Gå til innhold

Snart 2-åring som flater ut på vekstkurven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente som fyller to i sommer, som har flatet fullstendig ut på vektkurven sin det siste halvåret. Hun har alltid vært slank, altså lå på midtkurven i høyde, og én kurve ned på vekt, hele første leveåret. På 18-månederskontroll hadde vekten begynt å flate ut, så vi var på helsestasjonen for å veie/måle igjen nå nylig. Viser seg at hun ikke har gått opp i vekt i det hele tatt siden februar, og at høyden også muligens har begynt å flate ut. 

Hun har alltid vært småspist (og var treg med å komme igang med fast føde generelt), men jeg føler vi forsøker alle triksene i boka for å få i henne mat. Passer på at det hun spiser er så næringstett som mulig, beriker med ekstra fett o.l., og prøver så godt vi kan å ikke stresse/presse med måltidene, men tilby ulike ting og la henne plukke selv og spise i sitt eget tempo. De får varmmat i barnehagen, og tilbakemeldingene derfra er at hun spiser helt normalt. Er ellers en helt normal og glad ettåring, ligger ikke etter utviklingsmessig på noe område.

Er det noen som har lignende erfaringer? Gikk det seg til etterhvert, eller viste det seg at det var noe galt bak den manglende vektøkningen? Det skal sies at hun har vært mye syk i vår og også fått resten av tennene, og apetitten var definitivt dårligere mens det sto på. Var likevel overrasket over at hun ikke hadde lagt på seg i det hele tatt i vår. Helsestasjonen vil måle igjen om et par måneder, og om trenden fortsetter, utrede videre for å finne ut om hun har noen matallergier eller annet som plager henne.

Anonymkode: c6ad4...e50

Gjest Albbas
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare, for du skriver med vage begreper. Vektkurven SKAL flate ut, hvis ikke hadde vi fått ganske overvektige barn etterhvert. Det sentrale er om barnet har gått NED i vektkurve (dvs ikke ned i vekt). Hvor stort avvik er det fra opprinnelig vektkurve? 

Min toåring har ikke lagt på seg på hvertfall et halvt år, ingen som reagerer på det. Femåringen veier det samme nå som for to år siden. Han har rast ned i vektkurver men det er helt greit ettersom han lå på 98-persentilen som baby. Men høyde har alltid vært normal. 

Mye sykdom spiller jo inn. :) Bra at dere får ny måling og eventuell oppfølging, og ville prøvd å ikke stresse altfor mye frem til det. Ikke skap en ond sirkel der hun får spisevegring, men fortsett akkurat slik dere gjør mens dere venter på neste time. :) Hadde vektutvikling vært kritisk dårlig ville de tatt tak i det med én gang, men det høres jo ut som HS ikke synes det er så kritisk ennå. 

AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår flatet ut først og fremst i høyde. Det viste seg at hun hadde cøliaki. Hun var ca 2 år da vi sjekket det.

Anonymkode: 9b155...22b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste lå også midt på på lengde og en kurve under midten på vekt da hun var ett år. Vi var ikke på 18 mnd. kontroll, men hun hadde flyttet seg en kurve ned på vekt og en halv kurve ned på høyde da hun var to. Lillesøsteren på ett har også flyttet seg nedover på kurvene i løpet av det første leveåret, men hun har flyttet seg ned til gjennomsnittskurven. 

Her var ikke helsesykepleieren bekymret for det. Hun spurte hvordan barnet spiste, og hvordan hun virket ellers. Men sa at det de ikke gjorde noe mer med det eller henviste videre hvis hun ikke krysset to vekt- eller lengdekurver (og det var ikke noe ekstra kontroll for å se at hun ikke gjorde det). Hun kommenterte at datteren vår kanskje hørte til litt lengre ned på kurvene fordi foreldrene ikke er så store (særlig jeg er langt under gjennomsnittet på lengde, og tynn og lå på nederste kurve som barn). 

Hos oss har det altså ikke vært noe å følge opp videre. Men eldstejenta hadde en periode mellom ca 2 og 2,5 år hun spiste mindre enn før. Det ble plutselig mye hun ikke likte mer og hun oppdaget at hun var i en fase hvor det var litt stas å si nei, kombinert med lite matlyst. I den perioden så hun også tynnere ut, men var blid og energisk. Nå er hun tre, og spiser mer igjen.  

Anonymkode: c281e...80c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! @Albbas, beklager, ser jeg uttrykte meg upresist. Hun har altså falt en hel kurve på vekten, fra én under midtkurven til to under midtkurven (tilsvarer vel fra 15-percentilen til 3-percentilen), og ca en halv kurve på høyden (men der er det vanskeligere å se trenden). Virket som om helsesykepleier var mest bekymret for om høyden fortsatte å flate ut, da dette er et vanlig symptom på matintoleranser som cøliaki (som anonym 9b155...22b opplevde). 

Jeg tror jeg først og fremst er fortvilet nå fordi jeg virkelig føler vi har tatt til oss alle rådene vi fikk sist, og dessuten at hun spiser mye bedre nå enn hun gjorde for et halvår siden, så jeg ble veldig overrasket over at hun hadde gått ned 100g sammenlignet med forrige måling. Og da begynner selvfølgelig katastrofetankene å spinne. Godt å høre at det ikke er helt uvanlig at de vokser litt i rykk og napp eller krysser kurver, og at det ikke trenger å bety at hun er syk! (Og selvfølgelig er det bra at de følger opp og fanger det opp om det viser seg at hun er syk - jeg ble bare litt satt ut.)

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere med erfaringer? 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Skjedde med min datter også. Hun fikk diagnosen cøliaki.

Anonymkode: 83971...d0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som falt veldig på kurven når han var ett år (han begynte veldig sent å spise mat, så fallet kom egentlig når ham begynte å spise). Han falt nedenfor 1% percentilen når han var rundt to år. Vi har hatt oppfølging av barnelege i flere år, fordi de ikke helt fant ut av det. Han har hatt to gastroskopier fordi han har hatt mange klassiske tegn på cøliaki- og fordi søsteren hans også har cøliaki. Men han har ikke cøliaki. De har konkludert med IBS (irritabel tarm), og de har også konkludert med at glutenfri kost hjelper han. Han er fremdeles tynn, men han er i fin form og det plager han ikke så veldig. Vi håper å kunne gjeninnføre gluten om et par år for å se om han da tåler det bedre. Alt dette selvsagt i samarbeid med lege!

Søsteren som har cøliaki hadde langt færre klassiske symptomer på cøliaki enn lillebror som ikke har det. Søsteren ble bare i veldig dårlig form. Var veldig blek og gikk med konstant sykdomsfølelse i kroppen (og vi trodde egentlig at hun var alvorlig syk). Så allmenntilstanden er veldig viktig- om den er bra er det gjerne ikke så farlig? 

Anonymkode: 5758e...364

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke d er så komplisert å få tatt noen blodprøver i regi av fastlege. Jeg var bekymret for min småspiste sønn og fastlegen bestilte alt av blodprøver (diverse vitamin , allergi , laktose og cøliaki..) var på sykehuset og tok selve blodprøven. Blodprøvene var i vårt tilfelle normale. 

Men han spiser lite , men heldigvis i rykk og napp. Berik så mye du kan, for får de litt fett på kroppen har jeg inntrykk av at matlysten øker. Vi har også gjemt alt av «søtt», (frukt youghurt, rosiner , osv..) og tilbyr kun dette ETTER vanlige måltider. Har hjulpet ganske mye. Men tror nok dette kan være genetisk også. Noen er matglade og sluker alt fra fødsel av, mens andre er ikke så interessert i mat. Men jeg kan skrive under på at det lager bekymringer. Helsestasjonen har imidlertid aldri vært bekymret for min sønn. Han har alltid ligget på gjennomsnittet (who internasjonale parameter) og litt under gjennomsnittet på det skandinaviske parameter i vekt, og ganske mye over gjennomsnittet på høyde faktisk. Tror man må bare stå på. Men sjekk for allergier og cøliaki. Så kan du sjekke vitamin-status også. Min var på nippet til å ha jernmangel så vi begynte med tilskudd

Anonymkode: d27fc...2dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var det mandlene som var synderen. De var så store at det ble vanskelig å svelge mat. Søvnen ble også dårlig med snorking og søvnapné. Da vi fikk jekket dem ble det tapte tatt igjen heldigvis.

Anonymkode: 7be2b...4c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk også jern, kanskje? Hos oss var det jernmangel som viset seg å være problemet. 

Anonymkode: 33a20...458

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Allmenntilstanden hennes er jevnt over bra, heldigvis - hun er en glad og aktiv unge, helt normal utvikling både motorisk og språklig så langt. Tror også det var en del av grunnen til at helsestasjonen ville vente til etter sommeren med videre oppfølging, siden det egentlig ikke virker som det er noe annet som plager henne. Og det kan jo være så enkelt som at hun har vært mye syk i vår, og henter seg inn i løpet av sommeren. Med én måling til blir det også tydeligere om hun faktisk faller på høydekurven også. Og neste steg blir da prøver for å sjekke for allergier, cøliaki, andre mangler osv., så vidt jeg forstår.

Anonym 7be2b...4c4, interessant det du sier om mandlene! Det visste jeg ikke kunne være en mulighet engang. Men hun var sen med å spise fast føde, brakk seg lenge av alt med biter i / vanskelig å svelge. Og selv nå så spiser hun langsomt, og spytter ut om hun får for mye i munnen på en gang, klarer ikke svelge unna. (Og våkner fremdeles flere ganger om natten, uten at det nødvendigvis er unormalt for en ettåring.) Så kanskje det er noe der. Skal passe på å ta det opp på timen i august. Måtte dere operere ut mandlene, eller fins det noe annen behandling?

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har ei jente som fyller to i sommer, som har flatet fullstendig ut på vektkurven sin det siste halvåret. Hun har alltid vært slank, altså lå på midtkurven i høyde, og én kurve ned på vekt, hele første leveåret. På 18-månederskontroll hadde vekten begynt å flate ut, så vi var på helsestasjonen for å veie/måle igjen nå nylig. Viser seg at hun ikke har gått opp i vekt i det hele tatt siden februar, og at høyden også muligens har begynt å flate ut. 

Hun har alltid vært småspist (og var treg med å komme igang med fast føde generelt), men jeg føler vi forsøker alle triksene i boka for å få i henne mat. Passer på at det hun spiser er så næringstett som mulig, beriker med ekstra fett o.l., og prøver så godt vi kan å ikke stresse/presse med måltidene, men tilby ulike ting og la henne plukke selv og spise i sitt eget tempo. De får varmmat i barnehagen, og tilbakemeldingene derfra er at hun spiser helt normalt. Er ellers en helt normal og glad ettåring, ligger ikke etter utviklingsmessig på noe område.

Er det noen som har lignende erfaringer? Gikk det seg til etterhvert, eller viste det seg at det var noe galt bak den manglende vektøkningen? Det skal sies at hun har vært mye syk i vår og også fått resten av tennene, og apetitten var definitivt dårligere mens det sto på. Var likevel overrasket over at hun ikke hadde lagt på seg i det hele tatt i vår. Helsestasjonen vil måle igjen om et par måneder, og om trenden fortsetter, utrede videre for å finne ut om hun har noen matallergier eller annet som plager henne.

Kanskje du kan ta blodprøver på om hun mangler noen vitaminer/mineraler?

Anonymkode: 9b44e...1f9

Gjest Albbas
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar alle sammen! Allmenntilstanden hennes er jevnt over bra, heldigvis - hun er en glad og aktiv unge, helt normal utvikling både motorisk og språklig så langt. Tror også det var en del av grunnen til at helsestasjonen ville vente til etter sommeren med videre oppfølging, siden det egentlig ikke virker som det er noe annet som plager henne. Og det kan jo være så enkelt som at hun har vært mye syk i vår, og henter seg inn i løpet av sommeren. Med én måling til blir det også tydeligere om hun faktisk faller på høydekurven også. Og neste steg blir da prøver for å sjekke for allergier, cøliaki, andre mangler osv., så vidt jeg forstår.

Anonym 7be2b...4c4, interessant det du sier om mandlene! Det visste jeg ikke kunne være en mulighet engang. Men hun var sen med å spise fast føde, brakk seg lenge av alt med biter i / vanskelig å svelge. Og selv nå så spiser hun langsomt, og spytter ut om hun får for mye i munnen på en gang, klarer ikke svelge unna. (Og våkner fremdeles flere ganger om natten, uten at det nødvendigvis er unormalt for en ettåring.) Så kanskje det er noe der. Skal passe på å ta det opp på timen i august. Måtte dere operere ut mandlene, eller fins det noe annen behandling?

-TS

Hvis du skal "mistenke" mandlene er tungebånd også noe som bør undersøkes. Mer vanlig årsak til vansker med å spise, enn mandlene. Ammet du? Fungerte det greit? 

Men noen barn er trege med fast føde altså, uten at det trenger være noe galt. :)

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Albbas said:

Hvis du skal "mistenke" mandlene er tungebånd også noe som bør undersøkes. Mer vanlig årsak til vansker med å spise, enn mandlene. Ammet du? Fungerte det greit? 

Men noen barn er trege med fast føde altså, uten at det trenger være noe galt. :)

Ja, ammet stort sett uten problemer, og ammer faktisk ennå et par ganger om dagen om hun ber om det (nå mest for kos, virker ikke som om det er så mye melk lengre. Og passer på at det blir etter heller enn før måltid, så hun ikke drikker seg mett og mister den lille appetitten hun har). Så har ingen grunn til å mistenke tungebånd. Mente ikke å hoppe på mandlene som forklaring heller nødvendigvis, ble bare nysgjerrig da jeg ikke har hørt om den tilstanden før. :)

-TS

Annonse
Gjest Albbas
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, ammet stort sett uten problemer, og ammer faktisk ennå et par ganger om dagen om hun ber om det (nå mest for kos, virker ikke som om det er så mye melk lengre. Og passer på at det blir etter heller enn før måltid, så hun ikke drikker seg mett og mister den lille appetitten hun har). Så har ingen grunn til å mistenke tungebånd. Mente ikke å hoppe på mandlene som forklaring heller nødvendigvis, ble bare nysgjerrig da jeg ikke har hørt om den tilstanden før. :)

-TS

Skjønner, bare greit å være obs på når man først diskuterer motoriske utfordringer ved spising. 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

-TS

Hei:)

oss med mandlene her. Barnet brakk seg lett ja, sugde mye på maten og spiste ulidelig sakte. Barnet var ikke særlig plaget av sykdom og halsbetennelse, men pustestopp på natten ble et stort problem. Det høres ut som om de tar en pause i pustingen liksom. Legger ved en link der du kan lese litt om dette. Det trenger selvfølgelig ikke å være noe slikt ho din, men greit å kjenne til ideen i alle fall. Da er dessverre operasjon det som er løsningen. De vil helst vente til barna er fire før de gjør det. Er jo ikke bare-bare. Vi har hatt to barn med dette. 

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnrelaterte-pusteforstyrrelser-hos-barn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei:)

oss med mandlene her. Barnet brakk seg lett ja, sugde mye på maten og spiste ulidelig sakte. Barnet var ikke særlig plaget av sykdom og halsbetennelse, men pustestopp på natten ble et stort problem. Det høres ut som om de tar en pause i pustingen liksom. Legger ved en link der du kan lese litt om dette. Det trenger selvfølgelig ikke å være noe slikt hos din, men greit å kjenne til ideen i alle fall. Da er dessverre operasjon det som er løsningen. De vil helst vente til barna er fire før de gjør det. Er jo ikke bare-bare. Vi har hatt to barn med dette. 

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnrelaterte-pusteforstyrrelser-hos-barn

Takk for svar, og link! Har faktisk observert både snorking, pustestopp og generelt urolig søvn hos jenta mi, men stort sett bare når hun er forkjølet. (Dog hører jeg jo vanligvis ikke pusten hennes med mindre hun snorker fordi hun er forkjølet.) Hun svetter også mye når hun sover (ofte helt våt i håret når hun våkner), og sover en del lengre på dagen enn jevnaldrende barn ennå. Trenger jo ikke bety noe som helst, men er greit å kjenne til ideen, ja. I det minste virker det som at forstørrede mandler er en rimelig enkel diagnose å stille, og at problemene vanligvis blir helt borte ved operasjon (selv om det høres brutalt ut). 

-TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket vekt på min og hun gikk bare opp 1 kg fra 1 år og 7 mnd til 2 år og 1 måned. men holdt seg likevel rundt samme kurve. Har alltid hatt problemer med vekt hos oss. Hun har jevt ligget på 15 persentilen, men være nede på 3 også. Nå som 3 år er hun heldigvis oppe på 45 persentilen. 🙌🏼

Men hos oss har det vist seg å være melkeproteinallergi.  Hvordan er avføringen til barnet?

Mine tips til småspiste småbarn for å berike:
- lag smoothie-is hvor du bruker bær, banan, avokado, kokosmelk og gjerne en eggeplomme.
- ha en skje olje (f.eks olivenolje) på det meste av maten som serveres. Kan hende nøytral rapsolje er bedre for dere. Vi har også brukt avokadoolje
- ikke gi snacks gjennom dagen, for da blir sulten mye mindre til måltidene
- lag det beste barnet vet en gang i uka, og gjerne spe på med ekstra fettkilder og raspede grønnsaker som de ikke merker

I tillegg ville jeg gått til fastlegen å fått henvisning til blodprøver for å sjekke alle vitaminer, allergier etc så raskt som mulig. Svaret kan ligge der. 

Anonymkode: 6cedb...20e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjekket vekt på min og hun gikk bare opp 1 kg fra 1 år og 7 mnd til 2 år og 1 måned. men holdt seg likevel rundt samme kurve. Har alltid hatt problemer med vekt hos oss. Hun har jevt ligget på 15 persentilen, men være nede på 3 også. Nå som 3 år er hun heldigvis oppe på 45 persentilen. 🙌🏼

Men hos oss har det vist seg å være melkeproteinallergi.  Hvordan er avføringen til barnet?

Mine tips til småspiste småbarn for å berike:
- lag smoothie-is hvor du bruker bær, banan, avokado, kokosmelk og gjerne en eggeplomme.
- ha en skje olje (f.eks olivenolje) på det meste av maten som serveres. Kan hende nøytral rapsolje er bedre for dere. Vi har også brukt avokadoolje
- ikke gi snacks gjennom dagen, for da blir sulten mye mindre til måltidene
- lag det beste barnet vet en gang i uka, og gjerne spe på med ekstra fettkilder og raspede grønnsaker som de ikke merker

I tillegg ville jeg gått til fastlegen å fått henvisning til blodprøver for å sjekke alle vitaminer, allergier etc så raskt som mulig. Svaret kan ligge der. 

Anonymkode: 6cedb...20e

Takk for svar, og for gode tips! 🙂

Avføringen hennes varierer - hun bæsjer stort sett hver 2.-3. dag (noen ganger hyppigere). Om det har gått tre eller flere dager er den gjerne ganske hard, ellers heller den mer mot løs (ikke diare-løs, men ikke uvanlig med lekkasje fra bleia). Her har jeg ærlig talt ikke erfaring med andre barn enn mitt eget, så jeg aner ikke om det er normalt eller ikke. Hun virker ikke være plaget med magen generelt, dog (heller ikke som baby). 

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...