AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Hvordan vet man at barnet er klar for å slutte med hvil på dagen? jeg har en gutt som blir 2 år i august. Siste uka har han brukt laaaaang tid på å sovne til hvilen i 11-12-tida, hvis han i det hele tatt sovner. De dagene han sover så sliter han med å sovne på kvelden. Er så vant med å kun legge han ned i senga så sover han, mens nå kan han ligge å vri og vrenge på seg i 2-3 timer før han finner søvnen. Er han klar for å kutte dagsovingen? Anonymkode: a96ae...270
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 Det høres jo ut som han er klar, så er det bare å prøve å se. Vår sluttet å sove på dagen litt før hun var to år, lignende greier. Anonymkode: d4e62...a33 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 Det kan også være på grunn av årstiden. Mine har også vert som du beskriver på vår/sommerhalvåret. Man får mere energi når det er lyst. Når høsten og mørket kommer så har de trengt hvil på dagen igjen og sovnet godt på kvelden igjen. Prøv dere frem, kanskje dupp noen dager og uten dupp andre dager? Anonymkode: 4a03e...1c8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 Det var på samme måte med vår på samme alder, og hun sluttet gradvis å sove på dagtid da. En periode sov hun som regel ikke hjemme, men ofte i barnehagen. Hun sluttet etter hvert som regel å sovne begge steder, men hadde en periode på et par måneder hvor hun sov i barnehagen en gang i blant. De la henne, men hvis hun ikke sovnet innen en time, tok de henne opp igjen. Anonymkode: a643f...4d2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 Høres klar ut. Barnehagen vil ofte kjempe imot, men jeg forlangte at mitt barn slapp soving. Barnehagen insisterte likevel, og de holdt på to uker før de ikke orket å prøve mer, haha! Anonymkode: f373c...af8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres klar ut. Barnehagen vil ofte kjempe imot, men jeg forlangte at mitt barn slapp soving. Barnehagen insisterte likevel, og de holdt på to uker før de ikke orket å prøve mer, haha! Anonymkode: f373c...af8 For noe tull. Barnehagen vil ikke OFTE kjempe imot, de ser jo ann barna. Hvis de er trøtte og grinete så er det jo til barnets beste at han/hun får seg en liten dupp. Det skjer tross alt mye der iløpet av en dag, så det er jo ikke så rart at barnehagen vil prøve å få til at barnet sover litt for at barnet skal komme seg igjennom resten av dagen på en OK måte. Og ofte er det slik at i en overgangsperiode, så sover barnet kanskje litt en dag eller tre, og noen dager ikke før det stabiliseres og barnet klarer å holde seg våken hele dagen ute å bli oversliten/trøtt - og da legger såklart barnehagen til rette for nettopp det. Anonymkode: be2eb...0a3
boblevann Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 Bare prøv Min har alltid vært tidlig ute ang dagsovingen, gikk fra 3 til 2 hviler veldig tidlig, fra 2 til 1 veldig tidlig. Han er 19 mnd nå og viser tegn til at det ikke er fryktelig lenge til han dropper hele sovingen. Barn er ulike, og at jeg insisterte på all dagsovingen fordi ‘’det skal de på den alderen’’ og ‘’sørg for nok dagsoving’’ - gav utelukkende hodebry og frustrasjon for alle
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 Mine sluttet å hvile rett rundt 3 årsalderen i bhg og rundt 2.5 år hjemme... sovedyr! Liiiite helvete på ettermiddagen de første ukene etter null hviling, men det går seg til🤭 Anonymkode: 4acd7...b4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå