Gå til innhold

Weimaraner erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har eller har erfaring med weimaraner?

syntes de er så fine. Men kjenner både vanskelige hunder og fine hunder. Jeg hsr skjønt de trenger endel trening for å bli fine.

vi er en aktiv småbarns familie, far jakter, mor jogger endel, ellers er vi på tur og bor ellers landlig. Ønsker en rolig familie hund som også kan være med på aktiviteter.

vi er vant med hund (setter, boxer og jakt labrador er rasene vi de har hatt).

Anonymkode: e16f1...b82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken type jakt er det snakk om?

Weimaraner er utvilsomt vakre. Vil likevel advare mot å velge rase på bakgrunn av utseende. Begynn heller i motsatt ende; hva kan dere tilby og hvilke egenskaper er viktig for dere? Jakt er fint, men utgjør tross alt en ganske begrenset del av året. Det er flest hverdager, også i et hundehold.

Er dere på utkikk etter en stående fuglehund til jakt og ellers har en aktiv livsstil, ville jeg vurdert en annen rase. Potensialet for å få til en god jakthund ligger nok der etter de rette linjene, men påberegn en del mer jobb enn med en mer typisk, rendyrket stående fuglehundrase (eksempelvis setter).  Interessen for og skarphet mot hårvilt er derimot tilstede hos de individene jeg har møtt. Har du ambisjoner om få til en godkjent ettersøkshund så kan Weimaraner være et godt valg. Dette er hunder som trenger å få brukt seg. Ellers risikerer du (i en del tilfeller) "selvaktivisering" i form av destruktiv adferd. Noe/en del vaktinstinkt er heller ikke helt uvanlig. Har også opplevd individer med samkjønnsaggresjon, men hvorvidt dette er representativt for rasen er jeg usikker på. Vil oppsummere de som flotte arbeidshunder som krever en kyndig og bevisst eier. 

Ønsker du førstehåndserfaringer anbefaler jeg heller å søke erfaringer i et jakthundforum. Kan også anbefale episode 30 av podcasten Fuglehundfolk. Eva Pedersen kjenner rasen godt til her til lands. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hørt podcasten nå! Det var nyttig. Var nøyaktig det inntrykket jeg hadde av rasen. Så tror det kan passe oss veldig fint om noen år når barna er litt større men akkurat nå er det nok best med noe enklere! Men blir nok en weimaraner etterhvert 👌😀

Anonymkode: e16f1...b82

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...