AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Og hvilken dokumentasjon sendte dere eventuelt inn som ikke oppfylte kravene? Jeg selv er LIVREDD for å gjøre noe feil i denne sammenhengen, selv om jeg vet at jeg kan søke. Anonymkode: a9b39...733
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 Tror det som skjer er at du ikke får omgjort 40 % av lånet til stipend. Men jeg vet ikke. Søkte i fjor og da dokumenterte jeg med permitteringsvarselet og jeg fikk det godkjent. Jeg søkte i år også, men har enn så lenge ikke noe dokumentasjon, skal se om jeg klarer å skaffe. Anonymkode: 3e685...544
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror det som skjer er at du ikke får omgjort 40 % av lånet til stipend. Men jeg vet ikke. Søkte i fjor og da dokumenterte jeg med permitteringsvarselet og jeg fikk det godkjent. Jeg søkte i år også, men har enn så lenge ikke noe dokumentasjon, skal se om jeg klarer å skaffe. Anonymkode: 3e685...544 Man kan også risikere anmeldelse og at man ikke får låne mer fra dem. Anonymkode: 68084...319
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan også risikere anmeldelse og at man ikke får låne mer fra dem. Anonymkode: 68084...319 Ja, det er det som står, men det gjelder nok hvis man bevisst har forsøkt å lure dem. Jeg har hatt nedgang i inntekt, men det er ikke alltid like lett å dokumentere. Og kan man ikke dokumentere får man ikke omgjort lånet. Anonymkode: 3e685...544
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er det som står, men det gjelder nok hvis man bevisst har forsøkt å lure dem. Jeg har hatt nedgang i inntekt, men det er ikke alltid like lett å dokumentere. Og kan man ikke dokumentere får man ikke omgjort lånet. Anonymkode: 3e685...544 Synes det er veldig vanskelig å skulle vurdere om man er innafor, som du sier det er ikke så enkelt å skulle dokumentere det! Jeg selv er i en skikkelig kjip situasjon, jeg søkte om tilleggslånet på bakgrunn av at arbeidsforholdet mitt ble avsluttet pga covid-19 i høst. Fikk ikke med meg før nå i vår om dette tiltaket for studenter så jeg søkte, å nå nekter tidligere arbeidsgiver å gi meg attest/dokumentasjon på dette. Er det mulig å snakke med Lånekassen å forklare situasjonen? At jeg har krav på lånet/stipendet, men arbeidsgiver er vanskelig? Anonymkode: a9b39...733
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes det er veldig vanskelig å skulle vurdere om man er innafor, som du sier det er ikke så enkelt å skulle dokumentere det! Jeg selv er i en skikkelig kjip situasjon, jeg søkte om tilleggslånet på bakgrunn av at arbeidsforholdet mitt ble avsluttet pga covid-19 i høst. Fikk ikke med meg før nå i vår om dette tiltaket for studenter så jeg søkte, å nå nekter tidligere arbeidsgiver å gi meg attest/dokumentasjon på dette. Er det mulig å snakke med Lånekassen å forklare situasjonen? At jeg har krav på lånet/stipendet, men arbeidsgiver er vanskelig? Anonymkode: a9b39...733 Er tidligere arbeidsgiver en drittsekk? Har du sluttattesten? Anonymkode: 68084...319 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er tidligere arbeidsgiver en drittsekk? Har du sluttattesten? Anonymkode: 68084...319 Har ikke fått en dritt!!! Det eneste som er registrert er slutt dato 1.8.20 på Skatteetaten Anonymkode: a9b39...733
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 Noen som vil anbefale meg å kontakte Lånekassen å fortelle om situasjonen min? Angående arbeidsgiver. Jeg har jo allerede søkt og fått pengene, og så fikk jeg vite at arbeidsgiver er vanskelig! Vil jeg bli svartelistet av Lånekassen nå? Når jeg ringer å sier at jeg ikke kan dokumentere noe? Er oppriktig livredd nå. Anonymkode: a9b39...733
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #9 Skrevet 17. juni 2021 De vil be om dokumentasjon, og har du ikke det så vil det få konsekvenser. Anonymkode: 398db...4e6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #10 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke fått en dritt!!! Det eneste som er registrert er slutt dato 1.8.20 på Skatteetaten Anonymkode: a9b39...733 Du har KRAV på å få attest. Bare å sende melding: Hei, som du vet har jeg krav på sluttattest etter arbeidsmiljøloven §15-15, så ser jeg helst at du sender meg denne innen fredag 24. juni. Om ikke ser jeg meg nødt til å snakke med arbeidstilsynet slik at vi finner en ordning. bare å vise litt klør. Anonymkode: 68084...319 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #11 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Noen som vil anbefale meg å kontakte Lånekassen å fortelle om situasjonen min? Angående arbeidsgiver. Jeg har jo allerede søkt og fått pengene, og så fikk jeg vite at arbeidsgiver er vanskelig! Vil jeg bli svartelistet av Lånekassen nå? Når jeg ringer å sier at jeg ikke kan dokumentere noe? Er oppriktig livredd nå. Anonymkode: a9b39...733 Ring lånekassen å snakk med dem. Du er ikke den første som har en idiot til arbeidsgiver. Anonymkode: 68084...319
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #12 Skrevet 17. juni 2021 53 minutter siden, AnonymBruker said: De vil be om dokumentasjon, og har du ikke det så vil det få konsekvenser. Anonymkode: 398db...4e6 Det sto jo at de som ikke har nedgang likevel ville få det omgjort til vanlig stipend isteden slik det var i 2020. jeg tror ikke det vil få konsekvenser Anonymkode: 8b7b4...861
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #13 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det sto jo at de som ikke har nedgang likevel ville få det omgjort til vanlig stipend isteden slik det var i 2020. jeg tror ikke det vil få konsekvenser Anonymkode: 8b7b4...861 Konsekvenser av å gi feil opplysninger Hvis du søker om tilleggslånet, må du gi en egenerklæring i søknaden på at du oppfyller vilkårene. Kan du ikke dokumentere at du har rett til lånet, må du ikke søke. Du har opplysningsplikt, og det betyr at du har plikt til å gi oss riktig informasjon når du søker. Du har også plikt til å si fra om situasjonen din endrer seg etter at du har søkt. Dersom du bryter opplysningsplikten, kan det få alvorlige konsekvenser. § 104. Følger av brudd på opplysningsplikten Dersom søkeren med vilje eller uaktsomt har brutt opplysningsplikten, og dermed har fått eller forsøkt å få utbetalt eller godskrevet lån og stipend som søkeren ikke har rett til, kan søkeren helt eller delvis miste retten til lån og stipend. Stipend som søkeren ikke har rett til, gjøres om til lån. Utbetalt lån og stipend kan kreves tilbakebetalt umiddelbart. Renter kan regnes av lånet i utdanningstiden. Beløp som ikke blir betalt tilbake, kan trekkes fra fremtidige utbetalinger slik at utbetalingene reduseres. Hele gjelden kan bli sagt opp, og søkeren kan miste retten til sletting av renter, betalingsutsettelse og sletting av gjeld. Ved vurderingen av hvilke konsekvenser bruddet på opplysningsplikten skal få, skal hovedvekten legges på hvor lenge misligholdet av opplysningsplikten har vart, og hvor mye uberettiget lån og stipend søkeren har fått. Anonymkode: 68084...319
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #14 Skrevet 17. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Konsekvenser av å gi feil opplysninger Hvis du søker om tilleggslånet, må du gi en egenerklæring i søknaden på at du oppfyller vilkårene. Kan du ikke dokumentere at du har rett til lånet, må du ikke søke. Du har opplysningsplikt, og det betyr at du har plikt til å gi oss riktig informasjon når du søker. Du har også plikt til å si fra om situasjonen din endrer seg etter at du har søkt. Dersom du bryter opplysningsplikten, kan det få alvorlige konsekvenser. § 104. Følger av brudd på opplysningsplikten Dersom søkeren med vilje eller uaktsomt har brutt opplysningsplikten, og dermed har fått eller forsøkt å få utbetalt eller godskrevet lån og stipend som søkeren ikke har rett til, kan søkeren helt eller delvis miste retten til lån og stipend. Stipend som søkeren ikke har rett til, gjøres om til lån. Utbetalt lån og stipend kan kreves tilbakebetalt umiddelbart. Renter kan regnes av lånet i utdanningstiden. Beløp som ikke blir betalt tilbake, kan trekkes fra fremtidige utbetalinger slik at utbetalingene reduseres. Hele gjelden kan bli sagt opp, og søkeren kan miste retten til sletting av renter, betalingsutsettelse og sletting av gjeld. Ved vurderingen av hvilke konsekvenser bruddet på opplysningsplikten skal få, skal hovedvekten legges på hvor lenge misligholdet av opplysningsplikten har vart, og hvor mye uberettiget lån og stipend søkeren har fått. Anonymkode: 68084...319 Jaaa men etter tilggslånet i 2020. Sa de også, ikke hatt nedgang i inntekt likevel? da skulle man si ifra om det til de, så ble det ikke omgjort til stipend. Anonymkode: 8b7b4...861
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #15 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jaaa men etter tilggslånet i 2020. Sa de også, ikke hatt nedgang i inntekt likevel? da skulle man si ifra om det til de, så ble det ikke omgjort til stipend. Anonymkode: 8b7b4...861 Det var 2020, det kom brått på for folk. De kan fint være strengere nå. Anonymkode: 68084...319
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #16 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og hvilken dokumentasjon sendte dere eventuelt inn som ikke oppfylte kravene? Jeg selv er LIVREDD for å gjøre noe feil i denne sammenhengen, selv om jeg vet at jeg kan søke. Anonymkode: a9b39...733 Sendte kopi av brevet om at eg blei permittert. Det blei akseptert. Anonymkode: 0e641...125
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #17 Skrevet 17. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det var 2020, det kom brått på for folk. De kan fint være strengere nå. Anonymkode: 68084...319 Dette er fra år (frist å sende dokumentasjon er mars 2021 Anonymkode: 8b7b4...861
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #18 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er fra år (frist å sende dokumentasjon er mars 2021 Anonymkode: 8b7b4...861 Å det er for 2020, ikke i år. Anonymkode: 68084...319
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #19 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du har KRAV på å få attest. Bare å sende melding: Hei, som du vet har jeg krav på sluttattest etter arbeidsmiljøloven §15-15, så ser jeg helst at du sender meg denne innen fredag 24. juni. Om ikke ser jeg meg nødt til å snakke med arbeidstilsynet slik at vi finner en ordning. bare å vise litt klør. Anonymkode: 68084...319 Dette funka. Glad jeg fant denne tråden, har slitt i et år med å få attest fra forrige arbeidsgiver, han har ikke svart engang. Sendte dette på melding, han svarte etter 2 minutter og skal sende den over 😂 Anonymkode: a8892...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #20 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette funka. Glad jeg fant denne tråden, har slitt i et år med å få attest fra forrige arbeidsgiver, han har ikke svart engang. Sendte dette på melding, han svarte etter 2 minutter og skal sende den over 😂 Anonymkode: a8892...4ad Herlig 👏🏼👏🏼👏🏼 Anonymkode: 68084...319
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå