AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Er det lov for mediene å skrive "Framstegspartiet" og ikke det partiet egentlig heter "Fremskrittspartiet"? Anonymkode: 8400f...02f 1
stan Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 Partiet bruker begge formene av navnet. Står i vedtektene. 8
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 Alle partiene med navn som blir ulike på bokmål/nynorsk har to former av navnet. Høgre, Arbeidarpartiet og Raudt også, blant annet.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 På jobb kaller vi Utdanningsforbundet for "fagrøyrsla"😂😂😂 Anonymkode: a4057...4a4 3
Donaldine Skrevet 17. juni 2021 #5 Skrevet 17. juni 2021 Noen organisasjoner har både bokmål og nynorsk versjon av navnet sitt, bla. de fleste politiske partiene. Andre organisasjoner har ikke det. Å "oversette" navnet til organisasjoner som ikke har to former, er ikke greit. Tror ikke f.eks. Noregs Mållag blir fornøyd hvis de omtales som Norges Mållag. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #6 Skrevet 17. juni 2021 Hva med kvinneguiden? Anonymkode: 8f9d9...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #7 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med kvinneguiden? Anonymkode: 8f9d9...ee3 Skulle kvinneguiden ha et annet navn på nynorsk? Anonymkode: 1b3e0...a22 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #8 Skrevet 17. juni 2021 Alle offentlige har både bokmål og nynorsk navn. Det er de pliktige til. Feks Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (bokmål) heter Direktoratet for strålevern og atomtryggleik (nynorsk) https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Navn-paa-statsorganer/#HOD Anonymkode: d12e7...fc2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. juni 2021 #9 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skulle kvinneguiden ha et annet navn på nynorsk? Anonymkode: 1b3e0...a22 Kjerring-omvisaren? 😄
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #10 Skrevet 17. juni 2021 2 minutter siden, Anonymus Notarius said: Kjerring-omvisaren? 😄 Kjerring er et nedsettende ord, uansett hvor vanlig det er. Anonymkode: bbafd...a95
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #11 Skrevet 17. juni 2021 Anonymus Notarius skrev (11 minutter siden): Kjerring-omvisaren? 😄 Ha,ha, likte den! 😅 Anonymkode: 1b3e0...a22 1
stan Skrevet 17. juni 2021 #12 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kjerring er et nedsettende ord, uansett hvor vanlig det er. Anonymkode: bbafd...a95 Nei. Kjerring er en kjær og god betegnelse på det kjæreste man har. Så vidt jeg har erfart er skillet mellom positiv og negativ opplevelse av ordet kjerring ca ved Stjørdal eller gamle grensa til Nord-Trøndelag. Nordover oppfattes det positivt, sørover negativt. 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. juni 2021 #13 Skrevet 17. juni 2021 stan skrev (3 minutter siden): Nei. Kjerring er en kjær og god betegnelse på det kjæreste man har. Så vidt jeg har erfart er skillet mellom positiv og negativ opplevelse av ordet kjerring ca ved Stjørdal eller gamle grensa til Nord-Trøndelag. Nordover oppfattes det positivt, sørover negativt. Kjerring betyr bare kvinne, det er feminin form av kar som betyr mann. I utgangspunktet er det verken positivt eller negativt. https://snl.no/kjerring
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #14 Skrevet 17. juni 2021 stan skrev (Akkurat nå): Nei. Kjerring er en kjær og god betegnelse på det kjæreste man har. Så vidt jeg har erfart er skillet mellom positiv og negativ opplevelse av ordet kjerring ca ved Stjørdal eller gamle grensa til Nord-Trøndelag. Nordover oppfattes det positivt, sørover negativt. Nei, kjerring betyr ikke noe med kjær-... Det kommer fra kar-ling som betyr liten mann. For øvrig er det et nedsettende ord for mange, så det bør egentlig ikke brukes i sammenhenger der det kan være noen tvil, som f.eks her, hvor ingen kan vite hvem som har hvilken betydning i dialekten sin. Anonymkode: 67a2d...502 1
stan Skrevet 17. juni 2021 #15 Skrevet 17. juni 2021 Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden): Kjerring betyr bare kvinne, det er feminin form av kar som betyr mann. I utgangspunktet er det verken positivt eller negativt. https://snl.no/kjerring Ikke i utgangspunktet, men nå er det negativt i sør og positivt i nord. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, kjerring betyr ikke noe med kjær-... Det kommer fra kar-ling som betyr liten mann. For øvrig er det et nedsettende ord for mange, så det bør egentlig ikke brukes i sammenhenger der det kan være noen tvil, som f.eks her, hvor ingen kan vite hvem som har hvilken betydning i dialekten sin. Anonymkode: 67a2d...502 Det er vel poenget mitt, at det fra Stjørdal og nordover oppfattes kjerring positivt. Så om en Levangsbygg gifter seg med ei byfrøken fra Trondheim så bør han ikke kalle henne for kjerringa si. Men gifter han seg derimot med ei fra Stjørdal går det bra. Men tidene forandrer seg, nå er det knapt noen som sier kjerring, nå heter det bitch og Karen 🙂 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. juni 2021 #16 Skrevet 17. juni 2021 stan skrev (4 minutter siden): Ikke i utgangspunktet, men nå er det negativt i sør og positivt i nord. Det er vel poenget mitt, at det fra Stjørdal og nordover oppfattes kjerring positivt. Så om en Levangsbygg gifter seg med ei byfrøken fra Trondheim så bør han ikke kalle henne for kjerringa si. Men gifter han seg derimot med ei fra Stjørdal går det bra. Men tidene forandrer seg, nå er det knapt noen som sier kjerring, nå heter det bitch og Karen 🙂 Jeg er fra Sør-Norge, sier ofte kjerring i nøytral betydning, f.eks. "det er kjerringa hans" (som altså betyr "det er kona/kjæresten hans").
stan Skrevet 17. juni 2021 #17 Skrevet 17. juni 2021 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Jeg er fra Sør-Norge, sier ofte kjerring i nøytral betydning, f.eks. "det er kjerringa hans" (som altså betyr "det er kona/kjæresten hans"). Så bra. Da hadde min gamle norsklærer fra Levanger feil. Men er det greit å si kjerring så hu hører det? Eller presentere henne som kjerringa mi? 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. juni 2021 #18 Skrevet 17. juni 2021 stan skrev (2 minutter siden): Så bra. Da hadde min gamle norsklærer fra Levanger feil. Men er det greit å si kjerring så hu hører det? Eller presentere henne som kjerringa mi? Du har nok rett i at det er mer brukt nøytralt/positivt i nord. Men tror det er mye by/land egentlig, ikke bare sør/nord. Vet om mange som sier "kjerringa mi", jeg personlig er nok for nærme byen til å ville presentere meg som kjerringa til mannen min
Meridian Skrevet 17. juni 2021 #19 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med kvinneguiden? Anonymkode: 8f9d9...ee3 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle kvinneguiden ha et annet navn på nynorsk? Anonymkode: 1b3e0...a22 Et godt ord på nynorsk for kvinne-guiden må være kvinne-omvisar.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #20 Skrevet 17. juni 2021 48 minutter siden, stan said: Nei. Kjerring er en kjær og god betegnelse på det kjæreste man har. Så vidt jeg har erfart er skillet mellom positiv og negativ opplevelse av ordet kjerring ca ved Stjørdal eller gamle grensa til Nord-Trøndelag. Nordover oppfattes det positivt, sørover negativt. Jeg er fra Tromsø og her har det negativ betydning for de fleste under seksti. For mange over seksti også Anonymkode: af866...f3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå