Gå til innhold

Hvor mye tjener du? Hvor mye sparer du og til hva? Og din motivasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjener du? Hvor mye sparer du og til hva? Og din motivasjon.

Jeg kan begynne:

Inntekt: 30 000 mnd netto

BSU: 2500

Til ferie: 1500

Til buffer/uforutsett: 1000

Fond: 7000

Motivasjon: vil kunne kjøpe bolig om fem år.

Anonymkode: 2ae67...381

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sparer uforholdsmessig mye i fond kontra til bolig med tanke på målet ditt om å kjøpe bolig om 5 år, er planen din å avslutte fondene om 5 år for å bruke det på egenkapital i bolig? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, missmcbeal said:

Du sparer uforholdsmessig mye i fond kontra til bolig med tanke på målet ditt om å kjøpe bolig om 5 år, er planen din å avslutte fondene om 5 år for å bruke det på egenkapital i bolig? 

Ja. Jeg tenker jeg går over til å spare på sparekonto om noen år. Om fondene faller veldig er det ikke krise for meg å vente noen år til. Jeg tar den risikoen

Anonymkode: 2ae67...381

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøver å spare 50% av nettoinntekt  samlet. Hittil i år har vi spart 40%, men med feriepenger i juni og en bonusutbetaling til høsten som kommer så går prosenten opp. Vi har samlede månedlige nettoinntekter på 100.000. Sparing går som regel til 20.000 til fond og 20.000 til rammelån. Motivasjonen er å bli økonomisk uavhengig, men med 3 barn tar det litt tid.

Anonymkode: 15b9e...c55

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Får utbetalt 35 000 i mnd, sparer 10-12000 kr i mnd til bad, 2000 buffer, 1000 kr sparing til fremtidig ønske. Resten går til faste og variable utgifter. Snart er sparemål på 200 000kr for bad i mål. Da blir neste 10000kr/mnd til ulønna mammaperm. Så skal jeg spare til båt og drenering 😅

Har samboer og barn, så utgiftene er litt høyere og samboer bidrar med 5000/mnd til felles sparemål og 1000 til buffer. Når buffer er ok, så tenker jeg spare de 2000, evt mer til pensjon. 

Anonymkode: b349d...f6c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har mellom 72 og 105 000 kr utbetalt i mnd stort sett.

Setter av 50 000 kr til faste utgifter. Setter resten i fond eller fyller på buffer om vi har brukt noe av den. 

Målet er 300 000 kr ekstra i fond de neste 2 årene for så å spytte i boliglånet om 2-5 år avhengig av ståa på tidspunktet. Målet på enda lengre sikt er å ha så mye sikkerhet i bolig og hytte at vi kan kjøpe en leilighet å leie ut.

Vi skal klargjøre en leilighet for salg i mellomtiden der også og det krever nok noen kroner, men håper det ikke skal påvirke målet ihvertfall. 

Anonymkode: adcc1...db6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Inntekt: 26 000 netto + 1 barnetrygd

Sparing:

Fond til barnet: 1000

IPS: 3333,- (pensjon)

Fond til meg: det jeg ikke har brukt før neste lønning. Ca 12 000, varierer litt. Sparer til pensjon, men noe blir nok brukt på nytt bad.

Har nedbetalt bolig og en bufferkonto som p.t er passelig stor, så setter ikke mer på den akkurat nå.

Anonymkode: 7a5c8...7d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare folk som sparer masse svarer her jo😑

Anonymkode: ca259...5ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

46.000 netto 

Setter av ca. 20.000 i måneden. Sparer til asfalt, nye møbler og utestue. 

Anonymkode: 2164e...ee7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare folk som sparer masse svarer her jo😑

På samme måte som tråder om hunder tiltrekker folk som har eller er interessert i hund, så tiltrekker tråder om sparing seg folk som er interessert i sparing. Ikke så rart egentlig. De som sparer lite eller ingenting er naturlig nok ikke så interessert i å svare her.

Anonymkode: b0dc4...451

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

34.000 brutto. Ettersom jeg har 20.000 i utgifter til bolig, og har i tillegg utgifter til studielån, mat, barnehage osv., og er alene, sparer jeg bare 2.000 i mnd til buffer og 500 i fond til barnet mitt.

Anonymkode: 609ed...362

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sparer ca 25000 i mnd.

Sparer til:

Buffer

Asfalt

Anonymkode: 3a567...6f7

Skrevet (endret)

Jeg tjener for tiden ræva.

Jeg er på minstesats AAP og har en liten deltidsstilling, så på en god måned har jeg 14.000 utbetalt

Bilkonto( til utgifter) :1500

Sparekonto :1500

Legger over det jeg ikke har brukt på sparekonto dagen før lønning

også har jeg Dreams Appen, som tar litt penger i ny og ne, spart 6000 uten å legge merke til det i år faktisk😅

Jeg sparer til å kjøpe bolig med samboer, jeg er kanskje ikke lånedyktig enda men jeg kan bidra til egenkapital. Også sparer jeg til hund😊 

Ellers så sparer jeg til frisør, Switch, julegaver og slike ting i Dreams 

Kjenner jeg gleder meg til litt mer inntekt😜

Endret av Thjelp
AnonymBruker
Skrevet

32 netto inn. Sparer fast 1000 kr i mnd. Hvor 500 av de går til fond. Noen måneder sparer jeg mer enn de 1000 og andre måneder ikke. Sparer ikke til noe spesielt akkurat nå. Er litt sånn som lever i nuet og kunne sikkert vært flinkere til å spare enda mer.

Anonymkode: 5d85d...58a

AnonymBruker
Skrevet

Ca 30k etter skatt. Sparer 10k i måneden. Setter alt på samme sparekonto, har ikke flere sparenontoer (kun sparekonto og bsu). 

Anonymkode: d01bf...174

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp kjøpt bolig, så jobber med å bygge opp bufferen litt igjen. Har rundt 30 000 der nå, ønsker å ha 100 000.

Anonymkode: 94c0d...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Inn 30.000 etter skatt. Sparer ca 20.000 i mnd. Skal begynne å bruke litt mer nå da. Nedbetalt bolig. Sparer til større bolig og i fond slik at jeg får passiv inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Utbetalt ca 25000 i mnd netto. 

Bruker ca 17000 på utgifter inkludert mat. 

Sparer resten 8000 på konto. Av og til 10 000 kr. Varierer noe. 

Sparer til egenkapital og tenkte snart å opprette fond. 

Anonymkode: a192c...a89

AnonymBruker
Skrevet

23.000 etter skatt. Sparer ca 4000 kr/mnd. Har bolig, bil og to barn. 

Anonymkode: 945f9...0b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

23.000 etter skatt. Sparer ca 4000 kr/mnd. Har bolig, bil og to barn. 

Sparer til pensjon, barn, fond og buffer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...