Gå til innhold

56 personer bekreft smittet av den indiske varianten i Tønsberg-området

Anbefalte innlegg

Gjest Pleneier
Skrevet (endret)

Så klarte vi ikke å holde den indiske varianten under kontroll i Norge heller. Ender nok opp som England.

Endret av Pleneier
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Asså hvor dumme går det an å bli? Korkonsert midt i en pandemi når man har delta varianten i landet? At det er mulig..

Endret av NorthernLight
  • Liker 13
Skrevet

Delta er god på å snike seg gjennom immunitet fra vaksine. Håper disse var gamle folk med dårlig immunforsvar og dermed dårlig effekt av vaksinen.

Sitat

Torsdag kveld melder Færder kommune sitt niende smittetilfelle i løpet av dagen.

– Ytterligere en person har testet positivt på covid-19. Det er kjent smittevei og tilhører utbruddet. Den smittede er fullvaksinert, skriver kommunen i en pressemelding.

Kommuneoverlege i Færder Elin Jakobsen uttalte seg om det høye smittetrykket tidligere i dag. Da utelukket hun ikke ytterligere restriksjoner som følge av det store smitteutbruddet i kommunen.

Til nå er det bekreftet ni nye smittetilfeller i dag, samtidig som det er oppdaget at 56 personer med covid-19-smitte i Færder er smittet av den svært smittsomme delta-varianten, tidligere kalt den indiske mutasjonen.

I nabokommunen Tønsberg er det til nå meldt om to smittetilfeller torsdag 17. juni.

https://www.tb.no/ny-fullvaksinert-person-smittet-av-covid-19/s/5-76-1577722

• Liker 1
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (8 timer siden):

Asså hvor dumme går det an å bli? Korkonsert midt i en pandemi når man har delta varianten i landet? At det er mulig..

Ja er det mulig ... Men FHI har jo konsekvent holdt tilbake informasjon om aerosol smitte, eller ikke oppdatert seg. Når WHO og alle andre land har gått vekk fra risk i forhold til indirekte smitte  og endret til at luftsmitte spiller større rolle enn antatt så endrer likevel ikke FHI ordlyden sin. Da er det ikke så rart at folk har korkonserter og øvelser , mens de iherdig spritet hender og ikke skjønner bæret etterpå for alle passet på smittevernet. Sykt egentlig hvordan FHI ikke endrer dette når det kommet nye studier og land er oppmerksomme på luftsmitte. Så tar de attpåtil vekk rådet om munnbindet også fra de fleste situasjoner mens delta vokser seg sakte frem mens de er « bekymret « for uvaksinerte.  UK er før oss med utviklingen og det ser ikke bra ut der selv om de har både mer vaksinasjon og mer naturlig immunitet.

Endret av J.E
  • Liker 9
Gjest Lin11
Skrevet

Hvem har korkonsert under en pandemi? 

Skrevet (endret)
Pleneier skrev (9 timer siden):

Så klarte vi ikke å holde den indiske varianten under kontroll i Norge heller. Ender nok opp som England.

Ja det er en viss fare for det. Noen uheldige faktorer er at vi har for få vaksiner og  vi har lite naturlig immunitet i befolkningen. I tillegg skal folk snart reise rundt innenlands og spre smitte fra sør  til nord osv. Vi er vel et av landene som også tar lettest på grunnleggende smittevern. 

Endret av J.E
  • Liker 2
Gjest Sprettballen
Skrevet
Lin11 skrev (9 timer siden):

Hvem har korkonsert under en pandemi? 

Slikt skjer vel over hele landet på denne tiden.

Slik jeg har forstått det var det avslutning på "korskolen" (fritidsaktivitet for barn og unge), der det ble holdt en avsluttende konsert for familie og venner.
Ut i fra hva jeg har lest ble arrangementet regnet som offentlig (og dermed var det fler som kunne samles enn om det hadde vært privat), og alle regler ble overholdt.  Dessverre var det en smittet tilstede, og smitten spredte seg raskt.

Skrevet
Sprettballen skrev (30 minutter siden):

Slik jeg har forstått det var det avslutning på "korskolen" (fritidsaktivitet for barn og unge), der det ble holdt en avsluttende konsert for familie og venner.
Ut i fra hva jeg har lest ble arrangementet regnet som offentlig (og dermed var det fler som kunne samles enn om det hadde vært privat), og alle regler ble overholdt.  Dessverre var det en smittet tilstede, og smitten spredte seg raskt.

...Hvilket egentlig betyr at man har åpnet litt for raskt. Kjipt hvis man får et par sånne superspredere rundt omkring, hvis man mister kontrollen igjen. 

• Liker 3
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (13 minutter siden):

...Hvilket egentlig betyr at man har åpnet litt for raskt. Kjipt hvis man får et par sånne superspredere rundt omkring, hvis man mister kontrollen igjen. 

Det kan man egentlig si, men jeg er ikke så sikker på at det stemmer i dette tilfellet.

Det heter jo at barn og unge i størst mulig grad skal skånes (smitten spredte seg først blant medlemmene i koret/korene, før det spredte seg blant familiemedlemmene til kormedlemmene), så det spørs da om konsertene i seg selv var utslagsgivende for smittespredningen, eller om konsertene gjorde at spredningen ble oppdaget på et tidligere tidspunkt enn den ellers ville blitt gjort.

Bare for å ha det klart, jeg forsvarer ikke det som skjedde, men jeg prøver å nyansere det litt, og se flere sider av denne saken.

Færder kommune hadde før denne avslutningen hatt en lang periode (flere uker) med veldig få smittede, de lokale tiltakene hadde akkurat blitt opphevet (med unntak av munnbindpåbud) så jeg skjønner på en måte at det ble ansett som forsvarlig å følge de nasjonale retningslinjene.

Under "normale" omstendigheter, og med de vanlige virusvariantene, ville dette også mest sannsynlig gått bra, men de ble overrumplet av Delta-varianten som på det tidspunktet avslutningen ble holdt ikke hadde blitt påvist i området, og i etterpåklokskapens navn ser man at dette var feil.

Endret av Sprettballen
Skrevet
Sprettballen skrev (1 minutt siden):

Det kan man egentlig si, men jeg er ikke så sikker på at det stemmer i dette tilfellet.

Det heter jo at barn og unge i størst mulig grad skal skånes (smitten spredte seg først blant medlemmene i koret/korene, før det spredte seg blant familiemedlemmene til kormedlemmene), så det spørs da om konserten i seg selv var utslagsgivende for smittespredningen, eller om konserten gjorde at spredningen ble oppdaget på et tidligere tidspunkt enn den ellers ville blitt gjort.

Bare for å ha det klart, jeg forsvarer ikke det som skjedde, men jeg prøver å nyansere det litt, og se flere sider av denne saken.

Færder kommune hadde før denne avslutningen hatt en lang periode (flere uker) med veldig få smittede, de lokale tiltakene hadde akkurat blitt opphevet (med unntak av munnbindpåbud) så jeg skjønner på en måte at det ble ansett som forsvarlig å følge de nasjonale retningslinjene.

Under "normale" omstendigheter, og med de vanlige virusvariantene, ville dette også mest sannsynlig gått bra, men de ble overrumplet av Delta-varianten som på det tidspunktet avslutningen ble holdt ikke hadde blitt påvist i området, og i etterpåklokskapens navn ser man at dette var feil.

Jada, det er lett å være etterpåklok. Men likevel syntes jeg ikke man må ha større konserter nå. Vi er i en overgangsfase til at de fleste blir fullvaksinert i september/oktober slik det ligger an nå, og da er det bedre å holde ut litt til. Å risikere at landet blir stengt ned igjen syntes jeg ikke er fornuftig nå. Vi vet jo at det kan blusse fort opp igjen siden det er mange uvaksinerte, og vi bør ha lært litt mer nå etter mer enn 15 måneder med dette. 

• Liker 3
Gjest Pleneier
Skrevet (endret)

Hvorfor er det så viktig med disse konsertene nå? Folk og myndigheter maser om konserter og festivaler, er de så jæ..la viktig for folk? Sett heller på Spotify hjemme og vent til pandemien er over.

Endret av Pleneier
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (17 minutter siden):

Jada, det er lett å være etterpåklok. Men likevel syntes jeg ikke man må ha større konserter nå. Vi er i en overgangsfase til at de fleste blir fullvaksinert i september/oktober slik det ligger an nå, og da er det bedre å holde ut litt til. Å risikere at landet blir stengt ned igjen syntes jeg ikke er fornuftig nå. Vi vet jo at det kan blusse fort opp igjen siden det er mange uvaksinerte, og vi bør ha lært litt mer nå etter mer enn 15 måneder med dette. 

Jeg er ikke uenig med deg i det hele tatt.
Jeg ville bare påpeke at smitten ville spredt seg like fullt, uavhengig av konsertene, i og med at publikum på disse to konsertene i all hovedsak besto av kormedlemmenes familier/nærkontakter, og smitten først spredte seg innad i koret.

Jeg håper også at flere andre arrangører tar lærdom av det som skjedde i dette tilfellet, og ser hvor raskt ting kan snu.

Endret av Sprettballen
Skrevet
Sprettballen skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke uenig med deg i det hele tatt.
Jeg ville bare påpeke at smitten ville spredt seg like fullt, uavhengig av konsertene, i og med at publikum på disse to konsertene i all hovedsak besto av kormedlemmenes familier/nærkontakter, og smitten først spredte seg innad i koret.

Kanskje, men det vet man ikke. Det er faktisk ikke slik at alle har smittet innad i sin egen familie, heller ikke når de har vært tett på hverandre. Hvor mye man smitter er en funksjon av gener og virusets smittsomhet, og noen smitter vanskelig andre. Det er sannsynlig at en del familier hadde blitt smittet likevel, men ikke nødvendigvis alle. Det er jo heller ikke nødvendigvis slik at alle familier var smittet i utgangspunktet.

Når man gjennomfører større konsorter så risikeres man at ennå flere smittes. Vi vet jo at det er de store arrangementene som har vært de største smittesprederne til nå, så jeg syntes ikke det er noen vits i å risikere dette før september/oktober når de fleste er vaksinert. 

Gjest Sprettballen
Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Når man gjennomfører større konsorter så risikeres man at ennå flere smittes. Vi vet jo at det er de store arrangementene som har vært de største smittesprederne til nå, så jeg syntes ikke det er noen vits i å risikere dette før september/oktober når de fleste er vaksinert. 

Som sagt er jeg enig med deg, selv om jeg følte for å nyansere litt.

Skrevet
Sprettballen skrev (11 minutter siden):

Som sagt er jeg enig med deg, selv om jeg følte for å nyansere litt.

Skjønner :) 

Skrevet
Sprettballen skrev (1 time siden):

Det var 45 stk som stod tett på scenen og sang. Utrolig smart i en pandemi…

• Liker 7
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (5 timer siden):

Det var 45 stk som stod tett på scenen og sang. Utrolig smart i en pandemi…

Det vet jeg ingenting om,  jeg var ikke der, og har ikke hørt eller lest noe annet enn at alle retningslinjer ble fulgt.

Vi kan diskutere vi blir blå om de nasjonale retningslinjene  er riktige eller ikke, men så lenge arrangementet var godkjent, og regler og anbefalinger ble fulgt, ser jeg hvorfor det ble vurdert som forsvarlig (selv om jeg ikke ville deltatt på det selv)

Endret av Sprettballen
Skrevet
J.E skrev (16 timer siden):

Ja det er en viss fare for det. Noen uheldige faktorer er at vi har for få vaksiner og  vi har lite naturlig immunitet i befolkningen. I tillegg skal folk snart reise rundt innenlands og spre smitte fra sør  til nord osv. Vi er vel et av landene som også tar lettest på grunnleggende smittevern. 

Hva baserer du det på?

• Liker 6
Skrevet

Viruset kom fra en som hadde vært på reise utenfor Europa.

Sitat

Smittet utenfor Europa

Tidligere denne uken skrev Tønsbergs Blad at det første bekreftede delta-tilfellet oppsto hos en person i Tønsberg som nylig var kommet hjem etter et utenlandsopphold.

Fredag får avisen bekreftet at det dreier seg om et land utenfor Europa.

– Vi vet at smitten har kommet fra utlandet via en person i Tønsberg, som har forgreininger inn til utbruddet i Færder, sier kommuneoverlege Elin Jakobsen i Færder.

Det samme bekrefter kommuneoverlege Per Kristian Opheim i Tønsberg.

https://www.tb.no/delta-utbruddet-i-farder-og-tonsberg-dette-vet-vi-om-pasient-null/s/5-76-1578045

• Liker 2
  • Opprett ny...