AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #21 Skrevet 17. juni 2021 Har jobbet på eggepakkeri. Datoen er kortere pga EU-regler. Når vi pakket egg, og skulle begynne pakke til Svalbard som ikke er med i regelverket så stilte vi om datoen til tre uker lengre holdbarhet, og fortsatte pakke de samme eggene! Jeg spiser selv egg 2-3 måneder etter dato. Men etter 5-6 uker knekker jeg dem i glass først! Er egget dårlig, og du klarer spise det, så ville jeg tatt en korona-test 😂 egg som er dårlig lukter så død og fordervelse, at man må ha mistet absolutt all luktesans om man klarer få det i nærheten av munnen! Anonymkode: 76398...805 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #22 Skrevet 17. juni 2021 Jeg kjøper som regel egg som straks går ut på dato og bruker til jeg er tom, hvis jeg handler på butikken. Ellers kjøper jeg som regel av en nabo som har noen høner, og der er det ikke datostempling i det hele tatt. Har kun hatt dårlige egg èn gang, og de var ganske ferske, men fortsatt dårlige, så jeg føler meg veldig trygg på utgåtte egg i hvert fall. Anonymkode: 9f155...a86
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #23 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du kan lett sjekke dette. Hvis egg flyter er de trygge. Synker de bør du ikke spise de. Ferske egg flyter med langsiden opp, litt eldre egg flyter med tuppen opp, og gamle egg synker. Anonymkode: 25a6b...c82 Ojda, kaster du gode egg og spiser gamle? 😅 Anonymkode: 99c64...153 9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #24 Skrevet 17. juni 2021 Her i Norge er det ingen problem. Etter hva jeg har hørt så må vi følge EU-regler på hvor lenge egg er holdbare. Her i Norge (sikkert også Sverige) hvor vi blant annet ikke har samme utfordring med salmonella som lenger sør i Europa holder eggene lengre. Anonymkode: d1cd2...051 2
Den Sagnomsuste Skrevet 17. juni 2021 #25 Skrevet 17. juni 2021 Million skrev (19 minutter siden): Ser ut til at det er enstemmig at de eggene fint kan brukes. Da går de i munnen, ikke i søpla Takk for svar, alle sammen! Kos deg med omeletten 2
pia mater Skrevet 17. juni 2021 #26 Skrevet 17. juni 2021 Har aldri sjekket datoen på egg. Kakker alltid ett og ett i en liten skål for jeg er mester på å få med skall, og kan da sjekke kvaliteten. Kaster det hvis hviten er vanndig eller det lukter og ser dårlig ut. 2
Splittbinders Skrevet 17. juni 2021 #27 Skrevet 17. juni 2021 Million skrev (18 minutter siden): Ser ut til at det er enstemmig at de eggene fint kan brukes. Da går de i munnen, ikke i søpla Takk for svar, alle sammen! Felles for det meste av datomerking av typen "best før", er at du vil lukte eller smake om det er dårlig. Lukter eggene vanlig egg når du kakker de, så er de fine. Lukter de promp er de dårlige. Mat merket med "anvendes innen" eller "siste forbruksdag" er litt annerledes, der skal man være litt mer kritisk. Og generelt: ja som alle sier; norske egg holder flere måneder over dato om de har ligget i kjøleskap. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #28 Skrevet 17. juni 2021 Ja, selvsagt bruker jeg egg som er gått ut på dato. Eller det vet jeg egentlig ikke siden jeg aldri sjekker dato på egg. Anonymkode: 84431...c4c 2
Kittyfox Skrevet 17. juni 2021 #29 Skrevet 17. juni 2021 Kan ikke huske sist gang jeg sjekket dato på egg 😅 det lukter når egg er dårlige! 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #30 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan lett sjekke dette. Hvis egg flyter er de trygge. Synker de bør du ikke spise de. Ferske egg flyter med langsiden opp, litt eldre egg flyter med tuppen opp, og gamle egg synker. Anonymkode: 25a6b...c82 Det er motsatt. Fine egg synker Anonymkode: 59e34...a9e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #31 Skrevet 17. juni 2021 Jeg ser aldri på dato på egg så lenge de er oppbevart i kjøleskap. Aldri vært et problem. Anonymkode: 623d4...a78 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #32 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er bare tull og overtro. Eggene flyter fordi de tørker litt inn når de blir eldre. Da blir den lille luftbobla i den butte enden litt større og egget flyter. Egget kan forsatt være helt fint å spise. Kun å knekke egget og sjekke som sier noe om egget er dårlig eller ikke. Anonymkode: 5b0af...f63 Stemmer! Jeg hadde en kartong med egg som alle fløt, tenkte at alle kan ikke Være så dårlige så knakk et i en bolle. Helt fint. Laga omelett av resten. Jeg har i alle år spist egg som har gått LENGE ut på dato, mange måneder ofte. Egg i norge får en holdbarhetsdato pga regelverk, men egentlig kan de ligge jævlig lenge. Anonymkode: b47cc...724 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #33 Skrevet 17. juni 2021 Du kan jo bare åpne ett og ett egg om gangen. Du merker om det er dårlig for å si det sånn! Anonymkode: 94a85...95b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #34 Skrevet 17. juni 2021 Tror jeg bare har opplevd å åpne et råttent egg én gang, og jeg sjekker egentlig aldri dato på eggene vi har i kjøleskapet. Anonymkode: e172f...396
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #35 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, brukte senest i går egg som var gått ut på dato for én uke siden, ikke noe usmak på vaflene:) Anonymkode: fbe9a...68a Én uke er jo ingenting. Hvis det blir mangel på egg gjør myndighetene bare et administrativt vedtak og forlenger den lovlige holdbarhetsdatoen på egg uten at noen merker det en gang ...😂 Egg er holdbare i "evigheter" ved riktig lagring. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RLq75/bondelaget-kan-gjerne-fjerne-best-foer-dato Anonymkode: f6e72...390 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #36 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er motsatt. Fine egg synker Anonymkode: 59e34...a9e Måtte teste. Hentet ferske egg fra bonde forrige uke. De sank rett til bunns her. Tror jeg likevel holder meg til den beste, og minst sølete, metoden - ett og ett kakkes i ett glass. Når man handler slik jeg gjør kan man også risikere helt andre funn inne i egget.... så like greit å være sikker. Et tips til alle som liker skrelte egg - sørg for at eggene er litt eldre, da er det superenkelt å fjerne skallet. Anonymkode: 4f175...8f2 2
Tvist Skrevet 17. juni 2021 #37 Skrevet 17. juni 2021 Har kun opplevd ett dårlig egg en gang, og det var i en pakke som ikke var utgått på dato. Sjekker aldri dato, er ikke behov for det. Da jeg åpnet det dårlige egget var det ikke tvil, ingen fare får å spise dårlige egg, det merker man. Jeg spiste ikke egg på mange måneder etter det. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #38 Skrevet 17. juni 2021 Jeg sjekker aldri datoen. Merker fort om det er et dårlig egg. Anonymkode: f8854...918
applestories Skrevet 17. juni 2021 #39 Skrevet 17. juni 2021 Sist jeg kjøpte egg var det brett på 30 eller 36. De kom dessverre ustempla ut av høna og det er de fortsatt. Min mor voks opp på gård, og egg var noe som varte "evig". Merkelig nok, da hun er veldig var for dato ellers - men jeg har noe suksess i det siste med å avlære henne det. Kort sagt - kan ikke huske å ha sett på dato på når jeg skal bruke dem. 2
SPOCA Skrevet 17. juni 2021 #40 Skrevet 17. juni 2021 Ja, jeg kan bruke egg som er langt over dato. Samme med f.eks melk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå