Gå til innhold

Gi beskjed til huseier når man reiser bort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier. 

Har leid tidligere også, i flere år.. Men, det ene stedet bodde huseier i annen by, og da var det unaturlig å si fra. Det andre stedet møtte jeg på huseierne nesten daglig når man var på vei ut døra til jobb, eller jeg satt ute i sola eller slikt, så det falt mer naturlig.

Nå bor jeg et sted hvor vi begge bor i samme hus, huseier og jeg. Men vi møter faktisk veldig sjeldent på hverandre, jeg sitter på hjemmekontor, han jobber dagtid. Korona, så er mye hjemme. Dessuten har vi ulike deler av huset, slik at vi møter ikke på hverandre om jeg sitter ute. Eller om han er ute og jeg skal på tur eller hva som helst. Vi møter på hverandre hvis vi begge går med søpla samtidig, eller han gjør noe vedlikehold kanskje. HAr vært bortreist før, men det har vært ei langhelg, eller ei god uke ifm jul. 

Uansett, jeg går ut i ferie på Fredag, og skal være borte i 3 uker. Bør jeg sende en melding og si fra? og hvorfor evt? Er det vits? Ble litt usikker gitt.

Anonymkode: c6e70...4b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ifra til min så han ikke tror jeg ligger død på gulvet. Og hvis han hører lyder så vet han at det er innbrudd og ikke meg. 

Anonymkode: f5a36...683

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Som utleier selv hadde jeg satt pris på å få vite det! 

Anonymkode: 1f36b...902

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være greit. Har selv fått oppringning til foreldrene mine fra politiet som spurte etter meg da jeg var bortreist i over 1 måned i utlandet uten fungerende telefon, da var det naboene som hadde begynt å lure. 

Anonymkode: 137e9...c85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så er det jo postkassa som blir full også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også utleier, og regner med at mine leietagere gir beskjed når de reiser bort over lengre tid. Ikke fordi at det er nødvendig egentlig, men fint å vite om huset er tomt. Vi kommer også til å informere dem om når vi er borte. De må jo ikke informere, men jeg regner med de kommer til å gjøre det, vi treffer dem relativt jevnlig siden vi bruker samme inngangsdør. 

Anonymkode: baa35...eae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss informerer vi hverandre om vi eller leietakerne reiser bort. Greit å vite i tilfelle.

Anonymkode: 9bdf5...280

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en tremannsbolig, selveier, og pleier å gi en lyd til hverandre. Kjekt at noen har et øye og øre med ting. 

Anonymkode: 468a0...f0b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sier i fra så han kan holde et øye med leiligheten i tilfelle innbrudd.

Anonymkode: ebcd5...933

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt ifra når jeg har bodd i samme hus som utleier.

Anonymkode: ac81f...879

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som utleier selv hadde jeg satt pris på å få vite det! 

Anonymkode: 1f36b...902

Hvorfor?

Anonymkode: dbcbb...ec8

AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen plikt å si fra, men det kan jo være greit å gi beskjed. 

Anonymkode: 148ff...a02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke ifra fordi at jeg opplever at utleier er vel snokete rundt leiligheten, og tenker han ville ikke hatt betenkeligheter med å låse seg inn for å snoke om han visste hvor lenge jeg ble borte. Jada, flytter snart...

Anonymkode: e2a7c...170

Skrevet

Jeg tenker iallfall når det er sommer, så er det ingen som reagerer på at naboen/utleier er borte noen uker. Alle vet jo at det er ferietid, så 3 uker er ikke mye å stusse på om sommeren.

Men det kan jo være greitt å gi beskjed om det er noe som må følges opp av utleier da. Og det koster jo veldig lite å gi beskjed egentlig, så du kan jo være på den sikre siden og skrive en kort melding om at du reiser på ferie i 3 uker og blir borte.

Jeg har ikke brukt å gi beskjed til utleier når jeg som student har vært borte om sommeren i 2 måneder. Men jeg har bodd i typisk studenthybler, og Studentskipnaden har jo antatt at mange er borte i mange uker, og kommet råd med hva vi bør huske på før vi reiser, f.eks. at vi tømmer kjøleskap og søppel.

3 uker er egentlig ingenting på sommeren, men du velger sjølv :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så er det jo postkassa som blir full også. 

Hørt om oppbevaring på Posten?

Anonymkode: 3ab97...fa2

Skrevet

Sier alltid ifra når vi skal på ferie

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en ordning hjemme at vi ( leietaker og utleier) er i hverandres bolig når den andre er bortreist. 

Leietaker som først spurte om jeg kunne hente posten og vanne plantene, men jeg krevde å få det skriftlig hver gang. Mest for at ikke leietaker skal tro at jeg snoker når de ikke er hjemme. 

Anonymkode: 9bdf5...280

Skrevet

Jeg pleide å si i fra, men så kjenner jeg eierne fra før av og snakker med de hver dag, Men jeg føler ikke at jeg behøver det hele tiden. Var flere helger jeg var borte uten at jeg sa i fra også. Men er du en uke eller mer, så er det jo greit å si i fra. 

Skrevet

Hvor galt kan det bli å sende en sms?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...