Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om det koster flesk å få en eiendomsmegler til å søke etter gårdsbruk som ikke ligger ute for salgs? Jeg har lyst til å bygge opp en gård som ble fraflyttet for lengesiden. Det er over 30.000 gårdsbruk landet over som er nedlagt eller fraflyttet fullstendig. Jeg har lyst til å bevare en del av norge og kjøpe et område med smågårder og samle dem sammen til en stor levbar gård. Tar eiendomsmeglere på seg slike oppdrag på skattejakt etter den perfekte gården for meg eller blir det en heftig regning?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ingenting av "ideen" din.. 

Du skal liksom bare kjøpe opp flere smågårder, med boplikt og driveplikt, rundt om kring i et eller flere områder. Hvordan skal du få endret de gamle nedlagte smågårdene som i dag er fritidsboliger med driveplikt, og som egentlig bryter vedtaket om boplikten, og i et område. 

Tror du sitter litt på gutterommet og drømmer om ting du ikke har det minste anelse om. 

Anonymkode: 8c780...18a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner ingenting av "ideen" din.. 

Du skal liksom bare kjøpe opp flere smågårder, med boplikt og driveplikt, rundt om kring i et eller flere områder. Hvordan skal du få endret de gamle nedlagte smågårdene som i dag er fritidsboliger med driveplikt, og som egentlig bryter vedtaket om boplikten, og i et område. 

Tror du sitter litt på gutterommet og drømmer om ting du ikke har det minste anelse om. 

Anonymkode: 8c780...18a

Jepp. Jorda er vanligvis allerede bortleid, så det er ikke sånn at den ikke er i bruk. Det blir et mareritt med boplikt og konsesjon og odel og diverse, og da har jeg ikke engang begynt på hvor dyrt det vil bli med store mengder mer eller mindre falleferdig bygningsmasse du må oppgradere og vedlikeholde. Det er også veldig arbeidskrevende å ha jorda spredt både her og der. Og så er det jo gjerne ikke sånn at mange falleferdige bruk rett ved siden av hverandre kommer til salgs samtidig. Dette høres fullstendig urealistisk ut. Kjøp deg heller en gård det faktisk går an å drive. 

Anonymkode: 8510f...c58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fraflyttet gård (ble fraflyttet før krigen, så det er ikke mye igjen av den). Har lekt litt med tanken på å starte opp en form for drift, men jeg ser jo at det ikke er mulig, pga tilgjengelighet, manglende strøm og vanntilkobling, etc. De usle små jordene er ikke drivverdige, og det er heller ikke skogen. Det eneste som kunne funket er å ha det som beite for sau eller geit, og det er det forsvinnende lite penger i. Tjener noen kroner på jakta, da.. Og jeg kan forsåvidt produsere og selge ved i småskala, men det er forferdelig mye arbeid.

Du mener sikkert å kjøpe gårdsbruk uten bo- og driveplikt, hvis jeg skjønner deg rett. Jeg synes ikke det er en dum idé i det hele tatt, men jeg ville nok startet med én gård, og det tror jeg du finner på finn.no, uten megler. Det er jo bare å se på "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" på NRK, så finner du jo solskinnshistorier i fleng. 

Anonymkode: 4319c...108

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lillianlinn1783 skrev (På 17.6.2021 den 14.43):

Er det noen som vet om det koster flesk å få en eiendomsmegler til å søke etter gårdsbruk som ikke ligger ute for salgs? Jeg har lyst til å bygge opp en gård som ble fraflyttet for lengesiden. Det er over 30.000 gårdsbruk landet over som er nedlagt eller fraflyttet fullstendig. Jeg har lyst til å bevare en del av norge og kjøpe et område med smågårder og samle dem sammen til en stor levbar gård. Tar eiendomsmeglere på seg slike oppdrag på skattejakt etter den perfekte gården for meg eller blir det en heftig regning?

Hva med å svare på det TS spør om, folkens? 

Ja, eiendomsmeglere tar på seg slike oppdrag. Og ja, det blir fort dyrt. 

Men hvorfor ikke ta på deg jobben selv? Er det ikke artig å søke rundt, leke med tanken, sammenligne og se potensiale? 

Jeg regner med at du har mange selekteringsområder. Altså hvor gården ligger, pris, standard osv? Da minimeres fort 30.000 gårder til 1.000. 

Anonymkode: 31c37...5b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...