bivirkning.

• Liker 4
Skrevet
Værre skrev (2 minutter siden):

Hadde noen unge under 60 år dødd av Pfizer eller Moderna ville det vært store medieoppslag. Du er utrolig konspiratorisk. Selv alvorlige bivirkninger som blodpropp klarer de fleste seg helt fint gjennom ved å få behandling på sykehus.

Du har fortsatt mye større sjanse for å bli alvorlig syk av korona og få ettervirkninger som dårligere hukommelse, tap av lukt og utmattelse enn å få en alvorlig bivirkning.

Synes du bør sjekke de offisielle tallene selv.

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Værre said:

Jeg tror ikke helt du har forstått det jeg prøver å ta opp.

Hele poenget er om det er farligere å ta vaksinen enn å få alvorlig sykdom. Hadde du bagatellisert slike tilfeller med lignende symptomer på COVID?

4 minutter siden, Værre said:

Kilde? Ser ikke sånn ut for meg når jeg leser legemiddelverkets egen rapport.

Endret av Betasuppe
  • Liker 5
Skrevet
Betasuppe skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke helt du har forstått det jeg prøver å ta opp.

Hele poenget er om det er farligere å ta vaksinen enn å få alvorlig sykdom. Hadde du bagatellisert slike tilfeller med lignende symptomer på COVID?

Kilde? Ser ikke sånn ut for meg når jeg leser legemiddelverkets egen rapport.

DU må huske at mange av de alvorlige bivirkningene i aldersgruppen under 40 år kommer fra helsepersonell som fikk AstraZeneca. Hadde man fjernet AstraZeneca fra statestikken ville det kun vært en brøkdel alvorlige tilfeller i gruppen under 40 år.

9 under 60 år er døde etter vaskinering 4 av de 9 er av AstraZeneca (Vaxzevriasom) De resterende 5 kan være av enten Pfizer, AstraZeneca eller Moderna.

Sitat

Meldinger om dødsfall

Det er så langt behandlet 185 meldinger om dødsfall etter vaksinering. De fleste dødsfall har vært hos eldre pleietrengende sykehjemsbeboere, men Legemiddelverket har også mottatt ni meldinger med dødsfall hos personer under 60 år.

Meldinger om dødsfall hos eldre personer

Flere av deeldre sykehjemsbeboere som har blitt vaksinert er svært skrøpelige eller terminalt syke pasienter. Det er derfor forventet at det vil inntreffe dødsfall i tidsmessig sammenheng med vaksinasjon, uten at det trenger å være en årsakssammenheng med vaksinen. I flere av meldingene om dødsfall hos eldre har melder oppgitt at de ikke mistenker sammenheng med vaksinasjon, men de melder for sikkerhets skyld. En ekspertgruppe med geriatere har sett nærmere på de første 100 dødsfallene som ble meldt etter Comirnaty og vurdert årsakssammenhengen med vaksinering etter meldte dødsfall hos denne gruppen.

Sitat

Meldinger om dødsfall hos personer under 60 år

Det er per 15. juni meldt om 4 dødsfall hos personer under 60 år etter vaksinasjon med Vaxzevriasom følge av den svært sjeldne,men alvorlige bivirkningen trombose medtrombocytopenisyndrom (TTS). TTS er omtalt ovenfor.Det er i tilleggmeldt om fem dødsfall hos personer under 60 år etter vaksinering,som ikke har vært i forbindelse med dette sjeldne syndromet. Årsakssammenhengen med vaksinering i disse tilfellene er usikker.

1445578714_ddsfall.jpg.1cf8570b31bcedd6f36a708d12d89916.jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er 4 som har dødd av Astra zeneca under 60 år.  Resten er fra Pfizer og Moderna. 

Hvorfor får det ikke medieoppslag?... Men i stedet fullt av konstant mas ifra alle kanter om vaksine. Bare se på de nyeste innleggene til FHI og legemiddelverket.. Mange i kommentarfeltet som uttrykker bekymring. 

Endret av Elida88
  • Liker 5
Skrevet
Elida88 skrev (2 minutter siden):

Det er 4 som har dødd av Astra zeneca under 60 år.  Resten er fra Pfizer og Moderna. 

Hvorfor får det ikke får medieoppslag?... Men i stedet fullt av konstant mas ifra alle kanter om vaksine. Bare se på de nyeste innleggene til FHI og legemiddelverket.. Mange i kommentarfeltet som uttrykker bekymring. 

Det stemmer ikke. De 5 andre under 60 år kan også ha dødd av AstraZeneca. De har bare ikke dødd av det svært sjeldne syndromet TTS.

• Liker 1
Skrevet
Værre skrev (31 minutter siden):

Det stemmer ikke. De 5 andre under 60 år kan også ha dødd av AstraZeneca. De har bare ikke dødd av det svært sjeldne syndromet TTS.

Det har totalt vært 6 dødsfall etter vaksinasjon med AstraZeneca, 7 dødsfall etter Moderna og 172 dødsfall etter Pfizer. Da må det ha vært minst 3 dødsfall blant personer under 60 år etter vaksinasjon med Pfizer eller Moderna. 

Se tabell side 6:

• Liker 1
Skrevet
*luna* skrev (9 minutter siden):

Det har totalt vært 6 dødsfall etter vaksinasjon med AstraZeneca, 7 dødsfall etter Moderna og 172 dødsfall etter Pfizer. Da må det ha vært minst 3 dødsfall blant personer under 60 år etter vaksinasjon med Pfizer eller Moderna. 

Se tabell side 6:

Ja 3 død av 3 millioner doser satt. Det er forsvinnende lite. Får 3 millioner korona regner man med at 0.5% dør altså 15 000 folk.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel 4 som døde av Astra Zeneca og denne vaksinen har vi tatt ut av programmet. Man kan ikke bruke dødsfall etter vaksinering av  skrøpelige 80-100 åringer på sykehjem som bevis på at vaksinene er farlige. 90 åringer tåler ikke allverden for og si det sånn. I starten vaksinerte de dessverre uten  lege vurdering. Det ble endret. Ikke alle eldre tåler vaksinen. Dette gjelder da de aller sykeste som bor på sykehjem.  Meldte bivirkninger ellers er ikke sikkert er på grunn av vaksinen, men sammenfaller i tid. Bivirkningene er helt vanlige sykdommer som rammer folk til vanlig også. Man ikke slå fast om det kom på grunn av vaksinen. Noen folk med underliggende sykdom kan også tåle vaksinering mindre enn andre. De hadde da antagelig ikke tålt covid heller. De fleste pensjonister har da tålt vaksinen utmerket. At unge tåler vaksinen dårligere har jeg liten tro på men de har sterkere immunrespons. 18 åringer i Oslo vaksineres nå og det går helt fint med de. Hadde det skjedd alvorlige ting hadde det kommet frem i media. Hvor alvorlig FHI så på bivirkningene fra Astra Zeneca burde berolige de fleste. I Norge brukes kun trygge vaksiner.

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner. Lomvi, mod.

Skrevet
Værre skrev (29 minutter siden):

Ja 3 død av 3 millioner doser satt. Det er forsvinnende lite. Får 3 millioner korona regner man med at 0.5% dør altså 15 000 folk.

I aldersgruppen under 60 år er hittil 9 døde etter covid-vaksinasjon, og 725 under 60 år har fått alvorlige bivirkninger etter covid-vaksinasjon. Til sammenligning er hittil 53 under 60 år døde etter de ble smittet med  covid-19.  Forøvrig er de aller fleste under 60 år ikke vaksinert ennå. Derfor blir det feil å si «3 døde av 3 millioner doser».

Tabell side 4 viser oversikt over bivirkninger etter alder og alvorlighet:

Oversikt over alder på døde etter covid-19:

https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front

Skrevet (endret)
1 hour ago, Værre said:

DU må huske at mange av de alvorlige bivirkningene i aldersgruppen under 40 år kommer fra helsepersonell som fikk AstraZeneca. Hadde man fjernet AstraZeneca fra statestikken ville det kun vært en brøkdel alvorlige tilfeller i gruppen under 40 år.

9 under 60 år er døde etter vaskinering 4 av de 9 er av AstraZeneca (Vaxzevriasom) De resterende 5 kan være av enten Pfizer, AstraZeneca eller Moderna.

Takk for at du klarifiserte dette med døde. Men er fortsatt 5 unknowns.

46 minutter siden, Værre said:

Hvor får du 0.5% fra? Hvor mange % på aldersgruppen 0-39 som diskuteres her? :)

Uansett: poenget er at alvorlige meldinger på unge som har vaksinert seg er ikke langt unna de andre gruppene til tross for at < 17,4% har vaksinert seg.

Hvis man bagatelliserer dette må man også bagatellisere alle som får like alvorlige reaksjoner av COVID i seg selv.

Hvor mange unge legges inn med blodpropp? Og det p-pille-argumentet er litt feil. Her vet folk om risken og blir testet før man får dette utskrevet. Og man trenger heller ikke p-piller for å reise til syden på sikt :P

Endret av Betasuppe
  • Liker 1
  • Opprett ny...