Pipaluk Skrevet 17. juni 2021 #1 Skrevet 17. juni 2021 Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter | FriFagbevegelse Hvordan løser dere dette? Og hvordan er det å jobbe under slike forhold? Er det enklere når det er utviklingshemmede enn når det er demente gamle folk?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #2 Skrevet 17. juni 2021 Har ikke vært borte i utviklingshemmede, men har opplevd det ift demens. Der var det en bruker vi alltid måtte være to hos, og vi holdt oss alltid på en armlengdes avstand. Vedkommende var på det tidspunktet heldigvis ikke så dårlig at hen måtte ha stell... Det var kun én person som turte gå inn til vedkommende alene, det var en person som hadde klart å sette seg i respekt hos vedkommende. Alle andre ble antastet så fort vi kom innen rekkevidde. Ikke så enkelt når en person har krav på helsehjelp. Samtidig som at de ansatte har krav på et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø... Anonymkode: 251b1...847 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #3 Skrevet 17. juni 2021 Jeg var bort i et tilfelle hvor jeg ble overfalt av en dement pasient. Han var naken og hadde erigert penis. Jeg jobbet som renholder på et sykehjem. Det var skikkelig skummelt. Byttet avdeling etter den hendelsen Anonymkode: ce11a...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Skrevet 17. juni 2021 Jobber som vpl i bolig for utviklingshemmede. Opplever daglig runking, men ikke noe av det andre som står i artikkelen. Beboerne er dypt utviklingshemmede. Anonymkode: dfb87...511 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #5 Skrevet 22. juni 2021 Ja, gode relasjoner til dem man skal hjelpe er viktig, men hvordan skal vi lære dem å sette grenser for seg selv om vi ikke sier ordentlig i fra med både kroppsspråk og ord? Jeg er vernepleier, ikke selskapspike! Det får være måte på hvor pedagogisk man skal være, jeg ønsker å være profesjonell, men om noen oppfører seg slik, er situasjonen slik at da får personen en svært tydelig beskjed der jeg forlater leiligheten så raskt som mulig, og snakker åpent om det med kolleger. Anonymkode: 3297d...e53 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #6 Skrevet 22. juni 2021 Ja, som vernepleier på bolig og skjermet demensavdeling. Ble jobbet systematisk med på bolig, god effekt. Litt verre med sykehjem hvor det var andre rammer. Anonymkode: d7d71...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #7 Skrevet 22. juni 2021 En bruker sa til meg at han ville at jeg skulle runke han. Jeg sa at det får han gjøre selv. Da svarte han at han ikke greier å gjøre det selv. Jeg svarte bare at det var synd og gikk ut av rommet. Anonymkode: 74311...a41 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 Som voksen OG vernepleier er dette noe du må klare å takle. Ta litt ansvar, ikke skyld på andre. Typisk kvinner å gå i en offerrolle. Anonymkode: 5d747...691 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #9 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 17.04): Har ikke vært borte i utviklingshemmede, men har opplevd det ift demens. Der var det en bruker vi alltid måtte være to hos, og vi holdt oss alltid på en armlengdes avstand. Vedkommende var på det tidspunktet heldigvis ikke så dårlig at hen måtte ha stell... Det var kun én person som turte gå inn til vedkommende alene, det var en person som hadde klart å sette seg i respekt hos vedkommende. Alle andre ble antastet så fort vi kom innen rekkevidde. Ikke så enkelt når en person har krav på helsehjelp. Samtidig som at de ansatte har krav på et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø... Anonymkode: 251b1...847 Opplevd det samme. Har da gott klar beskjed til bruker. Og hjelper ikke det så har jeg trukket meg unna og fortalt at da er ikke jeg villig til å hjelpe vedkommende. Dokumenterer dette også og fører avvik. Men avvik hjelper tydeligvis ikke. Men det er jo forskjell på en enkelt slibrig kommentar da og en som befaler og sier masse seksuelt uten å stoppe. Men vi skal ikke finne oss i alt! Viktig å ta vare på seg selv også. Anonymkode: 3cebe...35b 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #10 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Som voksen OG vernepleier er dette noe du må klare å takle. Ta litt ansvar, ikke skyld på andre. Typisk kvinner å gå i en offerrolle. Anonymkode: 5d747...691 Skam deg! Du er nok en rævva kollega! Vi skal ikke godta alt. På andre Arbeidsplasser som feks på en butikk kunne de blitt anmeldt. Noen er oppegående til å vite hva de sier og gjør, og det bør få like konsekvenser som andre. Noen lider av sykdom som gjør at de ikke helt vet hva de gjør og sier. Da er det arbeidsgivers plikt å bidra til godt arbeidsmiljø og sette inn tiltak. Det kan jo feks være at en mannlig kollega kan stelle, at bruker blir stelt annenhver dag i stedet for hver dag for å redusere belastningen, bytte pleiere så man får pause, medisinering i de verste tilfellene. Anonymkode: 3cebe...35b 7
skruf Skrevet 23. juni 2021 #11 Skrevet 23. juni 2021 Jeg er selv helseutdannet og har jobbet med forskjellige brukergrupper. Uønsket seksuell adferd har jeg vært utsatt for både på sykehjem, med demente brukere, utviklingshemmede og på sykehus. På sykehus var det både yngre og eldre menn som tydeligvis hadde sykepleier-fantasier og ville teste det ut i det virkelige liv.. Det er ikke noe kjekt når det skjer, særlig ikke som ung og nyutdannet. Men etterhvert, med alderen og mere erfaring innen jobben så blir man tryggere på seg selv og håndtering av slike opplevelser. Selv om det ikke er akseptabelt så er det vanlig, i alle brukergrupper. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #12 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skam deg! Du er nok en rævva kollega! Vi skal ikke godta alt. På andre Arbeidsplasser som feks på en butikk kunne de blitt anmeldt. Noen er oppegående til å vite hva de sier og gjør, og det bør få like konsekvenser som andre. Noen lider av sykdom som gjør at de ikke helt vet hva de gjør og sier. Da er det arbeidsgivers plikt å bidra til godt arbeidsmiljø og sette inn tiltak. Det kan jo feks være at en mannlig kollega kan stelle, at bruker blir stelt annenhver dag i stedet for hver dag for å redusere belastningen, bytte pleiere så man får pause, medisinering i de verste tilfellene. Anonymkode: 3cebe...35b Skam deg selv. Du SKAL klar å håndtere dette, er jo det som er poenget. Hvor dine grenser går, hva DU skal godta er opp til deg! Anonymkode: 5d747...691 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #13 Skrevet 23. juni 2021 skruf skrev (Akkurat nå): Jeg er selv helseutdannet og har jobbet med forskjellige brukergrupper. Uønsket seksuell adferd har jeg vært utsatt for både på sykehjem, med demente brukere, utviklingshemmede og på sykehus. På sykehus var det både yngre og eldre menn som tydeligvis hadde sykepleier-fantasier og ville teste det ut i det virkelige liv.. Det er ikke noe kjekt når det skjer, særlig ikke som ung og nyutdannet. Men etterhvert, med alderen og mere erfaring innen jobben så blir man tryggere på seg selv og håndtering av slike opplevelser. Selv om det ikke er akseptabelt så er det vanlig, i alle brukergrupper. Nettopp! Du finner ut hvordan du skal håndtere det. Fordi du vil alltid oppleve at slike ting skjer av og til, derfor må du takle dette. Ellers; finn deg en annen jobb. Anonymkode: 5d747...691 3
Pipaluk Skrevet 23. juni 2021 Forfatter #14 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skam deg selv. Du SKAL klar å håndtere dette, er jo det som er poenget. Hvor dine grenser går, hva DU skal godta er opp til deg! Anonymkode: 5d747...691 Mener du at vernepleier skal kunne håndtere dette helt alene, eller er det en teamoppgave? Det er jo klart lettere å sette grenser for en dame på 180 som blir seksuelt utfordret av en utfordrende bruker på nogenlunde samme størrelse, enn om vernepleier er 155 høy. Ja det er mye man må kunne takle i en slik jobb. Spørsmålet er om arbeidshverdagen bare er opp til en selv, eller om en del av ansvaret må legges på de høyere i systemet? 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #15 Skrevet 23. juni 2021 Pipaluk skrev (49 minutter siden): Mener du at vernepleier skal kunne håndtere dette helt alene, eller er det en teamoppgave? Det er jo klart lettere å sette grenser for en dame på 180 som blir seksuelt utfordret av en utfordrende bruker på nogenlunde samme størrelse, enn om vernepleier er 155 høy. Ja det er mye man må kunne takle i en slik jobb. Spørsmålet er om arbeidshverdagen bare er opp til en selv, eller om en del av ansvaret må legges på de høyere i systemet? Jeg tenker at dette er noe du vil oppleve i den type jobb, som sykepleier/hjelpepleier også. Da må du klare å håndtere dette, klart du kan ta det opp med leder. Men det vil jo ikke stoppe. Om du ikke takler dette, så bytt yrke. Så enkelt er det. Anonymkode: 5d747...691 2
Hannah80 Skrevet 23. juni 2021 #16 Skrevet 23. juni 2021 Jeg reagerte faktisk på at hun gikk ut i media med dette. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #17 Skrevet 23. juni 2021 Har blitt utsatt for dette mange mange ganger. Jobbet med demente. Ble befølte flere steder, blant annet skrittet, det meste var verbalt. Men man måtte hele tiden passe på bevegelsene sine. Anonymkode: 7629a...dbf 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #18 Skrevet 23. juni 2021 Hannah80 skrev (2 timer siden): Jeg reagerte faktisk på at hun gikk ut i media med dette. Enig, flaut. Anonymkode: 5d747...691
Pipaluk Skrevet 23. juni 2021 Forfatter #20 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig, flaut. Anonymkode: 5d747...691 Det var vel mest for å opplyse om problematikken? Ikke egentlig for at hun skulle klage over sine arbeidsvilkår. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå