AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Jeg er 9 uker på vei, og har begynt å bekymre meg skikkelig for alt mulig som kan gå galt, eller som allerede kan være galt med babyen. Ble gravid da jeg varr 39, og har nylig fylt 40. Jeg er altså en "gammel" gravid og blir kanskje litt dømt når jeg forteller om graviditeten til familie, bekjente, kolleger... Men det verste er jo de ulike tingene som kan være galt jeg tenker på. Fosterdiagnostikk er ikke langt unna, og da får jeg vel svar på om det er alvorlige avvik eller ei, de som de sjekker på i alle fall. Men det finnes jo millioner av diagnoser og avvik som det ikke sjekkes for. Funksjonshemminger av alle slag, sykdommer eller avvik som kan vise seg etter noen måneder eller år. Alderen min er selvsagt delvis årsaken til mine bekymringer. Er det noen som vet om de på fosterdiagnostikk kan si noe om avvik utover de konkrete de sjekker for? Eller, om noen har noen erfaringer om hvilken risiko man har for avvik på babyen i min alder? Jeg har to sunne, friske barn fra før og tror rett og slett jeg ikke ville taklet et barn med spesielle behov. I noen øyeblikk kjenner jeg nesten på en slags panikk og tenker jeg burde ta abort "for sikkerhets skyld," enn så ekstremt det høres ut. Ønsker vel helst med dette innlegget å få noen innspill fra andre, enten dere har fått friske eller ikke friske barn, og hvordan/når dere fikk vite det/oppdaget det, om jeg kan gjøre noe forebyggende eller annet? Anonymkode: ac29b...3b2
mereo Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 Foreslår at du tar kontakt med lege eller jordmor angående bekymringene. De er der for å hjelpe og for å veilede til eventuelt videre hjelp. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå