AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Jeg har en sønn som er hos sin far annenhver helg. Jeg og hans far har en turbulent fortid på grunn av farens økonomiske problemer. Han er i full jobb og tjener greit, men er alltid blakk, prioriterer røyk, hasj og tipping og hva resten av pengene går til må gudene vite. Vi har nå havnet hos barnevernet siden han ofte ikke har mat i huset når guttungen er der, og sist vi var i møte hos saksbehandleren så presterte hun å si at: "det er helt normalt å være blakk på slutten av en måned, ikke ha penger til bensin men kanskje bare må spise kneippbrød og Grandiosa og sånn..." Jeg ble sjokkert og fortalte henne at det kan ikke være normalt når man har ansvaret for barn, Da må man prioritere pengene som man har nok til mat og hvis man ikke har penger til mat så må man kontakte sosialen eller gjøre noe med livet sitt. Hva mener dere? Er det helt normalt å være blakk på slutten av måneden så man ikke har penger til mat til barnet sitt? Anonymkode: c6240...237 14
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en sønn som er hos sin far annenhver helg. Jeg og hans far har en turbulent fortid på grunn av farens økonomiske problemer. Han er i full jobb og tjener greit, men er alltid blakk, prioriterer røyk, hasj og tipping og hva resten av pengene går til må gudene vite. Vi har nå havnet hos barnevernet siden han ofte ikke har mat i huset når guttungen er der, og sist vi var i møte hos saksbehandleren så presterte hun å si at: "det er helt normalt å være blakk på slutten av en måned, ikke ha penger til bensin men kanskje bare må spise kneippbrød og Grandiosa og sånn..." Jeg ble sjokkert og fortalte henne at det kan ikke være normalt når man har ansvaret for barn, Da må man prioritere pengene som man har nok til mat og hvis man ikke har penger til mat så må man kontakte sosialen eller gjøre noe med livet sitt. Hva mener dere? Er det helt normalt å være blakk på slutten av måneden så man ikke har penger til mat til barnet sitt? Anonymkode: c6240...237 Kan legge til at barnefaren ikke har penger til kneippbrød eller Grandiosa også, og at flere helger så har far og sønn samlet flasker for å få nok penger til å kjøpe brød eller så har de spist kokte poteter hele helgen. Ts Anonymkode: c6240...237 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 Jeg tipper det er langt mer normalt enn mange liker å tro. Det er svært mange som lever fra lønning til lønning, men selv om man er blakk den siste uka så har vel de fleste litt mat i skapet som de er mulig å klare seg på. Anonymkode: 9c5ef...acf 46
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tipper det er langt mer normalt enn mange liker å tro. Det er svært mange som lever fra lønning til lønning, men selv om man er blakk den siste uka så har vel de fleste litt mat i skapet som de er mulig å klare seg på. Anonymkode: 9c5ef...acf Det skader ikke barn å spise kneippbrød og hermetikk en helg. Farens er jo ikke blakk på slutten av en måned, han er jo ofte blakk like etter at han har fått lønning. Ts Anonymkode: c6240...237 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 Kan dette hjelpe? https://www.matsentralen.no/ Anonymkode: 2d1a9...b06
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 Det er overhodet ikke normalt nei. Det er vel enklte mnd vi har spist litt billigere rett før lønn, men man ordner det slik at man bestandig har penger til mat, spesielt når man har barn i hus. Tror jeg hadde mistet tilliten til denne saksbehandleren og bedt om å få en ny, eller om en til kunne være med på møtene. Anonymkode: 1e506...84d 6
BethB Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 Altså, det er jo helt på tryne av den barnevernsansatte. Sa klart burde mat til barn være førsteprioritet! Ikke sigaretter ol. 11
Nuith Skrevet 17. juni 2021 #9 Skrevet 17. juni 2021 Jeg vokste opp med at det var "billigmat" og ikke noe lørdagsgodt den siste uka før lønn, men vi hadde jo mat til alle måltider og en form for varmmat til middag, så merket jo ikke mye til det (og som barn syntes jeg at ostesmørbrød, tomatsuppe eller grøt var topp middag uansett). Men jeg er enig i at dersom man ikke på en eller annen måte klarer å tromle sammen nok ressurser til å gi barnet et noenlunde balansert kosthold med nok kalorier HVER dag i måneden, så trenger man minimum et kurs i pengestyring. 20
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #10 Skrevet 17. juni 2021 Altså, sikkert normalt å ha lite penger på slutten av måneden. Men - om man vet at økonomien er sånn så kan man gjøre fornuftige valg når det kommer til mat, så kan man ihvertfall lage ordentlig middag til barna 😊 det trenger slettes ikke bære dyrt😊 Anonymkode: b33e4...028 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #11 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan dette hjelpe? https://www.matsentralen.no/ Anonymkode: 2d1a9...b06 Jeg har tipset han om matsentralen og også det å hente mat hos Kirkens Bymisjon eller Fretex som deler ut her jeg bor, men han er for stolt til å oppsøke hjelp! Ts Anonymkode: c6240...237
Gjest Fnuggolina Skrevet 17. juni 2021 #12 Skrevet 17. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan legge til at barnefaren ikke har penger til kneippbrød eller Grandiosa også, og at flere helger så har far og sønn samlet flasker for å få nok penger til å kjøpe brød eller så har de spist kokte poteter hele helgen. Ts Anonymkode: c6240...237 Dette er ikke normalt i det man kan kalle en helt ordinær familie. Det er jo derimot normalt når man bruker opp pengene sine på spill og rusmidler. I dette tilfellet, dersom barnet ellers trives med å være hos far innimellom, hadde jeg svelget 5000 kameler og levert barnet sammen med en større matkasse (enten finansiert av meg selv eller hentet på Blåkors/matsentral). Og selvsagt tatt opp uttalelsen med saksbehandler. Folk i full jobb har råd til en enkel middag - men han her er ekstremt avhengig og uansvarlig. Det er sjuuuukt trist og degraderende for sønnen å samle inn flasker for å ha råd til mat 💔 Endret 17. juni 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #13 Skrevet 17. juni 2021 Jeg har ganske trang økonomi, men jeg har aldri opplevd å ikke ha penger til mat på slutten av måneden. Men så bruker ikke jeg penger på røyk, snus, alkohol o.l heller da. Husker foreldrene mine kunne måtte låne penger mot slutten av måneden, men de brukte også penger på røyk og alkohol. Anonymkode: f3147...8a1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #14 Skrevet 17. juni 2021 Nei. Det er ikke normalt å ikke ha penger til mat pga at man prioriterer tipping og hasj! Spesielt ikke når man har barn på samvære 🤬🤬🤬 Anonymkode: 835bd...26c 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #15 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har tipset han om matsentralen og også det å hente mat hos Kirkens Bymisjon eller Fretex som deler ut her jeg bor, men han er for stolt til å oppsøke hjelp! Ts Anonymkode: c6240...237 Eh, men overgår stoltheten hans det å ta vare på barnet? Om barnet går uten mat så må han jo skaffe mat, om han ikke har penger, må han få tak i mat på annen måte. Han skal vite det at han kommer til å bli overrasket over hvor få "uteliggere og rusmisbrukere" det er i køa, det er mange normale folk der som bare sliter litt en periode eller lignende, og hos matsentralen hjelper de vel også med utkjøring innimellom. Om han har mulighet så går det også an å få seg en ekstra-jobb en kveld i uka -flyttevask/flyttehjelp er en populær jobb for mange voksne menn, det er en ikke så veldig offentlig jobb, møter bare de som skal flytte. Anonymkode: 2d1a9...b06 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #16 Skrevet 17. juni 2021 Sønnen din er annenhver helg hos en som misbruker hasj?? Det er et langt større problem enn å måtte spise poteter dagen lang. Anonymkode: 66d66...1ed 19
Elib Skrevet 17. juni 2021 #17 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan legge til at barnefaren ikke har penger til kneippbrød eller Grandiosa også, og at flere helger så har far og sønn samlet flasker for å få nok penger til å kjøpe brød eller så har de spist kokte poteter hele helgen. Ts Anonymkode: c6240...237 Da hadde jeg tatt ALLE grep for å sette en stopper for samværet, hadde ikke vært i tvil!! Dette skal ikke barn bli utsatt for !! 6
Mollie Skrevet 17. juni 2021 #18 Skrevet 17. juni 2021 Faren prioriterer hasj før mat til sønnen?! Og denne faren får lov til å ha barnet på samvær?! Ærlig talt jeg er sjokkert! 13
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #19 Skrevet 17. juni 2021 Hun er sikkert skadet på grunn av jobben. Sammenlignet med alle de grusomme tingene hun ser regelmessig så er ikke det å spise poteter i to dager ille i det hele tatt. Anonymkode: fb7df...598 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #20 Skrevet 17. juni 2021 Røyker han i nærheten av barnet deres forresten??? Anonymkode: 2d1a9...b06 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå