Gå til innhold

Svimmelhet forvarsel på krystallsyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg våknet i natt og var veldig svimmel og er fremdeles det. Tidligere i år hadde jeg et krystallsykeanfall, dette skjedde med en gang jeg våknet. Heldigvis gikk det over og jeg var til utredning hos øre-nese-hals-spesialist som mente at det var et anfall av krystallsyke, men at jeg ikke hadde noen tegn på det lengre. Jeg var svimmel og ustabil på føttene i flere dager i etterkant av anfallet.

Kan svimmelheten i dag være et forvarsel på et nytt anfall? Bør jeg i såfall gjøre egenbehandlingen for krystallsyken i forkant (gjorde det ved forrige anfall og det fungerte)? Har andre opplevd noe lignende?

Går selvfølgelig til lege om dette skulle vedvare. 

AnonymBruker
Skrevet
Zooey skrev (15 minutter siden):

Hei,

Jeg våknet i natt og var veldig svimmel og er fremdeles det. Tidligere i år hadde jeg et krystallsykeanfall, dette skjedde med en gang jeg våknet. Heldigvis gikk det over og jeg var til utredning hos øre-nese-hals-spesialist som mente at det var et anfall av krystallsyke, men at jeg ikke hadde noen tegn på det lengre. Jeg var svimmel og ustabil på føttene i flere dager i etterkant av anfallet.

Kan svimmelheten i dag være et forvarsel på et nytt anfall? Bør jeg i såfall gjøre egenbehandlingen for krystallsyken i forkant (gjorde det ved forrige anfall og det fungerte)? Har andre opplevd noe lignende?

Det kan ikke skyldes noe annet. Må gudene vite. 

Anonymkode: d4e64...c12

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
Zooey skrev (1 time siden):

Hei,

Hadde tolket det som krystallsyke, ikke forvarsel.

Det hjelper lite å oppsøke lege, de har ikke utstyr for å sjekke.

Du må til behandler med videobriller.

Du fikk sannsynligvis epleys som hjemmeøvelse sist, men det er kun for bakre buegang - og en spesifikk side. 

Man har 3 bueganger i hvert øre, og egne øvelser for hver side og buegang. 

Oftest blir folk bra av seg selv og ikke øvelsen som kam tenkes å være feil (fordi ikke utstyr til å sjekke side/hvilken buegang). 

Og jepp, opplevd det selv - er på andre året med konstant krystallsyke 🙈

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (22 minutter siden):

Hadde tolket det som krystallsyke, ikke forvarsel.

Det hjelper lite å oppsøke lege, de har ikke utstyr for å sjekke.

Du må til behandler med videobriller.

Du fikk sannsynligvis epleys som hjemmeøvelse sist, men det er kun for bakre buegang - og en spesifikk side. 

Man har 3 bueganger i hvert øre, og egne øvelser for hver side og buegang. 

Oftest blir folk bra av seg selv og ikke øvelsen som kam tenkes å være feil (fordi ikke utstyr til å sjekke side/hvilken buegang). 

Og jepp, opplevd det selv - er på andre året med konstant krystallsyke 🙈

Tusen takk for svar! Det føles veldig likt som sist og ulikt "vanlig" svimmelhet.

Tenkte mer å kontakte lege for henvisning. Skal høre om dette med videobriller. 

Gjorde Epleys sist og ble veldig overrasket hvor fort anfallet slutta, men samtidig var jeg svimmel i lang tid etterpå.

Får vel bare belage meg på at dette forekommer med jevne mellomrom 🥴

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Hvor bor du?

Henvisnimg går kun til ØNH, og de færreste har korrekt utstyr. Nordfalk ØNH i Oslo har utstyr, men ventetiden hos Karl Nordfalk er 4-5 mnd ofte.

Du må altså ta kontakt med privat behandler, med kompetanse på svimmelhet og som har utstyr.

For de fleste går det over av seg selv, men jeg ble selv dessverre langvarig svimmel av å stå i offentlige ventekøer (visste ikke om at behandling stort sett er privat). 

De fleste går jo til lege for sykdom og får henvisning osv - men for særlig krystallsyke er behandlingstilbudet og kompetansen så dårlig at man må privat. 

De fleste får i bakre, så da er epleys riktig.

Har man (også) i midtre eller fremre er ikke epleys riktig. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (1 minutt siden):

Hvor bor du?

Henvisnimg går kun til ØNH, og de færreste har korrekt utstyr. Nordfalk ØNH i Oslo har utstyr, men ventetiden hos Karl Nordfalk er 4-5 mnd ofte.

Du må altså ta kontakt med privat behandler, med kompetanse på svimmelhet og som har utstyr.

For de fleste går det over av seg selv, men jeg ble selv dessverre langvarig svimmel av å stå i offentlige ventekøer (visste ikke om at behandling stort sett er privat). 

De fleste går jo til lege for sykdom og får henvisning osv - men for særlig krystallsyke er behandlingstilbudet og kompetansen så dårlig at man må privat. 

Det høres lite trivelig ut. Hva kan de gjøre utover diagnostisere? Har du blitt bedre?

Jeg bor i utlandet, så jeg er litt usikker på hva slags behandlingstilbud de har, så jeg får rett og slett høre med fastlegen hva alternativene mine er. De er ikke fremmed for å anbefale privat behandling her. Jeg gjorde den synstesten hvor du følger en rød prikk forrige gang jeg var hos spesialist. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Den testen viser ikke nystagmus. Man skal ha VELDIG kraftig spontannystagmus for å kunne seg det item briller. Du har neppe spontan, kun posisjonsutløst. 

Du må til en som har mørkebriller ment for å fange opp nystagmus. 

Vedkommende kommer til å legge deg i ulike posisjoner på benk med hodet, for å sjekke alle bueganger på hver side. En lite erfaren behandler kan tolke feil.

Men, om du fikk karusell i natt og merker tydelig svimmelhet når du legger deg på en side er det relativt trygt å forsøke epleys, gjerne 2 runder etter hverandre.

Om du føler mer gynging kan du forsøke epleys - men avslutte i mageleie slik du ville gjort med en bbq. 

Om du går inn på Nordfalk ØNH ligger det videoer der, bortsett fra den med epleys som avsluttes i mageleie. 

Jeg bruker den for midtre fordi bbq ikke hjelper for meg. 

Epleys hvor du tilslutt legger hodet i mageleie behandler både bakre og midtre. 

Ligg relativt høyt med hodet i 3 døgn på det du antar er frisk side, ikke bøy deg dypt/raske hodebevegelser like mange døgn. 

Mange sider anbefaler mange øvelser daglig, men da risikerer man egentlig bare å trille det tilbake. Det greieste er å vente 3 døgn mellom hver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...