AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Hei. Data er ikke min sterkeste side, men jeg skal prøve å uttrykke meg så klart som mulig. Som overskriften sier spør jeg etter tips om e-postkonto, og sikkerhet er et viktig kriterium. Med sikkerhet mener jeg å hindre at diverse tredjeparter man ikke vet hvem er har innsyn, og i verste fall at andre uvedkommende "hacker" kontoen. Slike datainnbrudd har jo skjedd tidligere pga. dårlig sikkerhet hos e-postleverandører. Har også hørt om e-postkonti som bare forsvinner fra nett, slik at brukere har mistet alt de hadde lagret der, sånn som bilder. Selvfølgelig er jeg nøye med å ikke legge igjen e-postadressen min i hytt og pine, jeg har også flere blokkeringverktøy i nettleseren, i tillegg til å slette historikk og cookies. Men jeg tenker jeg kan gjøre det enda sikrere. Pr. i dag har jeg kun én konto, som etterhvert er tilknyttet alt av brukerkonti jeg har på nett. Jeg anser det som risikabelt å ha alt på ett sted, og ønsker derfor en annen konto der jeg kun har de mest private brukerkonti tilknyttet, slik som offentlige etater og bank. Jeg vil understreke at jeg ikke driver med noe ulovlig eller oppsøker lugubre nettsider, jeg vil bare ha privatliv og sikkerhet. Hvis noen vet om leverandører som er stødige og til å stole på, som ikke spammer brukere ned med reklame, som ikke lar mangfoldige ukjente tredjeparter ha tilgang til konti osv. - da setter jeg pris på å høre om det, slik at jeg kan ta et valg. På forhånd takk! Anonymkode: 7918a...f28
Idiot007 Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 Protonmail.com Det er kryptert, og om noen hacker klarer de ikke lese 👌 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 2 minutter siden, Idiot007 said: Protonmail.com Det er kryptert, og om noen hacker klarer de ikke lese 👌 Takk for svar! Har hørt om Protonmail før og at flere nevner den som spesielt sikker; men er den ikke russisk? Eller har jeg misforstått helt? TS Anonymkode: 7918a...f28
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Har hørt om Protonmail før og at flere nevner den som spesielt sikker; men er den ikke russisk? Eller har jeg misforstått helt? TS Anonymkode: 7918a...f28 Nå ser jeg at dette var et vanvittig dumt spørsmål Takk for tips, skal sjekke nærmere! Anonymkode: 7918a...f28
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 13 minutter siden, Idiot007 said: Protonmail.com Det er kryptert, og om noen hacker klarer de ikke lese 👌 Har lest litt på siden deres nå, og det ser veldig bra ut. Igjen, takk for tips! Anonymkode: 7918a...f28
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Data er ikke min sterkeste side, men jeg skal prøve å uttrykke meg så klart som mulig. Som overskriften sier spør jeg etter tips om e-postkonto, og sikkerhet er et viktig kriterium. Med sikkerhet mener jeg å hindre at diverse tredjeparter man ikke vet hvem er har innsyn, og i verste fall at andre uvedkommende "hacker" kontoen. Slike datainnbrudd har jo skjedd tidligere pga. dårlig sikkerhet hos e-postleverandører. Har også hørt om e-postkonti som bare forsvinner fra nett, slik at brukere har mistet alt de hadde lagret der, sånn som bilder. Selvfølgelig er jeg nøye med å ikke legge igjen e-postadressen min i hytt og pine, jeg har også flere blokkeringverktøy i nettleseren, i tillegg til å slette historikk og cookies. Men jeg tenker jeg kan gjøre det enda sikrere. Pr. i dag har jeg kun én konto, som etterhvert er tilknyttet alt av brukerkonti jeg har på nett. Jeg anser det som risikabelt å ha alt på ett sted, og ønsker derfor en annen konto der jeg kun har de mest private brukerkonti tilknyttet, slik som offentlige etater og bank. Jeg vil understreke at jeg ikke driver med noe ulovlig eller oppsøker lugubre nettsider, jeg vil bare ha privatliv og sikkerhet. Hvis noen vet om leverandører som er stødige og til å stole på, som ikke spammer brukere ned med reklame, som ikke lar mangfoldige ukjente tredjeparter ha tilgang til konti osv. - da setter jeg pris på å høre om det, slik at jeg kan ta et valg. På forhånd takk! Anonymkode: 7918a...f28 Jeg har en "throwaway" email som jeg bruker til alt jeg ikke stoler på. La oss si jeg vil bli med i et forum som jeg syntes er litt shady, da benytter jeg meg av denne email kontoen. (den er kalt noe som [email protected]) Så har jeg hoved email kontoen min, som er gmail og jeg benyttet meg av all sikkerhetsverktøy google tilbyr. Føler meg ganske trygg. Anonymkode: 6dc3c...a97 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 Støtter ProtonMail - men vær obs, det er null muligheter til å få åpnet konto igjen om du glemmer passordet. Er med på å gjøre det sikkert, men du må ha stålkontroll på passord. Mister du det, mister du kontoen. Anonymkode: 918c9...f81 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 Men ikke bruk e-post som lagringsmedium. Spesielt ikke for bilder, dokumenter og andre viktige ting. Uansett hvor sikker tjenesten er, så har du ingen garanti for oppkjøp, nedleggelser, og andre ting som kan påvirke mail/vedlegg. Ting du virkelig ikke vil miste, må du laste ned og lagre et sted du har kontroll over. Og sørge for back-up i tillegg. Anonymkode: 918c9...f81 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #9 Skrevet 17. juni 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Støtter ProtonMail - men vær obs, det er null muligheter til å få åpnet konto igjen om du glemmer passordet. Er med på å gjøre det sikkert, men du må ha stålkontroll på passord. Mister du det, mister du kontoen. Anonymkode: 918c9...f81 Ja, jeg fikk med meg det når jeg leste inne på siden deres. Viktig å være klar over, sånn at man ikke sitter der uten tilgang til kontoen. 5 hours ago, AnonymBruker said: Men ikke bruk e-post som lagringsmedium. Spesielt ikke for bilder, dokumenter og andre viktige ting. Uansett hvor sikker tjenesten er, så har du ingen garanti for oppkjøp, nedleggelser, og andre ting som kan påvirke mail/vedlegg. Ting du virkelig ikke vil miste, må du laste ned og lagre et sted du har kontroll over. Og sørge for back-up i tillegg. Anonymkode: 918c9...f81 Det gjør jeg ikke og det har jeg aldri gjort, men har hørt om andre som har mistet massevis av bilder og annet. Jeg har for vane å laste ned og lagre eksternt ALT av ting jeg ikke kan miste, bruker ikke engang PC som lagringsmedium i tilfelle den kræsjer. Og det lille som er lagret på PC'en(f.eks. noe musikk, bilder) har jeg backup av. Anonymkode: 7918a...f28
Minya Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 Jeg har tre forskjellige epostkontoer som jeg bruker til forskjellige ting. En til offentlige ting, som forsikring, bank og altinn, en til online kjøp og bestillinger og sånt, og en til bruk ved opprettelse av kontoer på ymse nettsider, slik som her. Det er den siste jeg bruker til "alt" annet som ikke går under de to første. Av viktige papirer og slikt, vedlegg på eposter og sånt, laster jeg alt det ned og har dem lagret på både intern og ekstern harddisk. 1
Peanut Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Jeg bruker følgende: Protonmail (betalt versjonen) Tutanota (betalt versjonen) i tillegg til vanlig gmail. Alt av passord har jeg skrevet ned i en egen fysisk passordbok. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå